View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 20:59



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Boss BD-2w, ny Blues Driver 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Boss BD-2w, ny Blues Driver
Så kom den då äntligen, Boss BD-2w i Waza-Craft serien, Blues Drivern som ska ge lite mer av det välljud vi är vana med från BD-2. För att BD-2 är en ypperlig overdrive är väl bekant.
Det finns en del skillnader mot ”gamla” BD-2, t ex används inte op-ampen TL072 i BD-2w utan man använder enbart transistorer. Vidare tycker jag mig märka att man använt bättre kondensatorer på strategiska ställen.
Men det kanske mest märkbara är switchen som växlar mellan Standard och Custom, switchar på Boss pedaler har inte synts sen TW-1.

Till test använde jag strata, tele och en ES335, förstärkeri var en moddad Laney CUB 10 som jag känner väl och lättare kan analysera skillnader.

Jag började att jämföra med en ”gammal” BD-2, finns där några skillnader mot Standard-läget på BD-2w?
Ja, det finns flera;
Ljudet i BD-2w är aningen öppnare och tydligare, mer transparent, den lilla ”strävhet” som ibland finns i BD-2 är helt borta här.
Tonkontrollen på BD-2w är bättre anpassad, svepet är mer användbart än på BD-2 som ju låter bäst med tonkontrollen på kl 9-10.
Distmängden mellan de båda är likartad vid samma inställning men i maxläget är BD-2w aningen mindre fuzzig/spretig.
Kort sagt vinner BD-2w när man har BD-2w i Standard-läge, inte mycket men klart märkbara skillnader finns, det gäller alla de olika gitarrerna. Men jag tycker att BD-2w är bland det bästa jag hört till ES335/humbuckers, man får en oerhört tydlig ton med fint skimmer i övertonerna. Till singel coils är den också ypperlig naturligtvis.

I Customläget förändras pedalens karaktär en del, utan att grund-rösten tappas bort. Ljudet fettas till och får mer sustain, man får en synnerligen behaglig ”krämig” overdrive. Kompressionen, som är ganska minimal i Standardläget, blir en aning tydligare här, basen får också mer tyng (men kan naturligtvis lätt rattas bort). Mellanregistret blir aningen mer påtagligt, men långt ifrån TS-inspirerade pedalers mycket tydliga mid-hump.

BD-2w är en overdrive med boutique-kvaliteter, och jag tycker att de moddade BD-2 jag testat (Analog Man, Stinkfoot) har fått en värdig ”kollega” här.
Ska man köpa en Blues Driver så är det den nya varianten som gäller tycker jag, även om den ligger en femhundring över i pris.
Har man BD-2 redan och verkligen gillar den, som många gör, så kan den nya vara ett motiverat inköp ändå, den kan en hel del mer.


07 Dec 2014, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Tack, Goran. Bra skrivet, blir sugen efter att ha varit BD- 2 fri i ett halvår. En mycket kompetent pedal i stockutförande, men Boss verkar ha lyssnat in vad folk vill ha. De kända moddarna som Keeley och Analogman har säkert bidragit till att man nu släpper en ny version.

Kommer dessa att finnas i standardsortimentet som våra handlare har?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


07 Dec 2014, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
aaaaa intressant test/ läsning!! tack för det :D

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


07 Dec 2014, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Intressant. Nu blir man ju lite sugen, BD2'or kan man aldrig ha för många av :)

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


08 Dec 2014, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Tack Goran! Bra recension!
Nu måsta jag nog testa en BD-2w... :)
Har aldrig haft en BD-2....men förmodligen ett gäng pedaler som bygger på den konstruktionen.

_________________
http://www.pigsinspace.se


08 Dec 2014, 09:04
Profile WWW

Joined: 03 Nov 2009, 16:10
Posts: 370
Location: Malmö
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Instämmer helt med Göran :D
Boss BD-2W i Waza-Craft serien är helt enkelt kanon!!


09 Dec 2014, 11:14
Profile
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Waza-editon är super...

De har väl efter typ 20 år lärt sig att lyssna på sina kunder!

Bättre sent än aldrig, för nu är toppfnizzlet som borta
och den har lite mera stuns...

Om det är värt det?...

-Absolutt... :mrgreen:


09 Dec 2014, 12:29
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Freppezon wrote:
Waza-editon är super...

De har väl efter typ 20 år lärt sig att lyssna på sina kunder!

Bättre sent än aldrig, för nu är toppfnizzlet som borta
och den har lite mera stuns...

Om det är värt det?...

-Absolutt... :mrgreen:

Då får vi hoppas att Boss lyssnar på "ropet" efter en kompakt Vibe-pedal, det "ropet" har hörts länge....


09 Dec 2014, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Goran wrote:
Då får vi hoppas att Boss lyssnar på "ropet" efter en kompakt Vibe-pedal, det "ropet" har hörts länge....



:mrgreen:

Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


09 Dec 2014, 19:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Beslöt mig för at testa hur pass bra buffern är i nya BD-2W, jämförde med ”gamla” BD-2, Klon-buffer och en Cornish buffer. Dvs jag lyssnade med pedalerna i bypass-läge, Klon och Cornish är ”fristående” buffrar jag byggt själv.
Med tanke på att det förväntas ganska små skillnader och en del kopplande mellan lyssningarna får jag reservera mig för att det kanske inte blev helt objektivt….

Jämför man BD-2W med BD-2 är där en märkbar (men liten) skillnad, buffern i BD-2W har mer ”lyster” och det låter mer som om det varit en true bypass pedal. Skulle vilja säga att buffern i BD-2W är väldigt bra.
Jämför man BD-2W med Klon och Cornish så är det nästan omöjligt höra någon skillnad, men om man ”koncentrerar” sig ordentligt tycker jag att Cornish ger aningen bättre ljud.

Allt är ju subjektivt tyckande, vad man tycker att en bra buffer ska ge. Slutsatsen är att BD-2W har en mycket bra buffer som man mycket väl kan jämställa med en ”fristående” buffer av bra klass. Och har man ingen buffer, samt en massa true-bypass pedaler, kan BD-2W helt klart rekommenderas bara som buffer, förutom då att det är en synnerligen bra overdrive.


07 Apr 2015, 08:38
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
Tack Göran för en som vanligt eminent review och nu blev man sugen att testa.
Åkte själv dit på en rc3 som boss fått till riktigt bra :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Apr 2015, 00:09
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Boss BD-2w, ny Blues Driver
köpte en idag jag med, riktigt bra !


20 Apr 2015, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.