View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 09:14



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Mad Professor Silver Spring Reverb v.s Catalinbread Topanga 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Mad Professor Silver Spring Reverb v.s Catalinbread Topanga
Köpte för något år sedan en stand alone Fender 65 Reverb Tank och tänkte att det skulle vara det bästa. Kom över den billigt så jag slog till. Noterade direkt att den snodde ton något så in i... Byggde en TB-loop-pedal till den så att jag kunde styra den från pedalbordet och ta bort den ur kedjan när jag inte ville använda den. Då blev det lägre volym när den var på. Satte en liten clean boost efter loop och innan reverbet för att nå unity-gain, då fuldistade det. Sålde och ångrade mig inte. För mycket strul och fix o trix för min smak. Sen blev det lätt som så att när den väl "hördes" som effekt så tog den över helt. Fanns inget svenskt lagom där inte. Och det lät väldigt metalliskt på ett inte så snyggt sätt.
Det är ingen dålig pryl på något sätt, men det beror nog mer på hur man tänkt använda den. Att ha den som ett konstant led i kedjan och skapa sitt sound kring den funkar nog jättebra, det är alla surfgitarrister helt överens om och det finns inget annat som duger.

Men reverb kan ju vara användbart i vissa låtar och jag gillar ju surfsoundet och lite ambient-ljud överlag. En Earthquaker Dispatchmaster Reverb & Delay i kombo har jag haft sedan länge och använt som nöd-reverb. Den är mer tänkt att användas som en stor ambient-skapare och lämpar sig mer för en ensam gitarrist själv eller i band, men bäst i studio.

Så jag åkte till min favoritaffär på söder och testade lite. Provade Mad Professor Silver Spring Reverb och tyckte det lät väldigt bra. När jag kom upp från provrummet så fick jag tipset om Catalinbread Topanga - som simulerar en Fender Reverb-unit. Hade ett par bra funktioner, ex volymratt och inbyggd buffer (valbar). Tog ned den till testrummet oxå och testade dem sida vid sida. Nu blev det svårt... Topanga lät verkligen som min gamla reverb-tank - fast bättre. Så som jag ville att tanken skulle låta. Silver Spring lät oxå bra, men lite annorlunda och sida vid sida så blev jag helt kluven... Nu testade jag i en Fender som var rätt clean med en Tele.

Kunde inte bestämma mig men skulle repa dagen efter, så jag fick med mig en av varje pedal hem för att testa i skarp läge i mina grejer. Så igår var det dags för rep och test. Var där innan bandet i någon timme och testade av och an. I min Vox AC30 så fanns helt plötsligt inte karaktären kvar så mycket i Topangan. Blev samma effekt som med reverb-tanken. Inget eller för mycket och lite ice-pick. Silver Spring lät ok som innan. Men jag avvaktade tills vi repade. Hade även med mig min Fender Pro JR för att köra ett av seten på och avgöra skillnaden mellan stärkare och hur det lät. Jag kom fram till att vilken stärkare man kör i är väldigt avgörande för hur ex Delay och Reverb låter. Ex så var jag tvungen att sänka förstastudsen på delayet i Fendern då den kom igenom mycket mer än i Voxen. Lite samma effekt med Reverbet, det blev påtagligare och behövde justeras ned lite.

Efter att ha kört set-listen tre gånger, 1 gång med Fender och 2 gånger med Voxen så var det inte någon tvekan längre. Mad Professor vann lätt. Lät så otroligt bra och som så många skrivit innan, den gifter sig med gitarren på ett bra sätt. Man kan maxa den utan att det låter fel. Funkar för surf om man så vill. Så inför 4:e setet så blev det 3M på och permanent plats på bordet. Från att ha känt lite penga-ångest över en pedal för nästan 2 laxar som man inte kommer använda så mycket och kanske inte ens gillar (reverb i bandsituation) så känns det helt plöstsligt bara kul! Kommer använda den pedalen mycket och den funkade till så mycket mer än jag tänkt. Lät skitbra helt enkelt! Trodde inte att det kunde vara sådan skillnad mellan en bra reverb-pedal och de som är bara ok. Kul att det som man läst innan har stämt, den pedalen är otroligt bra helt enkelt och ger reverb som effekt en ny dimension.

Ett välkänt tips som tål att nämnas igen - testa alltid reverb och delay i en så lik setup som ni tänkt använda dem i. Hur ofta testar man inte en pedal i stärkare som är av en annan sort, kanske en jättebra kvalitetsstärk, men med annat ljud och som tar pedalerna helt annorlunda än vad din egen gör. Kommer hem och det låter inte alls som man hoppats.


22 Oct 2014, 08:58
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Mad Professor Silver Spring Reverb v.s Catalinbread Topa
Bra skrivet!

_________________
Image


22 Oct 2014, 09:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Mad Professor Silver Spring Reverb v.s Catalinbread Topa
kjelle wrote:
Bra skrivet!


+1


22 Oct 2014, 22:07
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Mad Professor Silver Spring Reverb v.s Catalinbread Topa
Japp det är grym skillnad vilken burk man matar in pedalerna i och egentligen är ju ett reverb vääääldigt mycket mer avancerat att lyckas med än en delay pedal då reverb är en jävla massa studsar för att skapa rumsklang och så vidare och fläskiga rackvarianter är ju ett slags räknemaskiner. Jag gillade också MP silver spring då det är svårt att få det att låta dåligt helt enkelt med den algoritm som är instuvad, men själv så köpte jag tillbaka ett TC Nova reverb som jag tycker är det bästa reverb som tillverkats och tyvärr inte tillverkas längre.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Oct 2014, 22:51
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Mad Professor Silver Spring Reverb v.s Catalinbread Topa
lillefar wrote:
Japp det är grym skillnad vilken burk man matar in pedalerna i och egentligen är ju ett reverb vääääldigt mycket mer avancerat att lyckas med än en delay pedal då reverb är en jävla massa studsar för att skapa rumsklang och så vidare och fläskiga rackvarianter är ju ett slags räknemaskiner. Jag gillade också MP silver spring då det är svårt att få det att låta dåligt helt enkelt med den algoritm som är instuvad, men själv så köpte jag tillbaka ett TC Nova reverb som jag tycker är det bästa reverb som tillverkats och tyvärr inte tillverkas längre.

Kan bara hålla med om det, har dock inte testat Strymons reverb, de kanske är bättre?


24 Oct 2014, 07:31
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Mad Professor Silver Spring Reverb v.s Catalinbread Topa
kjelle wrote:
Bra skrivet!


+1

_________________
http://www.pigsinspace.se


18 Sep 2015, 14:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.