View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 07:38



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Kostnad för en egen pedal? 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Kostnad för en egen pedal?
Jag köpte en EHX Soul Food, lät jättebra och allting... Men sen skulle jag flytta grejer från repan, så jag tog med den å bla bla å sen kopplade upp hemma å det va då faan va det brummade!!! Lät skit. Sen visade det sig att jag hade råkat ta en av grannbandets adaptrar (AC istället för DC) då vi delar repa... Den är paj!

Men jag är inte ledsen för det. Prylar går sönder för man är klantig ofta.

Jag har aldrig lött ihop en pedal men har haft tanken... Men nu tycker jag att tiden är rätt!

Vad kan det kosta med komponenter till en pedal? Enligt en annan tråd ska materialkostnaden vara "en fis i rymden" så får väl hoppas på ett par hundringar för lite elgrejor.

Jag har inte bestämt för vad jag vill göra för pedal, men eftersom det där va en boost/overdrive, så har jag ingen sån nu... Kanske göra en sån? Kanske slå an på Tube Screamer-schema? Om det går?


03 Oct 2014, 07:18
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Kostnad för en egen pedal?
Det finns ju ett gäng siter som säljer byggsatser - kolla t.ex. Moodysounds här i Sverige (som jag verkligen gillar med väldigt bra byggsatser och en grymt bra sevice) eller BYOC (tror moodysounds säljer deras byggsatser) eller generalguitargadgets. Kan man bara hantera en lödkolv och vara lite noggrann vid byggandet så blir det kalas-bra. Jag har byggt en Phaser och ett tremolo från BYOC och två fuzzar från Moody. Alla har blivit bra trots attjag inte är superbra på elektronik.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


03 Oct 2014, 08:40
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Kostnad för en egen pedal?
Moodysounds är som sagt otroligt bra och ger bra service.


03 Oct 2014, 08:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Kostnad för en egen pedal?
Tvåtakt wrote:
Jag köpte en EHX Soul Food, lät jättebra och allting... Men sen skulle jag flytta grejer från repan, så jag tog med den å bla bla å sen kopplade upp hemma å det va då faan va det brummade!!! Lät skit. Sen visade det sig att jag hade råkat ta en av grannbandets adaptrar (AC istället för DC) då vi delar repa... Den är paj!

Men jag är inte ledsen för det. Prylar går sönder för man är klantig ofta.

Jag har aldrig lött ihop en pedal men har haft tanken... Men nu tycker jag att tiden är rätt!

Vad kan det kosta med komponenter till en pedal? Enligt en annan tråd ska materialkostnaden vara "en fis i rymden" så får väl hoppas på ett par hundringar för lite elgrejor.

Jag har inte bestämt för vad jag vill göra för pedal, men eftersom det där va en boost/overdrive, så har jag ingen sån nu... Kanske göra en sån? Kanske slå an på Tube Screamer-schema? Om det går?

Du kan använda lådan, potar och switch och stoppa någon annan elektronik i Soul Food. Försök inte laga den bara, ytmonterade komponenter....


03 Oct 2014, 11:33
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Kostnad för en egen pedal?
Lådan visste jag såklart, pottar och switch var jag osäker på men funkar dom, så vafan! Då har jag sparat in lite redan där, wohoo!!!

Det verkar jäkligt billigt ju. Borde väl knappt gå på över 200 för materialet, då jag redan har resten då?


03 Oct 2014, 12:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Kostnad för en egen pedal?
Om du bygger på perfboard (kallas experimentkort hos Kjell & Co) så kan du bygga vad som helst billigt, här finns enorma mängder perfboard-pedaler;
http://tagboardeffects.blogspot.se/p/fu ... ument.html

Börja med något enkelt.... T ex en ZVex SHO

Det viktigaste när man bygger pedaler är att ha koll på sin lödning, vara noggrann och metodisk, kolla och dubbelkolla det man gjort.
Men just bra lödtenik är A och O, finns nog massor med instruktioner på nätet.


03 Oct 2014, 12:15
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Kostnad för en egen pedal?
Bygga pedaler är jättekul och inte särskillt svårt. Som andra rekommenderat är det bra att köra en byggsatts första gången/gångerna.

Får man med alla komponenter i en beställning blir det inte så dyrt, kanske några hundralappar. Det som kan dra iväg är fraktkostnad om man måste beställa från flera olika ställen, eller glömmer någon komponent och måste beställa igen (inte kul att behöva lägga en beställning på 1 motstånd för att man glömt eller tappat bort det). Se därför till att beställa lite extra av alla små komponenter. Se också till att beställa lite olika värden så du har lite att experimentera och modda med.

När man väl börjat bygga upp ett litet komponentlager blir det enklare och man kan vara mer spontan när det gäller byggen och moddar.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


03 Oct 2014, 13:09
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kostnad för en egen pedal?
Det är lådan, switchen och potarna som kostar pengar om du bygger en helt egen. Låda typ 100kr. Potarna 10kr styck och switchen från electrokit ca 40kr. Resten av komponenterna är väl typ 20kr. Jackan för nån tia också kom jag på. Skitkul och och nån tusenlapp billigare än att köpa vissa pedaler. Googla och hitta layouter som är lätta att löda på experimentkort. Såg att det fanns på fulltone ocd när jag skulle etsa ett kort själv. Finns till allt. Googla tex ocd layout, ts9 layout, blablabla layout. Lättare och billigare att bygga än vad många tror! Lycka till!


05 May 2016, 01:35
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.