View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 00:34



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bästa overdriven idag? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Bästa overdriven idag?
Smaken vad gäller overdrives varierar som bekant över tid… Sådan är verkligheten, vad som är kanon idag blir överspelat när någon ny favorit dyker upp, och så rullar det på tills Sankte Per knackar på dörren…

Så vad är er absoluta favorit-overdrive just idag, gärna med motivation varför?

För min del är det Cornish SS-2, en ytterst förfinad overdrive som har likheter med DOD 250 och MXR Distortion +, men låter omåttligt mycket bättre. Denna pedal spelar helt enkelt MED mig på ett sätt jag inte känt på länge med andra pedaler.
Till saken hör att jag byggt den själv, och kan inte garantera att mitt bygge låter identiskt med en äkta Cornish….


26 May 2014, 14:31
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Bästa overdriven idag?
Marshall plexi på 8.

Men pedaler vettefasen. Jag får isf. bedömma dem ur ett boost-perspektiv eftersom jag tycker OD-pedaler låter skit som enda distkälla.
I det fallet gillar jag:
Fulltone OCD
Fulltone Fat Boost 3
Xotic BB Preamp
TS808
Suhr ISO Boost
Analogman King of Tone

_________________
http://www.voodooaudio.se


26 May 2014, 14:44
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Bästa overdriven idag?
Low gain:
- Liquid Sunshine för SC
- Wampler Plexidrive för HB
Mera gain:
- Wampler Pinnacle Deluxe
- Suhr Riot för higain
Lead:
- BB Preamp


Just nu... Det finns så många, egentligen helt omöjlig fråga.

_________________
Image


26 May 2014, 14:52
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
Klon Centaur och Analogman King of tone.


26 May 2014, 17:50
Profile
Post Re: Bästa overdriven idag?
Har ingen särskild overdrive-favorit.

Möjligen Boss BD-2 eller Marshall Bluesbreaker
med en Iso-boost framför.

Annars är 808 med en clean gain boost framför oslagbart.
Alltifrån metal till tjugga tjugga, (om du stackar 2 808:or).
Brukar tighta till det med en buffer på slutet också!

Bara för att reta monk och nilo (för att dom tror att dom vet allt, har allt).
:mrgreen:


26 May 2014, 20:42

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
Har aldrig sagt att jag har allt men det jag till skillnad mot dig inte har är tomtar på loftet. Synd att inte Lunarstorm finns kvar, det är ett forum som skulle passa dig.


27 May 2014, 12:16
Profile
Post Re: Bästa overdriven idag?
monk wrote:
Har aldrig sagt att jag har allt men det jag till skillnad mot dig inte har är tomtar på loftet. Synd att inte Lunarstorm finns kvar, det är ett forum som skulle passa dig.

-Det är precis det du hävdar hela tiden!
Dessutom svarar du inte på frågan, vad är bästa overdriven!
Ytterligare en "devis" som du har.

Fast jag antar att du inte ens vet vad det ordet betyder.
:mrgreen:


27 May 2014, 12:41

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
Jo, du brukar påstå att jag har problem med alkohol och droger och att jag har bristande intelligens. Frågan är vad du har för fin utbildning med tanke på att du tjänar så lite pengar att du inte har råd att köpa riktiga prylar. Eller bor du fortfarande hemma hos mamma och får veckopeng?


27 May 2014, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Bästa overdriven idag?
:shock: :shock: :shock:
Vi diskuterar inte sånt som man normalt blir arg av här och nu, som politik, utan overdrives....


27 May 2014, 15:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Bästa overdriven idag?
Min favorit är fortfarande G2D Cream-Tone, tycker den ger mig just det jag vill ha helt enkelt. Funkar helt ok som enda överkörning i en ren stärkare.

_________________
www.slackervillezoo.se


28 May 2014, 09:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bästa overdriven idag?
För mig är det TC Electronic Nova Drive. En riktigt bra overdrive och en användbar distpedal i ett, dessutom med ett gäng presets.

Visst vill jag testa fler pedaler, men jag känner inte att jag behöver dem eller att jag har lust att lägga pengar på dem. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


28 May 2014, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Bästa overdriven idag?
Jag är väldigt förtjust i Lovepedal Kalamazoo. Känns rätt neutral och färgar inte tonen överdrivet.


30 May 2014, 12:21
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Bästa overdriven idag?
Jag utgår ifrån att vi snackar OD och inte distpedaler. I så fall är det TS808 som gäller för mig, helt enkelt för att jag är van vid den och gillar ljudet. Overdrive på 0, Level på fullt och tone lite mindre än rätt upp. Funkar superbt både till Marshall 2210 och Bogner Alchemist, med den senare till bägge kanalerna, på den rena för att smiska på försteget till snyggt spräck och på distkanalen till att tighta upp och ge lite rassel.

_________________
Skill is nothing without style


01 Jun 2014, 18:40
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bästa overdriven idag?
Ethos spelar väl i en egen division och jag har då inte prövat nått bättre och har som du vet knogat på rätt bra med testning av pedaler inklusive dyra och ovanliga pedaler. Så svaret är enkelt :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Jun 2014, 21:53
Profile WWW
Post Re: Bästa overdriven idag?
lillefar wrote:
Ethos spelar väl i en egen division och jag har då inte prövat nått bättre och har som du vet knogat på rätt bra med testning av pedaler inklusive dyra och ovanliga pedaler. Så svaret är enkelt :-)

Om Ethos spelar i en egen division borde han uppdatera sin hemsida ordentligt.
-Seriöst, hur kul är det med en "spelande jingel" på NEWS,samt
att se Mats Nermarks jidder på soundclip.
Seriöst?

-Dyr och ovanligt?
-Stacka 2 808:or med en maxad boost framför lite lätt ställd eq, där har du
din ethos, och det kostar inte 5000 SEK inkl frakt heller.

Der dumme Swcheden...
:mrgreen:

-Men jag kanske bara börjar bli gammal!
:wink:
-Ja jag har också provat det mesta (inklusive den så hyllade Dumkudo)
som jag tycker låter lite lite bättre,
men har fastnat för en ISO+808+808 med första 808 med 0% diskant,
för att få samma effekt.
Alla andra reglage på 12:o clock.


01 Jun 2014, 22:23

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
Jo, vi vet hur din pedalkedja ser ut vid det här laget. Att du sedan alltid hävdar att dina budgetprylar låter lika bra eller bättre än boutiquepedaler och riktiga förstärkare är också väl känt här. Har du verkligen inget annat forum där du kan härja? Du skulle kunna mejla alla blocketannonsörer till exempel och tala om att dina prylar är mycket bättre och billigare. Du kanske kan få en brevkompis till och med.


01 Jun 2014, 22:33
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bästa overdriven idag?
Kan bara repetera samma budskap att ethos är bäst och har inga naturliga fiender :-)
Man måste nog provspela en innan man har kunskap att uttala sig. Ethos är ju inte bara en od utan en seria av kretsar så den är lika mycket en preamp i olika steg som en od som en eq som är switchbar. Väldigt genomtänkt så det är väldigt mycket mer än en od! För en yrkesmusiker betyder det att man kan tämja de flesta starkare på ett bra sätt. Är det bara en bra od man vill ha så finns ju Timmy som jag skrivit om tidigare och många andra od som låter mjukt och fint. Men än så länge får man nog erkänna ethos som ohotad på tronen :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Jun 2014, 23:10
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
XTS Preamp är en annan boost-overdrive-distpedal som jag tror är en riktig hit, utan att ha testat den själv. Har du möjligtvis testat den mot Ethos?


01 Jun 2014, 23:14
Profile

Joined: 10 Aug 2002, 23:07
Posts: 1064
Post Re: Bästa overdriven idag?
jag vill ha en ss-2 klon sälj till mej!

_________________
Att tala är silver
Att ljuga är guld


04 Aug 2014, 22:43
Profile

Joined: 01 Dec 2005, 19:17
Posts: 164
Post Re: Bästa overdriven idag?
Arc Klone 2!!!!!!
Bästa overdriven där ute, ägde en guldhästad Klon Centaur från -97 för 9 år sedan o
Arcen låter faktist bättre än originalet...

http://www.arc-effects.com

Mvh Dudde


07 Aug 2014, 09:24
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
Då måste du ha bra hörselminne, komma ihåg hur en pedal lät för 9 år sedan.
Jag har testat båda och föredrar originalet.


10 Aug 2014, 16:50
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Bästa overdriven idag?
Det går ju inte att säga vilken OD som är bäst för det beror ju helt på vad man är ute efter soundmässigt och vilken övrig utrustning man använder. Mitt senaste inköp är en Maxon SD9, vilken kanske mer är en dist än en overdive. SD9an har ju funnits vääääldigt länge men jag har aldrig testat nån förut. Kopplade upp den på pedalbordet och körde den på gig i helgen och jag blev väldigt positivt överaskad. Väldigt fet i soundet och svarar på anslag och dynamik. Lite skum tonkontroll som åter tunn-och-ful-geting-dist om man vrider den över typ kl 0900, men under 0900 är den väldigt fet och bra i basen men ändå bra topp. Kör mest stratta med tonkontroll kopplad på stallmicken, och om man ställde in soundet på SD9an så att strattans halsmick lät bra så kunde man få ett väldigt fett ljud i stallmicken genom att dra av tonkontrollen på gitarren. Överlag kunde man få till väldigt många bra sounds genom att använda gitarrens volym och tonkontroller.

Och då skall jag väl säga att jag kör mest stratta/tele in i ren Fenderaktig stärkare (Two Rock Classic Reverb 50).

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


11 Aug 2014, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Bästa overdriven idag?
Goran wrote:
Smaken vad gäller overdrives varierar som bekant över tid… Sådan är verkligheten, vad som är kanon idag blir överspelat när någon ny favorit dyker upp, och så rullar det på tills Sankte Per knackar på dörren…

Det där är rätt kul, de som var poppis för ett par år sen är helt ute, trots att de inte är sämre idag än de var då, och utvecklingen kan väl inte
heller påstås ha gått framåt, snarare breddats i sidled.

Märkligt att inte fler är trogna till sin 'favorit' utan redan nästa månad skaffar en ny, det tyder ju på att man egentligen inte är så noga med hur de låter
utan mer söker konstant förändring. Fascinerande vilken otrolig marknad och tillgång det finns på effektpedaler, hur många tillverkare finns det därute?
Hundratals säkert.

Så vilken pedal är bäst imorgon? Vad kan pedal nummer 1000 tillföra som inte de andra 999 redan har?

_________________



12 Aug 2014, 09:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Bästa overdriven idag?
Mike Leaf wrote:
Det där är rätt kul, de som var poppis för ett par år sen är helt ute, trots att de inte är sämre idag än de var då, och utvecklingen kan väl inte
heller påstås ha gått framåt, snarare breddats i sidled.

Märkligt att inte fler är trogna till sin 'favorit' utan redan nästa månad skaffar en ny, det tyder ju på att man egentligen inte är så noga med hur de låter
utan mer söker konstant förändring. Fascinerande vilken otrolig marknad och tillgång det finns på effektpedaler, hur många tillverkare finns det därute?
Hundratals säkert.

Så vilken pedal är bäst imorgon? Vad kan pedal nummer 1000 tillföra som inte de andra 999 redan har?

Tusentals skulle jag vilja påstå.

Det som man kan tycka är lite märkligt, om man är ute efter bra ton, är att massor av gitarrister har pedaler för kanske 20 000:-, gitarr för 20 000:- och kör hela härligheten genom en förstärkare för 5- 10 000:-. Trots att det uppenbarligen är så att förstärkaren är den viktigaste ingrediensen för ”god” ton….


12 Aug 2014, 09:21
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
Jag tror att många som är besatta av pedaler sitter hemma på kammaren med en liten förstärkare. Då kan man säkert höra skillnad på olika pedaler på ett sätt som inte är möjligt när man står i replokal eller på en scen och spelar med fullt band. Sedan är det inte så stor investering att köpa någon pedal då och då jämfört med att köpa och sälja förstärkare. Jag håller med om att förstärkaren är viktigast, även högtalarlådor och element har väldigt stor inverkan på ljudet.


12 Aug 2014, 10:39
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Bästa overdriven idag?
Sedan är det kul att se hur ens gamla favoriter fortfarande hänger med i pedalutvecklingen. Kolla in det här bordet:
https://www.youtube.com/watch?v=zXiJ-Tw8WN4


12 Aug 2014, 10:43
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Bästa overdriven idag?
Har en customgjord moddad Cot50 klon som nog är den mest kära ägodel jag äger!

Den låter lika bra i alla stärkare jag testat, fast det är ju mycket av smaksak.

Vad jag gillar mest med den är att man inte kan gå in i en butik och köpa en likadan... 8)


12 Aug 2014, 11:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Bästa overdriven idag?
laros wrote:
Har en customgjord moddad Cot50 klon som nog är den mest kära ägodel jag äger!

Den låter lika bra i alla stärkare jag testat, fast det är ju mycket av smaksak.

Vad jag gillar mest med den är att man inte kan gå in i en butik och köpa en likadan... 8)

Cot 50 låter jäkligt bra, och är liksom ZVex SHO väldigt enkla bygga själv, less-is-more liksom....

Vet du hur den är moddad?


12 Aug 2014, 12:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Bästa overdriven idag?
Goran wrote:
laros wrote:
Har en customgjord moddad Cot50 klon som nog är den mest kära ägodel jag äger!

Den låter lika bra i alla stärkare jag testat, fast det är ju mycket av smaksak.

Vad jag gillar mest med den är att man inte kan gå in i en butik och köpa en likadan... 8)

Cot 50 låter jäkligt bra, och är liksom ZVex SHO väldigt enkla bygga själv, less-is-more liksom....

Vet du hur den är moddad?



Det är en Master inbyggd så det är 2 rattar istället för bara en volym som på orginalet.

Låter fantastiskt med en strata tex...cleanar upp som ingen annan pedal jag testat så
jag har på min i stort sett hela tiden...


12 Aug 2014, 13:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Bästa overdriven idag?
laros wrote:


Det är en Master inbyggd så det är 2 rattar istället för bara en volym som på orginalet.

Låter fantastiskt med en strata tex...cleanar upp som ingen annan pedal jag testat så
jag har på min i stort sett hela tiden...

Så har jag också gjort på mitt hemmabygge, klart användbart även om utvolymen mi sig är relativt låg pga Schotky dioderna.


12 Aug 2014, 13:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.