View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:40



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Den bästa distpedalen? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Den bästa distpedalen?
Jag tycker man ofta blir besviken på distar (och overdrives), det är liksom aldrig riktigt så bra som man förväntat sig.
Vilken dist tycker ni är bäst och som stannat längst på pedalbordet ?

själv gillar jag verkligen RAT pedalen, den fixar det mesta från "lowgain" till dist till fuzz med bravur tycker jag!

Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


28 Mar 2014, 11:46
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Den bästa distpedalen?
Bogner, den röda.
Några andra favoriter är ZVEX Box of rock, XTS Atomic, Marshall Shredmaster.
Är egentligen inte så hemma på distpedaler, kör nästan alltid med förstärkardist och några olika boost och overdrivepedaler.
Den huvudsakliga disten måste finnas i förstärkaren för att jag ska vara nöjd.


28 Mar 2014, 13:05
Profile

Joined: 12 Jul 2013, 09:24
Posts: 31
Post Re: Den bästa distpedalen?
Pröva Seymour Duncan Dirty deed


28 Mar 2014, 23:35
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Den bästa distpedalen?
Den bästa disten är såklart i en förstärkare men sen måste man vara tydlig med vilken typ av dist man vill ha eftersom det kan låta väldigt olika. Personligen vill jag ha tillgång till olika typer av dist beroende vad jag lirar och med ett par stärkare och pedaler får man ju en jädra massa kombinationer. Cusack, MXR MP, wampler har goa pedaler för dist i mitt tycke. För grym pressa fram dist ur stärkare är gamla koko boost perfekt. Lite skämmigt men nya Roland cube låter förskräckligt bra :oops:

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


30 Mar 2014, 00:14
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Den bästa distpedalen?
Box of rock för mediumgain. Liquid Sunshine för lowgain.
Däremot verkar ju detta bli en stärkardist är bäst tråd och jag får nog sälla mig till den skaran. Funderar mest på en rejäl bantning av bordet.


30 Mar 2014, 15:53
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Den bästa distpedalen?
Radial Tonebone Trimode!

Ska villigt erkänna att den inte gör mig lyrisk men för att få till feta OD/Dist-mackor från en telecaster och en helt ren förstärkare är den helt enkelt bra!

Har köpt på mig helt galna mängder OD, Dist och Fuzzpedaler som alla har sin charm men när jag ska spela någon annanstans än hemma är det likt förbannat Tonebone'n som åker med...


03 Apr 2014, 17:43
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: Den bästa distpedalen?
Köpte bogner exstasy den röda, låter sjukt bra! Många bra möjligheter att skruva. Otroligt nöjd!

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


20 Apr 2014, 21:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Den bästa distpedalen?
Jag hittade hem med Fetto för en massa år sedan. Så småningom blev det i stället en Fetto Deluxe eftersom jag gillade att kunna stampa i "More". Dessutom är Core- och Bass Drive-kontrollerna användbara för mig. Jag gillar den eftersom den kan ersätta förstärkardist när man drar ner på förstärkare kan man i stället dra upp på Fetto för att ersätta den dist som man tappade när man drog ner. Jag kör på Marshall (1959 och 1987) och Cornford och till dem är den perfekt. Dessutom får den gamla Marshalls att gå till 15, vilket är användbart i bland. :)

Image


22 Apr 2014, 19:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Den bästa distpedalen?
Vill man ha en OD man inte blir besviken på så Rockbox boiling point är grym och kan trycka på hur hårt som helst och till den milda grad att det finns varningstext i manualen. Kostar en del men man får också vad man betalar för och begat är ju priset humant. Dist är ju som bäst när den kommer från en stärkare men riktigt bra pedal är ju wampler pinnacle som är lätt att ratta in mot stärkare och i combo med TC sparkle som är en genialisk pedal så är det dist i parti och minut. En bra compressor som forrest green gör ju heller inte ont :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


14 Mar 2016, 13:40
Profile WWW

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Den bästa distpedalen?
Hej. Beror ju väldigt mycket på vilken förstärkare man stoppat in den framför. Men om man måste välja en som nästan alltid funkar så blir det en gammal MXR D+ för min del! Tror inte att dom nyare varianterna låter sämre. Mitt tips.


14 Mar 2016, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Den bästa distpedalen?
CarlM wrote:
Jag hittade hem med Fetto för en massa år sedan. Så småningom blev det i stället en Fetto Deluxe eftersom jag gillade att kunna stampa i "More". Dessutom är Core- och Bass Drive-kontrollerna användbara för mig. Jag gillar den eftersom den kan ersätta förstärkardist när man drar ner på förstärkare kan man i stället dra upp på Fetto för att ersätta den dist som man tappade när man drog ner. Jag kör på Marshall (1959 och 1987) och Cornford och till dem är den perfekt. Dessutom får den gamla Marshalls att gå till 15, vilket är användbart i bland. :)

Image


Håller med!! Jag kör på Fetto 9.0 eller en Deluxe otroligt autentiska och välljudande, låter inte helt 100 på grundinställningen men med lite ändringar inuti (finns några byglingsmöjligheter och ett gainvred) finns inget bättre!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


15 Mar 2016, 09:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Den bästa distpedalen?
Analogman KoT, har inte haft den så länge men den kommer definitivt stanna. Dyr och 1 års väntetid men det var det värt.

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


15 Mar 2016, 10:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Den bästa distpedalen?
Saxat från Himmelstrutz:
Quote:
From 2007-2009 Fetto Deluxe was made in about 100 copies and was then abruptly discontinued. The reason for this is still a mystery.


Synd när man nu fick GAS på den!

_________________
##################


15 Mar 2016, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Den bästa distpedalen?
C-luxen finns ju, en vidareutveckling, Fetto Maximus är en annan variant! Jag gillar personligen den mer kärva karaktären i de tidigare pedalerna men har inte spelat tillräckligt med de nya för att uttala mig säkert om dem.

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


15 Mar 2016, 12:10
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Den bästa distpedalen?
Jag köpte mig en Gurus Double Decker 1959 för ett par månader sedan och det känns som att det kommer dröja länge innan jag säljer den. Fantastisk pedal med två olika kanaler Marshall-sound + boost på båda kanalerna. Trebands EQ på båda kanalerna. Vanlig + D/I utgång. Galet dynamisk med bästa Plexi-i-låda-ljudet jag nånsin hittat.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


15 Mar 2016, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Den bästa distpedalen?
Fulldrive 2, inte MOSFET (och helst den vita :D ) för Fenderish stärkare. Låter suveränt och är väldigt responsiv med gitarrens volym. Har nästan rent ljud på ca 5 på gitarren och ger rätt soloboost på maxvolym. Har även borrat dit en fotomkopplare istället för Vintage-vippkontakten. Ger lite extra crunch. Boost för mer klassiskt rockljud. När det inte räcker till trycker jag på en Fulltone Plimsoul.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


15 Mar 2016, 18:35
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Den bästa distpedalen?
Jag gillar Wamplers Paisley Drive. Den funkar bra "i mixen", fungerar bra tillsammans med andra overdrive/distpedaler och så kan du ställa hur mycket mid du vill ha med.
Jag köpte för ett tag sen en JHS The AT som jag är supernöjd med, låter bra och har bra "känsla".

/Micke


16 Mar 2016, 10:24
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Den bästa distpedalen?
Jag tycker att det skiljer mellan SC och HB gitarrer. T.ex. Liquid Sunshine är guld till low gain för SC, men jag gillar den inte lika bra till HB. Den low gain som funkar allround för mig är Wampler PlexiDrive. Går bra att styra med anslaget, funkar för stillsamma arpeggion samt old school rock komp, och ger bra färgning när man stackar den in i en mer high gain pedal eller stärkare.
Någon som har testat Carl Martin PlexiTone Low Gain? Den vanliga PlexiTone pedalen låter ju bra, men har ju massor av gain, och demon för Low gain versionen lät ju bra för andra ljud...

_________________
Image


16 Mar 2016, 11:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Den bästa distpedalen?
evilgummi wrote:
Hej. Beror ju väldigt mycket på vilken förstärkare man stoppat in den framför. Men om man måste välja en som nästan alltid funkar så blir det en gammal MXR D+ för min del! Tror inte att dom nyare varianterna låter sämre. Mitt tips.


Jag håller med till hundra! Jag körde på MXR dist+ i säkert femton år tillsammans med Fender Strata in i Music man och Ampeg förstärkare och jag gillade ljudet skarpt! Det gäller bara att man har tonkontroll på stallmicken!
Tyvärr gick den sönder och ersattes av en Ibanez OD-2, typ föregångaren till tube screamern, den låter ju också bra, men kanske lite mer städad i karaktär. Men oftast nu förtiden så blir det Tech-21 "double drive" som jag kör ensam på golvet med batteridrift, då jag inte orka fibbla med pedalbord och dyligt! Allt ska få platts i gitarrfodralet!

_________________
pudas


16 Mar 2016, 21:25
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Den bästa distpedalen?
Favoriten för närvarande är Mad Professor Simble in i en 65 Deluxe reverb. Ställ in lagom gain för lead och sköt resten med volymen på gitarren.

_________________
Dra röva i koks!


16 Mar 2016, 23:40
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Den bästa distpedalen?
Den bästa distpedalen är Friedman BE-OD. Det vågar jag kallt påstå utan att ha testat den :mrgreen:
Scrolla fram till 4:50 - https://www.youtube.com/watch?v=LLZBMhxhq2Y

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


17 Mar 2016, 11:48
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:48
Posts: 226
Location:
Post Re: Den bästa distpedalen?
Jag håller med trådskaparen.
Köpte min rat i slutet av 90-talet och den hänger med än idag. Har haft och testat massor med dyra och billiga men ratten är alltid kvar.
Det enda som varit bättre och det jag kör på idag är min Earth Drive från Sarno Music Solutions.
Båda sitter tryggt kvar på bordet med lowgain inställning och stackas för mer gain :-)


17 Mar 2016, 12:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Den bästa distpedalen?
Suhr Riot gör hi-gain riktigt bra tycker jag. Giggat med den flera gånger och alltid blivit positivt överraskad.

jazzfromhell wrote:
Den bästa distpedalen är Friedman BE-OD. Det vågar jag kallt påstå utan att ha testat den :mrgreen:
Scrolla fram till 4:50 - https://www.youtube.com/watch?v=LLZBMhxhq2Y


Ja, den är helt klart intressant när den kommer ut, kan bli kanon som i videon eller ett mehhh när man kopplar in den i sin egen signalkedja. Hörde något om att den kommer i slutet av April.

_________________
Elsträng och Hammare


18 Mar 2016, 08:40
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Den bästa distpedalen?
Använder inte pedaler som stand-alone distkälla. Tycker helt enkelt inte att de låter bra nog. Däremot så används de som lead boost.

Då gillar jag en mängd olika, men just nu sitter det en Fulltone OCD på bordet. Som boost funkar den typ som en ts808, dvs kapar bas och diskant och trycker på mellanregistret. Men! Den är inte alls lika extrem när den gör det. Basen blir aldrig tunn och mesig utan bara precis tillräckligt mycket för att tighta till tas bort.

_________________
http://www.voodooaudio.se


18 Mar 2016, 14:23
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Den bästa distpedalen?
Bogner, både röda och blåa. Suttit på bordet i över två nu. Rekord.


18 Mar 2016, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Den bästa distpedalen?
southbeck wrote:
Bogner, både röda och blåa. Suttit på bordet i över två nu. Rekord.


Har den röda och försöker gilla den, men tycker verkligen den liksom komprimerar på tok för mycket, vill ha mer spräck... Men kanske gör fel, hur och till vad använder du den?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


18 Mar 2016, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Den bästa distpedalen?
För egen del gillar jag marshallbaserade pedaler just nu,
En jag är grymt nöjd med är Catalinbread DLSmk3, in i en Fender Princeton låter löjligt bra!

Nyfiken på nya Ramble FX Marvel Drive V3 dock.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


18 Mar 2016, 22:32
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Den bästa distpedalen?
Låter nästan som det är den blåa du borde ha i så fall.

Den röda kör jag just som rätt komprimerad hi gain. Alltså typ Lukather-hållet. Och blåa till mindre spräck. Men går nog att kräma på den rätt bra också. Väldigt mångsidig.
Speciellt eftersom du skriver att gillar marshallbaserade pedaler så låter blåa klart mer rätt.
Plexiläget låter ju grymt bra med humbuckers.


18 Mar 2016, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Den bästa distpedalen?
-


Last edited by johan on 27 Mar 2016, 11:36, edited 1 time in total.



19 Mar 2016, 23:00
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Den bästa distpedalen?
Folkessons Raptor är riktigt bra.


27 Mar 2016, 10:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.