View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:49



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Den bästa distpedalen? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Den bästa distpedalen?
jazzfromhell wrote:
Den bästa distpedalen är Friedman BE-OD. Det vågar jag kallt påstå utan att ha testat den :mrgreen:
Scrolla fram till 4:50 - https://www.youtube.com/watch?v=LLZBMhxhq2Y


Riktigt intressant! Var köper man den?


27 Mar 2016, 10:17
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Den bästa distpedalen?
Den har nog inte kommit ännu men jag gissar att the usual suspects kommer sälja den, i.e. TGT11, Prymaxe, PGS etc.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


28 Mar 2016, 08:57
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Den bästa distpedalen?
Din_Mentor wrote:

Har den röda och försöker gilla den, men tycker verkligen den liksom komprimerar på tok för mycket, vill ha mer spräck... Men kanske gör fel, hur och till vad använder du den?

Håller med Southbeck, den blåa ska du testa.
Jag har också den röda/blå på bordet (haft dom sen dom släpptes) och det är dom klart bästa od/distpedaler jag testat.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


28 Mar 2016, 09:00
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Den bästa distpedalen?
Kul tråd som jag missat lite.

Trots att jag har förstärkare med bra dist kapacitet (Laney TI15-112 och nu en Marshall DSL 1 wattare) så har jag provat några dist pedaler av nyfikenhet.

Frågan är om inte den allra största fördelen med distpedaler för mig i lägenhet är exakt det som CarlM skriver nedan, att man kan ersätta förstärkardist när man drar ner på förstärkaren, dvs en pedal ger bra dist även i lägre volymer? (Om jag nu inte missupfattar vad CarlM skriver...)

För annars i lite högre volymer så har jag hittills faktiskt tyckt att förstärkarens egen dist varit bäst med möjligt undantag av det unika sound som vissa pedaler skapar, tex dist åt fuzz hållet eller alternativt en mera komprimerad dist.

Köpt en begagnad RAT 2 nu och den är något helt annat än den tidigare pedalen (Boss MD2 Mega Distortion) som dock var ok på sitt sätt. Rat'en är det bästa i pedalväg jag provat hittills. Rat 2 är lite mera åt vintage dist hållet och den suger inte ton och sustain från förstärkaren på samma sätt som tidigare dist pedaler jag provat, känns lite mer transaparent och låter betydligt bättre. Sedan är ju nästan Rat 2 pedalen löjligt robust byggd, måste vara extremt tålig, håller sannolikt i ett krig. Dock extremt störande med Rat'en att man behöver någon sorts adapter till strömsladden för att den ska passa, så klart var dessa slut på TG11.

Trots att Rat'en är så bra så kanske jag kommer prova vidare och prova en mer renodlad fuzz pedal. Förutom fuzz'en man kan få närmare max så är ändå Rat'en hyfsat Marshall lik i disten kan jag tycka.

CarlM wrote:
Jag gillar den eftersom den kan ersätta förstärkardist när man drar ner på förstärkare kan man i stället dra upp på Fetto för att ersätta den dist som man tappade när man drog ner.


Din_Mentor wrote:
Jag tycker man ofta blir besviken på distar (och overdrives), det är liksom aldrig riktigt så bra som man förväntat sig.

själv gillar jag verkligen RAT pedalen, den fixar det mesta från "lowgain" till dist till fuzz med bravur tycker jag!


12 Apr 2016, 14:41
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Den bästa distpedalen?
zoom ms-50 eller 100.


13 Apr 2016, 13:46
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Den bästa distpedalen?
Tja, tänkte slänga in en joker.
En riktigt bra fuzz osså dra ner volymen på gitarren en smula så är man hemma.
För min del har det blivit en klon på lunar modulen som jag lödit ihop på egen hand.
Så gott den svarar på anslag och minskad gitarrvolym. Och så gott den svarar när man fläskar på.


13 Apr 2016, 15:41
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Den bästa distpedalen?
Istället för att skapa separat tråd som enbart jag skriver i så lägger jag några rader här om "Mesa Boogie Throttle Box", en pedal som går att finna för ca 700-900 på beg marknaden. En flexibel pedal med en intern omställbar switch med boost samt lo och hi läge, level, gain, mid cut samt tone.

Syftet/målet med det här begköpet var helt enkelt att försöka tvinga fram lite tyngre "American / California dist" ljud ur Marshall DSL1an för om möjligt göra den ännu mer flexibel för olika typer av musik.

Använder numera en Blackstar HT-1R för tyst hörlursspelande och i Blackstaren passar Mesa pedalen som en pusselbit, en något oväntad bonus som jag inte ens tänkt på innan. Blackstaren blir ett litet välljudande dist monster samt att den upplevda ljudkvalitén med hörlurar på något sätt blev bättre med pedalen inklopplad. Lirat ett par nedstämda Mastodon låtar samt ett par Metallica låtar och det lät helt enkelt bra, även i lurar.

Marshallen DSL1an är lite känsligare, en betydligt bättre stärkare än HT-1R'an och den överger inte sitt mera brittiska sound utan kamp ;-) här krävs det utan tvivel mer tweakande och rattande att få till bra ljud. Det är ju inte förrän när man pressar pedalen hårt (dist mellan ca kl 11- kl 3 eller mer på pedalens high gain läge) som man får fram det mera "American / California dist" liknande soundet.

Tycker pedalen i Marshallen är ganska enkel att få att låta bra vid de lägre distregionerna men då är det fortfarande ett mera brittiskt sound och för det soundet behöver man ingen pedal. Men visst, fick tex till mycket bra Black Sabbath ljud. På de högre gain regionerna får man se upp lite, här blir det krångligare och jag är inte klar ännu så inget slutomdömde ännu med Marshallen. Att eq switchen för boosten sitter under luckan gör inte det hela enklare direkt, ett minus, något Mesa fixat till på den betydligt dyrare EQ varianten av denna pedal.

Kan dock blir som så att jag behåller pedalen även om jag inte får till den bra med Marshallen eftersom den är så underhållande i Blackstaren, får se.

Update ett par timmar senare: Pedalen behålls och rekommenderas, trixet med Marshall DSL1 stärkaren med 1x12 lådan (för mig) är ha en varmare clean ton innan inkoppling av pedalen (dvs lite mer gain på clean kanalen), annars låter det alldeles för hårt eller "harsh" som engelsmännen säger.


20 Apr 2016, 11:04
Profile

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: Den bästa distpedalen?
Maxon SD-9 är min favorit. Speciellt svårslagen för single coil och är fruktansvärt dynamisk. Också en av de få boxar som låter riktigt bra i en helt ren stärk.

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


21 Apr 2016, 08:16
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Den bästa distpedalen?
Som sagt, jag har bara lirat 1 1/2 år men så klart läst och hört mycket om tube screamer, denna klassiska pedal.

I dag slog jag till slut till på en Ibanez Tube Screamer Mini. Orkade inte vänta ut någon tube screamer begagnat, mini ligger ändå väldigt bra till prismässigt som nya.

Tube Screamer Mini får generellt högsta toppen betyg på nätet och jag förstår nu verkligen varför, sett till nypris och prisvärdhet kan inte många slå den på fingrarna inom detta segment?
http://www.premierguitar.com/articles/2 ... ini-review

http://www.bestguitareffects.com/ibanez ... ive-pedal/

Vet inte hur man ska förklara vad en tube screamer gör med ljudet men jag upplever nu att både min Marshall DSL1'a låter bättre (med enbart screamern) samt de båda dist pedaler jag har.

Lite av en extra "umph"/touch(boost utan att förändra/färga ljudet för mycket, en "pricket över i" pedal? ;-)

Frågan är om den här kan funka så bra att jag kan sälja mina båda dist pedaler och bara ha den här plus Ibanez Analog Mini delayen jag får snart, vore en smidig setup.

De är verkligen supersmå och smidiga den här Ibanez mini serien som för övrigt är "Made in Japan" med true bybass. Man förstår inte riktigt hur mini de är innan man ser dem i verkligheten. ;-) Har dock inte batterifack vilket kanske kan vara nackdel för någon?
Image


26 Apr 2016, 17:06
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Den bästa distpedalen?
Tone City Golden Plexi (baserad på Carl Martin Plexi Tone) låter kalas!


Attachments:
Tonecity_golden_plexi_2.jpg
Tonecity_golden_plexi_2.jpg [ 152.55 KiB | Viewed 5848 times ]
30 Apr 2016, 17:13
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Den bästa distpedalen?
Catalinbreads RAH

Köp köp köp köp.
Den är en riktigt blanket killer för reissue Les Pauls som kan behöva en sån.

https://www.youtube.com/watch?v=LIQp1WRXP8s


30 Apr 2016, 17:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Den bästa distpedalen?
Proco rat II råkade jag köpa på mig och en kul upplevelse och har man en Pinnacle och kompletterar med RAT så har så jävla många sound att välja på plus att man kan kliva ut en stund i fuzzträsket. Bang for the buck gäller verkligen för RAT

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 May 2016, 22:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Den bästa distpedalen?
Har precis köpt en Folkesson Raptor
Samt 2 stycken MAR-pedaler, samt givetvis en
Iso-boost till det nya pedalbordet...

Men den absolut bästa verkar nog vara Friedman BE-100 OD-pedalen.
Jäklar vilket svintungt tight ljud...
:D


10 May 2016, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Den bästa distpedalen?
Har mejlat Thomann,Friedman, och de svenska återförsäljarna och de har sagt följande samstämmigt:

-Kommer om cirka 7 månader
-Kommer kosta cirka 2400 SEK...


-Dubbelt dreggel.... :P


11 May 2016, 21:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.