View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:44



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Carlin Compressor 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Carlin Compressor
Det är inte ofta man bygger en pedal som bara sitter rätt som en smäck när den testas, nu har det i alla fall hänt!

För att ta det från början;
På 70-talet såg man att många svenska proggband (Peps, Kebnekaise, TG&S, Fläsket Brinner t ex) oftast hade två pedaler märkta Carlin. Den ena var en pedalmanövrerad Phaser och den andra kallades Compressor, båda var för en fattig student knappast överkomliga, och de tillverkades sannolikt bara i små serier.
Nils-Olof Carlin var mannen bakom dessa, man såg honom ofta på Peps spelningar sitta hukande över pedalerna, sannolikt justerande dem för bästa ljud. Troligen var Carlin den första svenska pedalbyggaren som fick en större spridning.
Mig veterligen byggdes dessa pedaler bara på 70-talet och har sen dess uppnått kultstatus, samt därmed följande höga priser på marknaden.

Nu har Moody Sounds kommit i kontakt med Carlin och med hjälp av honom ordnat en byggsats med Compressorn, jag högg den så fort den var klar, här skulle byggas!
Compressor är kanske en något missvisande titel, där finns en ratt som kallas Fuzz också, mer om detta senare.
Bygget är inte svårt, en utmärkt manual finns, men kanske inte för rena nybörjare. En sak att komma ihåg (och starkt rekommenderas) är att sätta trimpoten på baksidan av kortet, den är lika viktig att komma åt som rattarna på utsidan.

När allt var lött på plats, allt monterat, skulle det testas! Första åtgärd var att justera trimpoten enligt beskrivning i manualen, detta är viktigt om man vill ha optimalt ljud. Jag var klok nog att ha borrat ett hål i lådans botten för åtkomst utan problem, för det gäller att hitta ”the sweet spot”.
När det var gjort började jag testa hur pedalen lät med olika inställningar, och det lät helt enkelt för j-kla bra om man ska uttrycka det kort, instant Kenny Håkansson!
Som kompressor är den inte speciellt transparent, utan fetar till ljudet ungefär som en Ross eller klon på den, dvs den är väldigt musikalisk. Den går från tämligen lite kompression till rejält pumpande, beroende på sustain-rattens läge.

Men när man börjar vrida upp fuzz-ratten så händer det saker! Från mild overdrive till ren fuzz kan rattas in, och det låter sagolikt bra, kompressionsmängden gör att man kan få rejält häng även på låga volymer.
Det är ingen vrål-fuzz man får, lite åt en germanium Fuzz Face mer, men snyggt är det.
Det finns massor av volym att krana fram även med fuzz-ratten på noll (dvs bara kompression), och det är nog som overdrive jag gillar den bäst (fuzz-ratten på kl 12). Det är verkligen ”sweet” och mycket användbart.
Att ratten kallas fuzz är väl något ”felaktigt, men man får inte glömma att orden overdrive eller distorsion knappast ”fanns” i början på 70-talet.
Det geniala med pedalen är att den kombinerar en fuzz och en kompressor i samma pedal, och vad jag vet finns det ingen efterföljare, att det sedan ”uppfanns” på tidigt 70-tal av en svensk gör det ännu trevligare.
Originalet saknade true bypass, det gör inte byggsatsen, men man kan koppla den som originalet om man vill.

Det här är en pedal som jag bara kan rekommendera alla att bygga, så bra är den!
Jag antar att Moody Sounds kan bygga den åt de som inte vill bygga själv.
Läs mer här:
http://moodysounds.com/index.php?main_p ... cts_id=843


30 Jan 2013, 08:48
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Carlin Compressor
Det är alltid kul när man blir nöjd med nåt man köpt eller byggt.

Jag tänker mest på att jag spelade med en kille på 70-80 talet som hade den pedalen och en fender twin. Pedalen lät helt bedrövligt!
Något som väldigt många pedaler gjorde på den tiden. Samma pedaler hyllar vi idag som helt fantastiska och de betingar ofta sanslösa priser.
Vad är det man säger? Tiden läker alla sår! :)

/Klas

_________________
Dra röva i koks!


30 Jan 2013, 09:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
surfbrother wrote:
Det är alltid kul när man blir nöjd med nåt man köpt eller byggt.

Jag tänker mest på att jag spelade med en kille på 70-80 talet som hade den pedalen och en fender twin. Pedalen lät helt bedrövligt!
Något som väldigt många pedaler gjorde på den tiden. Samma pedaler hyllar vi idag som helt fantastiska och de betingar ofta sanslösa priser.
Vad är det man säger? Tiden läker alla sår! :)

/Klas

Det är trimpoten som är hemligheten, är den inte justerad optimalt låter det inte bra.


30 Jan 2013, 09:25
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Carlin Compressor
En liten vippbrytare och mod för tb eller buffer vore ju topp. Borde gå att klämma in någon stans i lådan?


30 Jan 2013, 09:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Shoegazers Anonymous wrote:
En liten vippbrytare och mod för tb eller buffer vore ju topp. Borde gå att klämma in någon stans i lådan?

Det finns plats så det räcker!

Det finns för övrigt ett par föreslagna moddar, bl a en som förändrar attacken, som kan sättas på en switch. Har inte testat detta.


30 Jan 2013, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2348
Location: Varberg
Post Re: Carlin Compressor
Såg Kaipa ett par gånger i mitten av 70-talet, deras gitarrist Roine Stolt körde på en 335:a och en Carlin-kompressor. Han hade kanonljud live. Minns dock inte vad för stärkare han hade.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 Feb 2013, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Jag har nu haft Carlin en dryg månad och den växer hela tiden, grym pedal helt enkelt!


15 Feb 2013, 09:16
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Carlin Compressor
Marshall wrote:
Såg Kaipa ett par gånger i mitten av 70-talet, deras gitarrist Roine Stolt körde på en 335:a och en Carlin-kompressor. Han hade kanonljud live. Minns dock inte vad för stärkare han hade.


Tror han hade en Mesa combo när han var i Luleå för en ziljon år sedan men stämmer att han hade grymt snyggt sound och trevlig prick dessutom. Soundet by the way var nog Mesans förtjänst :-)

By the way så är Germanium varianten av pigtronix ett tips om man vill komma nära det ljudidealet åtminstone i mina öron!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Feb 2013, 19:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Carlin Compressor
Goran wrote:
Jag har nu haft Carlin en dryg månad och den växer hela tiden, grym pedal helt enkelt!


Verkar onekligen intressant, Göran.
Tack för tipset.

Byggde du T.B eller med buffer?
Vilket är bäst?

- Ulf


24 Feb 2013, 23:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
kri wrote:
Goran wrote:
Jag har nu haft Carlin en dryg månad och den växer hela tiden, grym pedal helt enkelt!


Verkar onekligen intressant, Göran.
Tack för tipset.

Byggde du T.B eller med buffer?
Vilket är bäst?

- Ulf

TB, vilket som är bäst vet jag inte, men jag har en Cornish buffer i första pedalen så det behövs ingen i Carlin.


25 Feb 2013, 07:50
Profile

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Carlin Compressor
lillefar wrote:
Marshall wrote:
Såg Kaipa ett par gånger i mitten av 70-talet, deras gitarrist Roine Stolt körde på en 335:a och en Carlin-kompressor. Han hade kanonljud live. Minns dock inte vad för stärkare han hade.


Tror han hade en Mesa combo när han var i Luleå för en ziljon år sedan men stämmer att han hade grymt snyggt sound och trevlig prick dessutom. Soundet by the way var nog Mesans förtjänst :-)

By the way så är Germanium varianten av pigtronix ett tips om man vill komma nära det ljudidealet åtminstone i mina öron!


är det Philosophers Tone pedalen du syftar på?
Passar den bra till det där 70-tals prog/jazzrock/fusion gitarrljudet som många hade då? Isf kanske jag borde testa den!! :P


25 Feb 2013, 23:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Carlin Compressor
Jo men inte den vanliga Philosophers tone utan germaniumvarianten det är stor skillnad på standardvarianten och den ovanligare germanium gold varianten. Kolla ca 5.20 in i demon då han vrider upp grit i combination med den lite unika sustan just germanium compressorn ger det blir ett jäkla snygg OD sound och den låter precis så fast ännu bättre med lite eq och snygg efterklang.

http://www.youtube.com/watch?v=0ITMsjx4mO4

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


26 Feb 2013, 10:52
Profile WWW

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Carlin Compressor
Får kika in hos Thesegoto11 om de har pedalen så jag kan testa.
Skulle kanske vara häftigt att använda som booster.


26 Feb 2013, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Carlin Compressor
Absolut och det är en pedal som är av typrn skruva lite/hända mycket. Vill man ha ett gott saturerat ljud med lagom compression/dynamik så kanske kl13-14 max på sustainen och justera grit beroende på gitarr/mickar till man hittar sweetspoten det hörs gansa direkt när man hittat rätt och balansera upp med övriga kontroller för rätt midd och volym som interagerar rätt kraftigt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


26 Feb 2013, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Carlin Compressor
Var tvungen att registrera mig bara för att svara på tråden, :) känns väldigt kul att Carlinkompressorn verkar uppskattas (och jag hoppas att det fortsätter så), eftersom att jag hade ett litet finger med i spelet, kontaktade Albin på moodysounds och hörde om han kunde bygga en Carlinkompressor åt mig (har alltid älskat svensk 70talsprog, såg att ritningar till pedalen hade lagts ut på internet av Carlin själv och är på tok för oteknisk för att bygga något på egen hand) vilket ledde till att han tog kontakt med Carlin och inledde detta sammarbete, så, ja, det känns fint att vara en del av denna lustiga kedjereaktion som ledde till detta.

(och så kan jag sitta och känna mig glad över att jag har en carlinkompressor byggd med originalkretskort och låda också såklart, även om det inte är en låda med text, haha).


Trevlig pedal hursomhelst, framförallt i kombination med lite extra fuzz, är det någon som vet om Bo Hansson också använde denna? man kan åtminstone få till sound som påminner väldigt mycket om gitarrspelet i svarta ryttarna och rohans horn bland annat.


01 Mar 2013, 00:51
Profile

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Carlin Compressor
Ftmch wrote:
Var tvungen att registrera mig bara för att svara på tråden, :) känns väldigt kul att Carlinkompressorn verkar uppskattas (och jag hoppas att det fortsätter så), eftersom att jag hade ett litet finger med i spelet, kontaktade Albin på moodysounds och hörde om han kunde bygga en Carlinkompressor åt mig (har alltid älskat svensk 70talsprog, såg att ritningar till pedalen hade lagts ut på internet av Carlin själv och är på tok för oteknisk för att bygga något på egen hand) vilket ledde till att han tog kontakt med Carlin och inledde detta sammarbete, så, ja, det känns fint att vara en del av denna lustiga kedjereaktion som ledde till detta.

(och så kan jag sitta och känna mig glad över att jag har en carlinkompressor byggd med originalkretskort och låda också såklart, även om det inte är en låda med text, haha).


Trevlig pedal hursomhelst, framförallt i kombination med lite extra fuzz, är det någon som vet om Bo Hansson också använde denna? man kan åtminstone få till sound som påminner väldigt mycket om gitarrspelet i svarta ryttarna och rohans horn bland annat.


Välkommen till bojen!

Jag har också försökt ta reda på vad Bosse använde för fuzz på Sagan om Ringen plattan. Känns som att inspelningen är lite för tidig för att vara Carlin pedalerna. Det låter iaf som att fuzzen går genom en väldigt ren förstärkare som inte har särskilt mycket mellanregister. T.ex. en Fender Twin Reverb, eller liknande. Jag har alltid gissat på en Fuzz Face, Tone Bender eller liknande. Tyvärr frågade jag aldrig Bosse när jag träffade honom, och nu är det ju tyvärr för sent.. Mina favoritgitarrer på hans plattor spelas dock av Kenny, och han använde ju bl.a Fuzz Face, och ska även ha använt Carlin grejerna vid någon period.


01 Mar 2013, 01:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Carlin Compressor
Tackar tackar!

dumt nog så frågade inte jag heller honom när jag hade chansen (han kom och satte sig vid oss i en paus i en av hans sista spelningar där nån gång '07-08 tror jag). Misstänker dock att han skulle ha lite svårt att komma ihåg. Skulle gissa på att det var en fuzzface åtminstone, har en mojo fuzz (som är någon form av fuzzface-uppgradering) som framförallt i kombination med lite carlin compressor får till soundet rätt bra.


01 Mar 2013, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Moody bygger Carlin pedal-kitet till de som inte vill/kan bygga själva;

http://moodysounds.com/index.php?main_p ... bdefefee11


26 Mar 2013, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Bumpar minsann för denna pedal, den har hamnat för gott på mitt pedalbord.
Använd som OD eller light fuzz är den suverän.


27 Jan 2014, 08:13
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Carlin Compressor
Goran wrote:
Bumpar minsann för denna pedal, den har hamnat för gott på mitt pedalbord.
Använd som OD eller light fuzz är den suverän.


+1

Denna lär stanna länge på mitt pedalbord också.
Kanonljud som Göran beskriver, men fetar också
till ljudet på ett snyggt sätt för rena solon.


27 Jan 2014, 13:15
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Carlin Compressor
En liten fråga till er som byggt en. Någon som haft problem med att den liksom "fräser" när tonen klingar ut?


22 Feb 2014, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Carlin Compressor
Michael wrote:
En liten fråga till er som byggt en. Någon som haft problem med att den liksom "fräser" när tonen klingar ut?


Ja, jag har haft lite problem med det. Jag tyckte det va svårt att ställa in trimpoten,
så jag mätte upp ett volt värde på T3 (vill jag minnas) och sen vred jag poten så att
det värdet minskade något, (och lyssnade) tills jag fick ett ljud jag blev nöjd med.
Detta tog bort fräset. Trimpoten är ju lite finkänslig, så jag tyckte det var bättre att
ställa in med en multimätare.
Nackdelen är att disten minskar något om man tycker om att köra pedalen med mycket dist.

Carlin beskriver hur man ställer in trimmern i nedanst. pdf, men det värdet har jag inte lyckats få till.
Kanske nån med goda elektronikkunskaper (inte jag alltså) kan förklara bättre?
http://moodysounds.com/download/carlin- ... r-info.pdf

Lycka till!

- Ulf


23 Feb 2014, 13:47
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Carlin Compressor
Tack, då blir det till att justera


23 Feb 2014, 16:02
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Carlin Compressor
Sådärja. Fräset är borta och det låter rätt coolt. Men tycker den ger väl mkt komprimering redan med komp-ratten helt nerdragen.Och det verkar bli mer brillians i ljudet när man drar upp den.
Ska den låta så eller är ngt galet?
Vill så gärna gilla denna pedalen men just nu känns den lite märklig


23 Feb 2014, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Carlin Compressor
Michael wrote:
Sådärja. Fräset är borta och det låter rätt coolt. Men tycker den ger väl mkt komprimering redan med komp-ratten helt nerdragen.Och det verkar bli mer brillians i ljudet när man drar upp den.
Ska den låta så eller är ngt galet?
Vill så gärna gilla denna pedalen men just nu känns den lite märklig


Vet inte om det skall vara så, men så låter iaf inte min pedal.
Ljudet är samma oavsett sustainrattens läge.


24 Feb 2014, 22:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Michael wrote:
Sådärja. Fräset är borta och det låter rätt coolt. Men tycker den ger väl mkt komprimering redan med komp-ratten helt nerdragen.Och det verkar bli mer brillians i ljudet när man drar upp den.
Ska den låta så eller är ngt galet?
Vill så gärna gilla denna pedalen men just nu känns den lite märklig

Den komprimerar lite som du beskriver, men om man drar på lite fuzz så smälter det in på ett mycket bra sätt. Jag tycker man ska se denna pedal, inte som en ren kompressor, utan som en kompressor-fuzz/OD/Dist. Som sådan är den enastående tycker jag......

Påpekar än en gång att trimpotens inställning är extremt viktig, man ska inte sträva efter max dist (då får man "fräset") utan backa en aning från detta.


25 Feb 2014, 10:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Carlin Compressor
Genialt att ha dist med kompressor. Det gör att man kan få det där limiterande ljudet utan att vrida på så mycket dist så strängseparationen går åt fanders och man får den där fyrkantklippande disten som känns så spetsig för öronen.

_________________
Johan Hansson


25 Feb 2014, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: Carlin Compressor
Ålrajt !

Då köpte jag et kit på mässan idag.
Blir spännadne att se vad det blir.

8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


10 May 2014, 21:52
Profile

Joined: 02 Jul 2010, 21:39
Posts: 112
Post Re: Carlin Compressor
köpte mig just en. men får extremt mycket missljud från alla min adapters.
har tre olika (+ en till jag ännu inte testat), och alla ger någon form av störning.
den jag fick med till min el capistan ger det värsta ljudet jag hört, skrikigt och skitigt,
kjell&co ställbara ger sirenliknande ljud och en tredje som fungerar fint till min andra kompressor (ross klon) gör klassisk jordbrum.
så vad använder ni för adapters egentligen?
funderar lite på att göra om för 9v batteri.


30 Oct 2014, 20:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
miaz wrote:
köpte mig just en. men får extremt mycket missljud från alla min adapters.
har tre olika (+ en till jag ännu inte testat), och alla ger någon form av störning.
den jag fick med till min el capistan ger det värsta ljudet jag hört, skrikigt och skitigt,
kjell&co ställbara ger sirenliknande ljud och en tredje som fungerar fint till min andra kompressor (ross klon) gör klassisk jordbrum.
så vad använder ni för adapters egentligen?
funderar lite på att göra om för 9v batteri.

Låter mycket märkligt, har aldrig upplevt det och har använt Carlin med olika adapters utan problem.
Kanske höra med Moody Sounds, lite support vad problemet kan vara.


31 Oct 2014, 08:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.