View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:42



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Carlin Compressor 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Att bygga om till 9v batteri för test är mycket lätt: löd på
batterikontaktens röda sladd på strömjackets långa stift, dess svarta på
korta. Nu kan man testa med batteri, men inte bat och adapter samtidigt,
endast test! 9V batteri ger ju perfekt likström och då kan man se om
brummet kommer från strömkällan eller kretsen.

Kommer det från kretsen får man kolla närmare på den såklart. Är alla
el-lyter rättvända? Är jordningen ok? osv


31 Oct 2014, 12:17
Profile

Joined: 02 Jul 2010, 21:39
Posts: 112
Post Re: Carlin Compressor
Goran wrote:
Att bygga om till 9v batteri för test är mycket lätt: löd på
batterikontaktens röda sladd på strömjackets långa stift, dess svarta på
korta. Nu kan man testa med batteri, men inte bat och adapter samtidigt,
endast test! 9V batteri ger ju perfekt likström och då kan man se om
brummet kommer från strömkällan eller kretsen.

Kommer det från kretsen får man kolla närmare på den såklart. Är alla
el-lyter rättvända? Är jordningen ok? osv


fixat.
med batteri är den tyst, eller ja, den låter när man spelar såklart, men det är inget missljud.
däremot tycker jag det är lite väl mycket dist. men kanske handlar om trimpottens inställning.

kollar man tex dena video
https://www.youtube.com/watch?v=Q3duky7a5ho då dist är 100%
så lite distat låter inte ens min med dist på 0%


31 Oct 2014, 12:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Trimpoten är A och O med denna pedal, lägg ner tid på att få till ett bra ljud, det är inte maximal dist man är ute efter utan ett ljud som är fritt från "bi-ljud". Är lite pilligt men när man hittat det så är det frid och fröjd for ever...

Det är inte en fuzz i vanlig bemärkelse utan mer åt dist/OD hållet när den är rätt inställd, men bra låter det kan jag lova!


31 Oct 2014, 13:03
Profile

Joined: 02 Jul 2010, 21:39
Posts: 112
Post Re: Carlin Compressor
Goran wrote:
Trimpoten är A och O med denna pedal, lägg ner tid på att få till ett bra ljud, det är inte maximal dist man är ute efter utan ett ljud som är fritt från "bi-ljud". Är lite pilligt men när man hittat det så är det frid och fröjd for ever...

Det är inte en fuzz i vanlig bemärkelse utan mer åt dist/OD hållet när den är rätt inställd, men bra låter det kan jag lova!


min låter som en Metal Zone med disratten över 50%.
något jag inte är särskillt intresserad av, utan ville mest bara åt compressorn, men är konstant distljud där,
oavsett hur distratten är inställd.
verkar heller inte påverkas av trimpotten. men ska fortsätta pilla.


31 Oct 2014, 17:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Carlin Compressor
Kolla igenom hela bygget så du satt saker och ting rätt, och rätt värde på motstånden, mät så att du har jord där det ska vara jord. Sitter alla transistorerna rätt?
Det du beskriver har jag aldrig hört, plus att min aldrig bråkat med vilken adapter jag än använt, så något måste vara fel.
Kolla så att det inte är kortis mellan banorna på kretskortet, använd förstoringsglas.

Skulle du inte få rätt på den så släng iväg ett mail till Albin/Moody Sounds, han är väldig service-minded.


31 Oct 2014, 18:15
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Carlin Compressor
Har till slut också ordnat en Moody-variant av Carlin-kompressorn. Han som byggde den åt mig tyckte den lät surrigt & taggigt, inte alls bra. Han var nog märkt av hur Carlin-ringmodulatorn han byggde mig förra året lät :mrgreen:

Hemma i mina stärkare (telecaster genom THD BiValve genom EV-12L resp. Vox AC15 TV) lät den ypperligt. På fredagens spelning - på hög volym - lät den ännu bättre! Spelade då telecaster genom Marshall JTM-45 genom en 2x12:a med Celestion G12-65 i, samt en Orange AD-30 genom en öppen Orange-låda med 2 likadana Celestions i, tung old school Sabbathesque. Pedalen bidrog till att feta till det något spinkiga single coil-soundet från telecastern så att ett underbart häng infann sig, väl lämpat till såväl elaka distmattor som till tutande singlestringsolon; ZZ Top-dist/häng var inga problem att få till. Hurra! Hur den funkar med humbuckers har jag inte testat ännu och trimpoten inuti har jag inte ens rört.

Vi var litet oroliga, lödaren & jag, för det visade sig vid försök med nätaggregat att ett ilsket högt brummande uppstod, som dolde varje eventuell gitarrsignal. Kamraten provade 2 st. och jag 2 st. innan jag hittade ett original Boss nätaggregat; då först lät det bra. Med batteri lät det bra hela tiden. Ser att någon haft liknande bekymmer.

Så jag kan bara säga HALLELUJA, KÖP!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


29 Jul 2015, 00:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.