View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:23



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :) 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Har alltid gillat Uni-Vibes och äger nu två som jag gillar bra. Den ena är en väl ansedd boutique-variant och den andra är en tweakad och modifierad neovibe. Finns det några Vibeentusiaster där ute som kan tänka sig att hjälpa till som smakråd? Lyssna i så fall på ljudfilen och tyck till, vilken gillar ni mer och varför? Eller är de kanske lika bra men olika..? Ja ordet är fritt!

Ljudfilen är ca tre minuter lång och jag växlar pedal vid ca 1:45 om man vill "snabbspola"

Ber om ursäkt för "nudlandet". :oops:

http://soundcloud.com/mattias-hedman/vibes-x-2


Last edited by toneking on 10 Oct 2012, 20:45, edited 1 time in total.



10 Oct 2012, 19:48
Profile
Post Re: Bra vibrationer - rösta på bästa viben :)
Tyckte det lät skysst!

Första Univiben (tyckte jag) lät lite bättre lite plåtigare, kantigare, och en lite mera komprimerad ton.

Andra fångade inte mitt intresse lite platt, dov och ...mjae "skuggig".

4000 solar finns på systemet....;)


10 Oct 2012, 20:45

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Bra vibrationer - rösta på bästa viben :)
Freppezon wrote:
Tyckte det lät skysst!

Första Univiben (tyckte jag) lät lite bättre lite plåtigare, kantigare, och en lite mera komprimerad ton.

Andra fångade inte mitt intresse lite platt, dov och ...mjae "skuggig".

4000 solar finns på systemet....;)


Och det finns nog drygt 4000 sätt att beskriva en univibe på förstår jag nu... :) Tack för din kommentar! Tänkte att det skulle vara kul att höra fler omdömmen innan jag avslöjar vilka pedaler som använts.


10 Oct 2012, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Jag föredrar den första.
2'an låter mer som ett spejsat tremolo, tycker jag.

Gött lir, Mattias !!

/Lasse

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


10 Oct 2012, 21:57
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Helt klart den första. Den lät "tredimensionell", precis som en bra vibe ska låta. Andra lät platt.
Goa Jimivibbar i liret också!

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


11 Oct 2012, 09:33
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
crybaby wrote:
Jag föredrar den första.
2'an låter mer som ett spejsat tremolo, tycker jag.


Kanske hade jag inte riktigt ställt in dem så att de gavs möjlighet att komma till sin rätt var för sig. Ställde in så att de skulle låta hyffsat lika, men det blev nog nästan lite sjösjuka över tvåan, så jag håller med. Annars gillar jag nog bägge. Ettan låter mörkare och sveper "djupare" på ett sätt som jag gillar, låter "vintage" i min öron (vad det nu är i detta sammanhang). Tvåan låter kanske mer modernt, går inte lika djupt med mer bibehållen diskant. Upplever annars skillnaden dem emellan i rummet, mindre än hur det låter på inspelningen.

crybaby wrote:
Gött lir, Mattias !!

/Lasse


Tackar! :)


11 Oct 2012, 09:39
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
jazzfromhell wrote:
Helt klart den första. Den lät "tredimensionell", precis som en bra vibe ska låta. Andra lät platt.
Goa Jimivibbar i liret också!


Tackar! :) Vad kul att höra era kommentarer. Jag upplever ettan som mer inspirerande att spela på oxå, vilket ju brukar vara ett gott tecken!


11 Oct 2012, 09:48
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1318
Location:
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Den första låter absolut bäst tycker jag. Jäkligt svårt beskriva hur en vibe låter egentligen. Jag tycker att den låter grym på någon sätt, lite farlig och oberäknelig! :D


11 Oct 2012, 10:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
niknor wrote:
Den första låter absolut bäst tycker jag. Jäkligt svårt beskriva hur en vibe låter egentligen. Jag tycker att den låter grym på någon sätt, lite farlig och oberäknelig! :D


:twisted:

:roll:

:lol:


11 Oct 2012, 11:56
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Den första Viben i klippet är den silvriga DIY klonen som jag, vad det verkar, efter mycket Googlande, tänkande och laborerande lyckats få till rätt så bra, och nummer två var helt enkelt Mojoviben.

Köpte Neo-Viben av en bojare och när jag fick lät den, inte så bra... Komponentvalet och bygget i sig var "top notch" så det var inte det som var problemet (som sagt gjort av en annan bojare... :) ) Problemet visade sig vara att lampan arbetade för högt upp, den närmade sig aldrig den kritiska gränsen då den helt släcks ner. Det finns lösningar på problemet på webben som jag prövade utan att riktigt få till det. Kom då på en egen lösning att testa och hurra, det började ta sig och låta hyfsat. Laborerade vidare och kom dit där jag är nu, förmodligen så nära som jag kan komma utan att "go nuts". Ett kul och lärorikt experiment har det absolut varit.


Attachments:
File comment: Den silvriga var alltså ettan... Närmare bestämt en moddad Neo-Vibe.
_DSC1148_Snapseed.jpg [229.52 KiB]
Downloaded 128 times
12 Oct 2012, 07:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
toneking wrote:
Den första Viben i klippet är den silvriga DIY klonen som jag, vad det verkar, efter mycket Googlande, tänkande och laborerande lyckats få till rätt så bra, och nummer två var helt enkelt Mojoviben.

Köpte Neo-Viben av en bojare och när jag fick lät den, inte så bra... Komponentvalet och bygget i sig var "top notch" så det var inte det som var problemet (som sagt gjort av en annan bojare... :) ) Problemet visade sig vara att lampan arbetade för högt upp, den närmade sig aldrig den kritiska gränsen då den helt släcks ner. Det finns lösningar på problemet på webben som jag prövade utan att riktigt få till det. Kom då på en egen lösning att testa och hurra, det började ta sig och låta hyfsat. Laborerade vidare och kom dit där jag är nu, förmodligen så nära som jag kan komma utan att "go nuts". Ett kul och lärorikt experiment har det absolut varit.


Intressant och kul! Spinner vidare på ovan med en liten fråga. (eller stor kanske...)
Jag har en Fulltone MDV2 stereo och på den finns det en trimpot under som reglerar lampan (led som alltid är på oavsett om pedalen är på eller av) och som jag förstår är en del i kretsen. Har aldrig fattat hur, men efter att ha läst ovan så misstänker jag att det är den som du justerat? Mina markeringar på min vibe var borta så jag vet inte vart den ska vara för att ge "rätt" ljud, så min fråga är kort o gott - ska jag justera den så att lampan när den går ner blir helt svart eller svagt svagt lysande i min-läget för att nå rätt läge? Kan det vara så enkelt?


12 Oct 2012, 08:28
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Tycker definitivt om karaktären på nr.1 bäst. Men tycker att den andra fungerar bättre utan att ta över för mycket. Kanske dra ner "depth" på den första?


Om du vill får du gärna skicka mer detajerad info om DIY-varianten till mig. :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


12 Oct 2012, 12:46
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Shoegazers Anonymous wrote:
Intressant och kul! Spinner vidare på ovan med en liten fråga. (eller stor kanske...)
Jag har en Fulltone MDV2 stereo och på den finns det en trimpot under som reglerar lampan (led som alltid är på oavsett om pedalen är på eller av) och som jag förstår är en del i kretsen. Har aldrig fattat hur, men efter att ha läst ovan så misstänker jag att det är den som du justerat? Mina markeringar på min vibe var borta så jag vet inte vart den ska vara för att ge "rätt" ljud, så min fråga är kort o gott - ska jag justera den så att lampan när den går ner blir helt svart eller svagt svagt lysande i min-läget för att nå rätt läge? Kan det vara så enkelt?


Nu vet jag inte vilken trimpot som sitter i DejaVibe men jag gissar att det är den som finns original i UniVibe, och den brukar kallas "bulb gain", "bias" eller nått sånt, och den justerar hur stort svepet blir mellan lampans ljusaste och mörkaste lägen. Grejen med den "trimpoten" är att den inte justerar var inom lampans arbetsområde som svepet sker, vanligast är väl att lampan sveper för högt (lampan är helt enkelt för ljus). Du kan alltså testa vrida på den och se om du lyckas hitta lampans "sweet spot".

Problemet är som sagt bara det att det kan vara så att lampan arbetar inom fel område. Lösningen på det problemet brukar kallas "Bias-offset mod", och då byter man ut två motstånd mot en trimpot. Den lösningen gör att man kan justera vart inom lampans arbetsområde som svepet sker, ibland så funkar det i alla fall... I mitt fall räckte den lösningen inte eftersom möjligheten att justera svepets omfång (skillnaden mellan de ljusaste och mörkaste punkterna under svepet) minskade då jag justerade ner arbetsområdet. Det var därför jag blev tvungen att hitta på nytt.

Det finns en hel del att läsa om mod etc. på den här sidan om man klickar runt:
http://classicamplification.net/forumvibe/fv_bld.htm

Finns scheman längst ner här:
http://classicamplification.net/forumvibe/

Jag löste problemet på så vis att jag tänkte att lampan behöver befinna sig i en krets som i större utsträckning är anpassad efter just den lampans egenskaper. Det får ge en fingervisning om hur jag löste det hela. Kanske berättar jag mer för att bidra, men det är ju även viktigt att bidra till bevarandet av mystiken runt det klassiska UniVibe-soundet... :wink:


12 Oct 2012, 18:49
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Några uppdateringar? :D

Jag börjar bli sugen på en Vibe och din DIY version lät ju snorbra!
Lite info kanske?

_________________
http://www.voodooaudio.se


03 Sep 2013, 17:00
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
nilo wrote:
Några uppdateringar? :D

Jag börjar bli sugen på en Vibe och din DIY version lät ju snorbra!
Lite info kanske?


Jag tänkte faktiskt i dagarna sätta in ett telejack för "gaspedal" till Viben, så då kan jag ta och kolla igenom vad jag gjorde. Var ett tag sen... återkommer.


03 Sep 2013, 21:14
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
BUMP :D

_________________
http://www.voodooaudio.se


31 Dec 2013, 14:34
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Två år senare....

_________________
http://www.voodooaudio.se


13 Dec 2015, 17:04
Profile
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
Två år senare är vibe helt ute!

Nu är det Kemper och Ultra-Axe-Fx samt Line-6 som gäller.

Högoktaniga kinesiska algoritmer på full patte!.... :roll:


16 Dec 2015, 22:18

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Bra vibrationer? - rösta på bästa viben :)
OP har inte varit online på 6 månader. Tror nog att detta lär förbli en hemlighet.


17 Dec 2015, 06:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.