View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:04



Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post 
Overdriver wrote:

Den gamla setupen med 1987:an

Image

Signalkedja: Fulltone Clyde, MXR Phase90 (script mod), Ibanez TS-9DX, Boss DS-1, Boss RE-20, MXR Boost/linedriver och Boss TU-2

Och den nya med Folkesson-toppen

Image

Signalkedja: Fulltone Clyde, Dunlop Rotovibe, MXR phase90 och Ibanez TS-9DX
I loopen: Pedalboards.com dubbel-looppedal med Boss RE-20 i ena och Boss TU-2 i andra loopen.



Edit: Måste bara slänga in en bild på vår sångare/kompgitarrists pedalbord [:D] Han är inte lika prylgalen som jag... det kanske syns
Image



http://www.myspace.com/thegoddamned


Hur tycker du att MXR-boosten funkar? Är det så clean som den utger sig för?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


19 Jan 2011, 10:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2003, 10:12
Posts: 1013
Location: Östersund
Post 
svanangen wrote:

Och idag blir mitt nya större bord klart. Är tänkt att vara den perfekta mixen mellan presetstyrt och instant access. Så här blir det:

Image

musik: http://www.myspace.com/peppermintville

"Jösses" har sällan känns mer adekvat [:D][:p]
ids du gå igenom lite vad som gör vad?
Dvs, körs allt in i en helt clean stärk (vilken?),
vad använder TC'n, enbart effekter? Vad tusan gör den där lilla lila med 2 dioder? [8D] osv osv.

-Richard Lundmark-
http://www.fretdance.com


20 Jan 2011, 16:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:
Hur tycker du att MXR-boosten funkar? Är det så clean som den utger sig för?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Den har funkat klanderfritt! Jävligt överraskad om jag ska vara ärlig. Har haft ett gäng sånna pedaler men denna är helt klart bäst!
Spräcker till en distpedal eller skitig stärkare riktigt snyggt också!

http://www.myspace.com/thegoddamned


20 Jan 2011, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Nu är det lite mer ordning och reda!
Image

myspace.com/slackervillezoo


24 Jan 2011, 16:07
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
hur lik är tiny wonder sin föregångare lgw? hör man skillnad? på vilket sätt?


24 Jan 2011, 17:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Alldeles sant, men nu kan jag köra övre raden i effektloopen om det behövs.
Mitt första lite mer "avancerade" pedalbordsbygge, är ganska nöjd. Inte lätt att frakta, men två våningar är ganska smidigt, och så kan mkt sladd dras under 2:a våningen.

myspace.com/slackervillezoo


24 Jan 2011, 17:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
frans wrote:

hur lik är tiny wonder sin föregångare lgw? hör man skillnad? på vilket sätt?

Ställer man rattarna likadant så får man inte samma ljud, men man kan hitta LGW ljud i den. Den distar mycket snabbare på drive kontrollen. Jag tycker att den är mycket trevlig och måste säga att jag ser den som ett kanon komplement snarare än en kopia till mina andra od pedaler. Jag lämnar tiny wonderpedalen på väldigt mkt, men bara lite drive, spelar jag fingerspel blir det rent, men drar jag på på strängarna ryter den till. Så den är lik, men inte exakt, mer dynamik i orginalet, men som boost är den riktigt bra tycker jag. Jag får ta och spela in ett klipp helt enkelt!

myspace.com/slackervillezoo


24 Jan 2011, 18:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
granis wrote:

davidihse, en sång och <b>dansman </b>[;)]

Berätta gärna mer, eget bygge? Matrial? Kostnad? Har du en väska till bordet?

MDF och skruv som jag hittade i garaget. Svart sprej, lim och kardborre 200 kr. Inte jättetungt, och ingen väska men handtag ska sättas på. Och förgreningsdosan ska in under hyllan.


myspace.com/slackervillezoo


24 Jan 2011, 18:06
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
tack för recensionen. antar att man måste testa själv för att förstå helt men det ger ju ändå en liten hint.

själv har jag haft ganska många "ts-kloner" och ingen av dom tycker jag har låtit som de riktiga ts-pedalerna jag har testat.

detta gör att jag har blivit lite misstänksam mot alla olika typer av kloner som finns därute. det kan säkert vara helt fantastiska pedaler allihopa men jag har nog tagit orden klon, kopia och liknande lite för bokstavligt tidigare.

är man ute efter en viss pedal är det nog också den man ska köpa tror jag. svårt att veta hur trogen andra pedaler är orginalet om man inte a/b-testar.

detta är alltså allmäna reflektioner och inte alls något mot den person som gjort tiny wonder som jag själv aldrig har testat.


24 Jan 2011, 18:12
Profile

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Dagens bordtips!

Image


01 Feb 2011, 00:36
Profile WWW

Joined: 26 Sep 2010, 23:15
Posts: 48
Post 
frans wrote:

tack för recensionen. antar att man måste testa själv för att förstå helt men det ger ju ändå en liten hint.

själv har jag haft ganska många "ts-kloner" och ingen av dom tycker jag har låtit som de riktiga ts-pedalerna jag har testat.

detta gör att jag har blivit lite misstänksam mot alla olika typer av kloner som finns därute. det kan säkert vara helt fantastiska pedaler allihopa men jag har nog tagit orden klon, kopia och liknande lite för bokstavligt tidigare.

är man ute efter en viss pedal är det nog också den man ska köpa tror jag. svårt att veta hur trogen andra pedaler är orginalet om man inte a/b-testar.

detta är alltså allmäna reflektioner och inte alls något mot den person som gjort tiny wonder som jag själv aldrig har testat.


Ingen fara frans, jag håller med i ditt resonemang. Det är jag som gjort Tiny Wonder. Fantastiskt kul att se en pedal man har byggt på ett pedalbord som någon annan använder, kul att se att davidihse är nöjd med den.

http://www.tinypedals.com


03 Feb 2011, 22:29
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
Tiger1024 wrote:

frans wrote:

tack för recensionen. antar att man måste testa själv för att förstå helt men det ger ju ändå en liten hint.

själv har jag haft ganska många "ts-kloner" och ingen av dom tycker jag har låtit som de riktiga ts-pedalerna jag har testat.

detta gör att jag har blivit lite misstänksam mot alla olika typer av kloner som finns därute. det kan säkert vara helt fantastiska pedaler allihopa men jag har nog tagit orden klon, kopia och liknande lite för bokstavligt tidigare.

är man ute efter en viss pedal är det nog också den man ska köpa tror jag. svårt att veta hur trogen andra pedaler är orginalet om man inte a/b-testar.

detta är alltså allmäna reflektioner och inte alls något mot den person som gjort tiny wonder som jag själv aldrig har testat.


Ingen fara frans, jag håller med i ditt resonemang. Det är jag som gjort Tiny Wonder. Fantastiskt kul att se en pedal man har byggt på ett pedalbord som någon annan använder, kul att se att davidihse är nöjd med den.

http://www.tinypedals.com


jag tycker också det är roligt att se att det finns människor som tar sig tid och göra pedaler. dina ser riktigt fina ut.

jag är helt säker på att även den mest beryktade boutiquepedalmakaren började med att göra kloner på andra pedaler som han sedan modifierade för att de skulle låta mer likt hans ideal.

jag ser det inte alls som en omöjlighet att jag skulle gilla tinywonder mer än lgw...

fortsätt bygg, ju fler pedaler desto roligare blir det.


03 Feb 2011, 23:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
chrille.fecht wrote:

Förvånansvärt få som kör noisegate tycker jag (såvida jag inte blivit blind)... varför inte? Har varit ur gemet länge men plockat upp guran och här ska byggas bord så fort pedalerna köpts in... ser en hel del riktigt fina bord, om man har tummen i handflatan, vilket är bäst att köpa? finns det färdiga kit? vilka kablar är bäst? vilken strömförsörjning? Många frågor, men har varit borta i 7 år och nu börjar jag om verkar det som, mycket som tillkommit och försvunnit.. Tack på förhand [:I]

Jag har alltid för lite musikgrejor...
Det där med noise gate har jag aldrig känt att jag <b>måste</b> ha. Jag använder den eftersom jag har den inbyggd i G-System, men sedan jag möblerade om och skaffade nya prylar och drog om allt kablage har jag insett att den nog gör mer skada än nytta; jag tycker att den blockerar och käkar upp attacken.
Dessutom tycker jag att en noise gate nog bara behövs om man kör med tokmycket dist och då särskilt i kombination med singlecoils. Säkert bra att ha om man vill att det ska bli riktigt tyst då det ska vara tyst, men jag har aldrig tyckt att brum/brus i min rigg stört vare sig under rep eller gig.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


07 Feb 2011, 10:14
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Noisegate är grymt bara det att jag inte gillat nån i pedalform ännu så det blir att köra LA Audio fetrackpryl men nya ISP G-string verkar ju lovande. Nån som har en sånn i riggen?

"Det är aldrig försent att ge upp"


07 Feb 2011, 16:23
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Image


11 Feb 2011, 19:39
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Code:
[IMG]http://i542.photobucket.com/albums/gg401/laros66/pedalbord.jpg[/IMG]


Kört på detta rätt länge nu!

Väldigt funktionellt för det jag pysslar med




http://www.remingtonsteele.se


11 Feb 2011, 20:25
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
laros, vad är det för pedaler i nedre raden?


11 Feb 2011, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Pedalbordet har ändrat sig igen, tänka sig![:)] Provspelade den här uppställningen ett par timmar tidigare idag och måste säga att jag är mycket glad över hur det låter. Speciellt nu när jag kör allt i två stärkare samtidigt.

Image

Känner mig också fånigt nöjd med mina två senaste nyförvärv. Två helt olika pedaler med väldigt olika användningsområden. Barbern är som gjord för mjuka, sjungande, dynamiska leadljud. Greerpedalen är riktigt bra på lite grynigare spräck alá gammal lågwattsförstärkare.

Image

Image


11 Feb 2011, 21:03
Profile WWW

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post 
Har precis ordnat ett minibord.. (eller nanobord... är ju en pedaltrain nano..) för enklare transport.. orkar inte släpa på mitt stora bord till repen fram och tillbaka!

Image
Bara det viktigaste [^]




Sen har vi storbordet.. H&K Tube factorn är där bara för syns skull på den här bilden, likaså a/b switchen i övre högra hörnet

Image

<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">


16 Mar 2011, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post 
Stora bordet:

Image

Image

Image

Lilla bordet (backup):

Image

Image

Har inte köpt en pedal på "evigheter".. kan man bli nöjd? [:)]

Stora bordets loop en sk. "cascading loop" vilken fungerar som så att när andra loopen aktiveras försvinner första ur signalkedjan och i andra loopen kan man välja antingen A eller B loop. Mycket användbart!
Sitter en Loooper på nu men har låtit tinypedals.com tillverka en likadan för backup.
All ström från VL PP-2+.
För er som inte har testat Rockett Pedals Animal så kan jag bara säga;
gör det! Min absoluta favorit för tillfället.
I B loopen har jag Wampler Plexidrive i serie med Fulltone Octafuzz där Wamplern står för gain och Fulltonen för "pure Band of Gypsys tone!" MYCKET trevligt.

Case och bord byggt av mig. Bordet står på "slädar" som enkelt lossas från caset för underhåll.

/Tomas


23 Mar 2011, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Många fina pedalbord i denna tråd, men jag tyckte speciellt om det senaste stora bordet från korvabengt. Kändes som ett bra och genomtänkt urval av pedaler, ett bord jag själv lätt skulle kunna tänka mig att gigga med.

Image


24 Mar 2011, 13:33
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
mycket trevliga bord korvabengt...[;)]

skulle du vilja berätta lite om den lilla tremolon? jag har varit lite sugnen på en sådan ett tag men inte lyckats testa någon...


24 Mar 2011, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2009, 15:00
Posts: 83
Location: sthlm
Post 
mitt bord för tillfället..

Image

mvh

olle


24 Mar 2011, 22:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post 
frans wrote:

mycket trevliga bord korvabengt...[;)]

skulle du vilja berätta lite om den lilla tremolon? jag har varit lite sugnen på en sådan ett tag men inte lyckats testa någon...


Frans!

Största anledningen till att jag bytte från Fulltone Supatrem till Lovepedals Babyface var faktiskt storleken......[:I]
Fulltonen fick helt enkelt inte plats när jag nyligen gick ner i storlek på bordet. Nuvarande 90x38 ca. Bordet innan hade jag bara en kort tid, var helt enkelt för stort för livegig (120x44 ca.) Har det kvar om någon är intresserad av ett STOOORT pedalbord. Lika välbyggt som det på bilden.
Babyfacen låter inte lika bra som Supatremen och i bland får man ju göra kompromisser. Den här var lätt att göra eftersom jag inte använder tremolo så mycket.
Tänker dock ta och skruva lite i Babyfacen, den har en del interna trimpotar, för att se om jag kan optimera den lite mer enligt mitt ljudideal. Den är definitivt inte dålig, har tre olika kurvor som man kommer åt från utsidan med microswitchen och funkar felfritt, men "shimrar" inte lika fint som Fulltonen.

/Tomas


25 Mar 2011, 12:15
Profile

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
Korvabengt wrote:

frans wrote:

mycket trevliga bord korvabengt...[;)]

skulle du vilja berätta lite om den lilla tremolon? jag har varit lite sugnen på en sådan ett tag men inte lyckats testa någon...


Frans!

Största anledningen till att jag bytte från Fulltone Supatrem till Lovepedals Babyface var faktiskt storleken......[:I]
Fulltonen fick helt enkelt inte plats när jag nyligen gick ner i storlek på bordet. Nuvarande 90x38 ca. Bordet innan hade jag bara en kort tid, var helt enkelt för stort för livegig (120x44 ca.) Har det kvar om någon är intresserad av ett STOOORT pedalbord. Lika välbyggt som det på bilden.
Babyfacen låter inte lika bra som Supatremen och i bland får man ju göra kompromisser. Den här var lätt att göra eftersom jag inte använder tremolo så mycket.
Tänker dock ta och skruva lite i Babyfacen, den har en del interna trimpotar, för att se om jag kan optimera den lite mer enligt mitt ljudideal. Den är definitivt inte dålig, har tre olika kurvor som man kommer åt från utsidan med microswitchen och funkar felfritt, men "shimrar" inte lika fint som Fulltonen.

/Tomas





jo, ibland får man rätta sig efter den bistra verkligheten. tack för recensionen i alla fall. jag skulle i så fall ha den på ett litet repbord. jag får väl se om det dyker upp någon här så kanske jag får slå till. man blir ju extra sugen när den är så liten och söt... jag har pickleviben och man får verkligen moderskänslor av såna små pedaler...


25 Mar 2011, 12:30
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Så här ser ser det ut när jag spelar:


Image


30 Mar 2011, 23:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Lilla bordet
Image


Prylgalen


01 Apr 2011, 15:35
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.