View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:16



Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: pedalbordstråd...
davidihse wrote:
Albert, är det inte svårt att trampa rätt när knapparna på pedalerna ligger så nära?
Jag bygger om mitt bord just nu, inte för att det behövs, men för att jag vill och jag försöker få lite mellanrum mellan pedalerna.

Närå, med spetsiga 42:or går det fint. Hade varit värre med moon boots, men det har jag inte haft sen högstadiet.

_________________
Mats


03 Feb 2014, 10:37
Profile
User avatar

Joined: 17 Aug 2005, 21:20
Posts: 907
Location: Malmö
Post Re: pedalbordstråd...
wonderboy wrote:
Ronnie99t wrote:
Mitt feta bord:



Tim->Charlie Brown->Deluxe Reverb II


/Ronnie

Mycket trevligt! Telecaster? Och sen in i vad för förstärkare?


Telecaster för det mesta, ibland en LP JR med Bare Knuckle-mick. Har dock inte haft/tagit mig tid att skruva till inställningarna för den, så det har inte blivit så ofta den får speltid. Har precis kompletterat med en strata, ska bli spännande att höra vad man kan få till där. Har börjat fundera på om jag ska utöka med en kompressor eller möjligtvis ett delay... Inte för att det behövs, men det kunde ju vara kul :D

Körs in i en Deluxe Reverb II eller ibland en gammal Gibsonette. Båda har bytt högtalarelement mot Cannabis Rex resp. något annat 12" element som fanns liggandes.


/Ronnie


04 Feb 2014, 11:16
Profile WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Har till slut fått ihop en något vettigare lösning än jag hade tidigare. Ska väl snyggas till lite samt ordnas med lite bättre kablar men nu går det att använda i alla fall.
Finns till och med lite utrymme över :roll:

Image

/Krister

_________________
Min hemsida:
http://zeta-sound.se/
Twitter
https://twitter.com/SoundZeta
Facebook
https://www.facebook.com/zetasound.se/


06 Feb 2014, 10:38
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post Re: pedalbordstråd...
zeta55 wrote:
Har till slut fått ihop en något vettigare lösning än jag hade tidigare. Ska väl snyggas till lite samt ordnas med lite bättre kablar men nu går det att använda i alla fall.
Finns till och med lite utrymme över :roll:

Image

/Krister


ytan längst ner är ju som gjord för en loopstrip!


06 Feb 2014, 17:08
Profile

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Quote:
ytan längst ner är ju som gjord för en loopstrip!


Jo har nog tänkt tanken, gäller bara att värka fram hur jag vill ha den.

/Krister

_________________
Min hemsida:
http://zeta-sound.se/
Twitter
https://twitter.com/SoundZeta
Facebook
https://www.facebook.com/zetasound.se/


06 Feb 2014, 18:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Aug 2005, 21:20
Posts: 907
Location: Malmö
Post Re: pedalbordstråd...
Det blev visst ett litet delay... Har inte testat nåt speciellt, men om inget annat så fyller det ju ut platsen :roll: Sidan om så finns det plats för SP kompressorn som med lite tur dyker upp imorron.

Image


06 Feb 2014, 21:12
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
Senaste versionen:

Image

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


08 Feb 2014, 00:54
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: pedalbordstråd...
Image

Gjorde detta i helgen....bordet är ett gammalt test/projektbord, toppen går att lossa så kablage/ström går under plattan. En massa hål fanns redan borrade och en del kunde jag använda.

G Lab GSC-3
Loop 1- Proctavia
Loop 2- Route 66
Loop 3-tom
Loop 4 tom
Loop 5- Son of Hyde
Loop 6 Boss BD-2

Mobius och Timeline styrs via midi out från GSC och in i stärkens effekt-loop. Har testat att köra Mobius in i en loop före stärken samtidigt som den ligger i loopen via dess pre/post-funktion. Man kan alltså välja i varje preset om effekten ska gå före eller efter stärken. Blev för mycket för mig att hålla reda på och den låter mycket bra efter stärken då jag mest kör mod på rena ljud.

Timelinen är helt underbar! Trodde inte att den skulle hålla för den hype den fått, men det gör den! Utan extern styrning hade jag inte pallat dessa Strymons men med en switcher så funkar det galant!

Switchern är programmerad så att jag har presets på 1-5, av/på looparna på 6-9, nollan är kanalswitch på stärken.

Jag är helnöjd! Lite kvar på kabeldragningen då jag tog slut på GL's kabel, men detta funkar och kommer förmodligen (disclaimer!!) innebära att jag inte byter lika ofta, kanske! :oops:

Matte

_________________
the older I get, the better I was


17 Feb 2014, 11:51
Profile

Joined: 27 Jul 2009, 13:32
Posts: 524
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Jag slänger in mitt åxå!!
Lite vintage (60-tals fuzzface och Clyde Mcoy Wha) resten modernt... förutom handbyggd Octafuzz från Fulltone- köpt på 90-talet...


Attachments:
Pedalbord.jpg
Pedalbord.jpg [ 94.52 KiB | Viewed 13413 times ]
17 Feb 2014, 23:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Oct 2009, 22:13
Posts: 497
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Live-rigg 2014:

Cigarrlåda -> Boss TU-3 -> MXR Super Comp -> ProCo RAT -> Boss CE2 - Ibanez FL9 -> Boss RV3 -> Diamond Memory Lane Jr -> MXR Micro Amp -> Boss RV-5

Image


23 Feb 2014, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post Re: pedalbordstråd...
En ögonblicksbild av ett av borden. De är i ständig förändring.

Image

_________________
Senaste utgivelsen på Bandcamp - http://andersisberg.bandcamp.com/
Bojensponsor


23 Feb 2014, 21:44
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2012, 20:45
Posts: 67
Post Re: pedalbordstråd...
Nya hemmabygget, får nog borra lite hål någon dag så jag slipper se alla sladdar.. =P


Attachments:
IMG_20140228_165012.jpg
IMG_20140228_165012.jpg [ 167.75 KiB | Viewed 13210 times ]
28 Feb 2014, 17:58
Profile

Joined: 24 Jun 2012, 15:48
Posts: 142
Location: Lund
Post Re: pedalbordstråd...
Nu är mitt bord äntligen fullt! Kedjan är som följer:
BYOC Wah -> BYOC Opto Comp -> Hardwire CM2 -> OCD-klon -> Polytune
-> Radial Boost -> Boss TR2 -> TC Corona Chorus -> TC Nova iB-mod
Image


01 Mar 2014, 20:34
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: pedalbordstråd...
ImageImageImageImage


17 Mar 2014, 18:41
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
monk; du är allt en liten retsticka du!

_________________
mot oändligheten, och vidare!


01 Apr 2014, 14:33
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: pedalbordstråd...
Vadå?


01 Apr 2014, 15:26
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Vadå vadå? :mrgreen:

Sjuk utrustning – och som grädde på moset tar du snygga bilder på grejorna också!

_________________
mot oändligheten, och vidare!


02 Apr 2014, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Helgens..
Image

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


14 Apr 2014, 20:55
Profile WWW

Joined: 01 Dec 2011, 23:51
Posts: 580
Post Re: pedalbordstråd...
Nya bordet äntligen klart, tog sin tid. Stort tack till es-347 och monk för tips och tricks. TrailerTrash 24" x 12" bord med PP2+ och 4x4 monterat undertill. Gitarr -> L.A Sound PI-01 interface/buffer -> Tuner (monterad ovanpå PI-01) -> Diamond Comp -> Skreddy P19 -> Diamond Chorus -> Vibe Machine -> Klone v2 -> Bogner Ecstacy -> Koko Boost -> Suhr tremolo -> L.A Sound PI-01 interface -> Förstärkare. I effektloopen sitter ett Providence Chrono delay med kill-dry i en Suhr Minimix 2 (monterat under delayet). Bognern kommer inom kort bytas ut mot en tubescreamer och viben mot en phaser då det passar bättre till musiken jag spelar mest just nu insåg jag under gårdagens geek-meet.

Några läxor lärda:
- Det är fan så mycket svårare att bygga små bord än jag trodde.
- När man lägger ut pedalerna på en pappskiva för att mäta ut hur stort bord man behöver, tänk en gång extra på hur mycket kontakterna bygger, om de sitter på sidan eller ovanpå pedalerna, hur kablarna skall dras och allt sånt INNAN man beställer bordet :D .
- Det är väl värt att inte snåla på strömförsörjningen och vara noggrann med hur man drar kablarna. Tidigare hade jag dragit vidare en fördelardosa från PP2+ som jag körde chorus och mixern i samt dragit strömsladdarna lite väl nära signalkablarna och jag märker en markant skillnad i brusnivå nu. Speciellt fuzzen brusar extremt mycket mindre nu. På de ställen där jag misstänkte sladdarna kan komma att krypa lite nära varann har jag satt lite pappskiva för att hålla dem en god bit isär.
- Det är jäkligt smidigt på många sätt och blir snyggt med lödfria kablar men nästa gång blir det dags att bli vuxen och lära sig hantera en lödkolv :shock: .
- En bra buffer gör en jäkla skillnad.
- Behöver man höja vissa pedaler gör man det lämpligen inte med mdf om man behöver borra genom dem.

Fotnot: Letar man efter en fuzz som funkar bra efter en buffer är Skreddy P19 ett alternativ. Hör ingen skillnad alls när man slår av/på buffern.


Attachments:
IMG_2360_zps426610b4.jpg
IMG_2360_zps426610b4.jpg [ 114.19 KiB | Viewed 12301 times ]
photo.JPG
photo.JPG [ 144.53 KiB | Viewed 12301 times ]
photo2.JPG
photo2.JPG [ 62.69 KiB | Viewed 12301 times ]

_________________
"Jazz is not dead - it just smells funny"
14 Jul 2014, 11:26
Profile

Joined: 13 Jul 2009, 11:44
Posts: 237
Location: Gävle
Post Re: pedalbordstråd...
EvilHomer wrote:
- Det är jäkligt smidigt på många sätt och blir snyggt med lödfria kablar men nästa gång blir det dags att bli vuxen och lära sig hantera en lödkolv


Jag har verkligen noll koll, men de där kablarna som du och många andra kör med, vad är det för typ?


15 Jul 2014, 22:49
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: pedalbordstråd...
Lava cables?

_________________
http://www.voodooaudio.se


16 Jul 2014, 06:10
Profile

Joined: 01 Dec 2011, 23:51
Posts: 580
Post Re: pedalbordstråd...
Precis, dessa: http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=290

Låter kanon och är ett mycket bra alternativ för oss som vågar vägra lödkolv men ändå vill ha precis rätt längd kabel på bordet. När man väl får till det så är det stabilt om man inte fipplar för mycket, tror jag bara haft en sladd som glappat på 2-3 år av stampande och släpande. Följer man videon blir det kalas men det kan ta en jäkla tid om det är mycket kontakter. Mycket gör om, gör rätt.

_________________
"Jazz is not dead - it just smells funny"


16 Jul 2014, 11:33
Profile

Joined: 13 Jul 2009, 11:44
Posts: 237
Location: Gävle
Post Re: pedalbordstråd...
EvilHomer wrote:
Precis, dessa: http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=290

Låter kanon och är ett mycket bra alternativ för oss som vågar vägra lödkolv men ändå vill ha precis rätt längd kabel på bordet. När man väl får till det så är det stabilt om man inte fipplar för mycket, tror jag bara haft en sladd som glappat på 2-3 år av stampande och släpande. Följer man videon blir det kalas men det kan ta en jäkla tid om det är mycket kontakter. Mycket gör om, gör rätt.


Ok, tack!


16 Jul 2014, 12:28
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
spelasnabbare wrote:
EvilHomer wrote:
Precis, dessa: http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=290

Låter kanon och är ett mycket bra alternativ för oss som vågar vägra lödkolv men ändå vill ha precis rätt längd kabel på bordet. När man väl får till det så är det stabilt om man inte fipplar för mycket, tror jag bara haft en sladd som glappat på 2-3 år av stampande och släpande. Följer man videon blir det kalas men det kan ta en jäkla tid om det är mycket kontakter. Mycket gör om, gör rätt.


Ok, tack!

Jag har både Lava och George L kablar på pedalbord, har blivit lite blandat med åren. Båda typerna är lödfria och låter bra, men glappar någon enstaka gång. Det är stört omöjligt att se/känna på kabeln om det behöver dras åt, så en rejäl koll inför ett viktigt gig rekommenderas, liksom gärna en passiv switch typ Loop-Master med en knapp för by pass av hela bordet, om man nu skulle få glapp under ett gig. Händer extremt sällan, men att leta felet bland +10 kablar under pågående gig rekommenderas inte.
Lava är det viktigt att kablarna kapas vinkelrätt, och att jordskärmen viks tillbaka noggrannt innan monteering av kontakten, räcker med en tråd för kortis. GL, viktigt att trycka ner kabeln men INTE böja ner den innan toppen skruvas på. Kort sagt, båda systemen funkar om man gör exakt rätt, men det är rätt noga.

_________________
Image


16 Jul 2014, 13:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
Nu när man äntligen har fixat ett riktigt pedalbord törs man kanske lägga upp en bild på samlingen, ordningen brukar variera något och ibland byts något ut mot en phaser eller annat.

Image


Från vänster till höger:
RF-1 Reverb
Moody Mushroom
BYOC Octave Fuzz
Crybaby Classic
Wampler Tweed '57
King of Tone
Carlin Compressor (nybygge av Albin på Moody Sounds, men byggd på ett gammalt orginalkretskort)
Mojo Fuzz (Fuzzfaceliknande men med bias-ratt).


Last edited by Ftmch on 28 Aug 2014, 19:00, edited 1 time in total.



15 Aug 2014, 15:00
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Nytt bord som kretsar kring en boss gt-100. Använder bara effekter. Funkar grymt bra. Perfekt till coverband där man behöver byta mellan helt olika ljud direkt. Kan styra och programmera kanal på stärken, eller som nu där jag kör bogner red i loopen. Då kan man man programmera den var man vill och gå från t ex cleant med chorus till dist med delay och soloboost. Eller vad man nu behöver. Effekterna tycker jag låter hur bra som helst. T om wha wha är så pass bra att jag inte behöver ha min cry baby på bordet.
Image


18 Aug 2014, 16:14
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
southbeck wrote:
Nytt bord som kretsar kring en boss gt-100. Använder bara effekter. Funkar grymt bra. Perfekt till coverband där man behöver byta mellan helt olika ljud direkt. Kan styra och programmera kanal på stärken, eller som nu där jag kör bogner red i loopen. Då kan man man programmera den var man vill och gå från t ex cleant med chorus till dist med delay och soloboost. Eller vad man nu behöver. Effekterna tycker jag låter hur bra som helst. T om wha wha är så pass bra att jag inte behöver ha min cry baby på bordet.
Image




Lite nyfiket undrar man om det blivit någon revival eller " hype" kring såna här maskiner eller om du menar allvar
med den där :wink:


19 Aug 2014, 05:49
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Hur menar du? Vet väl inte om det är någon särskild hype. Snarare tvärtom. Alla kör ju på strymon och liknande. Går på det som funkar för mig. Kör bara typ lite olika delay, chorus, tremolo och reverb. Inga konstigheter och dom låter hur bra som helst i den här. Plus att jag kan styra stärken och distpedaler med den.


19 Aug 2014, 07:43
Profile
User avatar

Joined: 04 Feb 2014, 20:58
Posts: 29
Post Re: pedalbordstråd...
Inser att det ser lite smått kaotiskt ut, men funkar fint.

Image


07 Sep 2014, 22:37
Profile

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: pedalbordstråd...
frangiz wrote:
Inser att det ser lite smått kaotiskt ut, men funkar fint.

Image


Använder du trigger funktionen?
Funkar den som den ska?
Min funkar sådär med Bogner Extazy Red, byter ljud och triggern byter kanal från rent till distat.
Sen när jag byter tillbaka till rent så ligger den kvar på distat.. hm

Mvh Peter

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


08 Sep 2014, 08:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.