View unanswered posts | View active topics It is currently 22 May 2024, 06:58



Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Tackar! Sex driven är den senast tillkomna faktiskt och jag tycker den är lysande som lo gain-pedal. Har tidigare använt RC booster till detta men tycker den låter lite hårt i jämförelse. Sex Drive har en väldigt naturlig overdrive och den lilla, lilla kompression som man kan lägga till gör också att den känns mer förstärkarlik.

M5:an använder jag till i stort sett allt sådant som jag bara behöver nån enstaka gång ibland och som därför inte får en egen plats och dedikerad pedal. Det som oftast kommer till användning är något av chorusen (antingen CE1-modellen, Tri Stereo eller Dimension C), en phaser eller möjligen ett autofilter. Men ibland blir det även en fuzz, ett leslie eller en seek-wah. Väldigt bra verktyg, tycker jag.


08 Jan 2012, 22:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: pedalbordstråd...
Kapade till en schysst MDF bräda idag för att husa pedalerna... På med ett par möbelkuddar/fötter undertill och Voilá, ett pedalbord 8)

Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


08 Jan 2012, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: pedalbordstråd...
Nu har jag gjort om det igen. Satt och var lite konstnärlig idag. Så här ska mitt bord se ut för alltid. Förutom att leem ska bort och ngt annat mindre ska in för att hålla stämmisen ur kedjan.
Image

Men jag borde få plats med ngt annat här...

_________________
www.slackervillezoo.se


17 Jan 2012, 21:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
davidihse wrote:
Nu har jag gjort om det igen. Satt och var lite konstnärlig idag. Så här ska mitt bord se ut för alltid. Förutom att leem ska bort och ngt annat mindre ska in för att hålla stämmisen ur kedjan.
Image

Men jag borde få plats med ngt annat här...


Den har vi hört förr... :wink:
Men du, att du inte helt enkelt köper en Turbo Tuner. Den är TB och snabb, tar liten plats och funkar helt underbart bra. Sen är problemet löst och du behöver aldrig mer fundera över stämmare och a/b-boxar för att hålla den utanför kejan osv.


18 Jan 2012, 09:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: pedalbordstråd...
Ok, då gör jag det.
Eller ska jag ha en korg pitch black?

_________________
www.slackervillezoo.se


18 Jan 2012, 11:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: pedalbordstråd...
davidihse wrote:
Ok, då gör jag det.
Eller ska jag ha en korg pitch black?


Kan också rekomendera TurboTuner. Grymt snabb och exakt.
...kan dock ta en stund att vänja sig vid strobotuners, men sen vill man inte byta!

Ser bra ut med malekkon. Hoppas du blev nöjd med den! :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


18 Jan 2012, 12:15
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
1331 wrote:
davidihse wrote:
Ok, då gör jag det.
Eller ska jag ha en korg pitch black?


Kan också rekomendera TurboTuner. Grymt snabb och exakt.
...kan dock ta en stund att vänja sig vid strobotuners, men sen vill man inte byta!

Ser bra ut med malekkon. Hoppas du blev nöjd med den! :)


Turbon, såklart!

TBP är bra, men när man kommer upp i ett större antal pedaler, ligger det en strökapacitans från varje pedal/kabel och lastar hela signalen i frånkopplat läge. Om man inte har någon pedal med buffert på utgången, kan det faktiskt bli sämre än utan TBP. Avhjälps med en buffert först i kedjan.

_________________
Image


18 Jan 2012, 13:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: pedalbordstråd...
Japp, turbo får det väl bli, men då har jag plats för en pedal till...
Room-maten har en bra buffer, och tror även buffern i malekkon ska vara bra, så två buffrar finns redan i kedjan.
Nu ska jag hitta sista pusselbiten, sen är jag färdig...

_________________
www.slackervillezoo.se


18 Jan 2012, 15:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
davidihse wrote:
Japp, turbo får det väl bli, men då har jag plats för en pedal till...
Room-maten har en bra buffer, och tror även buffern i malekkon ska vara bra, så två buffrar finns redan i kedjan.
Nu ska jag hitta sista pusselbiten, sen är jag färdig...


Malekkon har vad jag kan förstå en buffer som du kan välja att ha på eller av och vid av så blir den true bypass. Jag är ganska säker på att Room Mate är true bypass så med en turbo tuner så blir det ju topp! Endast en buffrad pedal mitt i kedjan, typ... Minst 1 buffer och helst inte fler är min erfarenhet. Just såna pedaler där du kan välja är kanon om du bygger om pedalbordet eller sätter in någon favorit som inte är TB.


18 Jan 2012, 16:26
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Förklara det där med vad en "buffrad pedal" är en gång till..


20 Jan 2012, 04:02
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
we_made_wor_history wrote:
Förklara det där med vad en "buffrad pedal" är en gång till..


Aktiv drivkrets på utgången, som ger rätt impedans och mer drivförmåga för att klara belastning av andra pedaler och kablage. Drivkretsen matas med ström och spänning från sin egen 9V anslutning (eller 12V, eller 18V... whatever).
Borde väl egentligen kallas buffrad förstärkare.

_________________
Image


20 Jan 2012, 10:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: pedalbordstråd...
Gör om, gör rätt. Hur nöjd är jag inte nu!!! Kan väl fresta med hur hela kedjan ser ut. Spelar på en HPD strata med japankropp, fet musikraft RW hals och lollar blackface pups eller en Nash Tele, med lollar den med eller med en Danelectro 12 strängad korea tingest utan lollar. Genom bordet och sedan in i en Edgar Delux med celestion gold 12:a. Blir mest country...
Pedalbordet genomgick i veckan lite modifieringar och nu ser det ut så här. Tack för hjälpen med stämmisen och nu fick jag plats för en hyfsad wah-wah...
Image

_________________
www.slackervillezoo.se


22 Jan 2012, 23:26
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post Re: pedalbordstråd...
davidihse wrote:
Gör om, gör rätt. Hur nöjd är jag inte nu!!! Kan väl fresta med hur hela kedjan ser ut. Spelar på en HPD strata med japankropp, fet musikraft RW hals och lollar blackface pups eller en Nash Tele, med lollar den med eller med en Danelectro 12 strängad korea tingest utan lollar. Genom bordet och sedan in i en Edgar Delux med celestion gold 12:a. Blir mest country...
Pedalbordet genomgick i veckan lite modifieringar och nu ser det ut så här. Tack för hjälpen med stämmisen och nu fick jag plats för en hyfsad wah-wah...
Image


ser ut som en likadan wah som john mayer har på någon rig rundown jag sett...


24 Jan 2012, 01:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: pedalbordstråd...
RMC Eqwahlyser, känns mkt trevlig, men är ännu ny.

_________________
www.slackervillezoo.se


24 Jan 2012, 02:08
Profile WWW

Joined: 15 Apr 2003, 12:59
Posts: 111
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Image


25 Jan 2012, 14:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
StratPelle wrote:
Image


Shit! Hur f-n låter den rena signalen efter alla dessa? Coolt ändå. Inga gig på småscener direkt antar jag. :wink:

Berätta gärna mer om detta projekt - vilket jag antar att det är. Och givetvis, har du haft alla påslagna samtidigt någon gång..? :D

Just det, strömförsörjningen skulle vara intressant. Gärna fler bilder oxå!


25 Jan 2012, 15:19
Profile WWW

Joined: 15 Apr 2003, 12:59
Posts: 111
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Nääh asså, jag vet inget om detta projekt :oops:

Hittade bara en cool bild på nätet jag ville dela med mig av.


25 Jan 2012, 15:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
StratPelle wrote:
Nääh asså, jag vet inget om detta projekt :oops:

Hittade bara en cool bild på nätet jag ville dela med mig av.


Ok, men någon har iaf bemödat sig med att koppla in hela skiten. Inte utan att man bli nyfiken på om det är någon viss ordning eller så...


25 Jan 2012, 15:28
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Shoegazers Anonymous wrote:
StratPelle wrote:
Nääh asså, jag vet inget om detta projekt :oops:

Hittade bara en cool bild på nätet jag ville dela med mig av.


Ok, men någon har iaf bemödat sig med att koppla in hela skiten. Inte utan att man bli nyfiken på om det är någon viss ordning eller så...

Det är en konstinstallation av David Byrne.
http://laughingsquid.com/guitar-pedals- ... vid-byrne/

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


25 Jan 2012, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2008, 21:29
Posts: 1106
Location: Nedre Norrland
Post Re: pedalbordstråd...
Walk on me. Coolt! Som konstinstallation alltså. :mrgreen:


25 Jan 2012, 18:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: pedalbordstråd...
Har möblerat om lite bland både stärkare och pedaler.
Folkessontoppen är såld och en "vanlig" 4-hålsMarshall inköpt igen...
Då behöver man ju distpedaler... igen :twisted:

Före
Image

Version 1
Image

Fan! Jag får ju inte plats med allt...
Image

Dags att organisera....
Image

Fick ju inte plats ändå :?
Image

Nu har jag köpt ett bord på 80x50. Hoppas den räcker :P
(dom gamla är 60x40)

Signal-> Fulltone clyde->Carl-martin Octaswitch loop 1: Rotovibe/Phase90 (script mod) 2: Zvex Fuzz-Factory 3: Ska vara en Supefuzzclone som är på lackering 4: Overdrive byggd av Anders Westerberg 5: Coron Jetflanger 6: Boss RE-20 7: Zvex Distotron 8: Mxr cae 401 boost -> Boss TU-2->


25 Jan 2012, 19:21
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: pedalbordstråd...
Som några kanske vet har jag ett racksystem för mina pedaler och rackeffekter. Har även ett litet Pedaltrain bord med ungefär samma uppsättning pedaler minus rackeffekter, midibord och midiswitcher. Har precis fått hem en Lava Flow som är tänkt att fungera lite som en midirigg, fast utan midi. Den har inbyggd buffer som går att koppla ur om man inte vill ha den med i kedjan. Två separata effektloopar, en global effektloop, A/B omkopplare alternativt kanalbyte på förstärkaren. Det finns en knapp på pedalen för två olika användningsområden. Alt 1 är tex en ren Fender Twin och en distad Marshall Plexi. Då får varje förstärkare varsinn effektkedja + den globala kedjan som går till båda förstärkarna. Med fotomkopplaren till höger väljer man alltså pedalerna som ska gå till Fender resp Marshall och den kedja som inte används kopplas ur. Fotomkopparen till vänster kopplar in båda riggarna samtidigt. Om man till ett mindre gig inte kan ta med sig två förstärkare väljer man alternativ 2, i mitt fall Suhr PT100. Då styr fotomkopparen till höger förstärkarens kanalbyte 1/2 med de pedaler jag har valt ska gå till respektive kanal. Fotomkopparen till vänster kopplar in kanal 3 på förstärkaren.


Image


26 Jan 2012, 22:12
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: pedalbordstråd...
Såhär ser mitt ut för tillfället, tråkig bild med mobilen tyvärr. Väldigt Van Halen just nu, är ganska nöjd :D

Signalkedjan är som följer: Modifierad Dunlop Crybaby från 80-talet - Boss TU-2 - MXR Flanger - Analogman MXR 74' handwired script Phase 90 - Strymon El Capistan - ABY - Fulltone OCD V.3. I loopen på min modifierade JCM 800 finns också en MXR Carbon Copy.

OCD'n används bara när 1987'an måste vara tystare.

Image

Funderar på något vettigt chorus att stoppa in samt kanske någon uppgradering inuti flangern för att få ner bruset ett smula.

_________________
http://www.voodooaudio.se


29 Jan 2012, 19:18
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: pedalbordstråd...
Det ser trevligt ut. Old school Van Halen. Jag gillar även Van Halens Eventide sound, från Balance skivan. Det kanske går att få liknande ljud ur Pitch Factor pedalen? Fast då får man kanske köra i stereo också.


29 Jan 2012, 23:44
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: pedalbordstråd...
monk wrote:
Det ser trevligt ut. Old school Van Halen. Jag gillar även Van Halens Eventide sound, från Balance skivan. Det kanske går att få liknande ljud ur Pitch Factor pedalen? Fast då får man kanske köra i stereo också.

Ja, jag har ramlat in lite på det spåret på sista tiden. Fast jag tycker bäst om VHII soundet.

Min rigg är väl mer eller mindre stereo. Två stärkare och ABY-boxen är true stereo med två in och två utgångar så chorus låter som det ska :lol:

_________________
http://www.voodooaudio.se


30 Jan 2012, 00:41
Profile

Joined: 05 Jul 2010, 16:13
Posts: 86
Post Re: pedalbordstråd...
Hittade ingen bild på bordet på mobilen så får skriva vad som sitter på den istället.

Nu förtiden spelas följande pedaler in Vox Ac15 Handwired med ett gäng av de egna handbyggda gitarrerna.

Fulltone Fulldrive 2
Fulltone Mini Deja Vibe
Fulltone Plimsoul
Fulltone Octa-fuzz
Fulltone Soulbender
Fulltone Fatboost
Fulltone OCD
Fulltone Supa-trem
Fulltone Choral-flange
Ibanez Ad-9 Delay (gamla med maxon chip)
Tc Electronics Polytune

Kan tyvärr direkt säga att Fulltone inte sponsrat utan jag tycker helt enkelt de låter sjukt bra och att det
är kul att ha ett pedalbord med pedaler av samma märke (så länge de låter som de ska).


08 Feb 2012, 08:51
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
jag fattar inte riktigt poängen med den där konst-installationen av Talking Heads-snubben.
en massa boss-pedaler ligger inkopplade på golvet och sen ska besökare trampa på dom fastän det inte ens finns nån gitarr inkopplad?


08 Feb 2012, 14:08
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post Re: pedalbordstråd...
här är mitt stora bord till gitarrer med sc.

signalväg:

innan loopstrip:
a/b-box för att smidigt kunna byta gitarr under spelning

loop1:
budda wah
snow white auto wah
pharaoh fuzz

loop2:
g2d creamtone
xotic ac+

loop3:
fulldrive
fetto

loop4:
volym

loop5:
diamond tremolo

loop6:
empress vintage modified super delay

tuner out:
pitchblack


Attachments:
IMAG0123(1).jpg [13.06 KiB]
Downloaded 266 times
IMAG0121(1).jpg [30.4 KiB]
Downloaded 266 times
08 Feb 2012, 14:30
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Mitt Mini PT (inspirerat av Southbecks bord) är komplett. Täcker in det mesta som behövs för mina ändamål.
Combo Driven är för övrigt en riktigt trevlig bekantskap, och den funkar väldigt bra ihop med Fetton och dess boost.
Nöjd!

Image

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


17 Feb 2012, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: pedalbordstråd...
Har precis byggt ihop ett smidigt bord.
Först in i en Korg Pithblack och sedan en looper med fem loopar innehållande i tur och ordning: TC - Nova Drive, Freakish Blues - Alpha Drive, Toxic Pedals - Copenhagen Muddy Drive, MXR - Micro Amp och en MXR - EQ. Allt monterat i ett Tonetrunk 55 med en Fueltank Classic på undersidan. George L:s kablar.


Image

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


18 Feb 2012, 16:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.