View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:26



Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message
User avatar

Joined: 04 Feb 2014, 20:58
Posts: 29
Post Re: pedalbordstråd...
Jag använder trigger funktionen för att byta till den rena kanalen på stärkaren och tillbaka när jag byter till någon annan patch. Vad jag hittade var att det finns fyra inställningar för triggerfunktionerna. Minns inte vad de heter men i ordning är de:
1: Om triggern ska aktiveras när man väljer patchen.
2: Om triggern ska aktiveras när man lämnar patchen.
3: Momentant(?) eller latching.
4: Polaritet

I kanalväljaren för min blackstar HT-5, så har jag en tele-mono kabel ut. Stärkaren byter kanal när de både polerna kommer i kontakt med varandra. Så för mig blev detta latching mode. Hade också problem med att den inte bytte kanal när jag valde en annan patch, men provade att sätta triggern till att aktivereras även när man lämnar patchen. Manualen är lite dåligt på att förklara detta.

Ursäkta vokabuläret så här tidigt på morgonen.. :)


08 Sep 2014, 08:50
Profile

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: pedalbordstråd...
frangiz wrote:
Jag använder trigger funktionen för att byta till den rena kanalen på stärkaren och tillbaka när jag byter till någon annan patch. Vad jag hittade var att det finns fyra inställningar för triggerfunktionerna. Minns inte vad de heter men i ordning är de:
1: Om triggern ska aktiveras när man väljer patchen.
2: Om triggern ska aktiveras när man lämnar patchen.
3: Momentant(?) eller latching.
4: Polaritet

I kanalväljaren för min blackstar HT-5, så har jag en tele-mono kabel ut. Stärkaren byter kanal när de både polerna kommer i kontakt med varandra. Så för mig blev detta latching mode. Hade också problem med att den inte bytte kanal när jag valde en annan patch, men provade att sätta triggern till att aktivereras även när man lämnar patchen. Manualen är lite dåligt på att förklara detta.

Ursäkta vokabuläret så här tidigt på morgonen.. :)


Min Extazy vill ha momentary och jag har provat som en galning att få ordning på switchfunktionen, men icke...
Vill att den ska switcha mellan dist och rent samt switcha boosfunktionen på Extazyn, så jag har 2 mono till stereo in i Bognern.

Men kul att din funkar som den ska, får labba mer imorgon med inställningarna.

Mvh Peter

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


08 Sep 2014, 14:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Aug 2005, 21:20
Posts: 907
Location: Malmö
Post Re: pedalbordstråd...
Har fått hem lite nya överdrivspedaler;

Image

Båda är över förväntan, speciellt Lumpyn som jag ändå hade ganska höga förväntningar på :!:


10 Sep 2014, 19:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: pedalbordstråd...
Senaste versionen av mitt pedalbord.
...kommer att komma uppdateringer, men så här är det just nu.
Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


12 Sep 2014, 12:25
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Uppdaterade lite.
POT:en är rätt onödig egentligen och den används mest i boostläge för ett fetare rent ljud.

Image

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


13 Sep 2014, 14:33
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
jazzfromhell wrote:
Uppdaterade lite.
POT:en är rätt onödig egentligen och den används mest i boostläge för ett fetare rent ljud.

Image


Vad tycker du om HOF:en?

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


17 Sep 2014, 11:23
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Jag har inte fastnat i pedalträsket, har nån pedal nånstans som jag fick med vid nåt byte. Hur gör man för att bli pedalberoende, just nu är jag fast i att köpa förstärkare och stora högtalarlådor. Det är både dyrt och skrymmande. Snälla hjälp mig! :D :D :D :D :D

plexi


17 Sep 2014, 11:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Steven wrote:
jazzfromhell wrote:
Uppdaterade lite.
POT:en är rätt onödig egentligen och den används mest i boostläge för ett fetare rent ljud.

Image


Vad tycker du om HOF:en?

Jag tycker den funkar, den låter helt ok. Gillar min RV7 bättre både ljudmässigt och funktionsmässigt men den får inte plats på bordet så det fick bli en Mini HOF. Det finns lite coola toneprints; använder Gilberts just nu och det är en enorm Plate...man får hålla nivån lågt. Det är ingen pedal jag lämnar på hela tiden om man säger så...

Generellt tycker jag det är jättesvårt med reverb live. Jag gillar den rymd som tonen får när man lirar själv men i en bandmix är det svårt att få till det tycker jag, antingen blir det för lite eller för mycket. Jag kör oftast bara delay men för vissa ljud är ju reverb ett måste.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


17 Sep 2014, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: pedalbordstråd...
Håller med, reverb funkar sällan live. Jag har helt gett upp den pedalen även om både HoF och RV-7 låter skitsnyggt hemma på kammaren så upplåter jag ingen plats på bordet. Lite fjäderverb från stärken räcker alldeles lagom för att bara tillsätta lite luft i tonen utan att tappa fokus i mixen. Med det sagt så kör jag nästan alltid med ett lågt ställt delay...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


17 Sep 2014, 23:18
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
clapton71 wrote:
Håller med, reverb funkar sällan live. Jag har helt gett upp den pedalen även om både HoF och RV-7 låter skitsnyggt hemma på kammaren så upplåter jag ingen plats på bordet. Lite fjäderverb från stärken räcker alldeles lagom för att bara tillsätta lite luft i tonen utan att tappa fokus i mixen. Med det sagt så kör jag nästan alltid med ett lågt ställt delay...

Matte


Det är lite det jag är rädd för. Hemma skulle jag vilja ha ett fett reverb till rena sounds med Chorus och hela baletten... men live vete fasen hur ofta man har användning av det. Sen skulle jag behöva göra om pedalbordet rejänt för att få reverbet in i mon Musicom-switcher. Vete 17 om jag vill det bara för att kunna leka Landau hemma.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


18 Sep 2014, 08:56
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: pedalbordstråd...
Fetaste pedalbordet på Bojen!-)
Image

Funkar också som gitarrstöd, dock bara gitarrer med ädelt trä!
Image

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


23 Sep 2014, 22:17
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2010, 10:13
Posts: 144
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Så här ser mitt ut. En liten mod av mitt pedaltrain mini var dock nödvändig för att få plats med strömförsörjningen. :roll:

Image

Image

Image

_________________
...


28 Sep 2014, 17:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
Bild försvunnen...


Last edited by Shoegazers Anonymous on 04 Jan 2015, 21:21, edited 1 time in total.



17 Oct 2014, 08:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: pedalbordstråd...
Image

En regnig söndag, förkylt i hela huset...då meckar man pedalbord!

Supatrem - Arion chorus - vs xo kanal 1 - route 66 - vs xo kanal 2- blues crab. Timeline i loopen.

Otroligt skönt med ett litet smidigt bord, har allt jag behöver. Lite sugen på att köpa Anadime chorus och sen blir det nog v3 av Route 66 när den släpps i slutet av oktober.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


19 Oct 2014, 17:06
Profile
User avatar

Joined: 08 Mar 2013, 10:28
Posts: 387
Post Re: pedalbordstråd...
Här har ni mitt pedalbord hemma. Hade lite beslutsångest så det fick bli de flesta.
Lite bättre bild nu.


Attachments:
image.jpg
image.jpg [ 204.13 KiB | Viewed 17178 times ]


Last edited by Mefiboset4935 on 25 Oct 2014, 19:49, edited 1 time in total.

25 Oct 2014, 18:43
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
^^
Fantastisk bildkvalitet! :mrgreen: :wink:

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


25 Oct 2014, 18:54
Profile
User avatar

Joined: 08 Mar 2013, 10:28
Posts: 387
Post Re: pedalbordstråd...
jazzfromhell wrote:
^^
Fantastisk bildkvalitet! :mrgreen: :wink:


Då var det justerat.


25 Oct 2014, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2008, 21:29
Posts: 1106
Location: Nedre Norrland
Post Re: pedalbordstråd...
Mefiboset4935 wrote:
jazzfromhell wrote:
^^
Fantastisk bildkvalitet! :mrgreen: :wink:


Då var det justerat.


+1 :D

_________________
http://www.tinypedals.se


25 Oct 2014, 19:54
Profile WWW

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Ska nog bli bra det här!

Image

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


15 Nov 2014, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: pedalbordstråd...
Maestro_Mikk wrote:
Ska nog bli bra det här!

Image


Glöm inte kablar, blir sådär utan.

_________________
Elsträng och Hammare


18 Nov 2014, 16:18
Profile WWW

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Hasse-Angerfist wrote:
Maestro_Mikk wrote:
Ska nog bli bra det här!


Glöm inte kablar, blir sådär utan.


Nu hänger jag inte med.. Det är ju mycket snyggare utan.

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


18 Nov 2014, 18:55
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: pedalbordstråd...
Image


Last edited by monk on 14 Jan 2015, 21:37, edited 1 time in total.



03 Dec 2014, 23:34
Profile

Joined: 01 Oct 2009, 20:53
Posts: 43
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Mitt senaste, har gjort ett pedalbord i massiv ek.

Image


17 Dec 2014, 20:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
Senaste upplagan. Efter att ha moddat min AC30 Brian May till en AC30 Treable hos Amp Healer så behövs inte en treable-booster vara påslagen hela tiden. Så den pedalen agerade endast buffer och det kändes lite onödigt för platsens skull på pedalbordet. Så det öppnade upp för en ny pedal och det blev en Fulltone OCD. Buffer blev en Suhr Buffer som sitter under bordet i stället och stjäl inte någon plats. Placeringen av OCD blev tack vare att Vibratot lät bäst med dist före och jag kan gilla wah-ljudet som blir med dist innan. Låter inte så kul självt, men i band kan det låta riktigt genomträngande och coolt. Så här ser det ut:

Image

Image


04 Jan 2015, 21:16
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2014, 09:26
Posts: 52
Post Re: pedalbordstråd...
Så här ser mitt ut, äntligen komplett efter fått min SlideRIG från Origin Effects. Simon Keats där är ett geni!

Spelar slidegitarr starkt influerad av Sonny Landreths spelstil med toner och övertoner som spelas bakom sliden. Spelar även lap steel när andan faller på. Några av pedalerna är desamma som från Landreths pedalbord.

Kopplade i denna ordning:

- Demeter Fuzzulator
- Origin Effects SlideRIG
- Keeley Compressor (riskerar att bli extremt överflödig framöver)
- Hermida Zendrive (original från 2007, signerad av Alf Hermida)
- MP Simble Overdrive (eftersom jag inte har en miljon över till en Dumble kan denna driva de övriga in mot denna ljudmässiga fålla)
- TC Electronics Spark Mini (kalasboost för lite extra push)
- TC Electronics Flashback Mini (delay med Toneprinten inställd på Albert Lee:s "Go to"-delay)
- Boss TU-3
- Ernie Ball VP

Sanyo Eneloop Pedal Juice längst uppe till höger driver allt utom Fuzzulatorn och SlideRIG:en. Tyst som på bibblan.


Attachments:
IMAG0528.jpg
IMAG0528.jpg [ 239.71 KiB | Viewed 16365 times ]
10 Jan 2015, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: pedalbordstråd...
Image

Image

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


12 Jan 2015, 22:17
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Här e mina pedaler. Används bara i studio, så det behövs ingen snygg ordning. Åtminstone kräver inte jag det...
Jag har sålt av de flesta Od-pedaler jag ägt, så denna TS-5 har fått följa med till och från i säkert 15 år.ska nog ersätta den med en Ts-mini när den släppts efter NAMM. Min pedal lider som alla andras av en krånglande switsch. Men den låter förbaskat bra!
Planerar att köpa en Script Phase 90 och en Mad professor DBD, som jag ägt förr och saknar. Sedan är jag nöjd ett tag framöver tror jag!

Image


16 Jan 2015, 16:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: pedalbordstråd...
Shoegazers Anonymous wrote:
Senaste upplagan. Efter att ha moddat min AC30 Brian May till en AC30 Treable hos Amp Healer så behövs inte en treable-booster vara påslagen hela tiden. Så den pedalen agerade endast buffer och det kändes lite onödigt för platsens skull på pedalbordet. Så det öppnade upp för en ny pedal och det blev en Fulltone OCD. Buffer blev en Suhr Buffer som sitter under bordet i stället och stjäl inte någon plats. Placeringen av OCD blev tack vare att Vibratot lät bäst med dist före och jag kan gilla wah-ljudet som blir med dist innan. Låter inte så kul självt, men i band kan det låta riktigt genomträngande och coolt. Så här ser det ut:

Image

Image


Funderar på att kanske flytta på Siren (vibratot) till första pedal efter stämmaren och sätta Kompressorn efter den och sätta OCD efter kompressorn. Iom att Vibratopedalen är anslagskänslig så bör den kanske sitta först? Sen kan jag sätta mängden gain på OCD lite lägre och ha närmre att trampa på kompressorn för att boosta den. Ger bra möjligheter. Får nog ta en sväng till repan nu.


16 Jan 2015, 16:48
Profile WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: pedalbordstråd...
Allt man (nästan) behöver...

Image


16 Jan 2015, 16:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: pedalbordstråd...
Slänger med en bild på mitt IKEA bord. Idel Boss pedaler på detta. LS-2:an kan tyckas onödig men jag kompenserar
volymtappet när tremolo och reverbet är igång och sen är det bekvämt att ha en de pedalerna i separat loop.

Overdriven funkar bra till min Tweed Deluxe om jag till trots behöver lite extra skjuts - men man måste mer eller
mindre ha full blås på volymen för att få samma nivå som grundljudet (tydligen känt fenomen på dessa)
Tror en BD-2 gör samma jobb men lite bättre.

Image


21 Jan 2015, 04:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.