View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 20:33



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Behöver jag en line buffer med wireless? 
Author Message

Joined: 10 Mar 2005, 12:37
Posts: 36
Location:
Post Behöver jag en line buffer med wireless?
Jag har snöat in lite på line buffers då jag är ute efter så ren ton som möjligt. Tanken, vad jag förstår, är att konvertera signalen från högimpedans till lågimpedans (vad nu det innebär.. någon?).
Jag måste dock använda ett trådlöst system (Sennheisers G2-system, vilket ska vara ett proffssystem som stora band använder).
Behövs det då en line buffer eller blir signalen automatiskt av rätt typ?
Recievern sitter i ett rack och går minst 9 meter till mitt pedalbord in i en tuner och en wah och sen 9 meter tillbaka till förstärkarens input.
Skulle jag alltså tjäna något på att låta recieverns signal gå direkt in i en buffer och sen vidare till pedalbordet?


10 Dec 2010, 23:52
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Alla trådlösa gitarrsändare buffrar signalen till låg impedans så nej, du behöver ingen line buffer eftersom
det är inbyggt i ditt trådlösa system.


11 Dec 2010, 01:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2005, 12:37
Posts: 36
Location:
Post 
Ah okej, så du menar att jag i princip inte får någon signalförlust på de 20+ meter kabel mellan mitt trådlösa och stärkarinput?


11 Dec 2010, 03:29
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
ibra wrote:

Ah okej, så du menar att jag i princip inte får någon signalförlust på de 20+ meter kabel mellan mitt trådlösa och stärkarinput?


Någon signalförlust får du alltid med 20+ meter, men du kommer inte att förbättra signalförlusten igenom att sätta dit ännu en buffer då signalen redan är lågimpedans från den trådlösa mottagaren

Däremot så kan du låta bygga en 20m gitarrkabel som använder en ledare med lågt motstånd
som ex. Mogami W2524 (kostar några kronor metern) och är ordentligt skärmad så att du minimerar störningar så gott det går

Skulle avråda dig från att köpa bättre färdigbyggda kablar i butik då dessa oftast är rätt kassa bortsett från en fin förpackning


11 Dec 2010, 11:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2005, 12:37
Posts: 36
Location:
Post 
Tack för info och tips! Jag har kollat på Mogami men hittar ingen välsorterad dealer i Sverige och thomann har dom inte heller. Har du någon om var man kan köpa W2524 som metervara?


11 Dec 2010, 20:38
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
ibra wrote:

Tack för info och tips! Jag har kollat på Mogami men hittar ingen välsorterad dealer i Sverige och thomann har dom inte heller. Har du någon om var man kan köpa W2524 som metervara?


Ingen aning. Ljudia har Mogami i sitt sortiment, mer vet jag inte.
Men det är inget magiskt med just den kabeln utan det går bra med vilken kabel som helst som har bra skärmegenskaper och lågt "capacitance per feet"-värde


12 Dec 2010, 02:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Om du har ett pedalbord kan det fortfarande vara bra med en buffer sist i pedalkedjan. Särskillt om du har lång sladd från pedalbord till stärkare.

Se Sven-Johans bufferttråd:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=49090

Erik R


13 Dec 2010, 11:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.