View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 08:10



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Catalinbreads Montavillian 
Author Message

Joined: 08 Apr 2008, 21:29
Posts: 924
Location:
Post Catalinbreads Montavillian
Någon som har några erfarenheter av detta delay? Gärna i jämförelse med Mad Professors Deep Blue Delay!


03 Dec 2010, 13:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Deep Blue Delay är bättre imho.

Förutom det så är ett stort problem med Catalinbread att byggkvaliteten är bristfällig
och om man köper från Catalinbread så står det specifikt att om man inte bor i USA så får man absolut INGEN garanti på deras nya produkter över huvudtaget - vilket är ett problem med tanke på att när de skickar internationellt (eller inom usa)
så skickar de pedalerna i kartonger HELT UTAN någon form av packningsmaterial.. ingen bubbelplast eller någonting.

De skickar produkterna internationellt utan försäkring så om produkten skadas på vägen hit, vilket min gjorde pga deras korkade paketering så går det inte att få ut någonting från fraktföretaget

Personen som driver företaget är inte kul att ha och göra med heller och ville att jag skulle betala fraktkostnaden tillbaks till honom för reparation för att den skadades i frakten pga just denna avsaknad av packningsmaterial

och som om inte det vore nog så ville han också ha betalt för att utföra själva reparationen.

Det är självklart inte allt, nej nej. Allting är PCB-monterat med de billigaste komponenterna som finns att få tag på
och de inkluderar inte ens ett batteri i deras 200+ dollar pedaler.

Undvik, rätt oseriöst företag.


05 Dec 2010, 17:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Finns lite info på http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/Daily/News/Catalinbread_Releases_Montavillian_Echo.aspx

Image


05 Dec 2010, 18:49
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
remus wrote:

Deep Blue Delay är bättre imho.

Förutom det så är ett stort problem med Catalinbread att byggkvaliteten är bristfällig
och om man köper från Catalinbread så står det specifikt att om man inte bor i USA så får man absolut INGEN garanti på deras nya produkter över huvudtaget - vilket är ett problem med tanke på att när de skickar internationellt (eller inom usa)
så skickar de pedalerna i kartonger HELT UTAN någon form av packningsmaterial.. ingen bubbelplast eller någonting.

De skickar produkterna internationellt utan försäkring så om produkten skadas på vägen hit, vilket min gjorde pga deras korkade paketering så går det inte att få ut någonting från fraktföretaget

Personen som driver företaget är inte kul att ha och göra med heller och ville att jag skulle betala fraktkostnaden tillbaks till honom för reparation för att den skadades i frakten pga just denna avsaknad av packningsmaterial

och som om inte det vore nog så ville han också ha betalt för att utföra själva reparationen.

Det är självklart inte allt, nej nej. Allting är PCB-monterat med de billigaste komponenterna som finns att få tag på
och de inkluderar inte ens ett batteri i deras 200+ dollar pedaler.

Undvik, rätt oseriöst företag.



vilken bullshit, har du testat denna pedal tråden handlar om ? Min kommer i veckan.
om du köper catalinbread behöver du inte köpa från catalinbread direkt heller, finns massor av onlinebutiker som säljer.
Har haft flera cbread pedaler och det är bra kvalitet...speciellt deras SFT är grym.

riktigt mycket skitsnack av remus. Kan du bevisa att allt är pcb monterat med de billigaste komponenterna ?



__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


05 Dec 2010, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Vad är det som är negativt med PCB montering? Alla basstationer monteras med ytmonterade komponenter, på PCB, och där är kvalitetskraven och krav på signalbehandling skyhögt över vad som behövs i en gitarrpedal.
Det finns ingen mojo i gamla komponenter, bara åldringsproblem. PTP är kanske tidskrävande, men tillför inget i sig. Om man layoutar en PCB rätt, blir det bra, likaså om man gör ledningsdragningen rätt om man drar trådar för hand (d.v.s. PTP). Till det kommer val av komponenter, men dedt har inte direkt något med PCB att göra. Risken för dåliga lödningar och mekanisk påverkan vid t.ex. transport är större i PTP-konstruktioner.
Positivt med PTP är t.ex. det större avståndet mellan ledare i t.ex. en förstärkare, mindre överhörning, man kan dra jordledarna på ett sätt som motverkar brum t.ex. Men det är inte PTP eller mojo, det handlar om elektronikkunskap.

Kände bara lite tvingande tankar, som elektronikingenjör, att belysa ämnet.[:I]

Image


05 Dec 2010, 20:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Jag fick hem en Montavillian i veckan.
Trevlig! Snygga svansar, som dessutom kan tonas ner med cut-kontrollen.
Den låter mer bandeko än någon tidigare liten pedal jag testat.
These Goto 11 ger två års garanti så det är inget problem.


05 Dec 2010, 22:56
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
remus vet inte vad han pratar om....
kanske därför han försöker sälja en RGW bad bob booster för 2500 kr som jag kommer ihåg kostade 800 kr när jag köpte en sån för några år sen och den låter som vilket jfet booster som helst.
[:D]

__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


05 Dec 2010, 23:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
Sven Wickström wrote:

Jag fick hem en Montavillian i veckan.
Trevlig! Snygga svansar, som dessutom kan tonas ner med cut-kontrollen.
Den låter mer bandeko än någon tidigare liten pedal jag testat.
These Goto 11 ger två års garanti så det är inget problem.



grymt ! ska bli kul att testa ! [:)][:p]

__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


05 Dec 2010, 23:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Som jag beskrev i mitt ursprungliga inlägg så beställde jag direkt av Catalinbread för att pedalen inte fanns hos några svenska återförsäljare då

Pedalen skickades helt utan någon form av packningsmaterial (ingen bubbelplast, inte ens någon extra skiva kartong) med oförsäkrad USPS Priority International

Pedalen kom såklart fram trasig, och Nicholas vägrade att byta ut eller laga pedalen om jag inte betalade en reparationsavgift på 50 dollar.

Det hade varit en sak om själva pedalen hade gått sönder i frakten, det är ju något som händer och som ingen kan rå för

men att det händer som direkt följd till att de inte använde något packningsmaterial över huvudtaget i kombination med att ha
allting kretskortsmonterat så att en smäll kan knäcka kretskortet inuti och sedan vägra att reparera det utan extra kostnad utan istället mailar tillbaks svordomar och paranoida konspirationsteorier om att jag är en konkurrent som försöker att "nervärdera" hans rykte kanske förklarar varför jag skrev mitt ursprungliga inlägg så pass starkt uttryckt som jag gjorde?

Jag överdriver verkligen inte om packningen, det var pedalen rakt ner i en helt vanlig kartong med tunna kanter
inte en enda liten bit bubbelplast, eller ens en bit kartong som extra skydd eller någonting.

Det jag skrev om att pluggarna är ytmonterade är inte någonting som jag menade påverkar ljudkvaliteten, utan jag tog upp det för att det var just det som sabbade min pedal innan den ens hade kommit hit - komponenterna i signalvägen syftade jag inte alls på, de är av bra kvalitet, men de komponenter som är pcb-monterade (pottar, switchar, telejack m.m.) är inte av någon vidare kvalitet.

Om man köper från thesegoto11 är det inte ett problem, de äger. Men då jag köpte min så fanns inte thesegoto11, utan det här var ett antal år sedan - det har ingenting med Montavillian i sig att göra utan jag delgav det som en varning för företaget i sig.

Hur som helst, angående pedalen i sig. (med varning för viss svengelska [:D]) Mad Professor DBD är en av mina favorit delaypedaler.. digital men med en analog drypath
jag föredrar handwired-versionen iochmed att den nya pcb-versionen inte har lika lång delaytid (runt 400ms har jag för mig på den nya?)

De enda delay<b>pedaler</b> jag tycker mer om än Deep Blue Delay'en är Providence Chrono Delay som jag kör med just nu som också är ett digitalt delay med analog dry path, eller den lite äldre Providence Delay 80's men om jag inte behöver hålla mig till pedaler så har tc 2290 en perfekt decaykurva

Montavillian lät inte dåligt, men vad jag inte tyckte om med den var att ekot är voice'at på tok för mörkt
(nära boss dm-2) vilket låter rätt fint om man spelar hemma i vardagsrummet, men i en mix
så försvinner den och mest blir grötig - det finns vissa personer som inte tycker att det låter dåligt, jag är inte en av dem.

Min gamla Analogman ARDX20 Dual analog delay hade mer gemensamt med Montavillian än vad Deep Blue Delay har då ARDX20 också är voice'ad något mörkare, men ARDX20 hade ändå mer headroom och lät rent allmänt bättre enligt mig.

Det finns mycket hype som slängs runt hela tiden numera om att varje delay låter "precis som ett bandeko"
jag har haft 2st ep-2or och en TTE (lånad) samt en lite mindre känd watkins copicat hemma och montavillian låter inte på något sätt som något bandeko jag har hört

Ett stort exempel är hur tonen beter sig på Montavillians decay:

<b>Montavillian: Eko 1 (Mörkt) Eko 2 (Mörkare) Eko 3 (Mörkare) ...</b>

Bandekos blir progressivt ljusare längre ner på decaykurvan:

<b>Bandeko: Eko 1 (Mörkt) Eko 2 (Ljusare) Eko 3 (Ljusare) ...</b>

pga att hastigheten varierar något, speciellt i EP-2 jämtemot ex. TTE
så lägger det också till en väldigt subtil chorus/flange-liknande effekt på ekot
som tenderar att bli kraftigare längre ner på kurvan.

Det om att rördrivna bandekos låter varmare är en sanning, men inte hela sanningen.
Om vi tar Echoplex EP-2 ex. så låter den rätt mörkt om man inte har servat den eller rengjort den på länge
men den kapar en del bas från signalen och gör signalen något tunnare och något ljusare (hela tiden, själva "dry signalen" bortsett från ekot och påverkas inte av bandets kvalitet)

Själva ekot däremot, påverkas drastiskt i ton (i det här fallet mörkt vs ljust) beroende på vad för band du kör
och hur pass nytt eller gammalt det är

TTE som är en modern variant av en EP-2 är ett rätt ljust bandeko och fungerar väldigt bra i en mix.

Watkins copicat'en hade mer brus och tonen varierade enormt mellan ljust och mörkt för att bandloopen på den slets ut så pass fort. Det mest charmiga var väl det konstanta klicket från bandskarven.. dvs innan man drevs till vansinne i att
maniskt sitta i timmar och försöka få ihop den perfekta bandskarven

Watkins'en var det mörkaste bandekot jag har testat, och ironiskt nog använder den inte rör!
Det närmaste jag har hört ett generiskt bandeko är Strymon El Capistan om man nu är ute efter det, grym pedal.

Vad man än är ute efter så tycker jag att det finns bättre alternativ än Montavillian, men det är inte en dålig pedal om man bortser från byggkvaliteten.

Det där med ekots decaykurva är förresten en rätt intressant aspekt av delaypedaler som inte alla har tänkt på
decaykurvan avgör i princip hur pass effektivt man kan använda högre decay utan att det dränker signalen och börjar låta dåligt.


Hoppas det förklarar mitt ursprungliga inlägg så att det inte blir ett flamewar pga det, jag har inget intresse av att klanka ner på Montavillian i sig utan varningen var som sagt för företaget i sig.


06 Dec 2010, 01:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
spindeln wrote:

remus vet inte vad han pratar om....
kanske därför han försöker sälja en RGW bad bob booster för 2500 kr som jag kommer ihåg kostade 800 kr när jag köpte en sån för några år sen och den låter som vilket jfet booster som helst.
[:D]




Jag förstår inte alls varför du drar in min RGW Bad Bob i det här? Det har ju verkligen ingenting med någonting att göra.

När du säger att det låter som vilken jfet booster som helst så har du uppenbarligen inte hört den.
Den distar ju signalen rätt rejält (innan den når stärkaren) jämtemot andra jfet-boosters, något som inte är direkt vanligt för boostpedaler.

Min Bad Bob är den 33:e pedalen som byggdes (av alla) och är i nyskick med den mest eftersökta tidiga logotypen.

Det är väldigt väldigt sällan någon som säljs begagnat och det finns färre i omlopp än vad det finns original univibes, binson echorecs eller klons

Om någon vill köpa något av mig och är missnöjda med priset så kan de helt enkelt maila eller ringa mig och be om ett lägre pris eller föreslå byten precis som jag skrivit i min annons.

Jag sålde ett par 4-5 månader gamla 12" 16ohm Celestion Gold i nyskick i originalkartonger till Dexterkatt för 3000kr för båda.
De kostar 3000kr styck i Sverige.

Alla som har köpt saker av mig, speciellt här på Ljudbojen, har fått bra priser och jag har aldrig hört någonting negativt från någon jag har haft att göra med.

Eftersom du är så missnöjd med din RGW Bad Bob så kan jag köpa den av dig, var det 800kr du sade?
eller har det här med något annat dumt att göra - som att du är arg över att jag inte hörde av mig igen om att köpa din Cornish SS-3?

Herregud.


06 Dec 2010, 04:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post 
Jag förstår inte varför det som skrivits skulle vara "bullshit"? Ett företag som skickar pedaler med bristfällig packning utan papper eller bubbelplast är ju rätt nonchalanta tycker jag. Att dessutom kräva pengar för ny pedal som gått sönder låter oxå rätt knepigt. Nä, jag hade oxå helt ratat ett sådant företag. Pedalen kan ju vara bra, men jag hade 100 fall av 100 valt en annan pedal där jag vet att kvalitén och servicen är bra.

Lovepedal och Zvex tex är jättetrevliga och svarar jättesnabbt via mail. Sådant betyder rätt mycket för mig iallafall.


06 Dec 2010, 14:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
det är väl bullshit om man sågar alla catalinbread pedaler och säger att de innehåller sämsta och billigaste komponenterna. Hur stor koll har du på alla deras pedaler och kan du då visa på vilka komponenter som är de sämsta och billigaste ? skulle inte tro det va....
Sen har remus inte ens testat en Montevillian echo eller hur ?

sen om remus och Nick från cbread hade problem att komma överens påverkar ju inte hur denna pedal är.

Jag har haft flertal av cbreadpedalerna och de har funkat perfekt....silverkiss, dls, SFT, chile picoso.


__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


06 Dec 2010, 15:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
+1 på Zvex.. jag gillar inte alla deras pedaler, men jag blev väldigt imponerad av deras byggkvalitet och i synnerhet kundservicen
fick svar rätt omgående av Zack själv

Han är som gitarrpedalernas gepetto typ :)


06 Dec 2010, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
<b>Spindeln</b>

Varför pratar du om mig i tredje person istället för att fråga mig något? Du har aldrig kontaktat mig angående min Bad Bob eller något annat jag säljer men trots det drar du upp det här?

Jag förstår verkligen inte hur du kan vara så pass sur över att jag inte hörde av mig igen om att köpa din Cornish SS-3
det var ju knappast något personligt


06 Dec 2010, 18:48
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.