View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 12:49



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vilken ordning - tips? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Vilken ordning - tips?
Image

Så här ser det nya bantade pedalbordet ut. Som ni ser finns det en plats över som jag inte har bestämt mig för ännu. Men det lutar åt en kompressor (Boss CS-2) eller en a/b-box.

Jag har tänkt att köra sladden från guran rakt in i wah wah:n för att få ett bra wah-ljud. Wah wah är true bypass. Sen vidare till a/b-box (Boss PSM-5) och sen vidare till Fulldriven (true bypass). Sen vidare till T-Rex echo, vidare till Boss DM-2, vidare till Boss FDR-1 och slutligen Boss LM-2 - som är konstant påslagen. LM-2 höjer upp volymen till samma nivå som om gitarren gick rätt in i stärkaren. Jag kan även på den ställa ton-kontrollen lite på plus om stärkaren är äldre och lite mörkare, men på +-0 så krävs endast lite volymökning för att behålla klarheten i ljudet. Jag hör ingen skillnad i det rena ljudet i jämförelse mot att köra rakt in i stärkaren på det här sättet, dock så blir wah wah ljudet bättre om jag kör guran rakt in i wah:n i stället.

Nu till frågan: För att få bort TU-2 ur kedjan så kan jag sätta en a/b-box som gör en loop till tunern när jag vill stämma. MEN, ersätter jag då en tonsugare med en annan tonsugare då om jag använder min PSM-5? Jag skulle ju lika gärna kunna lägga tunern efter wah och sen vidare till en kompressor för att sen gå tillbaka till kedjan med fulldriven som nästa pedal efter kompressorn osv. Blir det same same but different tror ni och onödigt jobb med kopplande hit och dit?

Alternativ två: Bygga en true bypass a/b-box och placera den efter wah wah på samma sätt som med PSM-5 - MEN, jag har ju andra bufferpedaler senare i kedjan. Blir inte det i alla fall same same där oxå?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter någorlunda. Vilket alternativ borde bli "bäst" om man säger så?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


01 Dec 2010, 17:31
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
LM-2-(A/B & Tuner)-Wah-Fulldrive-Reptile-Delay-Reverb

"Det är aldrig försent att ge upp"


01 Dec 2010, 17:58
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
lillefar wrote:

LM-2-(A/B & Tuner)-Wah-Fulldrive-Reptile-Delay-Reverb

"Det är aldrig försent att ge upp"


Låter vettigt, det är väl buffert på utgången av någon av de tre sista? (Reptile-Delay-Reverb)


Image


01 Dec 2010, 18:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post 
lillefar wrote:

LM-2-(A/B & Tuner)-Wah-Fulldrive-Reptile-Delay-Reverb

"Det är aldrig försent att ge upp"


Ok, men varför LM-2 före wah? Tack för tipset.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


02 Dec 2010, 11:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post 
kjelle wrote:

lillefar wrote:

LM-2-(A/B & Tuner)-Wah-Fulldrive-Reptile-Delay-Reverb

"Det är aldrig försent att ge upp"


Låter vettigt, det är väl buffert på utgången av någon av de tre sista? (Reptile-Delay-Reverb)


Image


Japp, det är buffer på dem oxå, men jag vet inte om det skiljer sig inom Boss från pedal till pedal ang bufferkvalitén.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


02 Dec 2010, 11:21
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Det går naturligvis att lägga LM-2 både först och sist i kedjan bara prova vilket som låter bättre. Fördelen med att få en bra insignal är ju att det bär så mycket bättre genom signalkedjan och motverkar också förluster om anslutingskabeln är lite lång. Exempelvis har jag i mitt monsterpedalbord satt en DOD FX10 först (går bra med en MXR Micro Amp också) just för att få en bra insignal som är justerbar då man byter mellan guror som är en rätt viktig detalj. Det gör en jäkla skillnad på signalen som kommer ut när den passerat alla pedaler. Så pröva att lägga först och sist i kedjan eller både och d.v.s en pedal till så har du full koll på både in och utnivå :-)

Avseende Wah så är det ett mystiskt kapitel där man aldrig blir riktigt klok och det skiljer väldigt mellan vilken Wah man har. Där kan det vara bättre att lägga LM-2 före eller efter Wah beroende på vilka egenskaper den har. Suge Wah mycket signal så kan det vara bra att lägga den direkt efter, och ligger den före Wah så bukar man få ut mer sound ur pedalen. Bara pröva med öronen på fullt skaft.

Shoegazers Anonymous wrote:

lillefar wrote:

LM-2-(A/B & Tuner)-Wah-Fulldrive-Reptile-Delay-Reverb

"Det är aldrig försent att ge upp"


Ok, men varför LM-2 före wah? Tack för tipset.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Dec 2010, 12:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post 
lillefar wrote:

Det går naturligvis att lägga LM-2 både först och sist i kedjan bara prova vilket som låter bättre. Fördelen med att få en bra insignal är ju att det bär så mycket bättre genom signalkedjan och motverkar också förluster om anslutingskabeln är lite lång. Exempelvis har jag i mitt monsterpedalbord satt en DOD FX10 först (går bra med en MXR Micro Amp också) just för att få en bra insignal som är justerbar då man byter mellan guror som är en rätt viktig detalj. Det gör en jäkla skillnad på signalen som kommer ut när den passerat alla pedaler. Så pröva att lägga först och sist i kedjan eller både och d.v.s en pedal till så har du full koll på både in och utnivå :-)

Avseende Wah så är det ett mystiskt kapitel där man aldrig blir riktigt klok och det skiljer väldigt mellan vilken Wah man har. Där kan det vara bättre att lägga LM-2 före eller efter Wah beroende på vilka egenskaper den har. Suge Wah mycket signal så kan det vara bra att lägga den direkt efter, och ligger den före Wah så bukar man få ut mer sound ur pedalen. Bara pröva med öronen på fullt skaft.

Shoegazers Anonymous wrote:

lillefar wrote:

LM-2-(A/B & Tuner)-Wah-Fulldrive-Reptile-Delay-Reverb

"Det är aldrig försent att ge upp"


Ok, men varför LM-2 före wah? Tack för tipset.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


"Det är aldrig försent att ge upp"


Ok, då är jag med i matchen igen. Så har jag alltid gjort tidigare, men när wah wah:n började strula så testade jag den ensam och med en distpedal direkt efter men med wah som första pedal och fick ett mycket bättre wahljud. (tyckte jag iaf)

Ska hem och testa lite helt enkelt.

Nu har jag ju en annan tråd om detta, men TU-2 har ju en buffer den oxå, så i princip skulle ju den kunna sitta först och LM-2 sist? (i teorin alltså) Det är ju det här jag inte får ihop... Måste ju skilja på buffer och buffer i så fall trots samma fabrikat på pedalen, eller är det något annat som gör att just TU-2 suger mer? [:p]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


02 Dec 2010, 12:56
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Jag har aldrig ägt en TU-2 så ingen aning men det finns säker nån bojare som har disikerat även den pedalen :-) Pröva är ju enklaste vägen!

"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Dec 2010, 20:07
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.