View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 15:36



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Stjäl stämapparater mer ton än andra pedaler? 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Pratar vi stämmapparater för att stämma gitarren så kan man ju hoppa detta med pedaler. Den som är mest accurate efter att ha testat otaliga som polytune (blää) korg pitchblack+ (bra!) är en såndär som man klämmer fast och mäter vibrationerna från strängarna.

De allra billigaste skall man hålla sig från! Intelli IMT-900 kostar typ 380:- och är grymt accurate. När man stämt med den så kan man lita på att gitarren är stämd. Har i princip slutat använda min stämmare i pedalbordet och har den bara som backup om jag behöver stämma akut on the fly. Defenitivt använder jag Intelli för intonering.

"Det är aldrig försent att ge upp"


11 Dec 2010, 14:29
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
lillefar wrote:

Pratar vi stämmapparater för att stämma gitarren så kan man ju hoppa detta med pedaler. Den som är mest accurate efter att ha testat otaliga som polytune (blää) korg pitchblack (bra!) är en såndär som man klämmer fast och mäter vibrationerna från strängarna.

De allra billigaste skall man hålla sig från! Intelli IMT-900 kostar typ 380:- och är grymt accurate. När man stämt med den så kan man lita på att gitarren är stämd. Har i princip slutat använda min stämmare i pedalbordet och har den bara som backup om jag behöver stämma akut on the fly. Defenitivt använder jag Intelli för intonering.

"Det är aldrig försent att ge upp"


Just de du nämner, Polytune och Pitch Black är riktigt dåliga stämapparater
riktiga strobe tuners är mycket mer exakta än kromatiska stämapparater

Turbo Tuner exempelvis har en exakthet på 0.1 cent (och det är inte hype spec som med kromatiska stämapparater som ligger minst vid +/- 1 cent men ofta upp mot +/- 5 cent)

Den enda stämmare för gitarr jag känner till som är mer exakt än Turbo Tuner är gamla Conn strobe tuner.


11 Dec 2010, 17:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Korg pichblack+ (har strob) specen är på 0,1 cent vilket är samma nogranhet som du specar för den betydligt dyrare pedalen du anger, polytune är bra mycket sämre (rent av dålig) tror jag vi rätt många på bojen konstaterat. Helt rätt att bra strobar är väldigt precisa. Men nu var det Intelli jag rekommenderade inga pedaler överhuvudtaget! Stämmgaffel är kanske det optimala [:D] Men nu börjar vi ramla utanför grundfrågan.

"Det är aldrig försent att ge upp"


11 Dec 2010, 20:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post 
Många bra tips som benat ut en del andra frågor. Men grundfrågan är fortfarande obesvarad. Stjäl en stämapparat mer ton än en dist, kompressor etc så som pedal/funktion utformad, eller är det en dålig buffer som är avgörande? Ex, är buffern sämre i Boss TU-2 än i Boss OD-3 och är det så att man generaliserar stämapparaten som tonsugare just därför.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


12 Dec 2010, 20:00
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
lillefar wrote:

Korg pichblack+ (har strob) specen är på 0,1 cent vilket är samma nogranhet som du specar för den betydligt dyrare pedalen du anger, polytune är bra mycket sämre (rent av dålig) tror jag vi rätt många på bojen konstaterat. Helt rätt att bra strobar är väldigt precisa. Men nu var det Intelli jag rekommenderade inga pedaler överhuvudtaget! Stämmgaffel är kanske det optimala [:D] Men nu börjar vi ramla utanför grundfrågan.

"Det är aldrig försent att ge upp"


Korg Pitchblack+ är inte en strobe tuner utan en vanlig kromatisk tuner
Strobe-läget du pratar om är endast en inställning för att få displayen att visa stämningen på ett strobe-liknande sätt (som stream-läget på polytune eller strobe-läget på tu-3) men det gör inte pedalen till en strobe-tuner

Exaktheten på 0.1 cent är fantasisiffror såvida vi inte pratar om riktiga strobetuners.. som dynamisk kontrast på tv-apparater så överspecas det vilt men såvida du inte ska intonera är pitchblack tillräckligt exakt

Därmed inte sagt att kromatiska pedaler är dåliga, jag föredrar personligen Boss TU-3 med sina (in real life) +/-1 cent max stämningsexakthet framför turbo tuner just för att det tar längre tid att ställa in ett stränginstrument till 0.1 cent och skillnaden är inte hörbar

Dock kan det vara hörbart om man intonerar till +/-1 cent då oexaktheten blir högre ju längre från stämpunkten du spelar vilket är vart Turbotuner kommer in


13 Dec 2010, 03:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Många bra tips som benat ut en del andra frågor. Men grundfrågan är fortfarande obesvarad. Stjäl en stämapparat mer ton än en dist, kompressor etc så som pedal/funktion utformad, eller är det en dålig buffer som är avgörande? Ex, är buffern sämre i Boss TU-2 än i Boss OD-3 och är det så att man generaliserar stämapparaten som tonsugare just därför.


Nej det gör dem inte. Det har helt att göra med dåliga buffrar.
Alla Boss-pedaler har inte identiska buffrar.. skiljer lite mellan TU-2 och TU-3 ex.

Buffern i OD-3 och TU-3 bör vara lika/identiska iochmed att de båda är relativt nydesignade bosspedaler

Så som jag har förstått det så brukar Boss inte designa om pedaler eller dess buffrar utan att uppdatera dess modellbeteckning
eftersom OD-3 och TU-3 är relativt nydesignade jämtemot SD-1, DS-1, TU-2 m.fl. <i>gissar"] jag på att OD-3 och TU-3 delar en identisk buffer

Men jag är långt ifrån en Boss-historiker, finns säkert någon annan här på forumet som vet mer än mig om bosspedalers utveckling
det enda jag vet är att inte alla boss-pedalers buffrar låter likadant


13 Dec 2010, 03:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Mar 2010, 07:26
Posts: 200
Location:
Post 
Jag har på ett sätt lite svårt att förstå sågningen av polytune, på ett annat sätt inte. Jag kan förstå att man retar sig på att den lovar att stämma hela gitarren på en gång men inte lyckas med detta, men en sträng i taget funkar skitbra och de där 0.1 centen ni snackar om spelar ju absolut ingen roll. Variationen i kraften med vilken man trycker ned strängarna ger garanterat intonationsavvikelser klart större än 0.1 cent. Dessutom är det ju temepererade instrument vi spelar på och de stämmer ALDRIG hur noggrann din stämapparat än är...


13 Dec 2010, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Ja, en sträng i taget fungerar med Polytune

Om dem hade lagt till Poly-läget som "en kul extrafunktion"
så hade nog inte kritiken blivit så hög

Men de slog stort på PR-trumman och gjorde själva en stor sak av den enda funktionen som skiljer den från mängden.
När då den funktionen inte fungerar så blir ju kritiken större än annars

Priset är ju rätt bra, rätt fin display, true bypass osv


13 Dec 2010, 10:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
remus wrote:

Ja, en sträng i taget fungerar med Polytune

Om dem hade lagt till Poly-läget som "en kul extrafunktion"
så hade nog inte kritiken blivit så hög

Men de slog stort på PR-trumman och gjorde själva en stor sak av den enda funktionen som skiljer den från mängden.
<font color="red"><b>När då den funktionen inte fungerar så blir ju kritiken större än annars</b></font id="red">
Priset är ju rätt bra, rätt fin display, true bypass osv
Fast den funkar väl?! Jag tycker att min funkar som utlovat. Det är väldigt praktiskt att slå an alla strängarna för att snabbt få ett kvitto på att det stämmer. Om nåt skevar tar man en sträng i taget. Enkelt.
Det enda jag märkt att stör är att den inte är så förtjust i att ha min A/B-box framför sig, då trackar den lite dåligt.

Grejen är dock den att INGEN gjort det tidigare, därav all PR -- det är tamejfan alldeles revolutionerande när jag tänker på det. Det var därför den möttes med allt ståhej också, från såväl hobbyhåll som från den etablerade musikinstrumentindustrin.

Förhoppningsvis kommer det en vässad uppdatering vad det lider, men även om den kvarstår som den är funkar det utmärkt för mig.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


13 Dec 2010, 17:08
Profile

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Jag skulle inte kalla den revolutionerande när polyläget är mindre exakt än vad jag själv kan höra

Man kan slå an alla strängar, alla kan vara hörbart ur stämning och polytunes polyläge visar att allt är i tipptopp stämning
beroende på hur de är ostämda jämtemot varandra kombinerat med en slumptalsgenerator och en kinesisk månkalender. Ibland fungerar det med vissa strängar, men aldrig konsistent.

Att slå alla strängar samtidigt för att få reda på vilka du behöver stämma är något gitarrister gör per öra dagligen, och till högre exakthet än polytune

Poly-läget på polytune har inte +/- 1 cent istället för 0.1 cent som jag pratade om, utan i poly-läget är det snarare +/- 8-10 cent off.. reducerat till kanske +/- 3 cent i stream-läge

Testa att koppla in en extra stämapparat, spelar inte så stor roll vilken..jag har aldrig hört en annan stämapparat
som är mindre exakt än polytune oavsett läge

Jämför sedan stämningen, men du bör kunna höra att strängar som polyläget inte visar fel på är ur stämning rätt regelbundet


13 Dec 2010, 19:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Turbo Tuner har väl ±.02 cents accuracy inte 0.1 [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


15 Dec 2010, 19:08
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
lillefar wrote:

Turbo Tuner har väl ±.02 cents accuracy inte 0.1 [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


Förutsatt att du kan få den att sluta snurra så har den lägre än .01
de sista .01 är en felprocent för att kristallen kan drifta efter några år :)

Men realistiskt sett är det i princip omöjligt att stämma under 0.1 såvida
du inte stämmer en signalgenerator


15 Dec 2010, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
remus wrote:

lillefar wrote:

Turbo Tuner har väl ±.02 cents accuracy inte 0.1 [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


Förutsatt att du kan få den att sluta snurra så har den lägre än .01
de sista .01 är en felprocent för att kristallen kan drifta efter några år :)

Men realistiskt sett är det i princip omöjligt att stämma under 0.1 såvida
du inte stämmer en signalgenerator


Då har du ju bättre värden än tillverkaren själv anger [;)]

"Det är aldrig försent att ge upp"


17 Dec 2010, 18:47
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
lillefar wrote:

remus wrote:

lillefar wrote:

Turbo Tuner har väl ±.02 cents accuracy inte 0.1 [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


Förutsatt att du kan få den att sluta snurra så har den lägre än .01
de sista .01 är en felprocent för att kristallen kan drifta efter några år :)

Men realistiskt sett är det i princip omöjligt att stämma under 0.1 såvida
du inte stämmer en signalgenerator


Då har du ju bättre värden än tillverkaren själv anger [;)]

"Det är aldrig försent att ge upp"


Det är som jag skrev, tllverkaren har lagt till den sista bråkdelen på slutet i sin specifikation som en felprocent för att kristallen KAN drifta över sin livstid och inte för att kretsen har den oexaktheten hela tiden

Så den är mer exakt än vad de själva anger. Galet exakt pryl [:)]


17 Dec 2010, 23:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Jahapp får väl skaffa en bara för intonering [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


17 Dec 2010, 23:47
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
lillefar wrote:

Jahapp får väl skaffa en bara för intonering [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


Det är inte ett MÅSTE
det går att intonera utmärkt med en +/- 1 cents pedal det är bara att man dubbelkollar lite mer på olika
ställen på halsen

Som jag sade förut så föredrar jag personligen kromatiska för att strob-pedaler fungerar på ett lite lustigt sätt
man försöker inte att få någon visare i mitten, utan man försöker bara få den att sluta snurra

Och om en strobpedal är så pass exakt som turbo tuner är så är det i princip omöjligt att få den att sluta snurra
med ett stränginstrument för att allt annat än (i princip) +/- 0.000001 cent är ur stämning för pedalen

Så man kan inte gå enbart på spec.. för normalt sett om man ställer in med den och inte får den att sluta snurra så kan du få allt mellan +/-10 cent och +/-0.1 cent beroende på hur mycket den snurrar

Det är lite störande tycker jag så jag kör med en kromatisk.. går snabbare


18 Dec 2010, 00:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post 
Jag har alltid intonerat med min TU-2 och endast med lös sträng och 12:e bandets nedtryckta. Jag har aldrig hört något fel efter det. Men det är ju jag det, någon annan skulle kanske höra skillnad. [:o)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


18 Dec 2010, 12:00
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Svårigheten ligger väl i att intonera är ett slags kompromissande exempelvis så är flagolett tonen 12.e bandet inte alena saliggörande och att trycka ned 12.e strängen ger ju olika utslag beroende på hur hårt man trycker! Jag intonerar med Intelli som läser stränvibrationer trots att jag har en drös andra stämmisar liggande. För mig är intonering att kolla på många olika sätt och hitta en gyllene medelväg så att det låter så bra som möjligt över hela halsen vilket i sig är en omöjlighet därav dilemmat med intonering. Man kan fan i mig bli tokig på detta [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


18 Dec 2010, 13:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post 
lillefar wrote:

Svårigheten ligger väl i att intonera är ett slags kompromissande exempelvis så är flagolett tonen 12.e bandet inte alena saliggörande och att trycka ned 12.e strängen ger ju olika utslag beroende på hur hårt man trycker! Jag intonerar med Intelli som läser stränvibrationer trots att jag har en drös andra stämmisar liggande. För mig är intonering att kolla på många olika sätt och hitta en gyllene medelväg så att det låter så bra som möjligt över hela halsen vilket i sig är en omöjlighet därav dilemmat med intonering. Man kan fan i mig bli tokig på detta [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


Jag intonerar alltid med lös sträng och nedtryckt lika hårt som jag trycker när jag tar ett ackord. Men jag är noga med att inte bända strängen något alls när jag trycker ned den. Det har blivit min kompromiss då ackord ibland innehåller lösa strängar blandat med nedtryckta. Så tänker kanske de flesta så det är väl inte något nyhetsvärde eller bra tips kanske. Men så gör jag.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


18 Dec 2010, 18:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.