View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 20:46



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Fender Blender 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Fender Blender
Denna pedal dök upp någon gång på stenåldern, men har för ett tag sedan börjat tillverkas igen av Fender. Av någon anledning tycks jag inte hitta mycket skrivet om den. Iallafall verkar det inte ha varit så mycket snack om den när reissuen dök upp. Är den för extrem i ljubilden för att vara intressant för gitarrister? Vad vet jag. Prismässigt är den iallafall väldigt intressant. Thomann tar ca 1200 kr för den.

Någon som testat eller äger denna reissue eller orginalet och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Image


07 Nov 2010, 14:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Jag har testat reissue'n, den låter inte bra.
Men om man gillar gamla oktavfuzzar som shin-ei fy-2 så kan den vara något


07 Nov 2010, 15:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Låter konstigt för rätt många gitarrister har använt denna pedal särskilt de som inspirerats av Hendrix men det är nog länge sedan den åkte ur pedalborden. Har haft orginalet och även provspelar reissuen och instämmer som Remus i att det låter inte alls bra. Svårt att se vem som skulle vara nöjd med den när det finns så mycket bättre att lägga pengarna på om man vill ha en octav/fuzz.

remus wrote:

Jag har testat reissue'n, den låter inte bra.
Men om man gillar gamla oktavfuzzar som shin-ei fy-2 så kan den vara något


"Det är aldrig försent att ge upp"


07 Nov 2010, 20:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Värsta sortens porr, för Vintagepurister, men näppeligen något som är praktiskt användbart nuförtiden. Det finns så många effekter som är ljusår före denna både i kvalitet och användarvänlighet. Jag har en 70-talare som ligger och samlar damm. [:I]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


07 Nov 2010, 21:07
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Värsta sortens porr, för Vintagepurister, men näppeligen något som är praktiskt användbart nuförtiden. Det finns så många effekter som är ljusår före denna både i kvalitet och användarvänlighet. Jag har en 70-talare som ligger och samlar damm. [:I]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


Behöver den ett nytt hem kanske?


07 Nov 2010, 21:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
lillefar wrote:

Låter konstigt för rätt många gitarrister har använt denna pedal särskilt de som inspirerats av Hendrix men det är nog länge sedan den åkte ur pedalborden. Har haft orginalet och även provspelar reissuen och instämmer som Remus i att det låter inte alls bra. Svårt att se vem som skulle vara nöjd med den när det finns så mycket bättre att lägga pengarna på om man vill ha en octav/fuzz.

remus wrote:

Jag har testat reissue'n, den låter inte bra.
Men om man gillar gamla oktavfuzzar som shin-ei fy-2 så kan den vara något


"Det är aldrig försent att ge upp"


Menade inte att den låter sämre än originalet eller något sådant, menar mer att den inte låter bra på samma sätt som
Shin-Ei fuzzar inte låter "bra", de låter mer galen motorsåg som är häftigt om man spelar typ Radiohead eller mer experimentell/indie-rock men inte direkt blues-ljud om vi säger så

De gitarrister som använt fender blender har väl inte använt den för att få till hendrix-ljud? Det låter konstigt
den låter ju inte octavia-aktig


07 Nov 2010, 22:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
snutstrut wrote:

FenderBender wrote:

Värsta sortens porr, för Vintagepurister, men näppeligen något som är praktiskt användbart nuförtiden. Det finns så många effekter som är ljusår före denna både i kvalitet och användarvänlighet. Jag har en 70-talare som ligger och samlar damm. [:I]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


Behöver den ett nytt hem kanske?

Näh, den stannar hos sin pappa. [:)] Inte för att den är bra, utan av sentimentala skäl. [:0]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


07 Nov 2010, 22:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
http://analogwarcry.blogspot.com/2009/0 ... issue.html

http://www.analogman.com/blender.htm

Jag har precist köpt en begagnad reissue och jag gillar den skarpt, ingen snäll-fuzz men den har bättre oktav-upp ljud än Fulltone Octafuzz.
Kanon för psykedelia, grunge och garage.
Det fräcka är, förutom att den låter ypperligt, att man använt keramiska konding istället för mer moderna varianter och man verkar att ha eftersträvat att så långt som möjligt få innehållet att likna ett original.
Detta är en fuzz för riktiga män [:D]


08 Nov 2010, 08:20
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post 
Tack för länkarna Goran!

Ja, jag har kollat in en del klipp på nätet, men de har alla varit ganska intetsägande. Jag har däremot läst en del användare som i huvudsak använt den med fuzzen ganska lågt ställd för att få fram oktaven lite tydligare. Den ser ju hursomhelst otroligt tuff ut!!


08 Nov 2010, 17:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
FenderBender wrote:
Näh, den stannar hos sin pappa. [:)] Inte för att den är bra, utan av sentimentala skäl. [:0]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

De går för 4-500 US$ på E-bay och räkna med att priserna ökar framöver.


08 Nov 2010, 18:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
snutstrut wrote:

Tack för länkarna Goran!

Ja, jag har kollat in en del klipp på nätet, men de har alla varit ganska intetsägande. Jag har däremot läst en del användare som i huvudsak använt den med fuzzen ganska lågt ställd för att få fram oktaven lite tydligare. Den ser ju hursomhelst otroligt tuff ut!!

Testa i nån musikaffär som har en inne, MB i Malmö har en på ingång bl a.
Jag vidhåller att det är en kanon-fuzz, inte för blues e dyl men till stoner-rock/doom/metal/psychedelia etc


08 Nov 2010, 18:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.