View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 18:27



Reply to topic  [ 13 posts ] 
MP SHOD 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post MP SHOD
Idag finns det ju både en handwired och en pcb variant.
Hur mycket är Mojofaktorn värd i detta fall eller skiljer det även i "sound"?


15 Oct 2010, 07:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Har själv PCB varianten, vet faktiskt inte om det skiljer något i soundet. Men de e klart, att mojo-faktorn är ju alltid snäppet högre med en handtillverkad... sen är frågan hur det ter sig på begagnat-marknaden med tiden, om en PCB sjunker mer procentuellt än en handtillverkad.
Har för mig att jag sett nåt klipp där dom jämför den handtillverkade med PCB'n men jag kanske har fel, det kanske var en jämförelse mellan SHOD och Honey Bee..


15 Oct 2010, 08:50
Profile

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Det finns en video som jämför CB-versionen och "originalversionen" av LGW, inte fan är där mycke till skillnad haha.

http://www.youtube.com/watch?v=I0yQEiDmORc

Jag har bara provat den äldre versionen av SHOD, så kan inte riktigt uttala mig i frågan. Den var grym i alla fall.

/ Calle


15 Oct 2010, 10:51
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Rent teoretiskt ingen skillnad. En PTP lösning kan få bättre(=lägre) brusegenskaper p.g.a. de större avstånden mellan ledare av olika slag och "luftkopplingar, d.v.s. ledare dragna i luften som genom större variationer låter störningar "ta ut" varandra.
Å andra sidan är risken för dåliga lödningar större vid manuell montering än automatmontering (som jag utgår från att det är på PCB:n), och man kan lägga in elektriska skärmplan i ett PCB.
Rent allmänna synpunkter, elektronik för basstationer har varit min profession, och där finns det ingen som skulle komma på tanken att köra PTP. Naturligtvis finns det lite möjligheter att tweaka/optimera ett handbygge, men när man gjort 10 st brukar kreativiteten minska, och rutintristessen ta över.

Summa summarum, om PCB:n är bra gjord, finns det inget sämre med PCB än alternativet. Komponentvalet och konstruktionen är väl det som avgör. Inte mycket mojo i elektronik, inte.

Jag har HW versionen av SHOD och LGW, och PCB versionen av DBD. Alla tre låter bra, men jag har inget att jämföra med.

Image


15 Oct 2010, 14:10
Profile WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Kan ju förresten tillägga att om jag skulle köpa en MP-pedal idag skulle jag inte tveka på att ta en PCB-version, kolla priset herre gud!

/ Calle


15 Oct 2010, 14:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
rejjo wrote:

Det finns en video som jämför CB-versionen och "originalversionen" av LGW, inte fan är där mycke till skillnad haha.

http://www.youtube.com/watch?v=I0yQEiDmORc

Jag har bara provat den äldre versionen av SHOD, så kan inte riktigt uttala mig i frågan. Den var grym i alla fall.

/ Calle


Denna var det jag har sett. Blandade ihop lite [:D]


15 Oct 2010, 14:38
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
Den svenska, högteknologiska, superboxen från Elfa är oxå utbytt mot en billigare dito. Tror dock inte att
det skulle påverka mig i mitt val iaf...

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


15 Oct 2010, 15:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post 
Jag är inte så upplyst ang. MP pedaler,
vad är det för ljudmässig skillnad mellan
Little Green W, Sweet H och Sky Blue?

- Ulf


16 Oct 2010, 21:38
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
kri wrote:

Jag är inte så upplyst ang. MP pedaler,
vad är det för ljudmässig skillnad mellan
Little Green W, Sweet H och Sky Blue?

- Ulf


Tjena!
Jag har LGW och SHOD och har testat Sky Blue en stund. Försökte verkligen formulera ord som beskriver ljuden men jag lyckas helt enkelt inte... -Lyssna på tuben istället så får du avgöra själv! Finns ganska många och bra klipp.

LGW kan väl kallas MP:s variant av tubescreamer även om jag själv inte tycker den låter så väldigt likt en 808:a. SHOD:en största tillgång är dynamiken. Anslagskänsligheten!

Sky Blue är väldigt mångsidig och låter förbaskat bra!

Inte mkt hjälp men det är alla otroligt välljudande pedaler! -tro mig![:)]

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


17 Oct 2010, 13:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Ja, det sägs att LGW ska vara mad professors "take" på TS808, men den låter inte i närheten av en tubescreamer. Tonen är inte lika komprimerad, det finns mer bas tillgänglig, och en rivigare drive liksom. Detta är en väldigt unik pedal som jag diggade skarpt när jag provade den. Body-ratten är väldigt intressant också, det är ingen toneratt utan den ger lite olika karaktär kan man säga, svårt att beskriva vad den egentligen gör..

Jag blev förvånad över hur "lite" gain det fanns i SHOD faktiskt, jag trodde den skulle ha ganska stora mängder tillgängliga. Det jag tycker karaktäriserar den pedalen är att den som smälter in med förstärkaren väldigt bra, perfekt att använda som komppedal eller liknande, för grundljudet helt enkelt. Även här väldigt låg kompression, varför jag personligen inte skulle valt den till ett rivigt bluessolo. Kanon för att lägga på lite kött på tonen i alla fall!

SBOD har jag inte provat.

/ Calle


17 Oct 2010, 16:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post 
Slog till och köpte en Handwired SHOD (beggad) fick ett riktigt bra pris så jag kunde inte låta bli :-9
Har testat den och så här lång så är det SWEET HONEY, kan det vara the Holy Grail man har köpt[:D]
Ojojoj undrar vad det som ringer/tjuter i mina öron just nu??
Kanske inte skulle ha spelat så starkt...?
Ser framemot repet på måndagkväll>>>>>


22 Oct 2010, 11:50
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Jag körde min nyligen inhandlade SHOD på repet igår. Som väntat en helt annan upplevelse än i min minirörhäck hemma. Jag vill ju använda SHOD:n för bara lite OD, så för mig räcker omfånget mer än väl.
Den stora skillnaden när man får dra på lite mer volym, och i en lite större högtalare, är som vanligt att ljudet "smälter ihop" och man upplever det som mindre gain/drive, och kan dra på lite mer för samma intryck. JAg tycker att det ger större dynamik, möjlighet att använda gitarren volymkontroll för mer eller mindre spräck o.s.v.
Djävligt inspirerande burk![^]

Image


22 Oct 2010, 13:51
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
kjelle wrote:

Jag körde min nyligen inhandlade SHOD på repet igår. Som väntat en helt annan upplevelse än i min minirörhäck hemma. Jag vill ju använda SHOD:n för bara lite OD, så för mig räcker omfånget mer än väl.
Den stora skillnaden när man får dra på lite mer volym, och i en lite större högtalare, är som vanligt att ljudet "smälter ihop" och man upplever det som mindre gain/drive, och kan dra på lite mer för samma intryck. JAg tycker att det ger större dynamik, möjlighet att använda gitarren volymkontroll för mer eller mindre spräck o.s.v.
Djävligt inspirerande burk![^]

Image


+1

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


22 Oct 2010, 22:39
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.