View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 00:32



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Min nya strömburk! T-Rex Chameleon 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Min nya strömburk! T-Rex Chameleon
Har haft ett gissel med strömförsörjningen dåå jag vill köra 9, 12 och 18v från samma burk. Fick tipset om Cioks Schizophrenic- "den fixar't serru!"...På Musikverkstan här i Uppsala hade de ett ex som jag naturligtvis fick låna hem för att testa.

I med ett antal splitkablar, ställde i ordning switchar på rätt volt, placerade burken en bra bit ifrån pedalerna och....BRUMELIBRUM BRUM!!

Oljud å det värsta! I butiken testade jag att driva ett Replica delay (som jag då hade) och det var inga problem. Hemma, däremot, så funkade det icke. När jag körde Replican på egen adapter så minskade brummet, men var alltför påtagligt ändå. Körde med en 9v pedal per utgång och brum ändå...Ska ju vara isolerade utgångar.

Tur att den kunde lämnas tillbaka! Fick istället fatt i en T-Rex Chameleon och den funkar klockrent! 7 st 9v-pedaler, en Fulldrive2 på 18v och ett TC Repeater på 12v klarar den utan att ge ett uns brum. Trots att jag kör 5 st från samma utgång!

Nu ser kedjan ut så här:
Wah (tbp)- 9v egen ström
Dt-10 (buffer)9v daisy-chain
Analogman DynaCompRossor (tbp)9v daisy-chain
Mojohand Nebula (tbp)9v daisy-chain
Fulldrive2 (tbp)18v egen utgång
Clay Jones-klon (tbp)9v daisy-chain
Arion St Chorus leslieställd(buffer)9v daisy-chain

I parallell fx-loop:
VS H2O slow chorus/ slap echo 9v egen utgång
TC Nova Repeater (dynamic delay) 12v egenutgång

Nu ska jag banne mig hålla mig minst en månad med denna set-up! En hel månad! Kanske plockar bort wah-wah:n, använder den nästan aldrig.

Den stora skillnaden mellan Cioks Schizo och Chameleon är att Chameleon ger mer kräm på varje utgång, 300mA. Stör mig lite på att den daisy-chain som följde med inte har vinklade kontakter- det tar lite väl stor plats på pedalbordet, särskilt om man har sidomonterade dc-jack. Får inte plats under mitt Pedaltrain II, har gjort en liten distanskloss av plyfa så kontakterna inte slår i skenan.
Inte så faslig dyr heller, tycker jag. Inte om man ser till specarna och den fantastiska flexibiliteten. Prisvärd helt enkelt!

Matte

mslcases@gmail.com


11 Oct 2010, 06:59
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Kan bara hålla med om att T-Rex Chameleon är bra!
Jag köpte en i somras när jag tröttnade på allt strul med olika adaptrar och brum.

När jag kopplade in min Chameleon blev allt tyst, och jag har inte behövt tänka på strömförsörjningen någon mer gång![:D]

Rekomenderar den varmt!

http://www.pigsinspace.se


11 Oct 2010, 08:02
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
Var det ngt fel på chizon? Jag har en sådan sedan ett år tillbaka och den har alltid varit helt tyst, oavsett hur jag använt den...

Bra att du fick ordning på din pedalarsenal iaf! Tycker absolut den är värdig att stanna en månad[:)]

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


11 Oct 2010, 08:20
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.