View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 13:12



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Vibracaster rörtremolo 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Vibracaster rörtremolo
Har byggt Vibracatsr tremolot men och det funkar men jag får ett missljud i takt med tremolot. Har testat med olika värden på kondingen C7 mellan motstånden R7 och R8 och till jord i layouten men då jag får bort missljudet men en konding på 100uF så "dödar" jag tremolot också, mindre kondingar verkar inte ge nån större effekt på missljudet. Några tips på på hur man kan filterar bort missljud från tremolokretsen, eller annat att tänka på för att minskak störningar?
Image
Image

Finns det nåt annat lågvolt-tremolo att testa? Har sett ett tremolo som kallas Bullitt men det känns som överkurs då det verkar vara som en preamp med gain, trebands-eq, volym och tremolo. Jag är ute efter ett tremolo helst med bara två komtroller för "speed" och "depth".


05 Oct 2010, 08:51
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
har funderat på å bygga denna pedalen ett tag[:)]

konstigt med missljudet dåru.. vad har du byggt den i för box?


06 Oct 2010, 00:06
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Den här typen av biasmodulerande tremolo gör att LFO-signalen mixas med den vanliga signalen.

Det brukar lösas genom att man lägger en rad högpassfilter efter modulationen. Dessa är tänkt att filtrera bort frekvenser under gitarrens, men ovanför LFO-frekvenserna.

Titta t.ex på Vox AC30 där det ligger 4 (!) högpassfilter i rad mellan tremolokanalen och fasvändaren (se raden av 4n7/1M nära V3):
http://www.voxamps.com/downloads/circuits/ac301978.jpg

Liknande (fast inte lika extrem) filtrering finns t.ex på Marshalls 18W tremolo som har två högpassfilter.

Erik R


06 Oct 2010, 14:13
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
d95err wrote:

Den här typen av biasmodulerande tremolo gör att LFO-signalen mixas med den vanliga signalen.

Det brukar lösas genom att man lägger en rad högpassfilter efter modulationen. Dessa är tänkt att filtrera bort frekvenser under gitarrens, men ovanför LFO-frekvenserna.

Titta t.ex på Vox AC30 där det ligger 4 (!) högpassfilter i rad mellan tremolokanalen och fasvändaren (se raden av 4n7/1M nära V3):
http://www.voxamps.com/downloads/circuits/ac301978.jpg

Liknande (fast inte lika extrem) filtrering finns t.ex på Marshalls 18W tremolo som har två högpassfilter.

Erik R


Skall man in med högpassfiltrena efter elyten på 1uF? Eller skall dom in nån annanstans?


06 Oct 2010, 21:05
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
emlon wrote:

har funderat på å bygga denna pedalen ett tag[:)]

konstigt med missljudet dåru.. vad har du byggt den i för box?




Har inte byggt in den i nån box utan allt ligger löst i ett råttbo. Jag har också moddat med att byta värden på kondingar för att få mer diskant. Bytte kondingar på mitt Valvecaster bygge som då blev mycket trevligare än orginalkopplingen som jag tyckte var alldeles för dov i ljudet.


06 Oct 2010, 21:09
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
busse wrote:
Skall man in med högpassfiltrena efter elyten på 1uF? Eller skall dom in nån annanstans?


Kopplingskondningen (1uF) bildar redan ett högpassfilter tillsammans med volympoten (100k), fast det kapar vid så låg frekvens att den i praktiken släpper igenom allt.

Vox kör 4n7/1Meg vilket ger en cutoff (kommer inte på det svenska ordet) frekvens på ca 34Hz. Kör du 47n istället för 1uF får du motsvarande värde med kopplingskondningen och volympoten. För att det ska bli ordentlig effekt skulle jag dock köra minst två lågpassfilter. T.ex 4n7/1M följt av 47n/100k(volympoten).

EDIT: Typ så här:

Code:
  4n7    47n
--||-----||---
      |       |
      M       P  100k
1Meg  M       O------ut
      M       T
      |       |
    jord     jord


(Hoppas det blir begripligt)

Erik R


06 Oct 2010, 22:11
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
En sak till:

Du bör se till att spänningsmatningen till rören avkopplas från matningen till LFO-kretsen. Det är stor risk att LFO-signalen läcker in i gitarrsignalen annars via spänningsmatningen.

Typ så här:

Code:
V+--MMMM---V+(LFO)
         |
         - +
         -
         |
        jord       


Där MMMM är ett motstånd och det som går till jord föreställer en elektrolyt. Det är väl en lågspänningskrets det här? Typ 12V? I så fall kan du prova värden på kanske 100 - 500 ohm på motståndet och 50-100uF på elektrolyten).

EDIT: Även matningen till lysdioden bör köras med samma matning som LFOn; den bör vara avkopplad från rörens spänningsmatning.

Erik R


06 Oct 2010, 22:19
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
d95err wrote:

busse wrote:
Skall man in med högpassfiltrena efter elyten på 1uF? Eller skall dom in nån annanstans?


Kopplingskondningen (1uF) bildar redan ett högpassfilter tillsammans med volympoten (100k), fast det kapar vid så låg frekvens att den i praktiken släpper igenom allt.

Vox kör 4n7/1Meg vilket ger en cutoff (kommer inte på det svenska ordet) frekvens på ca 34Hz. Kör du 47n istället för 1uF får du motsvarande värde med kopplingskondningen och volympoten. För att det ska bli ordentlig effekt skulle jag dock köra minst två lågpassfilter. T.ex 4n7/1M följt av 47n/100k(volympoten).

EDIT: Typ så här:

Code:
  4n7    47n
--||-----||---
      |       |
      M       P  100k
1Meg  M       O------ut
      M       T
      |       |
    jord     jord


(Hoppas det blir begripligt)

Erik R


Så där nu har jag testat, bättre blev det men inte helt tyst. Det jag dock märkte var att jag tappade bas, fick gå tillbaka till orginalkopplingen med 47nF kondingar. Har haft moddat med 22nf på ingången och 10nF mellan stegen för att få mindre med bas. Har testat med en 10nF istället för 4.7nF och det gav lite mer bas och jag märkte ingen stor skillnad på störningarna dom var ungefär dom samma. Hur skall man labba om man vill ändra filtrens frekvenser? Större konding släpper igenom mer bas det vet jag, men vad påverkar motståndet? Är det ide att testa göra som Vox sätta en rad med filter efter varandra?

Har testat att koppla av strömmatningen till LFO:n med ett 220R motstånd och en 100uF konding men det gav ingen hörbar skillnad.

Några fler tips?


07 Oct 2010, 22:17
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Funderar över en till sak jag kom på nu. Jag har använt BC549C transistorer, istället för BC547C. Kan det öka på störningarna?


07 Oct 2010, 23:00
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
En till fundering, hur skulle det vara med ett lågpassfilter på tremolokretsen? Skulle man inte kunna sätta lågpassfilter antingen före depthpoten eller efter mellan depthpoten och dioden. Hur skulle ett sånt filter se ut? Nu har jag en konding mellan R7 och R8 till jord som i layouten, men kan man öka på effekten av den kondingen så den blir ett bättre lågpassfilter?


08 Oct 2010, 10:07
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Med högpassfiltren gäller det att hitta en balans mellan att tappa bas och att få in LFO i signalen. Experimentera lite med värdet på kondningarna.

Brytfrekvensen för filtret räknas ut genom: f = 1/(2*pi*R*C)
(R = motstånd, C = kondning, pi=3.14...).

EDIT: Här finns en kalkylator för detta:
http://www.muzique.com/schem/filter.htm

När det gäller frekvensen blir det alltså samma effekt att halvera värdet på kondingen eller halvera värdet på motståndet. Blir det för lågt motstånd kommer du att tappa gain i steget innan. Så det är nog bäst att mest experimentera med värdet på kondningarna.

Fördelen med att ha flera filter i rad är att man får en brantare kurva på filtret. Då kan du sätta brytpunkten lägre, vilket gör att du kan behålla mer bas i gitarrsignalen och ändå få bort LFO-signalen.

Erik R


08 Oct 2010, 11:18
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
busse wrote:

En till fundering, hur skulle det vara med ett lågpassfilter på tremolokretsen? Skulle man inte kunna sätta lågpassfilter antingen före depthpoten eller efter mellan depthpoten och dioden. Hur skulle ett sånt filter se ut? Nu har jag en konding mellan R7 och R8 till jord som i layouten, men kan man öka på effekten av den kondingen så den blir ett bättre lågpassfilter?


Prova, det skulle kunna hjälpa. Sätt LFO-signalen på max hastighet (som du vill kunna använda) och testa med större och större kondningar. När du märker att LFO-signalen påverkas backar du ned till ett lite lägre värde påkondningen.

Erik R


08 Oct 2010, 11:21
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Nu har jag testat och testat men jag kommer inte riktigt fram till nåt vettigt, pedalen färgar ljudet och vill på dista ibland. Skall fortsätta och se om jag kommer fram till nåt användbart eller om det blir att bygga nåt annat. Funderar på Bullitt rörtremolot och sen skippa gain och eq. Ett rörtremolo skall det bli vad det sen blir får vi se.


10 Oct 2010, 09:48
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag tycker du ska satsa på en "riktig" rörkrets, dvs med högspänning. Jag tror att det är betydligt lättare att få det att låta bra då.

Erik R


10 Oct 2010, 13:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.