View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 14:29



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Parallell loop vs seriell loop? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Parallell loop vs seriell loop?
Vad föredrar ni och varför?

Själv har jag tidigare bara haft stärkare med seriell loop, men sedan Bognern's tid har jag funnit fördelen med en parallell. Den har en mixkontroll som styr mängden effekt.
I min värld är det att föredra att ha gitarrsignalen ren från effekt, i den parallella loopen så läggs ju effekten på just parallellt.
Enda nackdelen är att det nästan bara är delay som funkar i den typen av loop- en soloboost går ju inte alls, chorus låter bättre i serie (IMO...)vibe/tremolo/phaser funkar inte heller, tycker jag då.

Vad kör ni med?

EDIT: stavfel i rubriken[:o)]
Matte

mslcases@gmail.com


02 Sep 2010, 17:38
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Seriell loop och Suhr Minimix 2. Det går att använda två olika effekter i Suhr Mixern. Jag har en TC D-Two till delay och en Lexicon MPX-1 till reverb. Alla andra effekter ligger före förstärkaren.


02 Sep 2010, 17:41
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Paralell loop är i första hand tänkt för reverb och delay, men det går att få en del modulationseffekter att funka också. Chorus och phaser består av att man mixar ren signal med modulerad signal. Kan man få ut enbart den modulerade signalen så funkar det fint i en parallell loop om man ställer mixen på ca 50/50.

Har t.ex pedalen stereoutgång kan det om man har tur vara så att det blir ren signal på ena utgången och modulerad signal på den andra.

Erik R


02 Sep 2010, 20:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
Har både och på min stärkare och jag föredrar det som låter bäst. Parallell fungerar inte så bra med vissa prylar helt enkelt. Fungerar det optimalt på båda så föredrar jag nog parallell, tycker det oftast låter bäst om det fungerar. Använder nästan bara delay och reverb i loopen också så det blir oftast bra.


03 Sep 2010, 17:40
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.