View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2024, 11:12



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Solo Boost 
Author Message

Joined: 27 May 2010, 14:02
Posts: 91
Location: Malmö
Post Solo Boost
Tjenare,

Jag kör idag med en Peavey 5150, Marshall 4x12 låda och sparsamt med pedaler. Dist kör jag via toppen och den låter och passar svårt bra till det vi lirar. Jag har dock ett problem, eller snarare fråga. Jag har idag ingen möjlighet att boosta volymen för mina solon och hittar inget konkret tips på vad jag ska köpa eller göra. Några säger en EQ fixar biffen andra tipsar om distpedaler och boostpedaler.
Vad tror ni? Ska man satsa på en EQ eller nåon form av boostpedal och vilka rekommendationer på pedaler har ni?

Stort tack på förhand!
/MW


31 Aug 2010, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
Zvex Super Hard On som enkelt kan byggas själv, googla.


31 Aug 2010, 11:02
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Jag känner inte till 5150-så bra men generellt är det väl så att om du är nöjd med ljudet och bara vill ha en boost så skall du boosta efter försteget - i effektloopen (om 5150 har en sådan). Om du sätter en boost före försteget och det redan distar kommer en boost i princip bara ge mer dist och ingen ökning i volym. Om du har en effektloop så kan du testa med en boostpedal med ren volymboost eller en EQ-pedal som också brukar ha en volymregel. T.ex. awward-session i Egnlad säljer en billig pedal som gör typ tvärtom: Den har ett läge med lägre volym (rythm-läge) och sen kan man med footswitchen switcha ur det läget så att signalen går rakt igenom (lead-läge).

http://www.myspace.com/h2band


31 Aug 2010, 11:44
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Jag hade byggt en låda med en pot i som man kunde köra i stärkarens loop, där man sedan ställer nivån på kompljudet i förhållande till det raka grundljudet. Voila; två nivåer!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


31 Aug 2010, 11:45
Profile ICQ WWW
Post 
gibsonmatte wrote:

Tjenare,

Jag kör idag med en Peavey 5150, Marshall 4x12 låda och sparsamt med pedaler. Dist kör jag via toppen och den låter och passar svårt bra till det vi lirar. Jag har dock ett problem, eller snarare fråga. Jag har idag ingen möjlighet att boosta volymen för mina solon och hittar inget konkret tips på vad jag ska köpa eller göra. Några säger en EQ fixar biffen andra tipsar om distpedaler och boostpedaler.
Vad tror ni? Ska man satsa på en EQ eller nåon form av boostpedal och vilka rekommendationer på pedaler har ni?

Stort tack på förhand!
/MW

Clean Gain boost,
själv tycker jag att Zvex effektpedaler låter lite "fnizzliga".
Det är dock kan sägas svårt att hitta en riktigt bra clean gain boost,
som inte agerar kompressor, eller något annat som den utger sig för
att vara.
Finns en uppsjö av märken, men en så transparant boost
är ju att föredra //tycker jag//.


31 Aug 2010, 12:32

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Visst kan man höja volymen med en EQ typ en Boss GE-7 eller liknande men min erfarenhet är att man även ofta vill ha lite mer 'oomph' i sololjudet. En bra boostpedal är då att föredra tycker jag. Mina favoriter är Keeley Katana och Xotic RC booster. Misstänker att Mad Professors nya kan vara trevlig också!

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


31 Aug 2010, 12:40
Profile ICQ WWW
Post 
svanangen wrote:

Visst kan man höja volymen med en EQ typ en Boss GE-7 eller liknande men min erfarenhet är att man även ofta vill ha lite mer 'oomph' i sololjudet. En bra boostpedal är då att föredra tycker jag. Mina favoriter är Keeley Katana och Xotic RC booster. Misstänker att Mad Professors nya kan vara trevlig också!

musik: http://www.myspace.com/peppermintville

Du får inte bara "oumph" med en clean gain boost,
dom lägre registrena samt transienter som du inte visste
fanns vaknar till liv,
(beroende på vilka kablar du använder iofs).
Clean Gain boost måste vara marknadens mest onyttjade
reserv.
Istället för att vräka på med mera gain eller dist,
vilket ofta eller 90% av fallen är förenat med livsfara!
[;)]


31 Aug 2010, 12:52

Joined: 27 May 2010, 14:02
Posts: 91
Location: Malmö
Post 
Stort tack för all input!

Och om jag tolkar er rätt ska då denna Clean Boost placeras i effektloopen för att få det resultat jag vill ha?


31 Aug 2010, 13:14
Profile
Post 
gibsonmatte wrote:

Stort tack för all input!

Och om jag tolkar er rätt ska då denna Clean Boost placeras i effektloopen för att få det resultat jag vill ha?



Jag skulle nog placera den först i kedjan
för optimal "oumph" och transient-prestanda.
Om du sätter den i loopen blir det ju briljans
från förstärkaren också (i mer eller mindre varierande grad).
Det handlar väl kanske vilka pedaler du använder mer än clean boost,
samt vilket sorts ljud du vill ha.

Således!, den ger iallafall utmärkt prestanda först i kedjan,
och får en förstärkare från att låta sådär halvbra till
-Vem har handlött den där lilla rackaren?
-Nej det är bara min clean gain-boost!
[:)]


31 Aug 2010, 13:17

Joined: 27 May 2010, 14:02
Posts: 91
Location: Malmö
Post 
Freppezon wrote:

gibsonmatte wrote:

Stort tack för all input!

Och om jag tolkar er rätt ska då denna Clean Boost placeras i effektloopen för att få det resultat jag vill ha?



Jag skulle nog placera den först i kedjan
för optimal "oumph" och transient-prestanda.
Om du sätter den i loopen blir det ju briljans
från förstärkaren också (i mer eller mindre varierande grad).
Det handlar väl kanske vilka pedaler du använder mer än clean boost,
samt vilket sorts ljud du vill ha.

Således!, den ger iallafall utmärkt prestanda först i kedjan,
och får en förstärkare från att låta sådär halvbra till
-Vem har handlött den där lilla rackaren?
-Nej det är bara min clean gain-boost!
[:)]



Min kedja ser idag ut så här:
Gura-> Wah-> BOSS NS-2-> BOSS TU-2-> Stärkaren

Således skulle jag då peta in en clean boost före min wah-pedal.
Är min kedja idag helt åt fanders så hojta gärna till :)


31 Aug 2010, 13:23
Profile
Post 
gibsonmatte wrote:

Freppezon wrote:

gibsonmatte wrote:

Stort tack för all input!

Och om jag tolkar er rätt ska då denna Clean Boost placeras i effektloopen för att få det resultat jag vill ha?



Jag skulle nog placera den först i kedjan
för optimal "oumph" och transient-prestanda.
Om du sätter den i loopen blir det ju briljans
från förstärkaren också (i mer eller mindre varierande grad).
Det handlar väl kanske vilka pedaler du använder mer än clean boost,
samt vilket sorts ljud du vill ha.

Således!, den ger iallafall utmärkt prestanda först i kedjan,
och får en förstärkare från att låta sådär halvbra till
-Vem har handlött den där lilla rackaren?
-Nej det är bara min clean gain-boost!
[:)]



Min kedja ser idag ut så här:
Gura-> Wah-> BOSS NS-2-> BOSS TU-2-> Stärkaren

Således skulle jag då peta in en clean boost före min wah-pedal.
Är min kedja idag helt åt fanders så hojta gärna till :)


Ja svaret är -Ja!,
jag skulle sätta den först i kedjan,
innan Wha-wha, på så sätt är du också
helgarderad om din wha-wha nu inte är true-bypassad
att den får sig en *kyss den också av bonusen från boosten.
Pedalkedjan ser helt rätt ut den också.
Eventuellt att man kunde ha en loop-pedal
från Tu-2 för att lätta ytterligare diskant/signal till
förstärkaren för att få lite "ännu mera" köttbulle på lyset så
att säga.
Desutom kan du med en loop-pedal bypassa eller "muta" ljudet
via ett enkelt knapptryck.
Valmöjligheterna är ju enorma men jag jag tycker den ser helt ok ut.


31 Aug 2010, 13:28

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
Jag börjar tröttna på Freppezons missledande jävla tips nu, jag hoppar in!

Om du är nöjd med ljudet och bara vill ha det en aning starkare volymmässigt, köp en transparent clean boost och kör den i loopen.

overdrive eller grittiga boosters typ Zvex och AC booster osv. som nämnts här ovan skall inte köras i loopen, detta kommer låta skit.

är det dock så att du kör ett crunchigt kompljud på din 5150 (tvivlar ju på det med tanke på valet av stärkare) så kan du nog få ett tillfredställande resultat med vilken som av ovanstående pedaler placerad framför stärkaren (inte i loop alltså). Naturligtvis kommer några säkert låta bättre än andra, men det mesta funkar nog.
det som händer då är att du kommer få mer gain vilket gör ljudet mer lättspelat, vilket kan vara skönt i lead-sammanhang. Du kommer nog även få ett uns mer volym eftersom stärkaren inte redan är mättat fullt ut. beroende på frekvensresponsen i pedalen kommer du också få mer av olika frekvenser på gott och ont. Många gillar Tubescreamers som solo-boosters eftersom de även trycker upp mellanregistret en del och gör det därför lättare att gå igenom mixen.

fuck allt jävla tjafs om transienter, det är bara bullshit.
jag har inte hört Freppezon snacka gott om något annat än den lilla jävla Fender-combon, EMG med afterburner och den förbannade cleanboosten. Allt annat verkar vara skit för honom, men jag tror nog skiten sitter i huvudet.

alltså. clean boost i loopen för mer volym bara. Annan typ av boost framför stärkaren om du vill ha mer gain på ett crunchigt ljud.

tack oh hej!


80's tone *blizzz*


31 Aug 2010, 13:31
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
Freppezon wrote:

gibsonmatte wrote:

Freppezon wrote:

[quote="gibsonmatte"]

Stort tack för all input!

Och om jag tolkar er rätt ska då denna Clean Boost placeras i effektloopen för att få det resultat jag vill ha?



Jag skulle nog placera den först i kedjan
för optimal "oumph" och transient-prestanda.
Om du sätter den i loopen blir det ju briljans
från förstärkaren också (i mer eller mindre varierande grad).
Det handlar väl kanske vilka pedaler du använder mer än clean boost,
samt vilket sorts ljud du vill ha.

Således!, den ger iallafall utmärkt prestanda först i kedjan,
och får en förstärkare från att låta sådär halvbra till
-Vem har handlött den där lilla rackaren?
-Nej det är bara min clean gain-boost!
[:)]



Min kedja ser idag ut så här:
Gura-> Wah-> BOSS NS-2-> BOSS TU-2-> Stärkaren

Således skulle jag då peta in en clean boost före min wah-pedal.
Är min kedja idag helt åt fanders så hojta gärna till :)


Ja svaret är -Ja!,
jag skulle sätta den först i kedjan,
innan Wha-wha, på så sätt är du också
helgarderad om din wha-wha nu inte är true-bypassad
att den får sig en *kyss den också av bonusen från boosten.
Pedalkedjan ser helt rätt ut den också.
Eventuellt att man kunde ha en loop-pedal
från Tu-2 för att lätta ytterligare diskant/signal till
förstärkaren för att få lite "ännu mera" köttbulle på lyset så
att säga.
Desutom kan du med en loop-pedal bypassa eller "muta" ljudet
via ett enkelt knapptryck.
Valmöjligheterna är ju enorma men jag jag tycker den ser helt ok ut.

[/quote]
bullshit igen.

De flesta Wah wah's tycker inte om bufferts innan. m.a.o. placera wah > Tu-2 > Ns-2 > Stärkare och i loopen en clean boost. på så sätt har du buffrat signalen mot diskantförlust med TU-2'ans buffer, men undvikit att Wah'n mår dåligt. Du bör dock modda Wah'n med true bypass eftersom att du annars inte kommer ifrån diskantförlust oavsett.

80's tone *blizzz*


31 Aug 2010, 13:34
Profile

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Jag har både gitarr med afterburner och utan. Jag har ingen loop på min stärk men däremot en boostpedal i signalkedjan. Den brukar jag sätta efter wah, OD och distpedaler. Jag har jämfört med EMG-gitarren med afterburner och de med passiva mickar och resultatet blir ju olika. Brilliansen och tonen bevaras bättre med boosten sent i kedjan. Pedalen jag använder för att höja ljdnivån med är en Seymour Duncan, en sån där liten mörkröd...

http://www.myspace.com/superscreamersweden


31 Aug 2010, 13:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
nilo wrote:

Jag börjar tröttna på Freppezons missledande jävla tips nu, jag hoppar in!

Om du är nöjd med ljudet och bara vill ha det en aning starkare volymmässigt, köp en transparent clean boost och kör den i loopen.

overdrive eller grittiga boosters typ Zvex och AC booster osv. som nämnts här ovan skall inte köras i loopen, detta kommer låta skit.

är det dock så att du kör ett crunchigt kompljud på din 5150 (tvivlar ju på det med tanke på valet av stärkare) så kan du nog få ett tillfredställande resultat med vilken som av ovanstående pedaler placerad framför stärkaren (inte i loop alltså). Naturligtvis kommer några säkert låta bättre än andra, men det mesta funkar nog.
det som händer då är att du kommer få mer gain vilket gör ljudet mer lättspelat, vilket kan vara skönt i lead-sammanhang. Du kommer nog även få ett uns mer volym eftersom stärkaren inte redan är mättat fullt ut. beroende på frekvensresponsen i pedalen kommer du också få mer av olika frekvenser på gott och ont. Många gillar Tubescreamers som solo-boosters eftersom de även trycker upp mellanregistret en del och gör det därför lättare att gå igenom mixen.

fuck allt jävla tjafs om transienter, det är bara bullshit.
jag har inte hört Freppezon snacka gott om något annat än den lilla jävla Fender-combon, EMG med afterburner och den förbannade cleanboosten. Allt annat verkar vara skit för honom, men jag tror nog skiten sitter i huvudet.

<font size="2"><font color="red">alltså. clean boost i loopen för mer volym bara. Annan typ av boost framför stärkaren om du vill ha mer gain på ett crunchigt ljud.</font id="red"></font id="size2">

tack oh hej!


80's tone *blizzz*


+1


Mitt tips är en cleanboost i loopen.
Jag har en AC Booster plus före förstärkaren för att få mer häng om jag vill..på den distade kanalen. Och en TC Electronics Booster i loopen för att höja vid solo. Det funkar riktigt bra.

...om jag däremot använder AC Boostern på den rena kanalen på förstärkaren höjer den som fan.

<font size="3">Alltså om du spelar med hyfsat mycket dist ska du lyssna på "nilo"....</font id="size3">

http://www.pigsinspace.se


31 Aug 2010, 15:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post 
Saxar från en annan tråd:
En pedal som gör mig nöjd varje gång jag använder den är Boss LS-2 Line selector. Jag har den för att få till en soloboost genom att ha den i effektloopen. Då kan jag enkelt växla mellan två olika nivåer.
Men det som är det lilla extra är att jag då får en separat volymratt på såväl normal- som solonivå. Alla som t.ex. har haft en bra nivå på sololjudet men inte på normalljudet och försökt mecka till det med att fippla på mastern och boostvolymen på stärkaren uppskattar den kontroll man får med separata volymkontroller.
Ett plus är att ena läget har grön LED och andra röd. Inte kul att trampa igång en låt med solovolymen av misstag.
Den går också att använda som Clean-Boost innan stärkaren och då få två olika inställbara nivåer.
http://www.guitargeek.com/gearview/66/

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


31 Aug 2010, 16:28
Profile WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Finns det nå´n sån typ LS-2 fast med remote ingång så man kan ha en enkel footswitch på bordet för att styra loopen?


31 Aug 2010, 19:13
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Vibrolux wrote:

Finns det nå´n sån typ LS-2 fast med remote ingång så man kan ha en enkel footswitch på bordet för att styra loopen?


http://psionicaudio.net/products/lumos_overview.htm

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


31 Aug 2010, 19:38
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post 
Jag hade en 5150 för många år sedan och körde en sådan häringa i loopen:

Image

Med den kan du göra precis det du vill, höja volymen hur mycket som helst för att dina ruggiga solon ska nå fram till publikum. Den har även en riktigt bra gate. En annan grej som är bra för ditt ändamål är att pedalen är lätt att "fjärrstyra" med en extern fotomkopplare.


31 Aug 2010, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
toneking wrote:

Jag hade en 5150 för många år sedan och körde en sådan häringa i loopen:

Image

Med den kan du göra precis det du vill, höja volymen hur mycket som helst för att dina ruggiga solon ska nå fram till publikum. Den har även en riktigt bra gate. En annan grej som är bra för ditt ändamål är att pedalen är lätt att "fjärrstyra" med en extern fotomkopplare.

En sån har jag i loopen på min Orange RockerVerb50. Funkar hur bra som helst!

http://www.pigsinspace.se


31 Aug 2010, 23:22
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
För att upprepa vad jag skrev tidigare: Om du är nöjd med ditt ljud men vill ha två volymlägen för lead/komp så är detta en enkel, bra och billig lösning: Award Sessions Soloboost-pedal i loopen. Kostar 50 pund inkl frakt hit (typ 600 kr?):

http://www.award-session.com/solobooster.html



http://www.myspace.com/h2band


01 Sep 2010, 09:27
Profile

Joined: 27 May 2010, 14:02
Posts: 91
Location: Malmö
Post 
Kanoners!

Tackar ödmjukast för all input jag fått från er angående mitt dilemma.

Verkar som TC Electronics slutat sälja den där fina pedalen men ska kolla upp Award session närmare. En dum fråga, tror jag. Har kanske MXR, BOSS eller andra aktörer någon liknande pedal? På så vis kanske jag kan handla en direkt i affär (random musikaffär i Malmö tänkte jag mig då)

Ännu en gång stort tack på förhand!


01 Sep 2010, 10:48
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
+1 på Nilo.

Jag kör en enkel moddad GE7 som soloboost och det är det bästa jag testat hittills. Dels kan du höja volymen men sen har du möjlighet att skära/boosta vissa frekvenserna också. Mycket användbart.
Kör du enbart en clean fullrangeboost i loop så tycker jag personligen att sololjudet blir alldelas för basigt och bara grötar till mixen. Det beror ju självklart på hur mycket botten du har i grundljudet men med en 5150 gissar jag att du lirar lite tyngre rock/metal?

Har du möjlighet så låna hem ett gäng pedaler från din lokale musikmånglare och testa själv vad som funkar för dig.


01 Sep 2010, 10:57
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
gibsonmatte wrote:

Kanoners!

Tackar ödmjukast för all input jag fått från er angående mitt dilemma.

Verkar som TC Electronics slutat sälja den där fina pedalen men ska kolla upp Award session närmare. En dum fråga, tror jag. Har kanske MXR, BOSS eller andra aktörer någon liknande pedal? På så vis kanske jag kan handla en direkt i affär (random musikaffär i Malmö tänkte jag mig då)

Ännu en gång stort tack på förhand!


Tror inte någon av de större tillverkarna gör en sådan pedal men den är nog egentligen väldigt enkel. Det som behövs är en låda, en 3PDT switch, två jack, en potetiometer, en LED, nåt motstånd och ett batteri, typ. Om jag fattat det rätt så switchar den bara in potentiometern i kedjan för sänkning av nivån vid "komp". Sen för "solo" switchar man ut potentiometen så att signalen går opåverkad igenom. Den sänker alltså ljudnivån för komp och låter solonivån vara "som vanligt".

Har sett liknande pedaler på ebay men ingen från nån "stor" tillverkare.


http://www.myspace.com/h2band


01 Sep 2010, 10:59
Profile

Joined: 27 May 2010, 14:02
Posts: 91
Location: Malmö
Post 
jazzfromhell wrote:

+1 på Nilo.

Jag kör en enkel moddad GE7 som soloboost och det är det bästa jag testat hittills. Dels kan du höja volymen men sen har du möjlighet att skära/boosta vissa frekvenserna också. Mycket användbart.
Kör du enbart en clean fullrangeboost i loop så tycker jag personligen att sololjudet blir alldelas för basigt och bara grötar till mixen. Det beror ju självklart på hur mycket botten du har i grundljudet men med en 5150 gissar jag att du lirar lite tyngre rock/metal?

Har du möjlighet så låna hem ett gäng pedaler från din lokale musikmånglare och testa själv vad som funkar för dig.


Det låter ju hur fiffigt som helst med GE7:an! Och ja, det är skapligt tung metal vi lirar. Jag är ju som sagt idag inte ute efter ett annat typ av sololjud utan enbart en knuff i volym så då borde GE7 fixa det åt mig. Men vore det inte finemang med en EQ pedal med boost som har någon form av remote switch för att minimera antal sladdar mellan stärkare och mina pedaler? Med t ex GE7:an i loopen så får jag 2 sladdar till som ska brottas med befintlig sladdhärva. Kanske ett rätt ynkligt problem dock :)


01 Sep 2010, 11:44
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
gibsonmatte wrote:

jazzfromhell wrote:

+1 på Nilo.

Jag kör en enkel moddad GE7 som soloboost och det är det bästa jag testat hittills. Dels kan du höja volymen men sen har du möjlighet att skära/boosta vissa frekvenserna också. Mycket användbart.
Kör du enbart en clean fullrangeboost i loop så tycker jag personligen att sololjudet blir alldelas för basigt och bara grötar till mixen. Det beror ju självklart på hur mycket botten du har i grundljudet men med en 5150 gissar jag att du lirar lite tyngre rock/metal?

Har du möjlighet så låna hem ett gäng pedaler från din lokale musikmånglare och testa själv vad som funkar för dig.


Det låter ju hur fiffigt som helst med GE7:an! Och ja, det är skapligt tung metal vi lirar. Jag är ju som sagt idag inte ute efter ett annat typ av sololjud utan enbart en knuff i volym så då borde GE7 fixa det åt mig. Men vore det inte finemang med en EQ pedal med boost som har någon form av remote switch för att minimera antal sladdar mellan stärkare och mina pedaler? Med t ex GE7:an i loopen så får jag 2 sladdar till som ska brottas med befintlig sladdhärva. Kanske ett rätt ynkligt problem dock :)



Om du ska köra på en GE-7 (mycket bra idé att använda en EQ i loopen, funkar skitbra. Jag har haft det så en gång i tiden.) så ska du googla efter "sniper mod" för GE-7'an.

Den tenderar att vara brusig och föra oljud i standardutförande. Är du inte lödkunnig själv kan du fråga någon som kan sådant om hjälp kanske. (Du höll till i malmö va? då kanske t.o.m jag skulle kunna hjälpa).

och ang. sladdhärvan, jag kör också 4 bablar till och från stärkare. bind ihop kablarna med buntband eller liknande så de håller sig ihop så blir det inget problem mer än att kablar kan vara ganska dyra [:)]

80's tone *blizzz*


01 Sep 2010, 11:58
Profile

Joined: 27 May 2010, 14:02
Posts: 91
Location: Malmö
Post 
nilo wrote:

gibsonmatte wrote:

jazzfromhell wrote:

+1 på Nilo.

Jag kör en enkel moddad GE7 som soloboost och det är det bästa jag testat hittills. Dels kan du höja volymen men sen har du möjlighet att skära/boosta vissa frekvenserna också. Mycket användbart.
Kör du enbart en clean fullrangeboost i loop så tycker jag personligen att sololjudet blir alldelas för basigt och bara grötar till mixen. Det beror ju självklart på hur mycket botten du har i grundljudet men med en 5150 gissar jag att du lirar lite tyngre rock/metal?

Har du möjlighet så låna hem ett gäng pedaler från din lokale musikmånglare och testa själv vad som funkar för dig.


Det låter ju hur fiffigt som helst med GE7:an! Och ja, det är skapligt tung metal vi lirar. Jag är ju som sagt idag inte ute efter ett annat typ av sololjud utan enbart en knuff i volym så då borde GE7 fixa det åt mig. Men vore det inte finemang med en EQ pedal med boost som har någon form av remote switch för att minimera antal sladdar mellan stärkare och mina pedaler? Med t ex GE7:an i loopen så får jag 2 sladdar till som ska brottas med befintlig sladdhärva. Kanske ett rätt ynkligt problem dock :)



Om du ska köra på en GE-7 (mycket bra idé att använda en EQ i loopen, funkar skitbra. Jag har haft det så en gång i tiden.) så ska du googla efter "sniper mod" för GE-7'an.

Den tenderar att vara brusig och föra oljud i standardutförande. Är du inte lödkunnig själv kan du fråga någon som kan sådant om hjälp kanske. (Du höll till i malmö va? då kanske t.o.m jag skulle kunna hjälpa).

och ang. sladdhärvan, jag kör också 4 bablar till och från stärkare. bind ihop kablarna med buntband eller liknande så de håller sig ihop så blir det inget problem mer än att kablar kan vara ganska dyra [:)]

80's tone *blizzz*


Strålande!
Skulle jag ge mig på att löda så skulle det antagligen sluta med 10 sönderbrända fingrar och eventuell eldsvåda i replokalen... Så nej, inte ett dugg lödkunnig :) Googlade just sniper mod och en del menar då på att t ex MXR's EQ skulle vara mindre brusig och att det skulle vara bättre än att köpa BOSS och löda... Fast å andra sidan så hör man ju det resonemanget hela tiden, att alltid köpa något annat that is :)

Jag tror jag införskaffar mig en GE7 och testar. Skulle det föra en himla massa oljud i loopen så lita på att jag behöver dina tjänster Nilo!


01 Sep 2010, 12:23
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Nilo har helt rätt, en Sniper Mod måste du ha. Både Monte Allums och vår svenske Stinkfoot har kanonbra moddar. MXR är möjligtvis mindre brusig jämfört med en GE7 i original men efter mod är det minimal skillnad. Definitivt ej hörbart när du spelar. MXR:en har dessutom ett eq band mindre samt saknar volymkontroll.


01 Sep 2010, 12:42
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
gibsonmatte wrote:

nilo wrote:

gibsonmatte wrote:

[quote="jazzfromhell"]

+1 på Nilo.

Jag kör en enkel moddad GE7 som soloboost och det är det bästa jag testat hittills. Dels kan du höja volymen men sen har du möjlighet att skära/boosta vissa frekvenserna också. Mycket användbart.
Kör du enbart en clean fullrangeboost i loop så tycker jag personligen att sololjudet blir alldelas för basigt och bara grötar till mixen. Det beror ju självklart på hur mycket botten du har i grundljudet men med en 5150 gissar jag att du lirar lite tyngre rock/metal?

Har du möjlighet så låna hem ett gäng pedaler från din lokale musikmånglare och testa själv vad som funkar för dig.


Det låter ju hur fiffigt som helst med GE7:an! Och ja, det är skapligt tung metal vi lirar. Jag är ju som sagt idag inte ute efter ett annat typ av sololjud utan enbart en knuff i volym så då borde GE7 fixa det åt mig. Men vore det inte finemang med en EQ pedal med boost som har någon form av remote switch för att minimera antal sladdar mellan stärkare och mina pedaler? Med t ex GE7:an i loopen så får jag 2 sladdar till som ska brottas med befintlig sladdhärva. Kanske ett rätt ynkligt problem dock :)



Om du ska köra på en GE-7 (mycket bra idé att använda en EQ i loopen, funkar skitbra. Jag har haft det så en gång i tiden.) så ska du googla efter "sniper mod" för GE-7'an.

Den tenderar att vara brusig och föra oljud i standardutförande. Är du inte lödkunnig själv kan du fråga någon som kan sådant om hjälp kanske. (Du höll till i malmö va? då kanske t.o.m jag skulle kunna hjälpa).

och ang. sladdhärvan, jag kör också 4 bablar till och från stärkare. bind ihop kablarna med buntband eller liknande så de håller sig ihop så blir det inget problem mer än att kablar kan vara ganska dyra [:)]

80's tone *blizzz*


Strålande!
Skulle jag ge mig på att löda så skulle det antagligen sluta med 10 sönderbrända fingrar och eventuell eldsvåda i replokalen... Så nej, inte ett dugg lödkunnig :) Googlade just sniper mod och en del menar då på att t ex MXR's EQ skulle vara mindre brusig och att det skulle vara bättre än att köpa BOSS och löda... Fast å andra sidan så hör man ju det resonemanget hela tiden, att alltid köpa något annat that is :)

Jag tror jag införskaffar mig en GE7 och testar. Skulle det föra en himla massa oljud i loopen så lita på att jag behöver dina tjänster Nilo!

[/quote]

Bara att dra iväg ett mail om det skulle behövas! [:)]

80's tone *blizzz*


01 Sep 2010, 12:53
Profile

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 215
Location: Umeå
Post 
http://www.thomann.de/se/electro_harmonix_signal_pad.htm
För att sänka komljudet.


01 Sep 2010, 13:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.