View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:45



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Midi och Instrumentkabel till samma stärk... 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Midi och Instrumentkabel till samma stärk...
... = Jordloop?

Nu när jag kopplat ihop den nyinköpta Musicomlab EFX switchern med min Egnater TOL100 via både midi och inst. in så upptäcker jag till min förskräckelse att det brummar nått förfärligt. Trodde först att det var något fel på EFX'n eller nätdelen som följde med, men när jag drar ut nätdelen ur EFX'n så brummar det fortfarande lika mycket. Det sitter än så länge inga pedaler i looparna på EFX så oljudet kommer inte därifrån, det är EFX ihop med TOL100 och inget annat. Gissar därför att det måste vara en jordloop som uppstått då jag har två jordade kablar mellan EFX och TOL100.

Hur brukar ni lösa detta om ni har stött på problemet (för det kan väl inte vara ovanligt, eller...), vilken jord är lämpligast att klippa och vart?

/ Mattias


27 Aug 2010, 19:12
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag hänger inte med riktigt - har du lyckats konstatera vilka kablar som ger upphov till jordloopen? Dvs kan du dra ut en kabel (t.ex MIDI-kabeln) så att det slutar brumma?

Jag har för mig att MIDI ska gå via optokopplare så att det inte kan uppstå någon jordloop, men jag kan ha fel (eller så har någon av tillverkarna fuskat lite med sin MIDI-koppling).

Erik R


27 Aug 2010, 19:58
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post 
Jo precis, drar jag ut midikabeln så upphör brummet.

Jag kopplade bort pinne två (fann på nätet att den pinnen är jord) i ena änden av midikabeln och problemet är nu borta.

Om någon av er där ute har en annan lösning så tas alternativa lösningar ödmjukast emot.


27 Aug 2010, 20:11
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Testa att klippa jordledaren i signalkabeln i ena änden.

Annars kan du skaffa dig nån form av jordloopsbrytare. T.ex har Behringer har en billig (vet inget om hur den låter, och i vilken mån den påverkar tonen):
http://www.behringer.com/EN/Products/HD400.aspx

Erik R


27 Aug 2010, 22:08
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post 
d95err wrote:

Annars kan du skaffa dig nån form av jordloopsbrytare. T.ex har Behringer har en billig (vet inget om hur den låter, och i vilken mån den påverkar tonen):
http://www.behringer.com/EN/Products/HD400.aspx

Erik R


Ska kolla in den, tack för tipset.


28 Aug 2010, 07:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.