View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 10:17



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Analogman fuzz 
Author Message

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Analogman fuzz
Hej!

Skaffade en bättre begagnad analogman fuzz nyligen från ebay.com.

Den låter riktigt bra när man drar på fullt på gitarren, men när man sänker utsignalen försvinner så gott som all effekt väldigt snabbt.

Nu är mitt ex utrustat med avstängningsläge på fuzz-potten, vilket a-man-sajten säger påverkar hur pedalen hanterar när man drar ner volymen.

Effekten är väldigt drastisk, typ en-tjugodels varv på gitarrens volymkontroll.

Är det någon som upplevt något liknande med samma variant av pedal, eller den utan avstängningsfunktion?

Någon som vet hur man byter till vanlig fuzzpot utan avstängning? Är det bara att hitta rätt pot och löda lite kan jag nog fixa det själv. Annars om någon varit i kontakt med analogman i liknande ärende?

/dacca


23 Aug 2010, 23:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
En bra Fuzz Face klon reagerar alltid på detta sätt, dvs det är fullt normalt och upplevs av många som en stor fördel.
Fuzzar av denna typ maxar man gärna på fuzz och volymreglaget och styr mängden fuzz med volymen på gitarren.
Man får, med en liten sänkning på gitarrens volymratt, ett â€Â


24 Aug 2010, 08:01
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Som Goran säger så är det precis så här som en bra fuzzface skall funka - jag gissar att det är en AM Sunface du har köpt. Det brukar vara typ fet-fuzz på 10 på gitarrens volym och rent på 7. Sen har du en massa goda sounds däremellan. Jag tror inte byte av pot kommer ha någon dramatisk påverkan på detta. Jag har varit i kontakt med AM ett par ggr och alltid fått snabba svar på mina frågor.

http://www.myspace.com/h2band


24 Aug 2010, 08:33
Profile

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post 
dacca wrote:

Hej!

Skaffade en bättre begagnad analogman fuzz nyligen från ebay.com.

Den låter riktigt bra när man drar på fullt på gitarren, men när man sänker utsignalen försvinner så gott som all effekt väldigt snabbt.

Nu är mitt ex utrustat med avstängningsläge på fuzz-potten, vilket a-man-sajten säger påverkar hur pedalen hanterar när man drar ner volymen.

Effekten är väldigt drastisk, typ en-tjugodels varv på gitarrens volymkontroll.

Är det någon som upplevt något liknande med samma variant av pedal, eller den utan avstängningsfunktion?

Någon som vet hur man byter till vanlig fuzzpot utan avstängning? Är det bara att hitta rätt pot och löda lite kan jag nog fixa det själv. Annars om någon varit i kontakt med analogman i liknande ärende?

/dacca

Som de andra skriver är detta precis vad som skall hända med en bra Fuzz Face. Särskillt när man har germaniumtransistorer i kretsen, har du en NKT275 eller vad har du? Analogmans Sun Face brukar oxå ha en trimpot på insidan (liten plastskruvpot) som funkar som en volymkontroll på gitarren, men det visste du kanske? Om inte kan du ju kolla om denna står på max eller om den är nedskruvad. Om den är nedskruvad kan ju effekten med volymkontrollen naturligtvis bli ännu mer drastisk. Själv brukar jag nästan aldrig ha gitarrvolymen på max när jag kör med mina Fuzz Face'ar, jag brukar dock ha dem påknäppta med en redan ganska överstyrd förstärkare, brukar bli ganska fett fuzzljud i alla fall, men om stärkaren går rent skulle detta inte vara fallet...

Jonas


24 Aug 2010, 20:34
Profile WWW

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post 
Tacker för tipsen.

Och, jo, det är en sunface nkt-275 white label fuzz.

Jag satsar nog på att försöka hitta ett bättre läge med trim-poten, får jag se vad det ger. Om effekten steg någorlunda linjärt från 7 till 10 skulle det vara toppen. Nu händer allt mellan 7 och 7.5 [V]

/dacca


24 Aug 2010, 23:00
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
dacca wrote:

Tacker för tipsen.

Och, jo, det är en sunface nkt-275 white label fuzz.

Jag satsar nog på att försöka hitta ett bättre läge med trim-poten, får jag se vad det ger. Om effekten steg någorlunda linjärt från 7 till 10 skulle det vara toppen. Nu händer allt mellan 7 och 7.5 [V]

/dacca


Testa att minska på trimpoten. Då kan du få en större effekt av gitarrens volymkontroll. En ge-fuzz har ofta ett läge där det blir maxfuzz om du vrider gitarrens volymknapp. Försök att dra ner trimpoten i fuzzen så att du får maxfuzz när gitarrens volym står på max. Då kan du få mer spel i gitarrens volymknapp.

http://www.myspace.com/h2band


25 Aug 2010, 07:42
Profile

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post 
Förresten, så här står det på analogmans hemsida angående av/på funktionen på fuzzratten:
On/Off Fuzz pot option

When using batteries, you need to unplug the guitar cable from input jack when you are done playing for the day, to disconnect the battery. This can be a pain when using a pedalboard. Our optional ON/OFF FUZZ POT makes it easy to disconnect the battery. Just turn the fuzz knob all the way down and it will CLICK as it disconnects the battery. Then you can leave your pedal hooked up to other pedals all the time. The optional on/off fuzz pot does not have quite as nice of a taper as the normal fuzz pot, a lot of fuzz happens in the last quarter turn on the knob. But if you run it up full (most people do) there is no difference. It is a $15 option.

Jag fattar det som att fuzzknappen på pedalen får en annan "quite as nice of a taper as the normal fuzz pot" alltså bör inte volymkontrollen på gitarren få en annan funktion en med en vanlig fuzzknapp, men jag kan ju ha fel här!

Mvh/ Jonas


25 Aug 2010, 12:29
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
J.H. wrote:

Förresten, så här står det på analogmans hemsida angående av/på funktionen på fuzzratten:
On/Off Fuzz pot option

When using batteries, you need to unplug the guitar cable from input jack when you are done playing for the day, to disconnect the battery. This can be a pain when using a pedalboard. Our optional ON/OFF FUZZ POT makes it easy to disconnect the battery. Just turn the fuzz knob all the way down and it will CLICK as it disconnects the battery. Then you can leave your pedal hooked up to other pedals all the time. The optional on/off fuzz pot does not have quite as nice of a taper as the normal fuzz pot, a lot of fuzz happens in the last quarter turn on the knob. But if you run it up full (most people do) there is no difference. It is a $15 option.

Jag fattar det som att fuzzknappen på pedalen får en annan "quite as nice of a taper as the normal fuzz pot" alltså bör inte volymkontrollen på gitarren få en annan funktion en med en vanlig fuzzknapp, men jag kan ju ha fel här!

Mvh/ Jonas



De flesta brukar maxa fuzzpedalens fuzz-ratt (om det är en ge-fuzzface) och då är det ingen skillnad på den "vanliga" fuzzpotten och "av/på"-fuzzpotten.

http://www.myspace.com/h2band


25 Aug 2010, 13:27
Profile

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post 
Steven wrote:

J.H. wrote:

Förresten, så här står det på analogmans hemsida angående av/på funktionen på fuzzratten:
On/Off Fuzz pot option

When using batteries, you need to unplug the guitar cable from input jack when you are done playing for the day, to disconnect the battery. This can be a pain when using a pedalboard. Our optional ON/OFF FUZZ POT makes it easy to disconnect the battery. Just turn the fuzz knob all the way down and it will CLICK as it disconnects the battery. Then you can leave your pedal hooked up to other pedals all the time. The optional on/off fuzz pot does not have quite as nice of a taper as the normal fuzz pot, a lot of fuzz happens in the last quarter turn on the knob. But if you run it up full (most people do) there is no difference. It is a $15 option.

Jag fattar det som att fuzzknappen på pedalen får en annan "quite as nice of a taper as the normal fuzz pot" alltså bör inte volymkontrollen på gitarren få en annan funktion en med en vanlig fuzzknapp, men jag kan ju ha fel här!

Mvh/ Jonas



De flesta brukar maxa fuzzpedalens fuzz-ratt (om det är en ge-fuzzface) och då är det ingen skillnad på den "vanliga" fuzzpotten och "av/på"-fuzzpotten.

http://www.myspace.com/h2band

Ja det var så jag fattade det med, själv brukar jag oxå ha på max på fuzzratten på min Sun Face NKT (white dot), har dock ingen av/på knapp på min. Det kan iofs oxå vara lite roligt att ibland ha fuzzratten lite neddragen, typ lite mer en kl 3, för ett mörkare och lite trubbigare fuzzljud.

Jonas


25 Aug 2010, 14:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post 
Hur har det gått för dig, fått ordning på fuzzen? Har börjat kolla lite efter fuzzar själv nu och olika byggsheman osv. Intressant. Skulle du vara trött på din Sunface så kan du alltid höra av dig, jag är intresserad av att skaffa just en sån du har. Verkar vara en optimal lösning för att sitta i ett pedalbord.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


21 Nov 2010, 20:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.