View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 08:07



Reply to topic  [ 7 posts ] 
May Queen booster 
Author Message

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post May Queen booster
Håller på att försöka "utveckla/få ordning på" en Queen booster från [url][/url]http://generalguitargadgets.com/projects/15-boostersrouters/71-may-queen-booster
Image
I originalutförande har den följande "negativa" egenskaper:
-Låter för mycket bålgeting i mina öron. Jag har bytt ut första highgaintrissan till en snällare midgain och är ganska nöjd. Dessutom har jag minskat värdet på 47k resistorn till hälften.
-Volympotens användbara register begränsat till dom första 30% av skalan. Däröver blir det en enorm volymökning. Har minskat 220k resistorn vid andra trissan till 100k och då blev det bättre.
-Ljudet dör liksom vid hårda anslag och "sustainen" mattas. Genom att justera bias kan man påverka detta men inte fullt ut. <u>Detta är det största problemet!!</u>
-Har även ökat på kondingen som sitter paralellt med biastrimmen för att få lite mindre diskant och det blev bättre.
Vad skulle man annars kunna göra rent teoretiskt för att få en lite varmare och mer sustainrik boost?

/AH


23 Aug 2010, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Kan inte ge ett svar men trådar av den här typen är intressanta som tusan [:)]


23 Aug 2010, 11:23
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post 
Har du testat att ändra värdet på BIAS-trimpoten för att få ett annat "justeringsområde"?


23 Aug 2010, 11:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post 
Känns som om trimmen är rätt som den är men skall titta lite på det ikväll! Det som stör mig mest är att ljudet liksom dör och det verkar nästan som om någon av trissorna inte har tillräcklig ström. Eller kan det vara så att dom får för mycket? Vad händer om man ändrar resistansen på en eller båda 10kohmarna?

/AH
spufuz wrote:

Har du testat att ändra värdet på BIAS-trimpoten för att få ett annat "justeringsområde"?


23 Aug 2010, 11:49
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Att ljudet "dör" tyder på att det är fel bias på någon trissa, eller att det helt enkelt är för mycket gain. Kanske är det bias på första trissan som blev fel när du bytte? Det där med volymen låter misstänkt som att det är linjär istället för logaritmisk pot.

Erik R


23 Aug 2010, 18:17
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post 
Har kollat flera gånger på poten och den är logaritmisk. Ljuddöden har det funnits tendens till från första stund. Misstänker ändå att det är för hög gain på någon trissa eftersom en gura dör mindre än en som jag vet har högre output. Skall prova att löda dit en pot på strömmatningen vid varje trissa och se vad som händer när jag justerar. Är det inte där man kan påverka gainen mest? Vad har 470k resistorn egentligen för teoretisk betydelse?

/AH
d95err wrote:

Att ljudet "dör" tyder på att det är fel bias på någon trissa, eller att det helt enkelt är för mycket gain. Kanske är det bias på första trissan som blev fel när du bytte? Det där med volymen låter misstänkt som att det är linjär istället för logaritmisk pot.

Erik R


23 Aug 2010, 19:10
Profile

Joined: 21 Jul 2010, 07:28
Posts: 97
Location:
Post 
Nu var det en halv evighet sedan jag höll på med transistorer och varande helt självlärd är det inte säkert jag har allt rätt.

Men gör du 47K mindre så har du ingen dc-spänning som öppnar transistorn. Då öppnas den med inkommande signal överlagrad på Dc för att sedan när signalen sjunker så stängs transistorn av ( slutar att leda )

Kondingen är ett filter som matar tillbaka hög diskant till ingången i motfas ( nästan,då vridningen inte är 180 grader då kondingen vrider också ) signalen genom motståndet vrider 180 grader men släpper bara igen ca: 6-7% av signalen och gör filtret lite mjukare i övergången.
470K är även en del av dc-nivåreglerigen för att öppna trasistorn


23 Aug 2010, 22:00
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.