View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 14:26



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Elnördar - Se hit... 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Elnördar - Se hit...
Ni kan hoppa till inlägg nr fyra.


Eller rättare sagt, jag vet inte om det är den som krånglar eller om det helt enkelt är vissa grejer som inte är kompatibla.

Hursomhelst, som jag har det nu ser signalkedjan ut så här: Gitarr -> Loop-switch - som antingen kopplar i eller ur Octa-Switchen -> Wah -> A/B-Box -> förstärkare.

I Octa-Switchen sitter dessa pedaler: Loop1: En gammal Maxon PT999 Phaser, Loop2: Dunlop Rotovibe, Loop3: SD Pick-up Booster, Loop 4: Stove Rocket Boost, Loop 5: Boss SD-1, Loop6: Maxon OD808, Loop7: BYOC Mighty Mouse (RAT-klon) och Loop8 är tom tills något roligare dyker upp.

Allt fungerar förutom två saker: Phasern och Råttan tappar fruktansvärt i volym både med och utan Octa-Switchens buffer (utan är looparna TB). Kör man dem ensamma, alltså gitarr -> pedal -> stärk, fungerar de som vanligt både med batteri och ström ifrån Cioksen. Jag har även testat dem i en annan loop och med andra kablar, fortfarande samma sak.

Då jag tidigare hade problem med signalbortfall i min egna loop-switch så köpte jag två bufferkretsar ifrån Moody Sounds, varav den ena jag lödde in i loop-switchen och den andra i A/B-boxen. Buffrarna är enkla och rena.

Kan tillägga att Octa-Switchen var ett demoex. som jag fick billigt. Efter ett tag upptäckte jag att buffern i den inte fungarade samt att den tappade signal. Då lämnade jag in den och nu ska den vara fixad. Den skickades till generalagenten i Sverige och sedan förmodligen ner till Danmark.

Någon som har någon aning varför det blir som det blir?

/Niklas


21 Aug 2010, 23:16
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Ovanligt problem då carlmartins grejer brukar tuffa på år ut och år in utan minsta problem. Jag skulle öppna och spreja microswitcharna med crc elektronikspray som tar bort eventuell oxid. Sån där spray utan olja d.v.s inte 556. För det låter som dålig kontakt någonstans och då kan man få alla möjliga konstigheter.

"Det är aldrig försent att ge upp"


21 Aug 2010, 23:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post 
Det är ju mycket möjligt att Octa-Switchen har stått på dygnet runt i flera år i butiken. Det kanske har slitit ut vissa komponenter?

Tyvärr tror jag inte att spraya dip-switcharna löser problemet då samma det uppstår oavsett vilken "program-switch" jag använder. Jag ska kontakta Carl Martin och se vad de säger, då ska jag nämna elektronikspray.


Jag har idag testat att köra råttan direkt efter min egna loop-pedal med buffer och den fungerar då som den ska. Alltså är det inte buffern i loop-pedalen som ställer till det. Jag förmodar att phasern fungerar då också. Har ingen möjlighet att testa med Cioksen pga att jag då måste plocka loss den ifrån undersidan på pedalbordet och det har jag ingen lust med.

/Niklas


22 Aug 2010, 20:58
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmm lurigt så hör av dig när du fått svar från Carl Martin om orsaken det är högintressant. De enda pedaler som varit lite struliga är Boss men jag har inga sånna längre men det påverkade kedjan av pedaler negativt när en sån rackare var inkopplad med mer brum och signalnivån droppade lite men bara när den loppen var inkopplad som eländet satt i. Är det en ren loop med bara en pedal så är det ju en typ av problem en helt annan om det är stackade pedaler för då kan alla möjliga fenomen uppstå men för dig är det ju i kombination med octaswithen så det gör det hela lite märkligt.

"Det är aldrig försent att ge upp"


23 Aug 2010, 15:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post 
Så nu har jag varit i kontakt med Carl Martin och de fick mig att felsöka lite mer. Det är inte Octa-Switchen det är fel på utan det är min loop-switch som krånglar.

Testade pedalerna i loopen i min switch och samma "fenomen" uppstod. När jag kopplade pedalerna efter utgången på loop-switchen så fungerade det. Jag testade även att sätta A/B-boxen framför för att kolla att det inte var Moodys bufferkrets som krånglade. Det är det inte.

Hursomhelst så testade jag även att koppla ur bufferkretsen i loop-pedalen för att se vad som hände om man använder Octa-Switchens egna buffer men det blev ändå samma sak. Dessutom blev det filt över ljudet ändå.

Jag har lött ihop loop-pedalen efter den här ritningen förutom att jag bara har en loop:

Image


Jag har mätt med multimeter för att se om det är några störningar eller något motstånd i signalen men det är inget som krånglar. Som det är nu kopplas signalen så här:

Utan loopen inkopplad har jag signal mellan het på IN och het på UT.

Med loopen inkopplad har jag signal mellan het på IN och het SEND + signal mellan het på RETURN och het på UT

Med TUNER-switchen på har jag endast signal mellan het på IN och het på TUNER-jacket, oavsett om loopen är inkopplad eller inte.

Med en kabel mellan SEND- och RETURN-jacket så får jag signal mellan het på IN, UT, SEND och RETURN i alla kombinationer.

Den jordar även som den ska.


Det enda jag kan komma på som ställer till det är att någon av 3pdt-switcharna är kass.

En kompis som är fräck på elektronik har kollat pedalen och kunde inte heller hitta något fel. Jag menar, det finns ju ingen elektronik i pedalen (förutom två LED:ar med motstånd och om jag nu inte kopplar in buffern igen). Jag blir galen på det här.



Anledningen att jag vill ha Octa-Switchen i en loop är för att spara på bankerna. Vill man ha ett ofärgat ljud och en tuner out så får man ju offra två banker. De borde designat den så att man kunde välja att inte ha någon bank aktiverad. Så funkar den ju när den är avstängd eller när man precis har satt på strömmen och inte tryckt ned någon av switcharna.

/Niklas


23 Aug 2010, 22:30
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Nu fattar jag lite bättre! Skulle tro att din loopaholic konstruktion och Otaswitchen inte trivs med varandra för att det är precis som med pedaler när man stackar d.v.s de har för olika värden på signalnivån för att trivas. Det är det enda jag kan komma på. Några av elektronikgurusarna här på bojen har säkert ett långt och klurigt svar på det. Jag kör tuner på volympedalen så där tappar jag ingen lopp och lägger en MXR micro amp på andra loopen som är på jämt och håller uppe signalnivån inne i mojängen och har nada problem. Hela signalkedjan ser ut d.v.s 8 loppar MXR super comp-MXR Micro amp-Radial Bones Texas Overdrive-AMT Fatal Tube-Biyang OD7-Biyang Metal End. TS9DX Analogman moddad. Sedan har jag lite jox som modulering och reverb till stärkarna (dubbla förstärkare). Har kört den setupen på två identiska pedalbord och med både octaswitch och storebror Combinator och funkar allt ifrån rent ljud till att få en gråsten att sjunga. Vet inte om du blev klokare av detta men hoppas du får ordning på problemet. I mitt ställe skulle jag ha skippat att lägga switchen som en loop till loopedalen det förenklar ju saken enormt mycket att bara använda octaswitchen..

"Det är aldrig försent att ge upp"


23 Aug 2010, 23:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post 
Men det är ju en ren mekanisk konstruktion precis som med Octa-Switchen om man inte har på buffern. Nu har jag ju testat att göra min loop-pedal True Bypass igen och då ska den ju fungera som vanliga kablar.

Eller behöver pedalerna som krånglar och/eller Octa-Switchen isolerad jord i varje ansluten kabel?

Oavsett så är något fel på min loop-pedal då den lägger en filt på ljudet även om man bara har den emellan gitarr och stärk. Detta händer även med korta kablar.

Så här har jag gjort alla kopplingar i min loop:

Image

/Niklas


24 Aug 2010, 13:22
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Att den är mekanisk betyder ju inte att den inte påverkar. Tänkt dig en 500 mil lång gitarrkabel det skulle bli rätt fjuttig utsignal från den så troligen påverkar allt grejisomojs signalen så att grejerna inte trivs att umgås med denna konstruktion. Vad som påverkar kan säkert någon av de tunga pojkarna här på bojen svara på. De där som bryter kisel och germanium själva och bygger från molekylnivå [:D] Jävla snygga ritningar by the way [8D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


24 Aug 2010, 19:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post 
Men då ska ju egentligen en buffer lösa det problemet. I praktiken tar den ju bort kablarna.

Tack för smickret ang. min illustration. Det är inte så knepigt om man lär sig Illustrator eller liknande program. Däremot är jag inte vidare duktig så det tar tid för mig att göra sådana där enkla grejer.

/Niklas


25 Aug 2010, 11:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.