View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 04:17



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Fuzzar och batteri 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Fuzzar och batteri
Om man ska köra fuzzar på batteri eller inte är väl omdebatterat, de flesta föredrar nog batterier.
Sen ska det helst vara brunstensbatterier, dvs inte alkaliska.

Hur mycket substans är det i detta egentligen?
Jag har försökt höra skillnader mellan alkaliska batterier och brunsten, och inte hört någon skillnad…
Jag har jämfört eliminator och batterier, möjligen en viss skillnad hörde jag.

Den största skillnaden var mellan ett nästan urladdat brunsten och ett färskt, om skillnaden är â€Â


19 Aug 2010, 08:23
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Har aldrig lyckats hörs skillnad mellan att använda billigt skit-batteri, alkaliskt batteri eller min Voodolabs Pedal Power II för att driva mina Sunface NKT 275 (när jag hade sådana). Jag har verkligen testat eftersom alla alltid säger att man skall använda batteri för bästa sound. Jag beställde till slut en Sunface med både LED och 9 volts jack för att det var mest praktiskt (och jag inte kunde höra nån skillnad). Jag försökte ha en sunface med bara batteri på pedalbordet men det var bökigt att alltid behöva dra ur sladden för att inte ta slut på batteriet. Jag är en slarver så jag glömde det väldigt ofta. Då byggde jag in en liten switch som stängde av batteriet men då glömde jag stänga av switchen istället... Nu kör jag båda mina fuzzar (Keeler Kick och PTD Mini-Bone) på PedalPower II:an.

http://www.myspace.com/h2band


19 Aug 2010, 10:07
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Det finns nog två anledningar till att folk historiskt sett har velat köra fuzzar på batteri. Ett är att DC-adapters förr ofta var väldigt dåligt filtrerade, och då blir det väldigt mycket brum i en fuzz.

Det andra är att vissa fuzzar låter bättre (i alla fall annorlunda) när batteriet håller på att dö så att spänningen sjunker. Det går dock enkelt att simulera med ett motstånd i serie med strömmatningen.

Att det skulle låta annorlunda med en viss typ av batteri kan man tro på om man vill. Jag skulle gärna se ett försök att förklara det vetenskapligt. Jag klassar det som samma kategori påstående som att riktningen på kablar gör skillnad, att grön färg på kanten av CD-skivor får dem att låta bättre, etc...

Erik R


19 Aug 2010, 11:34
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Har aldrig haft någon anledning ljudmässigt att köra på batteri istället för adapter. Snarare bättre med adapter av bra kvalitet än batteri. Enda påtagliga skillnaden är att köra pedaler som är 9-18 volt på 9 volt då dessa pedaler nästa alltid låter bättre med 18 volt. Batteri känns som lite förlegat när det gäller nyare pedaler men undantag finns säkert när det gäller riktigt gamla burkar.

"Det är aldrig försent att ge upp"


19 Aug 2010, 17:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post 
Jag har läst en teknisk förklaring nånstans varför brunsten är bättre än alkaliska, om de nu är det...
Hade nåt med att brunsten dalar i spänning ju mer använda de är medan alkaliska ger samma spänning tills de abrupt dör.
Och något med de olika batteriernas inre resistans.
Tja, man får tro det om man vill [:)]
Men för säkerhets skull kanske man ska ha batterier i alla fall [:D]


19 Aug 2010, 18:54
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Goran wrote:

Jag har läst en teknisk förklaring nånstans varför brunsten är bättre än alkaliska, om de nu är det...
Hade nåt med att brunsten dalar i spänning ju mer använda de är medan alkaliska ger samma spänning tills de abrupt dör.
Och något med de olika batteriernas inre resistans.
Tja, man får tro det om man vill [:)]
Men för säkerhets skull kanske man ska ha batterier i alla fall [:D]


Batteriets inre resistans=> ju lägre= mindre spänningsfall när det åldras (Fast egentligen är det just det som händer när ett batteri blir äldre, att resistansen ökar)
Att en fuzzkrets låter olika vid olika matningsspänningar (och mycket marginella skillnader) är en fysikaliskt helt rätt- transistorn eller dioderna börjar "klippa" vid en viss spänning (ca 0,2V för germanium och ca 0,6V för kisel) men klippningen är inte linjär.
Sen om du kan HÖRA skillnaden (jag kan det oftast inte) är beroende på hur bra öron du har. Jag brukar jämföra med att min fru kan se skillnad på färger/nyanser där jag i bästa fall kan se skillnad på "mörk" (brun, grön, röd, lila,gul osv) eller ljus. Jag tvivlar INTE på att hon kan se det bara för att jag inte kan....

b


19 Aug 2010, 20:50
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
För att förtydliga vad jag menar: Givetvis blir det skillnad på ljudet om man matar fuzzen med olika spänning. Men skillnaden beror enbart på skillnaden i spänning, inte på materialet i batteriet.

Ett "döende" brunstensbatteri kan enkelt simuleras genom att man sätter ett motstånd i serie med spänningsmatningen från DC-adaptern (eller för den skull batteriet).

Erik R


19 Aug 2010, 22:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.