View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:38



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Catalinbread DLS 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Catalinbread DLS
Hej, har blivit lite sugen på en Catalinbread Dirty Little Secret.
Och har när jag googlat lite på den sett att den kan köras på 9v eller 18v vilket enl bl.a Catalinbreads hemsida ska ge en signifikant skillnad på ljudet.
Nu är det så att min strömförsörjning enbart ger 9v, men om jag skulle vilja testa den på 18v, skulle det gå bra med en sådan här adapter då?
http://www.kjell.com/?item=44370&path=3 ... ,354000000


18 Aug 2010, 00:44
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
granis wrote:

Finns ju kablar som "tar" två uttag till en kontakt och levererar 18v...magiskt, fan vet hur det går till men huvudsaken är att det blir bra.

Råkar ha en kabel över till Voodoo Lab PP2+ om det är "din" stömförsörjning.


Upptäckte just att det finns sådana [8D] Nja tyvärr så är det inte en sådan jag har. Har för tillfället en adapter med en daisy chain bara. Men håller på o förhandlar om en affär med en DLS nu där det också kan bli en T-rex fuel tank Jr där det tydligen ingår en sådan kabel så problemet är löst.... om det blir affär förstås [:o)]


18 Aug 2010, 01:09
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Kan rekommendera DLS även om du "bara" kör den på 9V. Jag använder min som grunddist till min 18W klon (Ja, det låter bra med förstärkarens egen dist. Nej, mina bandpolare tycker inte att det är kul med den volymen. DSL är en kompromiss, men en bra sådan). Bara att trampa igång en solodist ovanpå DLS för mer häng och volym, så ahr jag det mesta som behövs. Jag har inte testat DLS:en med 18V, ahr inte känts riktigt nödvändigt.

Image


19 Aug 2010, 10:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
kjelle wrote:

Kan rekommendera DLS även om du "bara" kör den på 9V. Jag använder min som grunddist till min 18W klon (Ja, det låter bra med förstärkarens egen dist. Nej, mina bandpolare tycker inte att det är kul med den volymen. DSL är en kompromiss, men en bra sådan). Bara att trampa igång en solodist ovanpå DLS för mer häng och volym, så ahr jag det mesta som behövs. Jag har inte testat DLS:en med 18V, ahr inte känts riktigt nödvändigt.

Image


Okej, läste bara en del på Catalinbreads hemsida ang det där med att köra på olika volt-tal, och att den då får en riktig kick på 18v.
Men som jag tidigare skrev så har jag köpt en T-rex fuel-tank JR av honom som jag köpte DLS'en av också och har där möjlighet med en sådan kabel som granis nämnde (medföljer fuel-tanken) att köra den på 18v också. Ska testa o se, och återkomma med resultatet när jag får prylarna.


19 Aug 2010, 11:10
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
De pedaler jag har testat som tar 18 volt låter uteslutande bättre när man kör på 18 volt istället för 9 volt. Clas Ohlsson har en adapter jag använder som går från 5-24 volt och man byter bara ett litet stift beroende på antal volt man vill ha. Funkar klockrent och knäpptyst. Klart du skall köra på 18 volt.

"Det är aldrig försent att ge upp"


21 Aug 2010, 13:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
lillefar wrote:

De pedaler jag har testat som tar 18 volt låter uteslutande bättre när man kör på 18 volt istället för 9 volt. Clas Ohlsson har en adapter jag använder som går från 5-24 volt och man byter bara ett litet stift beroende på antal volt man vill ha. Funkar klockrent och knäpptyst. Klart du skall köra på 18 volt.

"Det är aldrig försent att ge upp"


Ja enl alla recensioner o tester jag läst om den så får den ett riktigt kick när man kör på 18v. Ska testa både 9v o 18v o se om jag märker nån skillnad. Låter ju som en vettig adapter. Men det löser ju sig med fuel-tank'en. Tack för ditt inlägg. Uppskattas.


21 Aug 2010, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Fick min DLS o Fuel-tank'en idag. Kopplade in den på "pedalbordet" med 9v och testade, och wow, vilket jäkla tryck... satiken va gött ljud. Så spelade jag lite o testade lite olika inställningar. Och så testade jag med 18v i stället, fick offra ett extra uttag på fuel-tank'en (är ju bara 5 på en jr men det var med en daisy chain kabel också så får jag behov så klarar det sig) och det var det def värt. Om ljudet var suveränt på 9v så blev de helt grymt med 18v. Har en hot rod deluxe med celestion v30 och det lät som jag körde i en 4*12'a. Helt sanslöst bra...
Håller med lillefar, i alla fall DLS'en fick en riktig extrakick på 18v trots att den lät suveränt redan på 9v.


23 Aug 2010, 18:19
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Tänkte uppdatera min DLS tråd med lite mer saker. Har nu haft den ett tag och som jag tidigare sagt så är den suverän. Har också upptäckt att jag får till ett riktigt fett gott sound om jag kör Keeley BD-2'an framför (alla kontroller på kl 12).


08 Sep 2010, 08:09
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Lemmy wrote:

Tänkte uppdatera min DLS tråd med lite mer saker. Har nu haft den ett tag och som jag tidigare sagt så är den suverän. Har också upptäckt att jag får till ett riktigt fett gott sound om jag kör Keeley BD-2'an framför (alla kontroller på kl 12).


Om man kör en ren stärkare och vill ha en fuzz också men hatar getingdisten man ofta får av den kombinationen kan köra fuzzen in i en DSL (på rock-inställningen) och sen in i stärken. Det blir väldigt bra. DSL:en låter också väldigt bra om du kör en treblebooster före DSL:en.

http://www.myspace.com/h2band


08 Sep 2010, 09:26
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Lemmy wrote:

Tänkte uppdatera min DLS tråd med lite mer saker. Har nu haft den ett tag och som jag tidigare sagt så är den suverän. Har också upptäckt att jag får till ett riktigt fett gott sound om jag kör Keeley BD-2'an framför (alla kontroller på kl 12).


Om man kör en ren stärkare och vill ha en fuzz också men hatar getingdisten man ofta får av den kombinationen kan köra fuzzen in i en DSL (på rock-inställningen) och sen in i stärken. Det blir väldigt bra. DSL:en låter också väldigt bra om du kör en treblebooster före DSL:en.

http://www.myspace.com/h2band


08 Sep 2010, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Steven wrote:

Lemmy wrote:

Tänkte uppdatera min DLS tråd med lite mer saker. Har nu haft den ett tag och som jag tidigare sagt så är den suverän. Har också upptäckt att jag får till ett riktigt fett gott sound om jag kör Keeley BD-2'an framför (alla kontroller på kl 12).


Om man kör en ren stärkare och vill ha en fuzz också men hatar getingdisten man ofta får av den kombinationen kan köra fuzzen in i en DSL (på rock-inställningen) och sen in i stärken. Det blir väldigt bra. DSL:en låter också väldigt bra om du kör en treblebooster före DSL:en.

http://www.myspace.com/h2band


Ja just en treble bosster skulle jag vilja testa med. Verkar som DLS'en tar andra pedaler i kedjan väldigt bra. En fuzz får det väl bli framöver också. Kompetent liten rackare DLS'en [:)]


08 Sep 2010, 13:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.