View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:20



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Bästa equalizern? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post Bästa equalizern?
Om man tänker tre kategorier; budget, mellan och "vintage/lyx", vilka olika modeller förespråkas och vad kostar de? Är det ens nån idé att titta på budgetkategori, utan istället börja på mellannivån så att säga? Tacksam för tips från Bojen! [:)]


16 Aug 2010, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Eftersom jag är Boss-samlare och egentligen sällan använder EQ-pedaler blir min åsikt starkt präglad av detta….
Generellt tycker jag parametriska EQ´s funkar mycket bättre.

Boss grafiska GE-7 är väl billig men brusar en del, man kan dock modda bort bruset.
Min absoluta favorit är annars Boss PQ-4, parametrisk EQ, men den är en samlarpedal, svår hitta och ofta dyr. Denna pedal finns också till bas, PQ-3B, och kostar avsevärt mindre om man hittar den, funkar utmärkt till gitarr.


16 Aug 2010, 14:03
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Skall du ha en riktigt bra EQ då blir det nog att snegla på någon rackversion och dessutom billigare om du köper en begagnad än pedaldito av stratosfär kvalitet. Garanterat mest bang for the buck.

"Det är aldrig försent att ge upp"


16 Aug 2010, 21:12
Profile WWW

Joined: 06 Jun 2009, 13:26
Posts: 189
Location:
Post 
I pedalversion så funkar väl boss ge-7 som budget.
Lyxvarianter är ju Empress Para Eq och BJF Sea Blue. Den förstnämnda kan tar bort/filtrera frekvenser precis hur du vill medans BJF bara låter förbannat bra, oavsett hur den rattas.
Vill slå ett slag för ShapeEQ från Fromel Electronics. Bra pris, lättrattad och snygg!

Köpes: BJF Pine Green Compressor
Lyckade Affärer med: catineboy, norton, spindeln, lavrell


16 Aug 2010, 22:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2008, 16:19
Posts: 602
Location: Sundsvall
Post 
Jämförde några olika eq i pedalform för några år sedan och hör och häpna så var Danelectros EQ fish n chips bäst. Synd bara att den är så plastig och dålig switch på den. jag köpte en för 200 kr så det är ju verkligen en prisvärd eq.


18 Aug 2010, 12:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post 
En eq-pedal som jag en gång ägde men ångrar lite att jag gjorde mig av med är Boss EQ-20. Oerhört mångsidig och bra att ha att göra med om man vill kunna ha lite olika presets tillgängliga - bra om man exv. har flera gitarrer. Den är kanske inte så vanlig men borde gå att köpa under tusingen. Brusar tycker jag alla gör när man boostar någon frekvens, så där har jag ingen vettig åsikt.


18 Aug 2010, 23:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.