View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:41



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Är jag ute efter en transparent overdrive? 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Är jag ute efter en transparent overdrive?
Jag brukar spela med disten från mina förstärkare, och ha en moodyboost till solon.
Nu har jag skaffat en phaser (mxr 90), och jag tycker att phasereffekten blir för subtil om den ligger framför stärkaren, och den ena toppen jag kör på har inte effektloop. Oavsett så vill jag helst inte hålla på med loopar, blir så mycket kablar och skit.

Jag fick nu en tanke om att man kanske skulle kunna dra ner lite gain på topparna (kör med två stackar), och ha en OD som "kompenserar". OD´n placeras givetvis innan phasern, vilket gör att phasern får lite mer fräs.

Frågorna då:

1. Känns detta som en rimlig teori, att det ens bör funka?

2. Vill jag då ha en så kallad transparent OD (eftersom jag bara vill få det att låta ungefär som originaldisten i stärkarna)?

3. Tips på en sådan i så fall? Blev sugen på en danelectro efter att många hyllat den och den är billig.

4. Jag har en boss sd-1, räknas den som transparent eller inte? Jag tycker nog själv att den färgar tonen i alla fall..

Någon som tycker något om ovanstående?

Hård rock n roll:
http://www.myspace.com/ironlambofficial

Slafsig death metal:
http://www.myspace.com/generalsurgery

Officiell Fender-artist
http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432


15 Aug 2010, 16:57
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Lovepedal Amp-50 blir lite av en "plusmeny" från ditt stärkarljud. Låter väldigt bra. Färgar inte ljudet speciellt mycket heller.


15 Aug 2010, 17:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Äligt talat så tycker jag det där med "transparent" OD är en paradox. Det existerar inte, oavsett hur mycket säljsnacket från alla boutiqe-tillverkare påstår det. Alla OD-pedaler färgar ljudet. Det är bara att försöka hitta en som färgar ljudet på ett sätt som passar ditt sound.

Erik R


15 Aug 2010, 17:35
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post 
Ja, det gäller väl att hitta en med konding-värden som matchar ditt ljud.


15 Aug 2010, 17:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
d95err wrote:

Äligt talat så tycker jag det där med "transparent" OD är en paradox. Det existerar inte, oavsett hur mycket säljsnacket från alla boutiqe-tillverkare påstår det. Alla OD-pedaler färgar ljudet. Det är bara att försöka hitta en som färgar ljudet på ett sätt som passar ditt sound.

Erik R


Givetvis har du helt rätt!

Jag har lite slarvigt beskrivet Himmelstrutz Fetto Nord och Fitzo såsom "helt transparenta".
Givetvis färgar de ljudet lite, men betydligt mindre än andra pedaler jag provat, och det är många det [;)]


15 Aug 2010, 18:31
Profile ICQ WWW
Post 
polifemo wrote:

d95err wrote:

Äligt talat så tycker jag det där med "transparent" OD är en paradox. Det existerar inte, oavsett hur mycket säljsnacket från alla boutiqe-tillverkare påstår det. Alla OD-pedaler färgar ljudet. Det är bara att försöka hitta en som färgar ljudet på ett sätt som passar ditt sound.

Erik R


Givetvis har du helt rätt!

Jag har lite slarvigt beskrivet Himmelstrutz Fetto Nord och Fitzo såsom "helt transparenta".
Givetvis färgar de ljudet lite, men betydligt mindre än andra pedaler jag provat, och det är många det [;)]

Instämmer helt!

Fetto Nord färgar ytterst lite,
och bör (anser jag) som en transparant pedal.

Den färgning som hörs, beror helt eller delvis
på karaktären hos pedalen i sig,
dvs det är en rejäl skillnad mot klassiker som
Boss Bluesdriver, och Keeley Ts9+.
Fetto Nord står i en klass för sig.


15 Aug 2010, 21:37
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
För att svara på första frågan; ja, jag tycker att det låter som en rimlig teori.


15 Aug 2010, 22:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.