View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 17:45



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Montera tonkontroll på DOD 250 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Montera tonkontroll på DOD 250
Tänkte bygga en DOD 250 och funderar på om man skulle kunna motera en tonkontroll på den. Nån som testat det montera en tonkontroll på en sån, om nån testat har ni då tips på värde på konding och pot? Jag tänkt montera tonkontrollen på utgången vad tror ni om det? Det sitter ju en konding mellan signalen och jord på utgången i orginalkopplingen så där borde man ju kunna klämma in tonkontrollen.


12 Aug 2010, 21:21
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Enligt det schema jag tittar på så sitter det en kondning till jord paralellt med klippdioderna. Denna tar bort en hel del diskant. En idé till tonkontroll är att sätta en pot i serie med denna kondning. Experimentera med värdet på kondningen och poten.

En annan tonkontroll du kan titta på är den som finns på Proco Rat. Det är en pot i serie med signalen mellan klippdioderna och kondningen.

Erik R


14 Aug 2010, 22:13
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Quote:
Enligt det schema jag tittar på så sitter det en kondning till jord paralellt med klippdioderna. Denna tar bort en hel del diskant. En idé till tonkontroll är att sätta en pot i serie med denna kondning. Experimentera med värdet på kondningen och poten.


Så har jag också tänkt att göra med tonkontrollen. Sen blir det en switch att välja mellan kisel, germanium eller inga klippdioder.


15 Aug 2010, 10:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.