View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:02



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Himmelstrutz ? 
Author Message

Joined: 18 Oct 2008, 17:39
Posts: 74
Location:
Post Himmelstrutz ?
Erfarenheter av dom här, nån !
är lite sugen på en Gramps+ Låter riktigt bra på youtube iaf


12 Aug 2010, 08:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmm var nyss i en affär som hade alla modeller av Himmelstrutz och testade rubbet. Måste säga att om man jämför med andra pedaler av hög kaliber så vart jag inte sådär jätteimpad. Väldigt bra pedaler inget snack och särskilt testade jag nord 70 som jag hade tänkt köpa eftersom jag hört så mycket bra om den. Den var bra men i mina öron finns bättre på annat håll. Jag skulle nog provspela först då det är rätt dyra pedaler. Som vanligt är det tycke och smak men kändes inte sådär totalt överlägsna andra pedaler även om det är toppenpedaler. Gramps för att svara på din fråga hörde till de bättre i pedalfloran som jag testade. Provspela !!!

"Det är aldrig försent att ge upp"


12 Aug 2010, 11:02
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post 
Jag har "just" köpt en Fetto Nord och är mycket nöjd.
Mest nöjd är jag med hur "transparent" den är. Dvs den behåller kännslan mellan gitarr och stärkare.
Att de desutom är gjorda av en mycket seviceminded svensk gör det ROLIGT att köpa.


12 Aug 2010, 13:20
Profile

Joined: 18 Oct 2008, 17:39
Posts: 74
Location:
Post 
vissa grejer är svåra att provspela, kör inte hur långt som helst,
men visst idealet är ju att testa dom själv


12 Aug 2010, 14:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post 
Då slår jag ett slag för Thesegoto11!
Snabba, låter dig prova ett par veckor.
Slå till!


13 Aug 2010, 19:05
Profile

Joined: 03 May 2008, 09:52
Posts: 4
Location:
Post 
Bostriffer wrote:

vissa grejer är svåra att provspela, kör inte hur långt som helst,
men visst idealet är ju att testa dom själv


Ja, These Go to 11 är toppen.


14 Aug 2010, 00:49
Profile ICQ YIM WWW
Post 
lillefar wrote:

Hmm var nyss i en affär som hade alla modeller av Himmelstrutz och testade rubbet. Måste säga att om man jämför med andra pedaler av hög kaliber så vart jag inte sådär jätteimpad. Väldigt bra pedaler inget snack och särskilt testade jag nord 70 som jag hade tänkt köpa eftersom jag hört så mycket bra om den. Den var bra men i mina öron finns bättre på annat håll. Jag skulle nog provspela först då det är rätt dyra pedaler. Som vanligt är det tycke och smak men kändes inte sådär totalt överlägsna andra pedaler även om det är toppenpedaler. Gramps för att svara på din fråga hörde till de bättre i pedalfloran som jag testade. Provspela !!!


[8D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

Nu är det väl så att det är Fetto Nord
som är överlägsen 90% av od-marknaden, inte Fetto Nord:70,
som är en något "kaxigare" grynigare variant,
som jag personligen inte alls föll för.
Jag tycker Herr Himmelstrutz kunde ha gjort en
Fetto Nord 90 istället!
Finputsat gainen med lite mera finkornig dist och
voilá!!!
Då hade det räckt med 2 pedaler för varje tänkbar
musikstil.


14 Aug 2010, 20:13
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Fetto Nord 70 är min favorit bland överdrivepedalerna. Hade tidigare en Fetto 11.1 som också var kanon. Men Nord 70 har en lite annorlunda voicening. Ett litet mid-omp som jag gillar skarpt.

Det finns många bra overdrivepedaler. Men Fetto hör till det fåtal som stannar hos mig. Kan inte hitta någon som är bättre på det sound som Fetto har. Rätt unika egenskaper. Transprarent med en fräck lätt metallisk klang.

/Gunnar


14 Aug 2010, 21:14
Profile
Post 
Izzy wrote:

Fetto Nord 70 är min favorit bland överdrivepedalerna. Hade tidigare en Fetto 11.1 som också var kanon. Men Nord 70 har en lite annorlunda voicening. Ett litet mid-omp som jag gillar skarpt.

Det finns många bra overdrivepedaler. Men Fetto hör till det fåtal som stannar hos mig. Kan inte hitta någon som är bättre på det sound som Fetto har. Rätt unika egenskaper. Transprarent med en fräck lätt metallisk klang.

/Gunnar

En som har en likadan "voicing" är ju
faktiskt Lovepedal Eternity, som har ett
likadant "kaxigt" Ts-copy/tryne.
1600:- billigare också!

Vilket är (om man är på pedaljakt)
inte en helt ofördelaktig summa.
[8)]

Fetto Nord 70 gillade jag inte alls.
Tyckte att den hade en för konstig "midd-puck"
,samt en transistoraktig high-end karaktär i diskanten.
Vilket kan förklaras med "midd-boosten" i boost-delen.
(gillar förresten inte någon annan pedal
ur Himmelstrutz- serie än den eminenta Fetto Nord).
Vilket bara kanske kan förklara att jag möjligen
är extremt pytte-pytte känslig, med dom små detaljerna.
[;)]


14 Aug 2010, 21:37

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post 
Jag tycker att det skulle vara najs om man fick välja om boosten skulle vara före eller efter disten i Fetto Nord.


14 Aug 2010, 21:51
Profile
Post 
TUF wrote:

Jag tycker att det skulle vara najs om man fick välja om boosten skulle vara före eller efter disten i Fetto Nord.

-Japp, det där är en skitviktig sak!
En liten vipp-arm hade varit PERFEKT!

Att sätta boosten direkt efter guran,
(tycker jag) ger bättre sound, än efter själva
disten.
En jättemiss egentligen![:I]


14 Aug 2010, 22:06
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Jag gillar Himmelstrutz-pedalerna och tycker att de - precis som Björn Juhls alla olika pedaler - håller toppklass.

Jag gillar ett kraftfullt rent grundljud (Hiwatt) och lägger så olika mängder av overdrive/dist till detta.

Vill jag ha ett <u>absolut transparent ljud som inte färgar mitt grundljud</u> så kör jag en Fitzo som "slight breakup" och en Fetto Nord för de mer distade ljuden.
Har inte hittat några pedaler som klår dessa för denna typ av ljud.

Två andra pedaler som funkar bra, men som lägger till mer av en egen personlighet till ljudet, är Bjf Honey Bee för spräcket och Bjf Dyna Red Distortion för de mer distade ljuden. (Jag änvänder då antingen en Mad Professor Sweet Honey eller en egentillverkad ROG Omega som booster.)

Mycket bättre än så (dvs Himmelstrutz/Bjf/Mad Professor) blir det inte!

Beträffande var boosten ligger i Fetto Nord så har jag en Timmy eller RC booster som leadboost efter Fitzo (dvs <i> Fetto Nord - Fitzo - Timmy/RC booster"]).

Tycker man behöver både gainboost ( före overdrive/dist) och solo boost (efter overdrive/dist).


15 Aug 2010, 11:50
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Det är ju en skitbra idé med viparm för att styra boosten före eller efter. Kan appliceras på en rad pedaler. Vill haaaaaaaaaa [:)][:)][:)]
Freppezon wrote:

TUF wrote:

Jag tycker att det skulle vara najs om man fick välja om boosten skulle vara före eller efter disten i Fetto Nord.

-Japp, det där är en skitviktig sak!
En liten vipp-arm hade varit PERFEKT!

Att sätta boosten direkt efter guran,
(tycker jag) ger bättre sound, än efter själva
disten.
En jättemiss egentligen![:I]







"Det är aldrig försent att ge upp"


15 Aug 2010, 12:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Freppezon wrote:
Fetto Nord 70 gillade jag inte alls.
Tyckte att den hade en för konstig "midd-puck"
,samt en transistoraktig high-end karaktär i diskanten.
Vilket kan förklaras med "midd-boosten" i boost-delen.
(gillar förresten inte någon annan pedal
ur Himmelstrutz- serie än den eminenta Fetto Nord).
Vilket bara kanske kan förklara att jag möjligen
är extremt pytte-pytte känslig, med dom små detaljerna.
[;)]


Boosten i Nord-pedalerna har i princip rak frekvensgång. Det finns ingen mid-boost där, eller var det kanske inte det du menade?

Om du upplever att det finns något "transistoraktigt" i Fetto Nord 70 så finns rimligen samma karaktär i Fetto Nord. Och i äldre versioner av Fetto. Det finns knappast någon teknisk skillnad mellan modellerna som skulle kunna förklara det vad jag vet. De är så lika i design och konstruktion. Overdrive-delen i Fetto Nord är för övrigt i allt väsentligt samma som i Fetto Standard som i sin tur är mkt lik den 11.1 jag hade tidigare i sound. Och Fetto Nord 70 är i sound och utförande mer lik Fetto 9.0. Men det är inte några enorma skillnader ens om man är supernoga med detaljer - vilket även jag är. Jag var ju t.ex. så petnoga att jag valde att göra mig av med min 11.1 för att få just en Nord 70 med den lilla skillnaden som är mellan pedalerna.

Jag tycker också det hade varit piffigt med en lösning där man kan välja mellan att ha boosten före eller efter overdrive. Jag vet att Jocke jobbade på det men det gick kanske inte att få till i denna generation. Att boosten nu ändå sitter före od är liksom ingen "jättemiss". Det är ju konstrukionsval utifrån Micke Nords önskemål. Varför in kolla om Jocke kan bygga en med boost efter, elelr med vipparm? Du kanske kan få en signaurmodell - Fetto Freppezon [8D][:)]

/G


15 Aug 2010, 18:14
Profile
Post 
lillefar wrote:

Det är ju en skitbra idé med viparm för att styra boosten före eller efter. Kan appliceras på en rad pedaler. Vill haaaaaaaaaa [:)][:)][:)]
Freppezon wrote:

TUF wrote:

Jag tycker att det skulle vara najs om man fick välja om boosten skulle vara före eller efter disten i Fetto Nord.

-Japp, det där är en skitviktig sak!
En liten vipp-arm hade varit PERFEKT!

Att sätta boosten direkt efter guran,
(tycker jag) ger bättre sound, än efter själva
disten.
En jättemiss egentligen![:I]







"Det är aldrig försent att ge upp"

Kolla då in T-Rex Gristle King,
som har anammat idén.


16 Aug 2010, 11:58

Joined: 10 Aug 2002, 23:07
Posts: 1064
Post 
Jag har en fetto deluxe.

Där sitter boosten efteråt, den modellen tillverkas inte längre.

Har tidigare haft 11.0 och 11.1 samt 9.0

Har inte testat Nord eller Grampz eller fitzo, men är övertygad att de alla är mkt bra.


16 Aug 2010, 13:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.