View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 06:56



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Mad Professor PCB-serie? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Mad Professor PCB-serie?
Hej,

ser att MP släpper ett antal pedaler ur den handbyggda serien i en billigare variant som inte är handbyggd och har en något enklare låda.

Någon som testat och jämfört? Är de lika bra, eller? Har svårt att tänka mig att Björn Juhl skulle kompromissa i ljudkvalitet för att öka försälningsvolymen, men man vet aldrig...

Är sugen på ett Deep Blue Delay och Sweet Honey Overdrive, vore fantastiskt om någon som testat de nya varianterna ville dela med sig av den erfarenheten.

Matte

mslcases@gmail.com


10 Aug 2010, 07:31
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Jag tänker att de kommer få svårt att sälja den dyrare varianten nu.


10 Aug 2010, 08:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Var har du sett/hört detta, var inne på MP´s hemsida men såg inget där?

Kanske han säljer färre av de dyra handbyggda men marknaden är mycket större med lägre priser för samma (?) välljud.


10 Aug 2010, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Fanns flera på ebay, bl a DBD och SHO och LGW i s k Factory edition.

Sebbe har dem också på These go to eleven.

Matte

mslcases@gmail.com


10 Aug 2010, 10:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Ett klipp där Bobby D jämför båda versionerna av LGW:
http://www.youtube.com/watch?v=I0yQEiDmORc&playnext=1&videos=hvWzfT0PWfo


10 Aug 2010, 12:52
Profile WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Är också intresserad av detta. Det står om den nya serien på förstasidan ju!

http://www.mpamp.com/pedal/index.html

Verkar intressant..

/ Calle


10 Aug 2010, 13:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Hhmm, Pro Guitar Shop tar 195 USD för en PCB Deep Blue Delay och 169 USD för en Sweet Honey Od...blir ju inte mer än ca 2800 med frakt hem till dörr'n...

http://proguitarshop.com/store/effects-delay-pedals-mad-professor-delay-pedals-c-602_9_158/mad-professor-deep-blue-delay-cb-p-2178

Matte

mslcases@gmail.com


11 Aug 2010, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
AMI wrote:

Ett klipp där Bobby D jämför båda versionerna av LGW:
http://www.youtube.com/watch?v=I0yQEiDmORc&playnext=1&videos=hvWzfT0PWfo


Hörde ingen skillnad alls, faktiskt!

Matte

mslcases@gmail.com


11 Aug 2010, 00:28
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Varför gå över ån efter vatten:-) These go to 11 tar 1895:- för Little Green Wonder(LGW) och Sweet Honey(SHOD), samt 2095:- för Deep Blue Delay(DBD). Riktigt överkomligt. Och med deras generösa policy kan du ju testa och skicka tillbaks om du inte gillar.

Har en äldre SHOD och en nyare LGW. Har haft en BJF LGW tidigare men har varken samma stärkare eller gura kvar så det är svår att avgöra skillnader/likheter.
Har aldrig haft en tidig MP LGW men tror inte det skiljer något.

LGW är toppenpedal men jag funderar att ev sälja/byta bort den då jag har många liknande od.
Men Sweet Honey är en keeper. Kan ratta in den som en Honey Bee + att den har ytterligare ljudmöjligheter. Jag kör den på ganska låg gain mest för att feta till soundet lite, låter lite tweedigare än rakt i min blackfejsade Vibrolux.

DBD i den nya versionen har väl kortare delaytid, 450 ms mot 600 ms på den gamla, annars tror jag inte det r någon skillnad. Är också sugen på en sån då jag sällan använder längre delaytider, men just för tillfället så duger min Carbon Copy.

/Thomas


11 Aug 2010, 09:07
Profile

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Hoffe wrote:

LGW är toppenpedal men jag funderar att ev sälja/byta bort den då jag har många liknande od.
Men Sweet Honey är en keeper. Kan ratta in den som en Honey Bee + att den har ytterligare ljudmöjligheter. Jag kör den på ganska låg gain mest för att feta till soundet lite, låter lite tweedigare än rakt i min blackfejsade Vibrolux.

/Thomas


Hur upplever du skillnaden mellan LGW och SHOD? Står i valet och kvalet för vilken jag ska välja. Vad begär du för din LGW ifall du vill sälja bort den? [:)]

/ Calle


11 Aug 2010, 13:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Den största skillnaden mellan SHOD och LGW på det sättet jag använder dem och de inställningarna tycker jag är att LGW:n har ett mer distinkt övre mellanregister. Men det går att ratt in mer lägre mellan också för att feta till singlecoil.
Tycker SHOD är lite fetare, kan vara att den känns mer i mellan/lägre mellanregistret. Så tycker jag att LGW:n är mer distink över huvudtaget och SHOD är lite skönt organisk. Svårt att sätta ord på det, man måste testa. Alla är så olika och hur man uppfattar sound är också väldigt olikt.
Så det som jag beskriver kan ju du uppfatta på ett helt annat sätt:-)

Är lite osäker på om jag ska sälja LGW:n efter att ha testat lite i dag igen. Den har sin plats på bordet, men jag vill få in ett annat sound också och det börjar bli trångt, men ev så ska jag börja stoppa undan pedaler som man kan komma att behöva någon gång istället för att kategoriskt sälja så fort man tröttnat:-)

/Thomas


12 Aug 2010, 13:27
Profile

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Hoffe wrote:

Den största skillnaden mellan SHOD och LGW på det sättet jag använder dem och de inställningarna tycker jag är att LGW:n har ett mer distinkt övre mellanregister. Men det går att ratt in mer lägre mellan också för att feta till singlecoil.
Tycker SHOD är lite fetare, kan vara att den känns mer i mellan/lägre mellanregistret. Så tycker jag att LGW:n är mer distink över huvudtaget och SHOD är lite skönt organisk. Svårt att sätta ord på det, man måste testa. Alla är så olika och hur man uppfattar sound är också väldigt olikt.
Så det som jag beskriver kan ju du uppfatta på ett helt annat sätt:-)

Är lite osäker på om jag ska sälja LGW:n efter att ha testat lite i dag igen. Den har sin plats på bordet, men jag vill få in ett annat sound också och det börjar bli trångt, men ev så ska jag börja stoppa undan pedaler som man kan komma att behöva någon gång istället för att kategoriskt sälja så fort man tröttnat:-)

/Thomas


Haha tackar! Så vilken hade du tryckt igång för ett redigt solo om du ska stacka den med en annan OD? [:p]

/ Calle


12 Aug 2010, 20:24
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.