View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 18:20



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Effektfrågor 
Author Message

Joined: 17 Mar 2006, 17:27
Posts: 24
Location:
Post Effektfrågor
Tjenare!

Jag är ute efter tips på
1. Bra reverbpedal. Finns det bra digitala eller är det analogt som är bäst?

2. Vad heter den där typiska effekten som många använde på åttitalet under solon? Svårt att förklara ljudet men det blir lite mer metalliskt kanske. Kan det vara phaser?

Johan


09 Aug 2010, 18:14
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post 
1. Digitala. Malekko Chicklet, T-rex Tonebug reverb eller Boss FRV-1 är exempel på bra alternativ.
2. 80-tal=Chorus?
Om du tänker på metalliskt ljud kan det kanske handla om Flanger? Eddie Van Halen tex använder både Flanger och Phaser.
http://www.youtube.com/watch?v=6c_xQhQgv4I
http://www.youtube.com/watch?v=d8vJ1OvC ... re=related


09 Aug 2010, 19:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
1. Lita på dig själv och testa reverb och välj det du tycker låter bra. Kör själv bland annat med en Alesis microverb (halvrack) till en av mina stärkare som saknar detta och det låter kanon och bra mycket bättre än de flesta pedaler klarar av undantaget TC och några få till som har ett bra reverb i pedalform.

2. Nästa helt säkert flanger

"Det är aldrig försent att ge upp"


09 Aug 2010, 19:30
Profile WWW

Joined: 17 Mar 2006, 17:27
Posts: 24
Location:
Post 
Tackar! Då börjar (det roliga) letandet efter rätt reverb och eventuellt en flanger. [8D]


13 Aug 2010, 19:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post 
Boss FRV-1 [:D]


13 Aug 2010, 21:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
1. T-Rex room.mate
2. Hitta nått på youtube där effekten förekommer på ngt solo och länka så får du säkert bra svar.

myspace.com/slackervillezoo


13 Aug 2010, 21:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Den typiska effekten under solon (förutom fuzz el overdrive) är tveklust ett bra chorus. Boss CE-2 var "kung" på den tiden och håller bra än idag! [:D]

Jag har varit en stolt ägare av en CE-2 sedan första halvan av 80-talet. För något år sedan blev min pedal stulen vid ett inbrott i replokalen och då fick jag genast hjälp av en Bojare att ersätta den stulna peddan med en autentiskt likadan dito. Tyvärr har jag glömt nicket på den Bojaren - men jag glömmer aldrig vänligheten att assistera en broder i nöd! [:)]

Att tänka på: CE-2 tillverkade i Japan är väsentligt bättre än de tillverkade i Taiwan. Jag tror även att några tillverkats i Korea, men om dessa vet jag ingenting. Alla är dock OK. Japsarna är top-nodge. [8D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


13 Aug 2010, 22:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post 
FenderBender wrote:

Den typiska effekten under solon (förutom fuzz el overdrive) är tveklust ett bra chorus. Boss CE-2 var "kung" på den tiden och håller bra än idag! [:D]

Jag har varit en stolt ägare av en CE-2 sedan första halvan av 80-talet. För något år sedan blev min pedal stulen vid ett inbrott i replokalen och då fick jag genast hjälp av en Bojare att ersätta den stulna peddan med en autentiskt likadan dito. Tyvärr har jag glömt nicket på den Bojaren - men jag glömmer aldrig vänligheten att assistera en broder i nöd! [:)]

<font color="red">Att tänka på: CE-2 tillverkade i Japan är väsentligt bättre än de tillverkade i Taiwan</font id="red">. Jag tror även att några tillverkats i Korea, men om dessa vet jag ingenting. Alla är dock OK. Japsarna är top-nodge. [8D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

Det är sant men skillnaden beror till stor del på att trimpottarna på Taiwan inte ställts in med samma nogrannhet som japanerna. Jag tror man måste ha occiloskop för att göra detta, så håll fingrarna i styr [:D]


14 Aug 2010, 09:39
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 02:13
Posts: 748
Location: Ulricehamn
Post 
vill man komma riktigt billigt undan med reverb så är DANELECTRO DJ4 CORNED BEEF en kanonpedal.

_____________________________
"Touch these days and I'll kill you"


14 Aug 2010, 11:25
Profile

Joined: 17 Mar 2006, 17:27
Posts: 24
Location:
Post 
Tack för alla tips!

Kom precis att tänka på att ljudet jag är ute efter finns i en låt med Def Leppard (såklart). Låten heter Animal och gitarren i melodislingan i introt har precis det ljud jag försökte förklara. Spotifylänk:

http://open.spotify.com/track/6EqxPYymPTwii63DXoe4Jc


23 Aug 2010, 17:17
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.