View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:44



Reply to topic  [ 1531 posts ]  Go to page Previous  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 52  Next
Senaste pedalköpet? 
Author Message

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Senaste pedalköpet?
Köpte mig en OKKO Diablo G+, Paisley Drive och en TC Mini Spark för ett tag sen.

OKKOn är en av de bästa od/dist pedaler jag haft; väldigt tydlig och definierad med fin strängseparation. Man har stora möjligheter att verkligen tweaka till ljudet för att matcha stärkarn. Jag körde ju Bogner Blue / Red förut och nu sista 1 1/2 året nästan uteslutande Kemper men jag behövde nåt som låter riktigt bra genom olika Fenderstärkare där jag tycker Bognerpedalerna kan bli lite fnissliga. Diablon levererar ordentligt. Jag är grymt imponerad över hur distinkt och aggressivt den kan låta samtidigt som den aldrig blir harsh eller skrikig. Lustigt dock, när man läser på forum så verkar dom flesta använda den som low/midgainer men jag föredrar den definitivt som mer mellan/höggainare.

Paisleyn har jag haft tidigare och jag ångrade mig direkt när jag sålde den. Det är ju i grunden en TS med extra "tweaks", och ska tydligen simulera Brads Trainwreck om jag förstått det hela rätt. Jag tycker det är svårt med humbuckers (som jag nästa uteslutande använder) ihop med TS-pedaler men jag ville verkligen ha en på bordet och denna, med sina möjligheter att ändra mids och presence, gör jobbet riktigt bra. Dock måste man komma upp i lite volym för annars låter det inget vidare. Den har rätt mycket clean bleed också, vilket jag inte gillar, men det funkar bra när man drar på lite volym som sagt.

Mini Spark:en gör ju det den gör....clean boost. Jag använder den sist i kedjan som soloboost och det gör den ju galant.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


15 Jul 2016, 07:17
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Senaste pedalköpet?
Kör också Spark sist i kedjan och grym kontroll över signalen in i stärkare på alla möjliga sätt.

Köpte också tillbaka Rockbox Boiling Point och den gamla versionen som låter rätt och ser rätt ut den är makalöst mångsidig och väldigt mycket att trycka på med om det behövs. Faktiskt en pedal med varningstext som man bör ta på alvar för den kan leverera väldigt hög gain. Styrkan är dock inte styrkan utan mångsidigheten och alla inställningsmöjligheter. För min del är nog OD letandet över :-)

Expresso fx i form av Germanium fuzz i mojoversion har varit en trevlig bekantskap och det bästa i fuzzväg jag hittills prövat. Men jag har också kommit underfund med att jag inte ska ha en fuzz i pedalbordet hur bra det än låter då det inte går ihop med min spelstil. Däremot jävligt kul att lyssna på de som kan lira med fuzz.

Nu bara att se fram mot nästa pedalköp eller byte för hur skulle världen se ut utan oss pedafreaks?

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Jul 2016, 22:26
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
En Drybell Vibe Machine V-1 blev det.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


28 Jul 2016, 07:51
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Senaste pedalköpet?
snart dimper en sån här ner i lådan...

EDIT:
testat den en del nu och jädrar vilken go pedal. mest inspirerande på länge.
gillade känslan i Bogner Red, dvs hur den svarade på anslag etc, väldigt förstärkarlikt.
denna har samma känsla fast ett ljud som passar mig bättre.

Dock ingen pedal för nån som gillar tight hi gain, glöm det.
detta är en old school marshall pedal med extra allt!

Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


Last edited by Din_Mentor on 12 Aug 2016, 06:52, edited 1 time in total.



28 Jul 2016, 22:22
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Senaste pedalköpet?
Mera Sola Sound Pedaler!

Image


28 Jul 2016, 23:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Senaste pedalköpet?
Dunlop Mini Wah!

Inställd på LOW-läget så låter den underbart bra.
Skapligt pris och fantastiskt solitt bygge

Bra quack..också

_________________
http://www.ergopikk.com


Last edited by FuriousFingers on 06 Sep 2016, 09:30, edited 1 time in total.



11 Aug 2016, 16:52
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Senaste pedalköpet?
MXR M300. Mitt gamla EBS reverb pajade så jag fick leta upp något nytt. Detta var det bästa som fanns i den lokala musikaffären och jag blev positivt överraskad. Brukar inte gå igång på MXR pedaler. Den har true bypass eller buffered bypass, analog torr signal och 6 olika reverbljud. Jämförde mot reverben i min H9 och det låter inte så tokigt.


03 Sep 2016, 23:53
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
monk wrote:
MXR M300. Mitt gamla EBS reverb pajade så jag fick leta upp något nytt. Detta var det bästa som fanns i den lokala musikaffären och jag blev positivt överraskad. Brukar inte gå igång på MXR pedaler. Den har true bypass eller buffered bypass, analog torr signal och 6 olika reverbljud. Jämförde mot reverben i min H9 och det låter inte så tokigt.


Testade den igår genom en Landau HR, mycket bra pedal! Färgar absolut ingenting av grundtanken och riktigt bra emuleringar. Lite dyr kanske, använder bara reverb hemma.
Pad var kul, lägger till oktav till ett stort hall reverb. Plate grymt till country och mod var snyggt till öppet klingande ackord. Lite sugen trots allt...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


04 Sep 2016, 10:12
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Senaste pedalköpet?
Har haft Strymon flint tidigare och den kändes väldigt dyr i förhållande till ljudkvalitet. Mxr känns bättre faktiskt. Och en tusenlapp billigare.


04 Sep 2016, 11:16
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Origin Cali76 Compact deluxe compressor. Hittills är jag grymt imponerad av den. Låter så bra och stora inställningsmöjligheter. Giggade igår med bara en Tele, Cali67:an och en Mi Audio Blues Boy deluxe in i min 18 watt Marshall-klon 1x12a på nästan fullt spätt. Så jäkla kul.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


04 Sep 2016, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Senaste pedalköpet?
Råkade vinna en Boss Mt-2 på Tradera :lol:


06 Sep 2016, 09:27
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Senaste pedalköpet?
Jag och dottern var inne på 4Sound Södermalm och provade BOSS pedaler för ett par månader sedan, hon älskade just MT-2 ;-) men inte köpt någon ännu.

Just denna pedal verkar folk ha exceptionellt variande åsikter om men majoriteten ganska negativa.

Rolig video MT-2 här
https://www.youtube.com/watch?v=l6x6AjsKaMk

Frågan är dock om inte MT-2 är bäst inställd som boost och nyttjar pedalens eq inställningar, en del verkar använda den så.
https://www.youtube.com/watch?v=-xWaNLjElEk

Overdriver wrote:
Råkade vinna en Boss Mt-2 på Tradera :lol:


06 Sep 2016, 10:21
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Senaste pedalköpet?
makatech wrote:
Jag och dottern var inne på 4Sound Södermalm och provade BOSS pedaler för ett par månader sedan, hon älskade just MT-2 ;-) men inte köpt någon ännu.

Just denna pedal verkar folk ha exceptionellt variande åsikter om men majoriteten ganska negativa.

Rolig video MT-2 här
https://www.youtube.com/watch?v=l6x6AjsKaMk

Frågan är dock om inte MT-2 är bäst inställd som boost och nyttjar pedalens eq inställningar, en del verkar använda den så.
https://www.youtube.com/watch?v=-xWaNLjElEk

Overdriver wrote:
Råkade vinna en Boss Mt-2 på Tradera :lol:



Jag har faktiskt givit mig själv utmaningen att modda den till den låter bra. Skulle vara kul att ha den på bordet bara för att se folks miner 8)


06 Sep 2016, 13:21
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Köpte en Joyo D-SEED delaypedal på ebay. Billig och så men jag ska ha den som delay på ett rep/litetgigg-bord med en keeley GC-2 Comp, en Timmy, delayet och nån stämmare. Den lät bra på YT, har digital/analog/modulation/revers-inställningar och två program så man kan ha typ ett slapback och ett "vanligt" delaysound. Drog inte så mycket kräm heller så den verkar funka med min strömdosa (Cioks Schizofrenic). Ska bli kul att testa.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


07 Sep 2016, 20:11
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Senaste pedalköpet?
makatech wrote:
Jag och dottern var inne på 4Sound Södermalm och provade BOSS pedaler för ett par månader sedan, hon älskade just MT-2 ;-) men inte köpt någon ännu.

Just denna pedal verkar folk ha exceptionellt variande åsikter om men majoriteten ganska negativa.

Rolig video MT-2 här
https://www.youtube.com/watch?v=l6x6AjsKaMk

Frågan är dock om inte MT-2 är bäst inställd som boost och nyttjar pedalens eq inställningar, en del verkar använda den så.
https://www.youtube.com/watch?v=-xWaNLjElEk

Overdriver wrote:
Råkade vinna en Boss Mt-2 på Tradera :lol:

Jepp, jag körde den som soloboost för att få ett Schenkerdoftande "awwww"-sound - typ som en notchad wah. Det fungerade men jag ledsnade snabbt på det ljudet. Roligare med riktig wah isåfall.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


08 Sep 2016, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Har köpt tre Mxr pedaler som är på väg. Analog Chorus, Uni Vibe och den fantastiska M300 reverb.

George Tripps har verkligen lyft Mxr/Dunlop, många bra pedaler därifrån.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


16 Sep 2016, 20:26
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Senaste pedalköpet?
Köpte en H9 core. Eftersom jag redan har två H9 uppgraderade till H9 Max så tog det bara några sekunder att föra över ljuden till core. Alla tre körs parallellt via en RJM mixer.


26 Sep 2016, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: Senaste pedalköpet?
Ett dubbelköp på ebay minsann. En Boss Ph-2r och en Boss Fz-3. Mest för att återuppleva mina ungdomsår på TBV. Phasern låter jäkligt bra och fuzzen gör jobbet


12 Oct 2016, 19:30
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Senaste pedalköpet?
En visual sound route 66 blev det från ebay. består av en förbättrad tubescreamer 808 med mer dist, mer boost, aningen mer transparent + en switch för mer botten/bas OCH en ROSS compressor fast med en switch som aktiverar en tonkontroll + att compressorn dessutom går att använda som en boost.
Blir som 4 pedaler i en :)
Låter helt enkelt grymt bra och compressorn är helt transparent. Skitcoolt att kunna boosta stärkaren med OD:n och om man vill ha ännu mer tryck aktivera compressorn som boostar o ger ännu mer häng. Inbyggd finns även en noisegate som ställs in på insidan.

Blir en keeper helt klart så nu blir det funderingar på att göra mig av med en del gamla pedaler som jag förmodligen aldrig kommer använda mer :)

Image


25 Oct 2016, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Va kul, en till som hittat Route 66! Min absoluta favoritpedal sedan många år, har den äldre varianten med fulltoneswitchar i övrigt samma.

Spelar ingen roll hur många od's jag testar, återvänder alltid till Route 66. Kompressorn är grymt bra som boost/eq, har min på hela tiden.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


25 Oct 2016, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Senaste pedalköpet?
Eller hur :D
Var en gång i tiden ute efter en compressor/boost o od i samma pedal men trodde inte det fanns ;) Tyckte det hade varit smart liksom..
sen tipsade walain om Route 808 som en grym od och då hittade jag route66:an, då fick jag ju precis det jag var ute efter o lite till dessutom. Var redan ute efter att byta ut min gamla dynacomp mot nått bättre, mer transparent o med mer output o nu behöver jag inte leta efter det heller längre haha, så grymmt :twisted:


25 Oct 2016, 14:50
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Senaste pedalköpet?
jepp, min double trouble har stått stadigt på live-bordet ända sedan jag köpte den, måste varit ett bra gäng år sedan nu. Har även en route 808 single pedal, som används på det stora rep-bordet. Bästa ODn!

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


25 Oct 2016, 15:28
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Senaste pedalköpet?
Blev en "the Dude" efter att ha ägt en massa varianter på dumble temat inklusive mad professors variant och the Dude är väl den pedal som kommer närmast (borträknat preamps) men är användbar på många sätt då den ha en bred ljudpalett och har en gaspedal som funkar. Efter att ha ägt och testat många pedaler blir man väl lite bortskämd men också blase men denna pedal fick mig att piggna till och en positiv överraskning för motsatsen är man ju van med :-) Prövade i tre olika förstärkare och det lät bra olika vilket enlligt min erfarenhet är ett gott tecken.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


25 Oct 2016, 16:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Senaste pedalköpet?
ok... ifall nån som läser detta tycker det mest låter virrigt :mrgreen:

Visual Sound route 808 = sjysst maxon 808 klon, men bättre + bassboost.
Visual Sound double trouble = två route 808 i samma pedal
Visual Sound route 66 = en route 808 + en ROSS-klon comp i samma pedal..


25 Oct 2016, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Om vi nu ska nörda ner oss i Visual Sound så finns även Dr Jekyll and Hyde. Samma 808 od och en dist av high gain karaktär. Jäkligt bra den också!
H20 är ett chorus och delay/echo i samma skal.

Numera heter företaget Truetone, pedalerna är inne på v3. Den nya Route 66 är en ny design där od bygger på deras Drivetrain en ganska neutral eq och en bra bit från en ts808. Kompressor delen har en blendfunktion. Låter inte alls som min gamla men bra för det.

Ja, jag gillar Visual Sound /Truetone

Matte

_________________
the older I get, the better I was


26 Oct 2016, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Senaste pedalköpet?
clapton71 wrote:
Om vi nu ska nörda ner oss i Visual Sound så finns även Dr Jekyll and Hyde. Samma 808 od och en dist av high gain karaktär. Jäkligt bra den också!
H20 är ett chorus och delay/echo i samma skal.

Numera heter företaget Truetone, pedalerna är inne på v3. Den nya Route 66 är en ny design där od bygger på deras Drivetrain en ganska neutral eq och en bra bit från en ts808. Kompressor delen har en blendfunktion. Låter inte alls som min gamla men bra för det.

Ja, jag gillar Visual Sound /Truetone

Matte


Jag testade deras senaste Vs-Xo overdrive, eller vad den nu hette, men den var inget för mig. På tok för många rattar och reglage, och lät mer modern på något sätt.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


27 Oct 2016, 09:28
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Senaste pedalköpet?
Fulltone Wahfull. Kör med en musicomlab switcher på pedalbordet och styr allt med en midipedal. Vill inte ha det stora bordet vid fötterna när jag spelar så jag brukar bara ha midipedalen och en expressionpedal framme. Pedalbordet står bredvid förstärkaren, så slipper man vara nojig över om någon i publiken råkar dansa upp på bordet eller spilla ut öl. Det fina med Wahfull wah pedalen är att man styr den med en expressionpedal.

https://youtu.be/2YAdmPe_5cI


29 Oct 2016, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2009, 15:58
Posts: 392
Post Re: Senaste pedalköpet?
Berkos Third Stone fuzz. Mycket nöjd :)

_________________
Man behöver aldrig va lugn


01 Nov 2016, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Jam Pedals Tube Dreamer +

Köpte sen av en trevlig herre på FB. Har dock inte testat den än men har hört mycket gott om den så förväntningarna är höga...

Lovepedal Pickle vibe igen. Har kört en testrunda och köpt/sålt/bytt ett antal vibe pedaler på sistone. Jag gillar effekten mycket, subtilt swoosh som passar bra till klingande ackord och plock. Många jag testat kapar för mycket topp och ändrar hela karaktären av grundljudet. Den lilla Pickle Vibe är bäst hittills, ställer man den lågt så hör man nästan inte att den är på.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


30 Nov 2016, 21:57
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Senaste pedalköpet?
Tubedreamer plus är kanon tycker jag. Min roligaste "pedal" i år är Suhr iso line out box. Fattar inte varför jag inte skaffat den tidigare.


30 Nov 2016, 23:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1531 posts ]  Go to page Previous  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 52  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.