View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 07:02



Reply to topic  [ 1531 posts ]  Go to page Previous  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52  Next
Senaste pedalköpet? 
Author Message

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Digitech Freqout - skitkul pedal som fejkar rundgång utan öronbedövande volym på stärken. Låter väldigt "verklig" men kan låta skum om man inte aktar sig. Risken är att man kommer överanvända den eftersom den är så skojig.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


11 May 2017, 17:32
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Senaste pedalköpet?
Ventura vibe.

Univibe, pitch shifter och rotary i samma skal. Har bara testat kort men viben låter kanonbra tack vare en tonkontroll som flyttar upp den från basregistret. Ramping gör den också.

Rotary låter mer än ok, kan också rampas. Driveratten ger spets. Gillar den!

Pitch shifter gör mig sjösjuk, har aldrig gillat vibratoeffekten...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


11 May 2017, 20:34
Profile

Joined: 24 Oct 2016, 19:41
Posts: 224
Post Re: Senaste pedalköpet?
JHS Milkman nyss hemkommen. Gott första intryck! :)


18 May 2017, 19:25
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Source Audio Soleman - MIDI-pedal som jag använder för att styra min Eventide H9.
Liten, smidig och väldigt mångsidig med tre olika modes (scene, list och panel), samt att den är väldigt enkel att programmera via "soleman editor" som finns att ladda ner till både PC och Mac.
Det går dessutom att koppla till expressionpedal samt en extra switch pedal om man har behov av det.

Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


19 May 2017, 08:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Mad Professor - Evolution Orange Underdrive.

Har nyss fått hem den, så jag har inte hunnit repa med den ännu. Men den verkar göra det jag hade tänkt.....väldigt bra.
Jag använder ofta volymkontrollen på gitarren för att reglera mängden dist.
Men det är enklare att snabbt byta ljud med denna pedalen. Dessutom tappar man ingen diskant. (beroende på hur man ställer eq:n såklart)

_________________
http://www.pigsinspace.se


04 Jul 2017, 12:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Köpte en Analogman King of Tone av rallyratten.
Så den kom i Måndags. I nyskick och föredömligt förpackad i både plast och kartong. :)

Har bara hunnit testa lite snabbt på ganska svag volym, men det känns som att det är en mycket bra pedal.
Och kommer säkert att bli ett bra komplement till förstärkarens distkanal.

....ska provspela den ordentligt på normal repvolym ikväll. :mrgreen:

_________________
http://www.pigsinspace.se


12 Jul 2017, 10:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1968
Location: Linköping
Post Re: Senaste pedalköpet?
Äntligen!!!

Sålde en MP SHOD för ett antal år sedan???
Nu är ordningen återställd med en "ny/beggad" MP SHOD på bordet....

_________________
Bojen sponsor


12 Jul 2017, 11:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
TC Electronics Polytune mini noir.

Fick tyvärr inte plats med min Sonic research Turbo Tuner på pedalbordet längre.., men polytunern var helt ok. Och mindre..

_________________
http://www.pigsinspace.se


14 Jul 2017, 08:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: Senaste pedalköpet?
Way Huge Saffron Squeeze compressor! Väldigt nöjd hittills. Kört den mest med mitt elpiano än så länge.

_________________
Occult Electronics


14 Jul 2017, 12:06
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Senaste pedalköpet?
Friedman BE-OD och Pettyjohn Chime. Båda väldigt bra på sin grej.

Chime har beskrivits som en "pushed AC30" av Stephen Pettyjohn själv och, tja, har aldrig lirat en sån på full volym men pedalen låter fantastiskt bra. Det är en väldigt dynamisk low/midgain od.
Framförallt gillar jag den med singlecoils. Den smälter ihop med förstärkaren på ett förnämligt sätt. Rekommenderas starkt.

BE-OD känner säkert dom flesta till. Typ moddad Marshall med extremt mycket gain (om man vill). Tycker den är väldigt lik CM Plexitone fast med mer kontroll.
Lite midfattig så ihop med en Fenderstärk är den ingen vinnare tycker jag. Jag föredrar min Bogner Uberschall för denna typ av ljud.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


18 Jul 2017, 10:10
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Köpte en ... Tubescreamer, fast min-varianten från Ibanez. Använder den som boost till min Double Decker, funkar kanon på båda kanalerna.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


06 Nov 2017, 12:06
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Ska hämta en Firedman Dirty Shirley på vägen hem från jobbet idag... :D
Annars var det en Bogner La Grange, riktigt bra. Fick testa den lite på gig i helgen. Den fick gå på lägsta gainområdet, in i en ren förstärkare, med en CM Plexitone Low Gain framför, med en SG utrustad med SD Antiquities. Lät absolut bra!

_________________
Image


06 Nov 2017, 14:20
Profile WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 252
Post Re: Senaste pedalköpet?
Skreddy Screwdriver Mini Deluxe. Älskar Screwdriver-pedalerna. Har standard-varianten också. Dem har ett fantastiskt sjung i diskanten, och det blir inte hårt/vasst.


25 Nov 2017, 18:08
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Senaste pedalköpet?
Vad händer här egentligen? Har folk slutat köpa pedaler?

Jag har skaffat mig två nya rymdeffekter; en Neunaber WET reverb (mono-versionen) och en Pearl AD-33 analogt delay.

WET köpte jag mest för att jag var nyfiken på det här med "oändlig" decay. Man tar ett ackord, och det kommer ligga kvar i bakgrunden i princip hur länge som helst, så länge man håller sig till skalan. Kul leksak om man tycker att det blir lite tomt när man spelar själv, men ljudet är jag i ärlighetens namn inte så imponerad av. Föredrar analoga grejer helt enkelt.
AD-33 är ett två-kanaligt delay som låter riktigt bra. Tänkte ställa ena kanalen för ett ganska kort, subtilt delay som emulerar ett reverb (eftersom riktigt reverb i mitt tycke oftast går överstyr tillsammans med overdrive), och den andra kanalen för ett lite längre, spaceigare lead-delay. 18v går den på också, så headroom finns det i mängder!


06 Jan 2018, 21:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Dags att fylla på lite i den här tråden:

JAM pedals - The Chill
Bra tremolo, som kan låta allt från mjukt och fint till att nästan klippa av ljudet om man vill.
Bra med en levelkontroll som även kan boosta. Det gör att det funkar att ha den som soloboost i effektloopen om man drar ner depth kontrollen till 0.

Tone Factor - Nebula
En Phase 45. Gillar den här typer av phasers, och den här låter riktigt bra.

Friedman Dirty Shirley
Mycket bra "hårdrockspedal" Tycker att den låter mycket JCM800. Bra inställningsmöjligheter med bas, mid, treble och presence.
Gillar switchen som tightar till basen.

3rd Power Roosevelt Drive
Väldigt anslagskänslig och förstärkarlik overdrive. Bra eq möjligheter med bas, mid och treble.
Mycket transparent och komprimerar inte mycket.

Kanske ingen pedal men en kul sak...
Har även köpt en Two Notes Torpedo Captor. Vilket är en reactive loadbox, med inbyggd högtalarsimulering (om man vill) och attenuator.
Riktigt smidig om man vill spela på en riktig förstärkare hemma. Man får ju med mjukvaran Wall of Sound, med massa mjukvarusimuleringar för högtalarlådor och mickar mm.
Ska testa att använda den på nästa gig (på lördag) istället för att micka förstärkaren.

_________________
http://www.pigsinspace.se


Last edited by 1331 on 11 Jun 2018, 16:09, edited 2 times in total.



10 Jan 2018, 08:43
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Senaste pedalköpet?
Analogman Astrotone

Tänkt köra den i redan skitig stärk, har bara testat den hemma i thr än så länge
men den låter lovande :)

Nån annan Astrotone användare här ?
verkar vara en lite "off" analogmanpedal..

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


10 Jan 2018, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Senaste pedalköpet?
Jag har krupit ut ur garderoben som en fullfjädrad onanist, det vill säga Gitarr-onanist och inhandlat en Boss RC-1 Loop pedal!
Roligt att kunna spela sina räkor över ett riktigt bra komp av en rutinerad gitarrist! (mig själv!)
Förutom den rena spelglädjen ett utmärkt verktyg vid arrangering, musikaliskt experimenterande med harmonier, rytmer etc!
Bidrog även till en sund samhällsutveckling genom att köpa den i en hederlig musikaffär belägen i en vanlig Svensk småstad!

_________________
pudas


10 Feb 2018, 11:48
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Senaste pedalköpet?
Igår kom jag över en "Shaftesbury Squall Pedal by Rose-Morris"!
En sen 60 tidig 70 talare med så användbara effekter som Tornado,Surf,WahWah och funkar även som volympedal,MEN den viktigaste/tuffaste effekten av alla,nämligen Sirén!!!!!
En likadan pedal användes av Sweet på deras låt Blockbuster,tror även Kiss körde med sirén emellanåt.
Hursomhelst,en kul pedal att ha i hyllan,ska vara tillverkad av Shin-Ei och bara ommärkt till Shaftesbury,och Shin-Ei är cool,har en gammal TR-8 fuzz/wah i nyskick med både kartong och instruktioner,samt en Shin-Ei Companion förstärkare,en fin combo.....
En dröm på pojkrummet under tidigt 70 tal att köra en japansk fuzz/wah pedal in i en liten japansk transistorcombo och skrämma grannarna med allt oljud detta frambringar :-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


15 Feb 2018, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Senaste pedalköpet?
gretschen wrote:
Igår kom jag över en "Shaftesbury Squall Pedal by Rose-Morris"!
En sen 60 tidig 70 talare med så användbara effekter som Tornado,Surf,WahWah och funkar även som volympedal,MEN den viktigaste/tuffaste effekten av alla,nämligen Sirén!!!!!
En likadan pedal användes av Sweet på deras låt Blockbuster,tror även Kiss körde med sirén emellanåt.
Hursomhelst,en kul pedal att ha i hyllan,ska vara tillverkad av Shin-Ei och bara ommärkt till Shaftesbury,och Shin-Ei är cool,har en gammal TR-8 fuzz/wah i nyskick med både kartong och instruktioner,samt en Shin-Ei Companion förstärkare,en fin combo.....
En dröm på pojkrummet under tidigt 70 tal att köra en japansk fuzz/wah pedal in i en liten japansk transistorcombo och skrämma grannarna med allt oljud detta frambringar :-)
//Robban


Gratulera till en härligt knäpp pedal! Undrar var det var för skumma figurer som jobbade som produktutvecklare på Shin-Ei ?!

Kommer ihåg att det kallades "panik knapp" av gitarrister med dåligt minne, bara stampa på siren knappen när man glömt hur låten gick!

_________________
pudas


20 Feb 2018, 10:05
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1318
Location:
Post Re: Senaste pedalköpet?
Lovepedal Rubber Chicken.
Så här kan den låta: https://youtu.be/jOVkxxEU7C4


04 Apr 2018, 22:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Lovepedal Missisippi Tchula
Har haft den vanliga Tchulan, och gillade den väldigt mycket. Trodde först att detta skulle vara en variant på den, typ som en COT men med både volym och Gain-kontroll.

Men det här är en Fuzz med germanium transistorer, typ Fuzzface. Men den har ändå lite av karaktären från den vanliga Tchulan.
Den funkar precis som en fuzzface bäst in i en skitig förstärkare eller in i en annan od. Det finns många bra ljud i denna pedal om man använder volymkontrollen på gitarren.
Har fått den att funka bra både med Les Paul och strata.
Det blev en riktigt trevlig överraskning, och den kommer definitivt få en plats på mitt pedalbord.

Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


05 Apr 2018, 12:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Senaste pedalköpet?
Mina senaste inköp är:

1. MESA - Throttle Box
2. Marshall - Jackhammer
3. MESA - Flux Drive

(bild bara för att...)
Image


05 Apr 2018, 13:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
Source Audio Vertigo (tremolo) + Source Audio LA Lady (OD/Dist)
Underbart ljud, finns alla pedalvarianter ljud i dem samlade(Digitala grunkor)
Image
Image


07 Apr 2018, 14:13
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Senaste pedalköpet?
En Strymon Deco kom med i ett byte. Låter fantastiskt bra som lätt-lätt överstyrd och komprimerad ton, och med snyggt slap-back delay. Den kan mycket mer, får testa mig fram. En Digitech Trio+ med pedal slank också in under mars. Har inte hunnit mer än att köra igång den, men tanken är ju en outtröttlig repkompis.

_________________
Image


Last edited by kjelle on 09 Apr 2018, 21:44, edited 1 time in total.



09 Apr 2018, 12:51
Profile WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Senaste pedalköpet?
Det bidde en sån här :oops:

Image


09 Apr 2018, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Senaste pedalköpet?
beställde ett kit o lödda ihop en Box of Rock klon
https://shop.pedalparts.co.uk/index.asp ... d=11717103

Bästa marshallcrunch pedalen hittills, så gött att sedan boosta den med en bd-2 eller sd-1:A

men skillnaden till min gamla boss od-3 är inte milsvid direkt..och skulle inte kunna säga att den ena är bättre än den andra (för olika användningsområden, stärkare osv kanske det märks mer), bara aningen olika i frekvensomfånget, själva distljudet..growlet eller vad man nu ska kalla det är rätt snarlikt..

Image


11 Jun 2018, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Var i London i helgen, och hittade denna coola pedal på Sixty Sixty Sounds.
Lät skitbra med en Les Paul genom en Marshall origin och genom en Orange Rockerverb, så jag kunde inte låta bli att köpa den. :mrgreen:

Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


25 Jun 2018, 08:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Senaste pedalköpet?
1331 wrote:
Var i London i helgen, och hittade denna coola pedal på Sixty Sixty Sounds.
Lät skitbra med en Les Paul genom en Marshall origin och genom en Orange Rockerverb, så jag kunde inte låta bli att köpa den. :mrgreen:

Image



Jävligt snygg om inte annat!! En fuzz antar jag?

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


26 Jun 2018, 07:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Senaste pedalköpet?
Walain wrote:
Jävligt snygg om inte annat!! En fuzz antar jag?


Ja, den är ju brutalt snygg...och stor.. :)
Yes, det är en fuzz. Funkar riktigt bra både med humbuckers och singlecoil. Brukar sällan bli nöjd med fuzz och humbuckers, men den här funkar bra till alla mina gitarrer.

_________________
http://www.pigsinspace.se


26 Jun 2018, 07:49
Profile WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 252
Post Re: Senaste pedalköpet?
Empress Tremolo som är den överlägset bästa tremolopedalen jag har hört.
Frågan är om tremolot inte låter bättre än det i min gamla Super Reverb t.o.m :shock:


11 Jul 2018, 17:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1531 posts ]  Go to page Previous  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.