View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:05



Reply to topic  [ 1531 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 52  Next
Senaste pedalköpet? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Senaste pedalköpet?
Kanske en tråd om vad ni nyss köpt och lite kort recension av den pedalen?
Mitt senste, vilket var ett tag sen, var en EarthQuacer Devises Crimson Drive.
Germaniumbaserad overdrive som låter ohyggligt bra, svarar på gitarrens volympott på samma sätt som en Fuzz Face.
Enda downsidan är att den brummar utav helvete om man kör på eliminator..... men med batteri är den "tyst"...


05 Aug 2010, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Mitt senaste var en Malekko Ekko 616.
Ett analogdelay med möjlighet att lägga på chorus eller vibrato på delaysvansen.
*MXR storlek
*Möjlighet att välja mellan True-bypass eller buffer
*Upp till 600ms delaytid
*Intern volympot (höjer allt , inte bara repeatsen)

Jag är mycket nöjd! Det tar liten plats och låter riktigt bra.
Om man slår på modulation och sätter time på 0 och mix på fullt funkar det att använda som chorus eller vibrato! :) (Naturligtvis inte lika bra som en ren chorus eller vibepedal, men fullt tillräckligt bra för att använda live)

Rekomenderas! Relativt bra pris också! ...köpte mitt på thesegoto11

http://www.pigsinspace.se


05 Aug 2010, 13:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post 
Jag köpte nyligen ett hemmabygge av en trevlig kis här på bojen! Jag letade efter en bra vintagefuzz som skulle svara bra på anslag, och kunna leverera ett varmt fett ljud och ändå låta gitarrens karaktär och strängklang lysa igenom. Blev då erbjuden att köpa en klon på en "Fulltone 69" som var inhyst i ett gammalt svart fuzzface-chassi. Lät spännande så jag slog till!

Efter lite lirande kan jag konstatera att det är en kanonpedal! Jag har testat den med både mina Les paul juniors och min Esquire och jag får ett fett, ganska diskret vintagefuzzljud med mycket strängseparation på kompvolym och ju mer man vrider på gurans volympot desto mer skägg blir det! Det blir livepremiär med den i slutet av månaden i en liten lokal, blir perfekt att luta sig tillbaks på då jag knappast kommer kunna låta rören i min ceriatone svettas så mycket som jag vill.. Om jag inte vill blåsa ur skallen på folk [:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


05 Aug 2010, 15:19
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Pedalen heter Harp Break, och är en distpedal anpassat till munspel. Riktigt bra. Gjord av Lonewolf (Randall Landry) i USA, men köpt här på bojen.

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


05 Aug 2010, 15:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
En <b>Hughes & Kettner Tubeman</b>, inköpt av den gode <b>uhlcaster</b> här på Bojen för några månader sedan. [:)] En riktigt trevlig trestegs, rörbestyckad overdrive med en väldigt bra clean-kanal! [8D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


05 Aug 2010, 15:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post 
Jag har precis fått hem en
Roger Mayer Octavia!

Nu jäklar! [;)]

// Ulf


05 Aug 2010, 18:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2009, 15:00
Posts: 83
Location: sthlm
Post 
Har gått och suktat efter en elak fuzz ganska länge nu och förra veckan gjorde jag slag i saken. Provade Skinpimps mk1:a AKA Skinbender. Efter ca 5 min märkte att jag började få ont i käken av leendet som spridit över min skäggiga uppsyn. Tog med pedalen och mitt nu leende skägg till kassan. Betalade och sprang ner till studion där jag lekte med den resten av dan.

Fantastiskt fin strängseparation men elak som ett knogjärn.

Absurda mängder volym och dist på rattarna.

Om inte det räcker så stackar den ypperligt med min andra fuzz för få till det där ljudet jag inbillar mig rektor 4 hade den där natten -86

Den svarar inte på gitarrvolymen för 5 öre.

Ingen LED eller extern strömförsörjning.

Gillar inte att vara bakom min dunlop rotovibe. Inget problem med buffern i TU-2:an dock.

Kort och gott den elakaste skitigaste fuzzen jag någonsin sprungit på! Springer på små fluffiga moln för så jäkla nöjd är jag.

mvh olle hernodh

PS Vart för övrigt mycket nyfiken på hur Robert Blues Harps munspelsdist skulle låta med en gitarr. DS


05 Aug 2010, 19:16
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Jag köpte en Suhr Riot för att möjligen ersätta mina Blackstar HT Duals men icke, den såldes nyligen. Inte för att den var direkt dålig men mot Dualsen stod den sig tämligen slätt. Den lät tyvärr "pedaldist" medan dom andra låter så nära man kan komma en stärk tycker jag.


05 Aug 2010, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post 
kri wrote:

Jag har precis fått hem en
Roger Mayer Octavia!

Nu jäklar! [;)]

// Ulf

Kan man få en recention [:)]


05 Aug 2010, 20:28
Profile

Joined: 18 Oct 2008, 17:39
Posts: 74
Location:
Post 
En Wilson rippah-q wah
http://www.wilsoneffects.com/RippahQ-wah.html


05 Aug 2010, 21:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jul 2009, 00:07
Posts: 456
Location:
Post 
T-rex Gristle King

Låter rätt bra till mycket. Ganska neutralt och låter rätt mycket om en överstyrd bra förstärkare på ett sätt.. En switch för fetare ljud och en då man kan ställa mellan ett mer komprimerat overdrive ljud och ett mer öppet.

Och en trevlig boost, som även går att använda som tvärt om, dra ner volymen, och ställa framför och efter overdrive delen.

Väldigt nöjd!


05 Aug 2010, 22:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
Köpte senast en Lovepedal Kalamazoo.

Är riktigt nöjd med pedalen, väldigt dynamisk - svarar bra på olika anslag [:)]
Tycker om glass potten som ger lite extra skimmer - "topp"
Fanns mycket volym - Level om man vill gasapå nån gammal rörhäck.
Och tycker mycke om "Disten" Blir rent ljud blandat med lite overdrive lr hur man ska förklara det, vid hälften gain, går få boost pedal typ också om man vrir ner gainen till kvart i

Det negativa är väl att den tar bort lite bas kanske men det är förlåtligt, kan va nått som jag bara fått för mig också [:I]

PS: Kom på att jag faktisk ljuger, senaste köpet är en picklevibe men den ligger hos Arlanda tullen än så länge, får återkomma när den kommer


06 Aug 2010, 00:47
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:40
Posts: 482
Post 
Fromel Shape EQ. Fick den i Måndags från Thee Go To 11.
Gör det den ska och inga dumheter.

pEr


06 Aug 2010, 07:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post 
En Wampler Faux Spring Reverb från These Go To 11 och en beggad T-Rex Tremster från en gentleman här på Bojen.

Båda är toppenpedaler [:)]

/Råbis


06 Aug 2010, 08:53
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 02:13
Posts: 748
Location: Ulricehamn
Post 
va med trummissen på mb för att köpa cymbal. tänkte jag skulle hittat en kul fuzz. men oj va dom lyste med sin frånvaro... så det blev en behringer compressor ist. den i riktig metallåda. blev överraskad av hur bra den lät för priset. den stog och lyste hela senaste repet[:D]

_____________________________
"Touch these days and I'll kill you"


06 Aug 2010, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2008, 08:16
Posts: 159
Location: Märsta, Stockholms Län
Post 
Sist vart det en beggad Keeley compressor precis innan en Wampler Hot Wired som jag är mycket nöjd med. Bra crunch samt riktigt ös men kanske inte metal.

// Niklas


06 Aug 2010, 14:37
Profile

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post 
Svenskt ska det va. Jag slog till på en Fetto Nord.
Grym! Beskrivningen om den är klockren: http://www.himmelstrutz.com/fetto_nord.htm


06 Aug 2010, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post 
Goran wrote:

kri wrote:

Jag har precis fått hem en
Roger Mayer Octavia!

Nu jäklar! [;)]

// Ulf

Kan man få en recention [:)]


Jajamän!
Detta är min andra octav pedal, tidigare har jag
ägt en Catalinbread Ottava Magus.
Jag kan uppleva ljudet som lite hårt, men har jag en
overdrive pedal efter, med lite gain, (som med en vanlig fuzz),
öppnar pedalen upp sig betydligt och det blir ett underbart ljud.
Jag gillar inte för mycket gain på octavian, då försvinner effekten,
utan jag kör gain på ungefär 50% och drar ned volymratten på gitarren
något, då blir oktav effekten större.

Här är ett Youtube klipp att titta på:

http://www.youtube.com/watch?v=Swg_HX2cWag

// Ulf


06 Aug 2010, 18:58
Profile WWW

Joined: 24 Jun 2008, 23:53
Posts: 375
Location: Växjö
Post 
senaste pedalen var för ett par månader sen, men då köpte jag en nova repeater som jag gillar skarpt! många möjligheter till att forma olika delay´s och även lite chorus alt vibrato finns i den!

har annars en mxr phaser 90 på ingång som jag bytte bort mot mitt chorus som bara blev liggandes [:)]

/Rickard


06 Aug 2010, 22:30
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Mad Professor Tiny Orange Phaser. Den låter mycket bra och det går att få lite vibe liknande ljud ur den också. Har haft många phasers men den här låter klart bäst.
Sedan blev det en Timmy också. Hade Tim innan men den var lite klumpig och stor för min rackhylla. Låter bäst som clean boost. Om man ska krana på med gain föredrar jag andra pedaler (Klon Centaur och MP LGW).


06 Aug 2010, 22:59
Profile

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Senaste förutom en liten TBP-looper är en Nova Delay. Jag är egentligen inget delayfreak men behövde en som ger mig tempot jag ska starta låtarna i så jag antar att det är en rät dyr metronom i dagsläget..
Men man får väl hitta det magiska solodelayet i den när man rattat lite. Någon som har nå´t tips om solodelayinställningar?

/V


06 Aug 2010, 23:35
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
^^
Testa 3-4 repeats, ca 350-450 ms, level ca 15 - 25%. Gärna nån Tape Echo simulering om det finns på Novan.


06 Aug 2010, 23:57
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Vibrolux wrote:

Senaste förutom en liten TBP-looper är en Nova Delay. Jag är egentligen inget delayfreak men behövde en som ger mig tempot jag ska starta låtarna i så jag antar att det är en rät dyr metronom i dagsläget..
Men man får väl hitta det magiska solodelayet i den när man rattat lite. Någon som har nå´t tips om solodelayinställningar?

/V


Jag har rackversionen D-Two. Brukar använda ducking delay. Runt 4-500ms. Rätt så många repeats men inte så hög mix.
Gillar Bonamassas delayljud. Han kör med samma inställning som Schenker, alla rattar rakt upp på en Boss DD-3 (borde bli runt 400ms).
http://www.youtube.com/watch?v=PC0MRnKmpnU


07 Aug 2010, 06:54
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Ingen av dessa har kommit än, men denna vecka väntar jag med spänning på:

<b>Arion St Chorus</b>- från ebay för en spottstyver, har redan ett på bordet men vill ha två- ett för leslie och ett för chorus. Så grym!

<b>T-rex Möller</b>- från Bbenderman. Har haft en tidigare och kommer mest att få agera boost på rent och lite skitigt ljud. Boosten i Mölller är oslagbar, man vill aldrig stänga av den.

<b>Timmy</b>- från leftyhank. Har haft TIM förr som jag visserligen gillade, men använde aldrig den extra od-kanalen. Timmy får agera första crunch, direkt efter kompressorn och min vibe.

Vi får väl se om alla får stanna på bordet, eller omsättas för nya grejer.

Behövde nåt kul att se fram emot den veckan jag återgår i tjänst i kunskapsutvecklingens armé...suck!



Matte

mslcases@gmail.com


08 Aug 2010, 07:25
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 09:11
Posts: 174
Location: Stockholm
Post 
Jag slog precis till på den dyraste pedalen hittills för min del.
Köpte en <b>Rockbox Boiling Point Overdrive/Boost</b> från TGT11.

Låter galet bra i alla 3 lägen samt att de också funkar suveränt genom hela spektrat, från low till high gain, något jag tycker kan vara lite sällsynt bland OD pedaler. Man brukar liksom få det ena eller det andra oftast tycker jag.
Tonkontrollen är super också, man kan dra upp den utan att tappa bas samt att ljudet inte blir jobbigt i diskanten. Den ger snarare mer "glimmer" och harmoniska övertoner än vass diskant.

Var ute efter en bra OD men fick så mycket mer.. Clean Boost läget blev en bonus som gjorde att jag kunde göra mig av med min Timmy, på väg till Clapton71.

Värd varenda krona!


08 Aug 2010, 10:52
Profile WWW
Post 
TUF wrote:

Svenskt ska det va. Jag slog till på en Fetto Nord.
Grym! Beskrivningen om den är klockren: http://www.himmelstrutz.com/fetto_nord.htm

Fetto Nord är förmodligen
marknadens bästa OD/Boost, om
inte den bästa någonsin.
Har inte hittat någon pedal som kan skapa
såna komplexa övertoner och harmonisk dist.
Lovepedal Eternity samt Dumkudo är dock
2 konkurrenter, men ingen har den magiska "boost",
eller more-funktionen.
Visserligen har mängder med tillverkare nu anammat samma koncept.
Faktum kvarstår dock,den påminner faktiskt om en rätt så rejält
hottad Marshall, eller Soldano SLO-100 i sina finaste stunder.
[:p]
Nu väntar vi bara på en Fetto Nord 90.
en Fetto Nord ultra-high-gain i brushed steel,som
ska emulera 80-90 talets Jake E Lee, och Glen Tipton ljud i ett franskt nunnekloster med Painkiller/Pantera/Ozzy som ljudideal.
[:D]


08 Aug 2010, 13:28

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post 
Det blev en Xotic AC-booster för två veckor sen när jag va på TGT11 och A/B-testade ett gäng ODs. Grym EQ och ett genomträngande sound utan att vara för grötig som jag tycker många Tubescreamerpedaler lätt kan kännas.

Funkar lika bra till min LP som till stratan.
Mycket nöjd!

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: lavrell (at) gmail.com


08 Aug 2010, 13:46
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
NOC3 Pure Drive för ett par månader sedan. Riktigt skoj pedal.

http://www.myspace.com/h2band


09 Aug 2010, 09:41
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
cornish ss-3
jävligt maxad

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


09 Aug 2010, 10:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post 
Mina senaste köp blev en MXR Smart Gate och två Boss NS-2. Noice gate-pedaler alla tre alltså. Jag är lite allergisk mot brusande och brummande förstärkare och gör alltid allt jag kan för att få det så tyst och trevligt som möjligt.


11 Aug 2010, 01:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1531 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 52  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.