View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:22



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Metallfilm eller kolfilmsmotstånd 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Metallfilm eller kolfilmsmotstånd
Tänkte ta och bygga lite pedaler och har beställt lite grejer. En av pedalerna skall bli en DOD 250 som skall moddas med tonkontroll och en switch så man kan välja mellan kisel eller germanium didoder. Då vi håller på att flytta i huset vi bor i satt jag i går och sorterade elektronikgrejer, jag kom då fram till att jag hade ganska mycket kolfilmsmotstånd. DOD 250 är ju en ganska gammal pedal och jag funderar då på om man skulle använda kolfilm istället för metallfilm, vad säger ni om det och tror ni det påverka ljudet hörbart? Det sägs väl att kolfilm skall låta lite varmare än metallfilm, tappar man inte helt enkelt lite diskant genom att använda kolfilm? Nån som har koll på vad det satt för motstånd i de gamla grå DOD 250?


05 Aug 2010, 08:21
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Använd kolfilm du. Möjligen blir det aningens mindre brus om du skulle köra metallfilm rakt igenom. Gäller det nåt enstaka motstånd spelar det nog ingen roll.

När det gäller motstånds-mojo så är det kolstav (kolmassa) som är det "heta", inte kolfilm. Där kan det möjligen bli en hörbar skillnad, men då ska det nog vara rejäl spänning och ström genom motståndet. I en 9V-pedal tror jag knappast det gör någon skillnad.



Erik R


05 Aug 2010, 13:24
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Då kör jag nog på metallfilm om det troligtvis inte påverkar tonen, att hålla nere bruset är ju bra.


05 Aug 2010, 14:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.