View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:45



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Grym pedal men inte ord på forumet 
Author Message

Joined: 02 Aug 2010, 16:30
Posts: 39
Location:
Post Grym pedal men inte ord på forumet
Hej allesammans,

jag är ny här på forumet och läser runt som bara den. Härligt forum ni skapat. Jag har en fråga till er alla om en av mina favoritpedaler men jag kan inte hitta något direkt skrivet om här.

Boss FT-2 Dynamic Filter

Jag tycker den går att kicka in över allt oavsett om jag kör distat, rent, med delay eller andra effekter. Kan få det att gnälla till här och var och funka till det eller få tonerna att skrika extra till metal och så vidare. [:D]

vad har ni för erfarenhet av denna pedal? Är det bara jag som gillar den [8D]

Rock on

Pelle


03 Aug 2010, 17:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Jag gillar den också, klart Boss bästa auto-wah, även om TW-1 också låter kalas.


04 Aug 2010, 12:22
Profile

Joined: 02 Aug 2010, 16:30
Posts: 39
Location:
Post 
Härligt Goran,

Det är uppenbarligen bara du och jag som gillar denna på hela forumet.... hittills i varje fall :-)

För er som inte har hört vad denna pedal exempelvis kan göra kan lyssna på Steve Vais låt The Audience Is Listening från albumet Passion and Warfare. Underbart.

//P


06 Aug 2010, 13:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
Pelle123 wrote:

För er som inte har hört vad denna pedal exempelvis kan göra kan lyssna på Steve Vais låt The Audience Is Listening från albumet Passion and Warfare. Underbart.

//P

Det kanske går att få samma effekt med en FT-2, men jag är ganska säker på att Vai använde en vanlig wah-wah på den låten.


06 Aug 2010, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
FT-2 är ovanlig, tillverkades bara något år. Det är nog därför inte fler gillar den.
Hittar ni billigt så köp, den är lätt sälja om man inte tycker den är bra.


06 Aug 2010, 18:39
Profile

Joined: 02 Aug 2010, 16:30
Posts: 39
Location:
Post 
Jyda wrote:

Pelle123 wrote:

För er som inte har hört vad denna pedal exempelvis kan göra kan lyssna på Steve Vais låt The Audience Is Listening från albumet Passion and Warfare. Underbart.

//P

Det kanske går att få samma effekt med en FT-2, men jag är ganska säker på att Vai använde en vanlig wah-wah på den låten.



tiden går men jag insisterar på att jag minns rätt, för att efter att ha läst guitar player eller guitar world för runt 20 år sedan, i vilken Vais set up för effekter för just The Audience Is Listening var presenterad, så tog jag bussen dagen efter till jönköping för att köpa Boss FT-2 Dynamic Filter som var pedalen som tjöt i låten. Men som sagt 20 år har gått och man kanske inte skall lita på allt man läser... det är ju bara att läsa sossarnas valmanifest så förstår man att man inte skall lita på allt man läser...

trevlig helg

Pelle


07 Aug 2010, 00:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
Pelle123 wrote:

Jyda wrote:

Pelle123 wrote:

För er som inte har hört vad denna pedal exempelvis kan göra kan lyssna på Steve Vais låt The Audience Is Listening från albumet Passion and Warfare. Underbart.

//P

Det kanske går att få samma effekt med en FT-2, men jag är ganska säker på att Vai använde en vanlig wah-wah på den låten.



tiden går men jag insisterar på att jag minns rätt, för att efter att ha läst guitar player eller guitar world för runt 20 år sedan, i vilken Vais set up för effekter för just The Audience Is Listening var presenterad, så tog jag bussen dagen efter till jönköping för att köpa Boss FT-2 Dynamic Filter som var pedalen som tjöt i låten. Men som sagt 20 år har gått och man kanske inte skall lita på allt man läser... det är ju bara att läsa sossarnas valmanifest så förstår man att man inte skall lita på allt man läser...

trevlig helg

Pelle


Kommer inte ihåg var jag läste det och mitt minne från den tiden är väl inte heller det allra bästa. [:)]

Hittade dock en lite rolig historia på Vai's hemsida om editeringen av videon till låten:

<b><i>Back then you would first do offline video editing with VHS tapes and a load of VHS machines. To today’s digital video editing standards this process of tape editing is severely archaic and excruciating. While on tour with Whitesnake I ended up lugging around several dozen VHS tapes. Whenever I would get to a town I would grab the yellow pages, (remember those) and try and find some kind of VHS editing bay. I usually discovered them in the basement of people’s homes.

On one such occasion, on a gig day, I found this guy that had a little set up in his basement right near the venue we were performing at. I remember going into his house, through the kitchen as his wife was cooking an aromatic dinner, and into the basement to work. We worked for hours. He was a very nice guy and invited me to stay for dinner with his family before I had to flee back to the venue. I accepted his gracious offer.

After we finished the work and were about to go up for dinner I saw the shadow of his 15 year old son bolt past the basement door at the top of the stairs. His father yelled, “Hey Ronnie, where are you goingâ€Â


07 Aug 2010, 01:43
Profile

Joined: 02 Aug 2010, 16:30
Posts: 39
Location:
Post 
ja fy fan, stackars kille.

kollade runt på youtube och Vai kör med en wha wha pedal live på dessa klipp. Det är inte värre än att jag får efterlysa hjälp från alla Bojjare att kolla sina gamla gitarrtidningar från 1990 så vi klarhet i detta. Wha Wha eller FT-2 Dynamic Filter.....

hur i helvete skall jag kunna somna nu???


07 Aug 2010, 01:59
Profile ICQ YIM WWW
Post 
Pelle123 wrote:

ja fy fan, stackars kille.

kollade runt på youtube och Vai kör med en wha wha pedal live på dessa klipp. Det är inte värre än att jag får efterlysa hjälp från alla Bojjare att kolla sina gamla gitarrtidningar från 1990 så vi klarhet i detta. Wha Wha eller FT-2 Dynamic Filter.....

hur i helvete skall jag kunna somna nu???



Varken eller my dear friend!

Vai är känd för att använda Budda Wha,
för sitt aningens mer dynamiska svep,
(alltså inte Morley-Wha,Dunlop-Wha eller Ft-2 (obekräftat).

Så det är alltså den pedalen du ska införskaffa
om du vill ha mera "hot sauce" på tåspetsen på
dina "croco-skin" shoes.
[;)]


07 Aug 2010, 09:34

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post 
Oj, jag läste just den artikeln i Guitar World när jag var typ 15-16. det måste ha varit samma år som plattan kom ut, men jag har nog inte kvar tidningen tyvärr.

/H


09 Aug 2010, 21:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
[quote="Jyda
Hittade dock en lite rolig historia på Vai's hemsida om editeringen av videon till låten:

<b>[i]Back then you would first do offline video editing with VHS tapes and a load of VHS machines. To today’s digital video editing standards this process of tape editing is severely archaic and excruciating. While on tour with Whitesnake I ended up lugging around several dozen VHS tapes. Whenever I would get to a town I would grab the yellow pages, (remember those) and try and find some kind of VHS editing bay. I usually discovered them in the basement of people’s homes.

On one such occasion, on a gig day, I found this guy that had a little set up in his basement right near the venue we were performing at. I remember going into his house, through the kitchen as his wife was cooking an aromatic dinner, and into the basement to work. We worked for hours. He was a very nice guy and invited me to stay for dinner with his family before I had to flee back to the venue. I accepted his gracious offer.

After we finished the work and were about to go up for dinner I saw the shadow of his 15 year old son bolt past the basement door at the top of the stairs. His father yelled, “Hey Ronnie, where are you goingâ€Â


12 Aug 2010, 00:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.