View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 14:39



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Skillnad på Muff och Muff? 
Author Message

Joined: 21 Mar 2009, 15:12
Posts: 1442
Location:
Post Skillnad på Muff och Muff?
Nu då ena halvan av mitt ljudideal (En Jazzmaster [:D]) har uppnåtts vill jag börja jobba mot det andra, nämligen en Big Muff.

Den amerikanska är väl den mest använda (David Gilmour, Billy Corgan, Josh Homme (?) och Jack White) men den sovjetiska varianten från 70-talet lockar lite mer (J Mascis och tidiga Sonic Youth.)

Jag har faktiskt aldrig testat den senare, men det har säkert någon här gjort. Vad är skillnaderna, rent ljudmässigt? Finns det några? Jag tänker kanske främst på de moderna amerikanska muffarna nu. Vilken låter mäktigast, vilken är bäst till solon etc. Visst har väl den sovjetiska också en sustainratt?

Tacksam för svar!

Verse-Chorus-Verse
Mariehamn, Åland


27 Jul 2010, 15:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Gilmour använder en Rams head Muff. den tillverkas inte längre. Den ryska Sovtek har en annan sustain, nästan fiolliknande. Den bästa tycker jag är Big muff med tonewicker. Den har en mycket bredare ljudbild i sig. Går att justera oändligt mycket mer än den vanliga amerikanska. Little big muff låter enligt mig minst rolig och rätt platt.


27 Jul 2010, 16:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Mar 2009, 15:12
Posts: 1442
Location:
Post 
snutstrut wrote:

Gilmour använder en Rams head Muff. den tillverkas inte längre. Den ryska Sovtek har en annan sustain, nästan fiolliknande. Den bästa tycker jag är Big muff med tonewicker. Den har en mycket bredare ljudbild i sig. Går att justera oändligt mycket mer än den vanliga amerikanska. Little big muff låter enligt mig minst rolig och rätt platt.


Tror det där med Tone Wicker inte är något för mig. Fler ljudmöjligheter är nog inte till hjälp utan bara till hinder för mig. Orginalet har de viktigaste, volym och ton, och därtill en sustain som kan vara användbar. Resten ska gå att få ur förstärkare och gitarr. Jag vill som sagt mest veta skillnaderna mellan sovtekvarianten och standardmuffen.

Verse-Chorus-Verse
Mariehamn, Åland


27 Jul 2010, 16:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Om man vill bygga själv har tonepad.com ett big muff kretskort, med schema för att bygga tre olika varianter, inklusive den ryska.

Erik R


27 Jul 2010, 16:52
Profile

Joined: 21 Mar 2009, 15:12
Posts: 1442
Location:
Post 
Har aldrig byggt en pedal förut, men tack för tipset, jag ska kolla upp det [:D]

Verse-Chorus-Verse
Mariehamn, Åland


27 Jul 2010, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Wickermuffen ger en möjlighet att koppla förbi tonkontrollen. Inte så lite viktig funktion kan jag tala om. Om du hade använt den hade du nog förstått skillnaden mellan de två. Själva wickerswitchen använde jag aldrig på den jag ägde. Skillnaden mellan sovtek och EHX finns det drösvis med Youtubeklipp på ( om du inte hittar någon att testa irl dvs)


27 Jul 2010, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Mar 2009, 15:12
Posts: 1442
Location:
Post 
Har någon testat Behringers VD-1? Visst, den är inte SÅ mycket billigare än en EHX-muff på Thomann men enligt Youtubedemos låter den ju... bra.

Verse-Chorus-Verse
Mariehamn, Åland


28 Jul 2010, 10:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Tjena.
För egen del har jag haft tre muffar än så länge, men det ska bli fler då jag märkt att de låter väldigt olika.
Om man börjar med den amerikanska Big Muff, eller de amerikanska så finns de i ett otal varianter. Det mest heltäckande jag grottat ner mej i när jag läst om dessa är: http://www.kitrae.net/music/big_muff_history.html#TriangleBigMuff
Den jag hade var rätt vass med mycket topp och den överstyrde dessutom lätt, inte alls min smak. Jag tror den var tillverkad nån gång i början av 90-talet.
Tankar på att modda fanns ända tills jag köpte min Sovtek ryssmuff. Den pedalen uppfyller mina ideal för en Big Muff med allt från en stor luddig mjuk fuzzton till skrovlig kärna som ändå inte blir vass. Du har redan fattat vad jag rekommenderar va? [;)] Min ryssmuff är en av de senare svarta med gul text från slutet av 90-talet tror jag. Den saknar true bypass och har inget jack för strömförsörjning, men är en av de få pedaler jag nästan alltid har med. Till gitarr är den ofta rätt rejält påskruvad, men jag har den även till bas då den är nästan helt nedskruvad i sustain men fixar en rejält skitig botten.
De svarta ryssarna brukar vara de billigaste om man köper begagnat och för egen del tänker jag köpa en till och labba med. De är värda varenda krona enligt mitt tycke.

Tredje muffen jag har är nåt helt annat, en English Muff´n som är en suverän distpedal som drar lite åt fuzzhållet men mer åt Marshall...

http://www.myspace.com/superscreamersweden


28 Jul 2010, 10:22
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 02:13
Posts: 748
Location: Ulricehamn
Post 
FaQed wrote:

Har någon testat Behringers VD-1? Visst, den är inte SÅ mycket billigare än en EHX-muff på Thomann men enligt Youtubedemos låter den ju... bra.

Verse-Chorus-Verse
Mariehamn, Åland

jag använder vd-1 när vi kör whitestripescovers och även till mer hårdrock/punkrock då tillsammans med en moody overdrive. det blir lite mer diskant och klarare ljud.. har du vägrna förbi ulricehamn är du välkommen att testa. själv funderar jag på att köpa en till.

_____________________________
"Touch these days and I'll kill you"


28 Jul 2010, 11:15
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post 
snutstrut wrote:

Gilmour använder en Rams head Muff. den tillverkas inte längre. Den ryska Sovtek har en annan sustain, nästan fiolliknande. Den bästa tycker jag är Big muff med tonewicker. Den har en mycket bredare ljudbild i sig. Går att justera oändligt mycket mer än den vanliga amerikanska. Little big muff låter enligt mig minst rolig och rätt platt.


Att tillägga är att Gilmour använt Triangle, Rams head och även civil war vad jag vet. På senare tid även Pete Cornish "Muff".


29 Jul 2010, 21:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post 
Här finns en del info om olika Muffar
och vilka Gilmour använt.

http://www.gilmourish.com/?page_id=214
(OBS! Det är en sida 2 också)

Jag har själv nyligen skaffat en Russian Black Muff
som låter bra, men har trye bypass moddat den,
för den åt diskant o volym.

Annars säljer BYOC ett kit där man kan välja vilken
version man vill bygga.

// Ulf


02 Aug 2010, 22:36
Profile WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post 
kri wrote:


Annars säljer BYOC ett kit där man kan välja vilken
version man vill bygga.

// Ulf


Ja! Precis.
Även GGG har ett projekt där man kan välja vilken version man vill bygga.
http://www.generalguitargadgets.com/ind ... ig-muff-pi


02 Aug 2010, 23:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Nov 2005, 16:30
Posts: 506
Post 
kollat den här videon?

http://www.youtube.com/watch?v=Id_tOY5uryU


03 Aug 2010, 21:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.