View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 04:58



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Chorus- är det gay, eller? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Chorus- är det gay, eller?
Själv älskar jag chorus- brett och långsamt, snabbt och snurrigt, fylligt och fett.
Så här skrev jag i en tråd för nåt år sedan...
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28658&SearchTerms=analogman,bichorus


Jag har haft mååååånga olika, alltifrån boutique till billigt skräp.
Nu sitter det ett Arion chorus från 80-talet på bordet och det är det fetaste chorus jag haft och lätt det bästa lesliesnurret.

Men vad tycker BOJsen? Är det gay med chorus eller Politiskt Korrekt att använda effekten? Hur använder du ditt chorus? Favoriten, och varför?

Matte

mslcases@gmail.com


26 Jul 2010, 09:26
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Jag tycker att den enda som överhuvudtaget fungerar är MXR micro chorus. Den låter mer diskret än det mesta Cindy Lauper/Phil Collins-elände som finns på marknaden. Jag är inte helt säker att jag skulle kunna ha den på mitt pedalbord, men den är inte helt förbjuden iallafall.


26 Jul 2010, 09:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Chorus är OK ibland men inte till distade ljud. Zakk Wylde använder ju chorus, han är väldigt macho.


26 Jul 2010, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Har ett TC chorus och ett Arion chorus.
De är båda två helt fantastiska, men när jag spelar live med bandet blir det tyvärr aldrig av att jag använder dom. (kan bero på att vi spelar hårdrock....) Så för tillfället sitter de båda på mitt "hemma-pedalbord". Kommer däremot aldrig att göra mig av med de pedalerna för jag vet att någon gång kommer båda två att vara på mitt live-bord. :)
Om jag måste ha chorus i någon låt med bandet kan jag alltid ratta in ett ok chorusljud med min Malekko Ekko..



http://www.pigsinspace.se


26 Jul 2010, 09:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
1331 wrote:

Har ett TC chorus och ett Arion chorus.
De är båda två helt fantastiska, men när jag spelar live med bandet blir det tyvärr aldrig av att jag använder dom. (kan bero på att vi spelar hårdrock....) Så för tillfället sitter de båda på mitt "hemma-pedalbord". Kommer däremot aldrig att göra mig av med de pedalerna för jag vet att någon gång kommer båda två att vara på mitt live-bord. :)
Om jag måste ha chorus i någon låt med bandet kan jag alltid ratta in ett ok chorusljud med min <font color="red">Malekko Ekko..</font id="red">


http://www.pigsinspace.se


Ja, just det, ja. Hur gillar du det delayet? Är lite sugen, men fick fatt i ett beggat Artec AD, det funkar ok till slapecho. Har sparat ett litet hål på pedalbordet utifall.

Annars kan jag behöva två chorus på mitt bord- ett för snabba lesliesnurr och ett fett, långsamt.

Matte


mslcases@gmail.com


26 Jul 2010, 09:57
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Jag änvänder chorus en hel del (så mycket man nu kan ha använding av ett chorus) och har så gjort sedan början på 80-talet. Idag använder jag det mest med minimal "rate" för att byta ljudkaraktär med en enkel pedaltryckning.[8D]

Som gammal "chorus nörd" har jag genom åren kastat mig över snart sagt alla nya chorusar som kommit ut på marknaden, men döm om min förvåning när jag alltid återvänt till min gamla japantillverkade <b>Boss CE-2</b>... Enligt min uppfattning, baserat på det användningsområde jag har för ett chorus, är CE-2:an totalt ohotad som marknadens bästa chorus.[^]

Men se upp för taiwaneser och annat "löst folk". De CE-2:or som tillverkats utanför Japan är snarare dussinpedaler än vinnare. [:0]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


26 Jul 2010, 09:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Apr 2007, 12:16
Posts: 1274
Location: Alingsås
Post 
monk wrote:

Zakk Wylde använder ju chorus, han är väldigt macho.

...och du vet väl vad dom säger, ju mer macho på ytan...


26 Jul 2010, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 15:27
Posts: 411
Location: Umeå
Post 
Boss CE-2 är det bästa jag provat också. Sålde min första, skaffade annat men har sedan köpt en igen... Dock kan jag inte för mitt liv komma på vad jag skulle använda den till nu för tiden. När jag lirade i coverband var det ju givet, men numer är inte läget detsamma och jag skulle välja att slå på phasern snarare än choruset, minst 11 gånger av 10.

----
Musik? Vem vill hålla på med sånt, jag ska bli bibliotekarie!


26 Jul 2010, 10:08
Profile ICQ
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 1644
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post 
Ett just 70´s chorus är ju snyggt, men Luckan tiderna är förbi[;)]

Har en CE-1á & en RE-301á & en Rotovibe,
tycker inte det blir bättre än så.
(med CE-1án har man ett fint vibrato också)

Men visst är det en smula <font color="pink">Gay</font id="pink"> med chorus[:I],
Men var inte rädda för att visa er kvinnliga sida[8D]

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem
http://www.myspace.com/eldghost
http://www.myspace.com/johancottino
http://www.myspace.com/jadeloners


26 Jul 2010, 10:45
Profile WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Vad tycker ni om Analogmans chorus? Det verkar vara bland de bästa enligt vad jag har hört, men har aldrig provat det själv..

/ Calle


26 Jul 2010, 11:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
rejjo wrote:

Vad tycker ni om Analogmans chorus? Det verkar vara bland de bästa enligt vad jag har hört, men har aldrig provat det själv..

/ Calle


Har inte heller hört annat än ljudklipp på nätet, som i och för sig lät väldigt bra (för att vara chorus vill säga). Helt klart är dock att AnalogMans chorus är mer Bi än Gay[:D][:I]
Image


26 Jul 2010, 11:37
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Jag har ett Analogman Bi-Chorus. Tycker det är kanon. Har haft TC, Boss och Fulltone innan men det här låter varmare. Gillar att man kan ha två olika presets.


26 Jul 2010, 12:54
Profile
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1233
Location: Uppsala SWISH
Post 
Chorus och Flanger är GAY!

...and don't forget to BOOGIE!


26 Jul 2010, 12:55
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
monk wrote:

Chorus är OK ibland men inte till distade ljud. Zakk Wylde använder ju chorus, han är väldigt macho.


Precis!

http://www.myspace.com/h2band


26 Jul 2010, 13:10
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
rejjo wrote:

Vad tycker ni om Analogmans chorus? Det verkar vara bland de bästa enligt vad jag har hört, men har aldrig provat det själv..

/ Calle


Jag har kort med AMs Bi/Chorus i fem ar typ och jag ar hett nojd med det. Det later valdigt bra och tva switchbara installningar ar alltid battre live.

http://www.myspace.com/h2band


26 Jul 2010, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
clapton71 wrote:

1331 wrote:

Har ett TC chorus och ett Arion chorus.
De är båda två helt fantastiska, men när jag spelar live med bandet blir det tyvärr aldrig av att jag använder dom. (kan bero på att vi spelar hårdrock....) Så för tillfället sitter de båda på mitt "hemma-pedalbord". Kommer däremot aldrig att göra mig av med de pedalerna för jag vet att någon gång kommer båda två att vara på mitt live-bord. :)
Om jag måste ha chorus i någon låt med bandet kan jag alltid ratta in ett ok chorusljud med min <font color="red">Malekko Ekko..</font id="red">


http://www.pigsinspace.se




Ja, just det, ja. Hur gillar du det delayet? Är lite sugen, men fick fatt i ett beggat Artec AD, det funkar ok till slapecho. Har sparat ett litet hål på pedalbordet utifall.

Annars kan jag behöva två chorus på mitt bord- ett för snabba lesliesnurr och ett fett, långsamt.

Matte


mslcases@gmail.com



http://www.pigsinspace.se


26 Jul 2010, 14:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Tycker att Malekkon är riktigt bra!
Det är ett bra analogdelay med mycket möjligheter samtidigt dom det är lättrattat. Och det viktigaste, låter bra. :)
Tyvärr så har vi semester med bandet, så jag har inte kunnat repa med det. Men jag upptäckte en kul grej när jag testade det i loopen på min RV50. Om man ställer upp volymen på pedalen(trimpot innuti) och har buffer på så kan man få solohöjning och delay ur samma pedal! :) Om jag stänger av buffern blir ljudet ur pedalen normalhögt. ...så pedalen är väldigt flexibel! Delay,chorus, vibe, buffer, boost.... :)


http://www.pigsinspace.se


26 Jul 2010, 14:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
fender_ibanez wrote:

Boss CE-2 är det bästa jag provat också. Sålde min första, skaffade annat men har sedan köpt en igen... Dock kan jag inte för mitt liv komma på vad jag skulle använda den till nu för tiden. När jag lirade i coverband var det ju givet, men numer är inte läget detsamma och <font color="red">jag skulle välja att slå på phasern snarare än choruset</font id="red">, minst 11 gånger av 10.

----
Musik? Vem vill hålla på med sånt, jag ska bli bibliotekarie!

Nu kan jag vara fel ute, men är det inte bara fasvändningen som skiljer choruset från phasern? [:o)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


26 Jul 2010, 15:08
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post 
På det glada [?] 80-talet smetade jag chorus jämt å ständigt. Så pass mycket att
jag idag blir helt perplex om jag råkar få fram ett liknande ljud ur min M-13.
En polare sa: "Var det inte du som körde mycket med chorus på 80-talet?"
Näääeee....sa jag med en konstig blick. Fan, ja blev nästan rädd för mig själv.
Ljuga karln rätt upp i ansiktet, dessutom sjunger han i ett av de band jag spelar i nu [:D]

Men<font color="pink"> <b>GAY</b></font id="pink"> ??? Är nog så att man mest kopplar ihop det med en
tidsperiod som var ganska så pastellig, om man uttrycker sig milt.

Om 20 år [:I]....kommer nån fråga: "Fan, var de inte du som körde mycke me tremolo
på 10 talet?"...............är det gay då [:D][:D][:D]


26 Jul 2010, 17:29
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Chorus = gay
Flanger = manligt [;)]

"Det är aldrig försent att ge upp"


26 Jul 2010, 23:13
Profile WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Chorus kom väl ur garderoben redan på slutet av 80 talet tillsammans med rockman och huvudlösa basar?
Ibanez kom väl ut något år senare tillsammans med racksystemen? [8D]

/V


27 Jul 2010, 01:27
Profile WWW

Joined: 03 Nov 2008, 13:15
Posts: 457
Location: Alvesta
Post 
Ja - har fortfarande inte förstått användningsområdet för ett chorus.

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]


27 Jul 2010, 06:47
Profile ICQ
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
John the Revelator wrote:

Ja - har fortfarande inte förstått användningsområdet för ett chorus.

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]


Då är det väl på tiden att vi upplyser dig om det![8D]Jag vänder på frågeställningen istället- vad kan man inte använda chorus till?
Knappast nåt, får se om jag kommer på nåt medans jag skriver...

Chorus funkar mycket bra i trioformat som orgelsubstitut IMO. Snabb hastighet och lagom djup.

Sen kan du bredda, feta till ditt rena ljud med en långsam inställning, perfekt om du lägger långa klingande ackord. Görs sig bäst i stereo, då ler man hela tiden.

Spelar du 80-tals covers så är chorus och kompressor ett måste till ditt singlestring-komp. Även distade ljud får dispans under förevändninngen att det är för att autentiskt efterlikna 80-talets LA-studiomaffia.

I jazzsammanhang så gör choruset att basen hålls ihop när man rullar av på tonkontrollen, muddigheten blir mindre utan att basen försakas.
Strumkomp i 4/4-delar, tex. Jag drar gärna ner djupet här, blir lätt surt annars ihop med piano/orgel.

Även 90-talet hade chorus i ljudet, Nirvana t ex. Bara rent, då!!

Jo, förresten, Angus är väl den siste som skulle peta in ett chorus, så till rak rock'n roll kanske effekten blir liite...fel.

Våga prova, Revelator! Du kanske är en choruskille trots allt...

Matte

mslcases@gmail.com


27 Jul 2010, 08:22
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
AMI wrote:

rejjo wrote:

Vad tycker ni om Analogmans chorus? Det verkar vara bland de bästa enligt vad jag har hört, men har aldrig provat det själv..

/ Calle


Har inte heller hört annat än ljudklipp på nätet, som i och för sig lät väldigt bra (för att vara chorus vill säga). Helt klart är dock att <font color="red">AnalogMans chorus är mer Bi än Gay</font id="red">[:D][:I]
Image



Underbart! Missade den lilla kommentaren!

Har haft ett sånt, skitbra, men inte lika fett och varmt som mitt Arion. Snurrade inte lika snabbt och snyggt som jag ville, annars var det perfekt med två inställnigar i samma box. Nu köper jag mig ett till Arion istället. Bra mycket billigare också.

Matte

mslcases@gmail.com


27 Jul 2010, 08:30
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 13:15
Posts: 457
Location: Alvesta
Post 
Quote:
Våga prova, Revelator! Du kanske är en choruskille trots allt...


Det är nog den enda effekten jag aldrig har ägt, eller egentligen inte ens i en ljudbild kan peka ut eller definiera... [:D]

Ska kolla lite YTklipp för att bilda mig en uppfattning om vad det är...

Såg Mike Stern på Fasching i höstas, det kanske var ett chorus han använde? I så fall är jag ganska mätt på det ljudet ett tag framöver!

[;)]

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]


27 Jul 2010, 09:40
Profile ICQ
Post 
Ett Rocketride Chorus/Vibrato,
är troligen det snyggaste chorus
du kan hitta i dag på marknaden,
utklassar, Analogman, Arion,Boss-Ch2 etc.

Rocketride![8D]


27 Jul 2010, 11:08

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
monk wrote:

Jag har ett Analogman Bi-Chorus. Tycker det är kanon. Har haft TC, Boss och Fulltone innan men det här låter varmare. Gillar att man kan ha två olika presets.


+1, bästa choruset!

Image


27 Jul 2010, 11:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post 
Hm, näe chorus är något som jag verkligen inte gillar. Tja förutom när Zakk använder det då haha.

Men annars så kryper det i kroppen på mig när jag hör det. Speciellt om det är till bas. [:D]

Men jag ska nog skaffa mig en choruspedal bara för att...[:p]

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"></b>

<b>Kommande spelningar:</b>
100807 Helsingörsfestivalen, Danmark


27 Jul 2010, 12:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
japp chorus är <b><font color="pink">gay</font id="pink"></b> och låter illa [xx(]
(undantag, när eddy vanheden använder't)

det låter ostämt när jag spelar utan att ta hjälp av chorus [:I]

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]


http://www.ralvejd.se/


27 Jul 2010, 12:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.