View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:47



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Boss ME-25- ljudklipp 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Boss ME-25- ljudklipp
Hej,

har suttit och fipplat med en BOSS ME-25 under kvällen och jädrar vicken rolig grej det var! Har bara haft den i lurar, men jag tycker den låter grymt bra, speciellt rena/halvrena ljud som är dynamiska och fylliga. Det var visserligen ett tag sen jag hade POD, men minns att de rena ljuden alltid var till besvikelse.
Distarna var överlag bra, men många drog åt metal mer än vintage, men det är väl så kidsen vill ha det.
Kompressorn tyckte jag också var riktigt bra för att sitta i en sån billig burk, har övat mina country-chops under större delen av kvällen, faktiskt.
Loopfunktionen var också mycket kul, jag spelade rätt långa loopar och la på tre-fyra lager innan ljudet blev påverkat i nån större grad.
Freeze är en funktion som låter ackordet/tonen ligga kvar i oändlighet i bakgrunden medan du shreddar- lite småbökigt i början, men det går att få till snyggt.

Finns ju USB på den också, men har inte kört den mot datorn än.

Kan bli en liten extra-rigg vid smågigg!

Nån annan som har en?

Matte

mslcases@gmail.com


24 Jul 2010, 00:47
Profile

Joined: 12 Jul 2006, 20:41
Posts: 68
Location:
Post 
Har också funderat lite på denna, verkar vara en kul grej. Tänkte prova Vox Tonelab ST och jämföra dessa.
Har du testat Voxen?
.-.-.-.


03 Aug 2010, 22:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Hej,

det var rätt länge sedan jag körde Voxen, den var bra vill jag minnas. De rena ljuden lät bättre än distat, effekterna so-so, men helt ok.

ME-25 har jag nu suttit och spelat in med ett par kvällar, går att krana ur mycket bra ljud ur denna lilla burk.
Tycker att Twin-emuleringen är riktigt bra, och den funkar att kombinera med de olika od's som finns i maskinen. Täcker in det mesta, har mkt bra dynamik i sig.

Har spelat en del på 5150-emuleringen också, överraskande bra med gainen ganska neddragen men med en boost på istället.

En akustisk simulator har jag också använt med gott resultat. Inte så att det låter klockrent som en stålsträngad akustisk gitarr, men den tillför det där i dynamiken som jag gillar hos akkarna. Med det inbyggda reverbet så låter det bra, helt enkelt.

Finns mer att skriva om, men så att ingen går igång på högvarv- den kan inte jämföras med t ex Eleven Rack eller för den delen riktiga stärkare. ME-25 kostar drygt 1500 kr och för den lilla pengen får man grymt mycket- ett USB-ljudkort, flera bra ljud och ett litet smidigt och lättjobbat system.
I dagsläget täcker den mina behov, att kunna öva tyst i lurar när ungarna somnat och att kunna spela in enkla grejer till backtracks. Ev får den agera lill-rigg när jag åker på mina små kyrkgigg.
När tiden kommer åter, så kommer jag att skaffa nåt större, typ eleven rack (eller vad den kan heta då...?), men som sagt- idag är jag nöjd med ME-25!

Matte

mslcases@gmail.com


04 Aug 2010, 08:12
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Vågar jag lägga upp ett klipp? Spelade snabbt in till Mats N's utmärkta BT, en låååång blues med lite jazzflavour.

Bara ME-25 via USB rätt in i burken, gitarrerna är min Blade och en Patrick Eggle Berlin.

Har inte mixat eller redigerat nåt, mistakes and all finns med. Latencyn är ganska hög på min burk, men hörs inte alltför mycket i mitt redan taffliga spel...

EDIT: länken funkade inte, ska göra om'ett...

EDIT 2: nu ska det väl funka, tror jag.

http://www.speedyshare.com/files/23655313/Roadhouse2.mp3

En kort snutt, BT är en loop som följde med på skivan. Eggle'n rätt in i ME-25, twinemulering, lite delay och reverb.

http://www.speedyshare.com/files/23655325/Ballad2.mp3

Matte

mslcases@gmail.com


04 Aug 2010, 08:27
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Har funderat lite på en ME-25 också för att pyssla med "tyst" så att säga. Följer det med någon mjukvara?


04 Aug 2010, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Lemmy wrote:

Har funderat lite på en ME-25 också för att pyssla med "tyst" så att säga. Följer det med någon mjukvara?


Ja, SONAR LE följer med, ett antal loopar också, vissa riktigt bra. Editeringsmjukvaran är ett skämt, dock. Liknar nåt från gamla dos-tiden.

Matte

mslcases@gmail.com


04 Aug 2010, 11:32
Profile

Joined: 12 Jul 2006, 20:41
Posts: 68
Location:
Post 
Halloj clapton71 - snyggt spelat [^]

Hur låter "Marshall-ljuden" i Bossen? Lägg gärna upp ett klipp om du har tid och lust.

Hittade ett program "ME-Edit" dock inte Boss original tror jag.

Länk: http://sourceforge.net/projects/me-edit/


04 Aug 2010, 12:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
sound4pleasure wrote:

Halloj clapton71 - snyggt spelat [^]

Hur låter "Marshall-ljuden" i Bossen? Lägg gärna upp ett klipp om du har tid och lust.

Hittade ett program "ME-Edit" dock inte Boss original tror jag.

Länk: http://sourceforge.net/projects/me-edit/




Hej, ska kolla in editeraren, den som kommer med är oanvändbar...

Marshalljud kan låta väldigt olika, förstås. Körde in några korta klipp med distade (jag förmodar att det är lite tyngre ljud du efterfrågade)ljud, jag suger verkligen på att spela hårdrock, men va fanken...
Så här är ljuden byggda, i ordning:
1. Vintage Marshall, gain mitten
2. Samma preamp med en TS på låg gain
3. Modern Marshall, gain kl 3
4. Modern Marshall med gain kl 10, boost på, delay.

Sista klippet i klippet har ett bt som följde med på skivan.
Misstänkt likt en annan låt...

Gitarren var min Blade med HSS.

Håll till godo!

http://www.speedyshare.com/files/23659034/Marshallklipp.mp3

Matte

mslcases@gmail.com


04 Aug 2010, 16:33
Profile

Joined: 12 Jul 2006, 20:41
Posts: 68
Location:
Post 
Håll till godo!

[/quote]


Tack för klippet! Gött lirat [:p][^]

Låter ju helt ok för att ha hemma och leka/öva med. Då är man snart
1500 fattigare då...


04 Aug 2010, 17:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Satiken va bra det låter, det här vred på gasen ytterligare.
Får tacka för ljudklippen.

Har du kollat editorn som sound4pleasure tipsade om? Om den är bättre än den medföljande?


04 Aug 2010, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Lemmy wrote:

Satiken va bra det låter, det här vred på gasen ytterligare.
Får tacka för ljudklippen.

Har du kollat editorn som sound4pleasure tipsade om? Om den är bättre än den medföljande?


Hej,

har bara kollat in det grafiska och det ser roligare ut, "riktiga pedaler" att vrida på. Det som följer med ME-25 är mer en ljudsorterare/bibliotek än editerare. Den är så enkel att ratta att en digital editerare inte känns så nödvändig, trots allt.

Sen vill jag lugna er GAS lite, den kan inte allt, har klart begränsningar i antalet parametrar och förstärkarmodeller mm. POD och andra kan betydligt mer, om du behöver mycket kanske du ska kolla på nåt annnat. Den låter och känns inte i närheten av en Eleven Rack, bara så att det är sagt.
Det jag gillar är just enkelheten- ett par preampmodeller som låter bra, några riktigt bra od's och snyggt reverb, loopfunktion, USB för att kunna få in den digitalt i datorn. Mer behöver jag inte just nu, men jag har inte blivit helt GAS-fri på en Eleven Rack.

Har lite bekymmer med latency i min stora dator med X2 processor och 4gb ram, den droppar lätt om man inte har stor buffer och en latency på ca 100ms- omöjligt att spela tighta funkkomp, t ex. Nån som kan tipsa om nåt- hur får man ner latencyn till acceptabel nivå? Det är ME-25 som agerar ljudkort då och sänker jag till typ 22100 Hz/16bit så blir det ändå för mycket latency...

Matte

mslcases@gmail.com


05 Aug 2010, 07:36
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
De e lugnt clapton71, min gas minskas inte. Behöver bara nåt enkelt att leka med mot datorn o kunna spela på vid tidpunkter det inte är lämpligat att kräma.
Tack för din recension eller vad man ska kalla det. Hade vart lite inne på en stealth plug, men en sån här känns ju lite mer användbar.


05 Aug 2010, 08:24
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Lemmy wrote:

De e lugnt clapton71, min gas minskas inte. Behöver bara nåt enkelt att leka med mot datorn o kunna spela på vid tidpunkter det inte är lämpligat att kräma.
Tack för din recension eller vad man ska kalla det. <font color="red">Hade vart lite inne på en stealth plug, men en sån här känns ju lite mer användbar.</font id="red">



Ja, det tror jag absolut att du kommer att tycka[:)]

Matte

mslcases@gmail.com


05 Aug 2010, 08:38
Profile

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post 
clapton71 wrote:
Har lite bekymmer med latency i min stora dator med X2 processor och 4gb ram, den droppar lätt om man inte har stor buffer och en latency på ca 100ms- omöjligt att spela tighta funkkomp, t ex. Nån som kan tipsa om nåt- hur får man ner latencyn till acceptabel nivå? Det är ME-25 som agerar ljudkort då och sänker jag till typ 22100 Hz/16bit så blir det ändå för mycket latency...


Du skulle kunna prova http://www.rolandforums.co.uk/forums/viewreply/2857/
latency är inte kul.....


05 Aug 2010, 08:47
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
danix wrote:

clapton71 wrote:
Har lite bekymmer med latency i min stora dator med X2 processor och 4gb ram, den droppar lätt om man inte har stor buffer och en latency på ca 100ms- omöjligt att spela tighta funkkomp, t ex. Nån som kan tipsa om nåt- hur får man ner latencyn till acceptabel nivå? Det är ME-25 som agerar ljudkort då och sänker jag till typ 22100 Hz/16bit så blir det ändå för mycket latency...


Du skulle kunna prova http://www.rolandforums.co.uk/forums/viewreply/2857/
latency är inte kul.....


Tackar, danix. Har laddat hem asioforall-programmet, ska testa hur det funkar, men först- en härlig seglardag!

Matte

mslcases@gmail.com


05 Aug 2010, 09:00
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
clapton71 wrote:

danix wrote:

clapton71 wrote:
Har lite bekymmer med latency i min stora dator med X2 processor och 4gb ram, den droppar lätt om man inte har stor buffer och en latency på ca 100ms- omöjligt att spela tighta funkkomp, t ex. Nån som kan tipsa om nåt- hur får man ner latencyn till acceptabel nivå? Det är ME-25 som agerar ljudkort då och sänker jag till typ 22100 Hz/16bit så blir det ändå för mycket latency...


Du skulle kunna prova http://www.rolandforums.co.uk/forums/viewreply/2857/
latency är inte kul.....


Tackar, danix. Har laddat hem asioforall-programmet, ska testa hur det funkar, men först- en härlig seglardag!

Matte

mslcases@gmail.com



Ha, det funkade! Latencyn nere på fullt acceptabla 10ms.

Matte

mslcases@gmail.com


05 Aug 2010, 19:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.