View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 19:05



Reply to topic  [ 21 posts ] 
'Buffrar' och 'True Bypass' 
Author Message

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 'Buffrar' och 'True Bypass'
I brist på bättre nöjen, på en fredagsnatt, så har jag en fråga om 'buffrar' i pedalkedjan.

Jag är totalt ovetandes om sånt här. Jag har bara kört sladd in i mina få pedaler och sen in i förstärkaren. Och det har alltid funkat bra. Men nu ville jag prova något nytt.
Så jag håller på att knåpa ihop en loopbox med 4st send/return samt med 'true bypass'.
Men nu har jag läst att man helst även bör ha en transparent buffer innan loopboxen. Behövs det egentligen? Pedalerna, var för sig, låter ju redan bra som dom är (då är ju iof loopboxen oxå onödig [:D] )
Nån som sitter inne med något bra svar?

/Bosse

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


24 Jul 2010, 00:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post 
Buffern är till för att man ska slippa signal- och diskantförlust på grund utav många kabelanslutningar och långa kablar. Bryr man sig och har många pedaler i rad, så är det lönt att ha en buffer. har man en true bypass-stripp så är det inte lönt eftersom man då inte har pedalerna efter varandra i en ända länga.

Image


24 Jul 2010, 00:47
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
Nä, precis...det var min tanke oxå. Inte för att det är något större problem att fixa till en buffer, men jag tror nog att jag kör utan ett tag till.

Det kanske blir en väldigt kort tråd det här...[:D]

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


24 Jul 2010, 00:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Jag tycker det är en smaksak.
själv tycker jag inte om att ha en buffer innan drivepedalerna, men det kan vara olika, säkert beroende på vilken kvalitet bufffern har.
Jag har en boss tuner som sista pedal och den buffrar slangen till stärkaren och det funkar hyggligt.


24 Jul 2010, 01:12
Profile WWW

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
Hmm...jag hade tänkt att göra en vanlig tappning från loopboxen just för en tuner. Men det kanske skulle vara en idé att lägga den utanför loopen istället och sist.
Nu fick jag lite mer att fundera på...tackar! Nu slipper man sova inatt, eftersom jag aldrig kan släppa en idé innan jag har låtit den snurra många varv i skallen [:D]

/Bosse

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


24 Jul 2010, 01:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Vi diskuterade nyligen frågan i en annan tråd som du kanske har nytta av för fler sömnlösa nätter [;)]

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=41099&SearchTerms=buffer

och tidigare här...
[url]http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=30020
[/url]
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=30529

för att inte tala om här...
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=40419

Jag har testat lite med buffer den senaste tiden och måste som true bypass-nördig motvilligt erkänna att jag inte ser någon annan lösning om jag ska ha lite längre kablar (mer än ett par meter totalt). Hur jag än vrider och vänder och väljer kablar försvinner en del av den underbara sköna briljanta tonen när den total kabellängden drar iväg 3m eller mer.

Däremot är jag inte alls säker på att jag vill ha buffer <u>först</u> i kedjan så som många rekommenderar, utan kanske sist. Men jag vet inte än. Om jag har buffer före dist/od-pedalerna påverkar det tonen negativt när jag kör pedalerna. Det tycks bli ett mycket mer markant, nästan jobbigt diskantlyft när pedalen är i än utan pedaler. Och det jag framför allt vill uppnå är att "återställa" till tonen jag får om jag kör kort kabel utan pedaler.

Funderar därför på att sätta en liten buffer á la Sven-Johan/Bo Hansén sist i min loop-pedal (två passiva loopar A och B i serie). Där har jag dessutom strömförsörjning och utrymme. Kan nog göra den switchbar om man trots allt vill köra helt utan buffer.

Sommarprojekt när solen inte lyser [:)]

/Gunnar

EDIT: För övrigt har jag buffrade pedaler i min loop, t.ex. Boss Tuner och Chorus. Men jag tycker inte att den buffer som finns i dem är lika bra som när jag testat bra separata buffrar. De låter lite platt och hårt. Finlir? Ja, men det är väl det vi håller på med.


24 Jul 2010, 09:04
Profile

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
...efter en ganska snabb nattsömn så har jag kommit fram till att jag skippar att ha nån buffer tillsvidare, MEN om det skulle behövas så kommer den att placeras sist. Det verkar ju mer logiskt.

Och tack Izzy för tipsen om dom andra länkarna (borde ju ha kollat detta innan...)



-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


24 Jul 2010, 09:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post 
en true bypass strip eliminerar INTE behovet av en buffer. skapar det snarare ... stripen motsvarar i sig x antal kabelmeter ...

.


24 Jul 2010, 15:05
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
Men om man ändå har korta kablar mellan loopboxen och pedalerna, så bör det väl inte bli mer problem än utan loopboxen??
Eller tänker jag helt fel nu?
Visserligen så blir det ju fler korta kablar för att loopa x antal pedaler, men jag är osäker på hur stor skillnad det blir.
Men visar det sig att det blir helt tokigt, så då bygger jag en buffer helt enkelt. Den bör väl inte bli så svår att göra.

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


24 Jul 2010, 17:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
Kom just att tänka på att jag brukade tycka det lät coolt och väldigt 'äkta', när man kunde höra lite brus och brumm på skivinspelningar förr. [:D]
Det brukade även läcka mellan kanalerna när man spelade in. Det berodde väl på taskig kanalseparation på banden man spelade in på. Men det vär ändå coolt att höra. Musiken blev mer äkta och levande då.

Så 'lite' brus, brumm och knasiga nivåer kanske hör till på något sätt [:D]
Men det kanske bara är jag som är ganska förlåtande vad det gäller mitt ljud...

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


24 Jul 2010, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post 
testa hur det låter. är du nöjd och glad: fine!

albert collins körde rätt in i stärken med en typ 20 meters kabel. srv gillade krullkablar med hög kapacitans för att de skar högfrekvenserna. go figure.

.


24 Jul 2010, 20:04
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post 
BosseA wrote:

Kom just att tänka på att jag brukade tycka det lät coolt och väldigt 'äkta', när man kunde höra lite brus och brumm på skivinspelningar förr. [:D]
Det brukade även läcka mellan kanalerna när man spelade in. Det berodde väl på taskig kanalseparation på banden man spelade in på. Men det vär ändå coolt att höra. Musiken blev mer äkta och levande då.

Så 'lite' brus, brumm och knasiga nivåer kanske hör till på något sätt [:D]
Men det kanske bara är jag som är ganska förlåtande vad det gäller mitt ljud...

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


+1

Själv kopplar jag in alla pedaler, och rattar stärkare efteråt. Då får man ratta efter signalförlust och färgning. Så slipper man bry sig sen.

Nu har jag ju dock bara en stämmare och en boostpedal i min rig.[:D] Men annars så gör jag så. Till exempel när jag har min gammelwah. Funkar tokbra.

Image


24 Jul 2010, 22:50
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
Vibrolux wrote:

Jag tycker det är en smaksak.
själv tycker jag inte om att ha en buffer innan drivepedalerna, men det kan vara olika, säkert beroende på vilken kvalitet bufffern har.
Jag har en boss tuner som sista pedal och den buffrar slangen till stärkaren och det funkar hyggligt.






boss tu-2 är en tonsugare av rang.....den ger dig endast sämre ljud

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


24 Jul 2010, 23:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
Jag hade under många år aktiva EMG mickar på min gamla Japan Stratta. Visst var det brumfritt och tyst men jag har för mig att man tappade ganska mycket attack i ljudet. Och sen hade jag en gammal Aria Pro II:a från -78 eller -79 med riktigt gamla Di Marzio SD från -76 eller -77...och där kunde man snacka om attack i anslaget!! Downside var ju en jäkla massa brumm iof.

Men allt är väl tycke och smak och ibland kan det ju vara kul att testa något nytt. T.ex. en loopbox. Verkligen hi-tech [:D]


-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


24 Jul 2010, 23:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Vad jag fattat så är det väl buffer i både början och slutet som är det optimala. Har själv tetstat med 2 buffrar med gott resultat. Men har man inget problem med signaldropp så finns ju ingen anledning att knöka in mer jox i signalkedjan. Lite på vad öronen säger.

/Lillefar

BosseA wrote:

I brist på bättre nöjen, på en fredagsnatt, så har jag en fråga om 'buffrar' i pedalkedjan.

Jag är totalt ovetandes om sånt här. Jag har bara kört sladd in i mina få pedaler och sen in i förstärkaren. Och det har alltid funkat bra. Men nu ville jag prova något nytt.
Så jag håller på att knåpa ihop en loopbox med 4st send/return samt med 'true bypass'.
Men nu har jag läst att man helst även bör ha en transparent buffer innan loopboxen. Behövs det egentligen? Pedalerna, var för sig, låter ju redan bra som dom är (då är ju iof loopboxen oxå onödig [:D] )
Nån som sitter inne med något bra svar?

/Bosse

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


"Det är aldrig försent att ge upp"


25 Jul 2010, 13:16
Profile WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
[/quote]

boss tu-2 är en tonsugare av rang.....den ger dig endast sämre ljud

[/quote]

Absolut den påverkar tonen med sin buffer, men den hjälper till när jag stämmer gitarren med...

närå, men vilken stämmare rekommenderar du då?


25 Jul 2010, 23:22
Profile WWW

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post 
Quote:
Quote:

boss tu-2 är en tonsugare av rang.....den ger dig endast sämre ljud



Absolut den påverkar tonen med sin buffer, men den hjälper till när jag stämmer gitarren med...

närå, men vilken stämmare rekommenderar du då?




20 meter

6 meter kabel > tu2 > 10 meter kabel, låter 'bättre' än 16 meter kabel rätt in i stärk ...

tu2 är kanske inte världens 'bästa' buffer, men om du har ett pedalbord med sex TB pedaler och en hel del kabel från gitarr och från pedalbord så kommer du att märka att tu2:an ger dig ton tillbaka om du a/b-testar med den först i pedaljekedjan eller urtagen ur kedjan.

.


25 Jul 2010, 23:57
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
Lillefar, du har ju rätt i det du säger. Varför hänga på mer jox i signalkjedjan om allt ändå låter bra?
För min del är det bara ren och skär nyfikenhet. Och det kommer säkert att fortsätta så där [:)]

Hur mycket har man inte köpt genom åren, som man sen aldrig fortsatte att använda? Men man måste ju se till att affärsidkarna kan överleva oxå [8D]

Men för att återgå till tråden igen, så kommer jag nog att knåpa ihop nån buffer. Det finns tonvis med olika idéförslag om man bara söker lite på nätet. Så det blir väl till att testa vilket som funkar bäst...en buffer kan ju alltid komma till användning nån gång.

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


26 Jul 2010, 10:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
Nån som har koll på hur buffern i Ibanez 9-series är?
Har en FL-9 som man kanske skulle kunna sätta sist på bordet.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


26 Jul 2010, 11:21
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
BosseA wrote:


Men för att återgå till tråden igen, så kommer jag nog att knåpa ihop nån buffer. Det finns tonvis med olika idéförslag om man bara söker lite på nätet. Så det blir väl till att testa vilket som funkar bäst...en buffer kan ju alltid komma till användning nån gång.

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


Jag kopte fran http://www.generalguitargadgets.com ett kretskort till deras IC-buffer och byggde mig en egen. Typ 9 delar allt som allt fick jag skaffa. Jag har manga pedaler pa bordet och upptackte att det var en ganska stor skillnad pa ljudet med gitarren direkt in i starkaren jamfort med genom bordet och in i starkaren. Efter en massa testande kom jag fram till att det var volympedalen som var den storsta boven i detta. Jag satte IC/buffern fore volympedalen (men efter alla dirt-pedaler) och da funkade allt mycket battre. Ljudskillnaden mellan att kora direkt in i starkaren mot genom bordet blev ohorbar.

IC-buffern kostade typ 200 spann med alla delar. Man kan ju kopa mycket dyrare och exklusivare saker (t.ex. Skydsrup for typ 4.500 kr) men jag kan inte se hur det skulle forbattra ljudet IMO.

http://www.myspace.com/h2band


26 Jul 2010, 13:30
Profile

Joined: 06 Nov 2008, 17:04
Posts: 21
Location:
Post 
Ja, det vimlar av olika kopplingsscheman på nätet. Och det som är nice, är det faktumet att, allt går att bygga ihop billigt. Och sen är det ju kul att göra det själv...för det är absolut inte svårt.

Största problemet ur min synvinkel är att få till en snygg låda. Nu finns det finns, tack och lov, några svenska ställen som har färdigmålade lådor i olika färger. För att få till en hållbar och snygglack på en aluminiumlåda är inte lätt, om man vill stå och spraya själv.

-<i> Är du trött, har du bara sovit för långsamt! "]-


28 Jul 2010, 10:28
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.