View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 11:05



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Fuzzen försvinner! 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2002
Location:
Post Fuzzen försvinner!
Det är väl kanske inte ett helt okänt problem att fuzzeffekter försvinner väldigt lätt i mixen tillsammans med andra instrument. En Big muff tex tycker jag helt drunknar bakom en bassist. Själv brukar jag dra tillbaka volymen en aning på gitarren. Detta ger genom min Fuzzface ett lite hårdare, overdriveliknande ljud. Genom att göra detta tycker jag att gitarren träder fram lite bättre.

Jag hade tidigare en Fuzz Factory. Den var rätt vass i tonen. Jag sålde den, då den var ganska oförutsägbar och... galen helt enkelt. Däremot hann jag aldrig testa den live. Kanske hade denna vasshet varit önskvärd i en livesituation för att sticka ut bättre?

Någon som har andra tips? Fuzzar som inte lider av detta fenomen? Inställningar på förstärkaren? Andra pedaler att dubbla med? Treblebooster?


23 Jul 2010, 09:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
big muffen försvinner för att den saknar mids....du får ha en eq eller tubescreamer framför i så fall som pushar fram mer mids.

annars finns det muff varianter med mer mids....t ex musket fuzz



_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


23 Jul 2010, 09:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Moody Sounds Fuzz, finns som byggsats, tycker jag är skarp och bra. Är en Fuzz Face klon med lite egna ideer. Modförslag, och komponenter, finns med till kitet.
Jag byggde nyligen en sån (min andra) och satte en AC127 germanium som andra transistor, och jääääävlars [:D]


23 Jul 2010, 18:42
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
goran - kan du bygga en sån till mig ?
vad kosta ?

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


23 Jul 2010, 19:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
spindeln wrote:

goran - kan du bygga en sån till mig ?
vad kosta ?

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !

Du kan lätt bygga själv, dessutom skulle din självkänsla öka några grader om du gör det [:D]
Moodys byggsatser är oerhört enkla, han har också AC127 för 25:-, du behöver en. Beställ även socklar, kostar typ 3:-/st, så kan du testa dig fram med olika kombinationer.
Du behöver också en bias pot, 25K lin och borra ett extra hål till den.
Albin hjälper dig säkert med var du ska sätta den (den ersätter en fast resistor).
Jag tror att Albin kan bygga den till dig, men det kostar nog några hundra, jag har en massa andra projekt så jag har inte tid....[:)]


24 Jul 2010, 15:33
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
EQ!

Lillefar

snutstrut wrote:

Det är väl kanske inte ett helt okänt problem att fuzzeffekter försvinner väldigt lätt i mixen tillsammans med andra instrument. En Big muff tex tycker jag helt drunknar bakom en bassist. Själv brukar jag dra tillbaka volymen en aning på gitarren. Detta ger genom min Fuzzface ett lite hårdare, overdriveliknande ljud. Genom att göra detta tycker jag att gitarren träder fram lite bättre.

Jag hade tidigare en Fuzz Factory. Den var rätt vass i tonen. Jag sålde den, då den var ganska oförutsägbar och... galen helt enkelt. Däremot hann jag aldrig testa den live. Kanske hade denna vasshet varit önskvärd i en livesituation för att sticka ut bättre?

Någon som har andra tips? Fuzzar som inte lider av detta fenomen? Inställningar på förstärkaren? Andra pedaler att dubbla med? Treblebooster?



"Det är aldrig försent att ge upp"


25 Jul 2010, 01:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post 
Den fuzz som faktiskt funkat bäst för mig live och i repan är underligt nog en Biyang FZ-7 (köpte den för typ 350 eller nåt här på Bojen). Ända nackdelen är att den brummar nåt förjäkligt. Men den går alltid igenom. Fast då är det bara trummor, gitarr och bas. Så jag har inte någon ytterligare gitarrist jag behöver bråka med.

Men nu är det en Musket Fuzz på ingående och den ska bli ytterst intressant att prova.[:p]

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"></b>

<b>Kommande spelningar:</b>
100807 Helsingörsfestivalen, Danmark


25 Jul 2010, 14:57
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2002
Location:
Post 
Ja, det dyker ju upp en hel del Big Muff-kloner där ljudbilden kan justeras väldigt mycket. Way Huge Swollen Pickle är ju en annan trevlig burk.
Lovepedal BBB07 har jag aldrig testat live, bara i affär, men den har en slags inbyggd treblebooster som ger en stora möjligheter att förändra ljudet. Den tillverkas däremot inte längre.


25 Jul 2010, 18:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Jag kopte mig en Keeler Kick fuzz for nagot ar sedan och sedan dess har jag slutat leta fuzzar [forutom att jag skaffat mig en PTD Mini-Bone som komplement]. Keeler Kicken later fantastiskt, svarar suverant bra pa volymen pa gitarren/anslag med plektrum eller fingrar och har en kalasbra ton-kontroll. Den forsvinner definitivt inte i mixen. Tyvarr var den ganska dyr, typ 250 USD men jag slipper kopa nya fuzzar hela tiden.

Har ar ett gammalt klipp, James Tyler BW2K genom Kicken in i min Bad Cat Tremcat:

http://www.reverbnation.com/artist/song ... y_now=true

http://www.myspace.com/h2band


26 Jul 2010, 04:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.