View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 18:34



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Bästa disten och OD? 
Author Message

Joined: 30 Mar 2010, 10:40
Posts: 231
Location:
Post Bästa disten och OD?
Vilken är den bästa disten och OD tycker ni?
Behöver nämligen tips på det.
Har haft boss md2 och ds 1 men gillade inget av dom.
Någon man bör ha på ett bord om man lirar mycket Ritchie Blackmore men även mer från 70-80 talet? Behöver nämligen tips.
/Tomme


17 Jul 2010, 23:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Ska du ner till Lund någon gång kan du få testa ett par, men annars tror jag du skulle gilla t ex en OCD, eller ngn Xotic pedal. Det finns en sån herrans massa olika att välja mellan, och du kommer att få en massa bra förslag. Vad har du för gitarr och stärkare?

myspace.com/slackervillezoo


17 Jul 2010, 23:54
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2010, 10:40
Posts: 231
Location:
Post 
davidihse wrote:

Ska du ner till Lund någon gång kan du få testa ett par, men annars tror jag du skulle gilla t ex en OCD, eller ngn Xotic pedal. Det finns en sån herrans massa olika att välja mellan, och du kommer att få en massa bra förslag. Vad har du för gitarr och stärkare?

myspace.com/slackervillezoo


Hehehe okej , Aldrig hört talats om dom pedalerna då jag inte är så insatt i det. Lund är ju inte så långt bort och där går tåg ju.
Just nu har jag en jävla massa gitarrer men dom som är skönast och hörs bäst är :

Fender Stratocaster
Gibson Melody Maker Joan Jett
Burny Les Paul från 77

Just nu sitter jag på en Vox AD100VTH Men där kommer komma en ny till jula tiden. Och då blir det väl någon Marshall eller en ENGL.
Tack så länge


18 Jul 2010, 00:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Mar 2010, 10:40
Posts: 231
Location:
Post 
Kom igen nu , hjälp en student som är vilse i tankarna.


20 Jul 2010, 21:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post 
Min absoluta favorit är OCD v3 (alltså version 3 av 4) som jag använder som low-gain OD.

Va förbi thesegoto11 idag och köpte en Xotic AC-booster för att komplettera OCDn med lite mid-gain OD. Jämförde med diverse pedaler från Lovepedal, Himmelstrutz och deras egna BB preamp men det blev tillslut AC-boostern som vann på bättre strängseparation och dynamik.

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: lavrell (at) gmail.com


20 Jul 2010, 22:13
Profile

Joined: 30 Mar 2010, 10:40
Posts: 231
Location:
Post 
lavrell wrote:

Min absoluta favorit är OCD v3 (alltså version 3 av 4) som jag använder som low-gain OD.

Va förbi thesegoto11 idag och köpte en Xotic AC-booster för att komplettera OCDn med lite mid-gain OD. Jämförde med diverse pedaler från Lovepedal, Himmelstrutz och deras egna BB preamp men det blev tillslut AC-boostern som vann på bättre strängseparation och dynamik.

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: lavrell (at) gmail.com

OKejokej , detta gillar vi , mer information! :)

Men vilket märke är OCD v3?
Och en dum fråga kanske men vad är en Booster. (är verkligen inte hemma i pedaler än )
Men tack så länge.
/Tomme


20 Jul 2010, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Jag funderar på att sälja min Zvex Box of rock. Det är en overdrivepedal med inbyggd booster. Mejla mig om du är intresserad!
Här har du en demo:

http://www.youtube.com/watch?v=3S0L5_4x ... re=related


20 Jul 2010, 22:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Tomme wrote:

lavrell wrote:

Min absoluta favorit är OCD v3 (alltså version 3 av 4) som jag använder som low-gain OD.

Va förbi thesegoto11 idag och köpte en Xotic AC-booster för att komplettera OCDn med lite mid-gain OD. Jämförde med diverse pedaler från Lovepedal, Himmelstrutz och deras egna BB preamp men det blev tillslut AC-boostern som vann på bättre strängseparation och dynamik.

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: lavrell (at) gmail.com

OKejokej , detta gillar vi , mer information! :)

Men vilket märke är OCD v3?
Och en dum fråga kanske men vad är en Booster. (är verkligen inte hemma i pedaler än )
Men tack så länge.
/Tomme


http://www.fulltone.com/ocd.asp


20 Jul 2010, 22:43
Profile

Joined: 09 Jul 2009, 00:07
Posts: 456
Location:
Post 
Booster trycker på signalen lite extra. Tänk dig att du kör med volymratten på 70% och sen vrider upp på 100. Starkare signal=mer överstyrning in i en överstyrd pedal eller förstärkare eller mer volym in i en ren förstärkare.

OCDn tillverkas av Fulltone. Kan vara bra att veta att de sista har v.4 ändrats. Så de senare v.4 ska låta lite bättre [:)]

Kan också vara bra att veta att overdrive pedaler kan låta väldigt olika in i olika typer av förstärkare.
Generellt så tycker man att det är bättre i rörförstärkare (det är alltså det och några få knasbollar tycker emot[8D])


20 Jul 2010, 22:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Mar 2011, 21:57
Posts: 29
Location:
Post 
öhm stratocastern direkt till en marshall 1959
om du vill ha ritchie blackmore ^^

" mer effekter än riff "


27 Mar 2011, 23:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post 
Ritchie Blackmore har ju låtit på lite olika sätt. Menar du MK2-Deep-Purple (med Gillan och Glover), så är en treble booster med möjlighet att köra full boost (alltså inte bara boost av diskant/mellanregister) melodin. Keeley's Java Boost eller Analog Man's Beano Boost är bra alternativ. Boosten <i>måste "] köras i en redan överdriven/distad rörstärkare (egen dist eller OD-pedal) för att det ska låta bra. Treble boostern knuffar på mer, som namnet antyder, men distar även i sig själv rejält.

Mats


28 Mar 2011, 09:41
Profile

Joined: 21 Nov 2008, 16:59
Posts: 60
Location:
Post 
Testa Himmelstrutz Fetto Nord. Dyr som stryk, men den får min Peavey Classic att låta allt från slutstegsdistad Marshall till krämig, shredvänlig high gainstärkare. Det senare kräver en liten extraskjuts med en tube screamer eller liknande, men allt låter bra tom på sovrumsvolym.


28 Mar 2011, 10:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Tomme wrote:
Och en dum fråga kanske men vad är en Booster

Inte nån dum fråga, för begreppet "booster" används (och missbrukas) så att det kan betyda en massa olika saker:<ul>
<li>En pedal som enbart höjer signalnivån utan att färga ljudet (t.ex MXR Microamp)</li>
<li>En pedal som höjer signalnivån och färgar ljudet med EQ och lite distorsion (t.ex Rangemaster, EH LPB-1)</li>
<li>En vanlig OD/distpedal (t.ex Xotic AC booster)</li>
</ul>
Boosters har huvudsakligen två olika ändamål:<ul>
<li>Öka volymen, t.ex för ett solo</li>
<li>Pusha en förstärkare eller pedal till mer dist</li>
</ul>
För solo-boost bör boostern sitta efter att disten genererats. Dvs efter dist/OD-pedaler, eller i stärkarens effektloop om man använder förstärkardist. Annars blir det bara mer dist och inte så mycket volymökning.

Erik R


28 Mar 2011, 13:31
Profile
Post 
d95err wrote:

Tomme wrote:
Och en dum fråga kanske men vad är en Booster

Inte nån dum fråga, för begreppet "booster" används (och missbrukas) så att det kan betyda en massa olika saker:<ul>
<li>En pedal som enbart höjer signalnivån utan att färga ljudet (t.ex MXR Microamp)</li>
<li>En pedal som höjer signalnivån och färgar ljudet med EQ och lite distorsion (t.ex Rangemaster, EH LPB-1)</li>
<li>En vanlig OD/distpedal (t.ex Xotic AC booster)</li>
</ul>
Boosters har huvudsakligen två olika ändamål:<ul>
<li>Öka volymen, t.ex för ett solo</li>
<li>Pusha en förstärkare eller pedal till mer dist</li>
</ul>
För solo-boost bör boostern sitta efter att disten genererats. Dvs efter dist/OD-pedaler, eller i stärkarens effektloop om man använder förstärkardist. Annars blir det bara mer dist och inte så mycket volymökning.

Erik R

Trams!

Jag tycker att det gottigaste ljudet får man om man lägger en bra clean-gain boost först i kedjan, och drar ner gainen så pass mycket på dom övriga inställningarna att det bara blir en mera form av "mättad dist" dvs mera häng.
-Men för att citera en gammal bekant: Det är en smaksak!


30 Mar 2011, 23:17
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Trådskaparen läser nog inte detta...

myspace.com/slackervillezoo


30 Mar 2011, 23:43
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.