View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:25



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Vad söker jag för pedal? 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Vad söker jag för pedal?
Har hamnat i gitarrsvängen, efter att lirat mest bas så kommer jag att hoppa in på gitarr med mitt gamla band under sen sommaren, hösten. Känner då att jag vill ha en overdrive, distpedal som hyfsat med dist overdrive med fett ljud bra defenition och dynamik. Stärkarna jag använder är en Bassman 50 silverface eller ett tweed Twin Amp bygge, bägge stärkarna spelar ganska hög och rent. Vill ha stärkaren "ren" så jag att ha tillgång till rentljud, sen har jag en tubescreamer för att få chrunchljud men vill ha nåt som också ger mer driv för typ klassiska hårdrockslåtar. Bygger gärna pedaler själv om det finns några tips på byggfronten. Vad skall man titta på, overdive, dist eller fuzz? Nån som har några tips?


16 Jul 2010, 08:53
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag skulle siktat på någon av dessa:

MP Mighty Red Distortion
BJF Dyna Red
MiAudio Crunch Box
Fetto Nord
MiAudio Tube Zone

De ger alla en mustigare och lite mer fräsig dist, mer high gain, än tubescreamers. De låter sjävklart olika, men har inte alls tubescreamerns midhump och lite platta ljud ovanpå liksom.

Ingen är väl särskilt billig tyvärr...

Sedan finns det ju rördrivna pedaler. Jag har bara erfarenhet av Blackstar Dual HT. Helt ok på många, men det är något syntetiskt över dem.

Det finns säkert byggen som drar åt det hållet, men jag har bara byggt tubescreamers och har inget förslag där.

/Gunnar


16 Jul 2010, 09:36
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Izzy wrote:

Jag skulle siktat på någon av dessa:

MP Mighty Red Distortion
BJF Dyna Red
MiAudio Crunch Box
Fetto Nord
MiAudio Tube Zone

De ger alla en mustigare och lite mer fräsig dist, mer high gain, än tubescreamers. De låter sjävklart olika, men har inte alls tubescreamerns midhump och lite platta ljud ovanpå liksom.

Ingen är väl särskilt billig tyvärr...

Sedan finns det ju rördrivna pedaler. Jag har bara erfarenhet av Blackstar Dual HT. Helt ok på många, men det är något syntetiskt över dem.

Det finns säkert byggen som drar åt det hållet, men jag har bara byggt tubescreamers och har inget förslag där.

/Gunnar

+1
Bra pedaler alla de där!

http://www.pigsinspace.se


16 Jul 2010, 10:14
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post 
en Rat kanske [:)]
den finns som byggsats på BYOC


16 Jul 2010, 10:43
Profile
Post 
busse wrote:

Har hamnat i gitarrsvängen, efter att lirat mest bas så kommer jag att hoppa in på gitarr med mitt gamla band under sen sommaren, hösten. Känner då att jag vill ha en overdrive, distpedal som hyfsat med dist overdrive med fett ljud bra defenition och dynamik. Stärkarna jag använder är en Bassman 50 silverface eller ett tweed Twin Amp bygge, bägge stärkarna spelar ganska hög och rent. Vill ha stärkaren "ren" så jag att ha tillgång till rentljud, sen har jag en tubescreamer för att få chrunchljud men vill ha nåt som också ger mer driv för typ klassiska hårdrockslåtar. Bygger gärna pedaler själv om det finns några tips på byggfronten. Vad skall man titta på, overdive, dist eller fuzz? Nån som har några tips?



Jag tror nog att en Fetto Nord är det absolut
smidigaste och bästa i pedalväg du kan hitta inom Europas gränser.
Björn Juhls pedaler låter ju också lysande på sitt sätt,
men jag anser att dom bara är trimmmade för hans armada av pedaler,
medans Fetto Nord är lite mera allround.
Dvs Juhls pedaler har ett mera "näsigt" INTE fizzligt, men
kanske näbbigt ljud.
Lite mera skabbigt, inte så finpolerat!


16 Jul 2010, 12:22

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Det här verkar vara en riktigt trevlig distpedal för lite billigare pengar.

http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1942

Deras OD, http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1943, är riktigt jävla bra iaf!

/ Calle


16 Jul 2010, 12:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post 
En gammal Marshall Guv'nor kanske?


16 Jul 2010, 15:27
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post 
Jag klämmer till med ännu ett förslag: Lovepedal Kalamazoo


16 Jul 2010, 15:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
snutstrut wrote:

Jag klämmer till med ännu ett förslag: Lovepedal Kalamazoo



Har du den ? är såhär >-< nära å köpa den.. [:D]


19 Jul 2010, 14:58
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post 
nä, men jag har klämt på en. Låter väldigt, väldigt bra!


19 Jul 2010, 19:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
Okej, den kostade 169 dollar på pgs förut men nu när ja skulle beställa så hade de höjt igen till 199 [:(]. Blir nog en ändå...


19 Jul 2010, 21:40
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Tack för era tips. Det verkar som att det är dyrare grejer som gäller om det skall låta bra, det brukar ju vara så. Blir mer och mer sugen på att bygga själv, har hittat scheman till Mi Audio Chrunch box och Marshall Guv'nor så dom kanske man skulle testa. Vad tror ni om DOD 250, det är väl också nån klassisk distpedal? Går det att få tag på schman till övriga ovan nämda pedaler, har ett kopplingsdäck hemma så jag skulle ju kunna testa olika kopplingar på det innan jag bygger skarpt.


20 Jul 2010, 10:00
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post 
busse wrote:

Tack för era tips. Det verkar som att det är dyrare grejer som gäller om det skall låta bra, det brukar ju vara så. Blir mer och mer sugen på att bygga själv, har hittat scheman till Mi Audio Chrunch box och Marshall Guv'nor så dom kanske man skulle testa. Vad tror ni om DOD 250, det är väl också nån klassisk distpedal? Går det att få tag på schman till övriga ovan nämda pedaler, har ett kopplingsdäck hemma så jag skulle ju kunna testa olika kopplingar på det innan jag bygger skarpt.




http://www.musikding.de/product_info.ph ... e-kit.html


20 Jul 2010, 17:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Tror att det får bli två byggen till att börja med, en moddad DOD 250 och Mi Audio Crunch box. Tack för länken till Dod-kitet men det blir nog ett eget Dod-bygge från scratch. Tänkte ta och göra en switch så man kan välja mellan kiseldioder eller lysdioder, fick också ett tips av en kompis att även kanske ha ett läge på switchen med inga dioder alls för clean boost. Funderar också på att ev bygga en tonkontroll på Doden, kommer nog att göra kretskortet med dessa moddningar om man sen vill köra helt orginal så utelämmnar man ju bara moddningarna.

Crunch boxen får nog bli orginal efter schemat men säkert kan det bli nån moddning innan allt är färdigt om jag känner mig själv.


21 Jul 2010, 13:54
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post 
busse wrote:

Har hamnat i gitarrsvängen, efter att lirat mest bas så kommer jag att hoppa in på gitarr med mitt gamla band under sen sommaren, hösten. Känner då att jag vill ha en overdrive, distpedal som hyfsat med dist overdrive med fett ljud bra defenition och dynamik. Stärkarna jag använder är en Bassman 50 silverface eller ett tweed Twin Amp bygge, bägge stärkarna spelar ganska hög och rent. Vill ha stärkaren "ren" så jag att ha tillgång till rentljud, sen har jag en tubescreamer för att få chrunchljud men vill ha nåt som också ger mer driv för typ klassiska hårdrockslåtar. Bygger gärna pedaler själv om det finns några tips på byggfronten. Vad skall man titta på, overdive, dist eller fuzz? Nån som har några tips?


LITTLE GREEN WONDER, eller FULLTONE 2 FULLDRIVE


21 Jul 2010, 14:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.