View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:37



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Vilken ordnind på pedalbordet? 
Author Message

Joined: 25 Jan 2010, 15:59
Posts: 234
Location: Arvika, Värmland.
Post Vilken ordnind på pedalbordet?
Tja!

Först och främst vill jag hylla pedalforumet!!

Jag funderar på hur stor betydelse det har för ljudet vilken ordning man har på sina pedaler.. alltså från stärkaren till gitarren.

Jag begriper ju att det beror på vad man vill ha för ljud...
Men det finns säkert ett "rätt" och ett "fel" sätt.

Vilken ordning "ska" det vara på de olika effekterna?

Mvh Johan


14 Jul 2010, 15:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
Johan Ericson wrote:

Tja!

Först och främst vill jag hylla pedalforumet!!

Jag funderar på hur stor betydelse det har för ljudet vilken ordning man har på sina pedaler.. alltså från stärkaren till gitarren.

Jag begriper ju att det beror på vad man vill ha för ljud...
Men det finns säkert ett "rätt" och ett "fel" sätt.

Vilken ordning "ska" det vara på de olika effekterna?

Mvh Johan


Ganska svårt att svara på något när du inte säger vilka effekter det gäller...

Men du har helt rätt när du säger att det är en smaksak. Rent generellt så brukar man i alla fall vilja ha Wha wha före dist. Själv brukar jag också vilja ha kompressor tidigt, helst innan wha. Tror det också är den generella uppfattningen?

Själv skulle jag haft det såhär: Stämmare > Kompressor > Wha > OD/Dist > osv.

Flanger och Phaser har jag ingen riktig koll på var dom brukar sitta för jag har inte testat själv tillräckligt mycket.

Vad jag dock direkt ogillar är Delay, Reverb och Chorus framför stärkaren, det har jag alltid i loopen. Fast dom som brukar ha det framför tror jag oftats har det sist (alltså närmast förstärkaren, efter OD/dist dvs).


14 Jul 2010, 18:38
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jan 2010, 15:59
Posts: 234
Location: Arvika, Värmland.
Post 
jag kör följande effekter i följande ordning från stärkaren:

Dist - Dist - flanger - stäm - delay - volym - wah wah..

jag har tyvärr ingen loop på min stärkare..


14 Jul 2010, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post 
Johan Ericson wrote:

jag kör följande effekter i följande ordning från stärkaren:

Dist - Dist - flanger - stäm - delay - volym - wah wah..

jag har tyvärr ingen loop på min stärkare..


Låter det bra är det bra. Fast det vore väl mer praktiskt att ha stämmaren först i kedjan, så att du inte behöver trampa av effekterna innan när du ska stämma?


15 Jul 2010, 01:38
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Instämmer med föregående talare.

Har man flera dist- eller overdrivepedaler som man vill ha påkopplade samtidigt, kan det skilja en hel del i ljud beroende på i vilken ordning de är i förhållande till varandra. Eller vilken av dem som är närmast stärkaren, om stärkaren också överstyr/distar. Här måste man prova sig fram.

Jag är nog inte ensam om att tycka att Wha Wha och andra dylika svajeffekter som phaser, flanger och UniVibe-efterapningar, gör väldigt intresanta saker med overdriven/disten när de sitter före overdrive-/distpedaler eller överstyrda/distande stärkare. Men, det är ingen lag att de ska sitta där! Man kan ju vilja få ljudet som blir av dem placerade efter overdrive/dist också...

Om man inte har reverb och delay i stärkarens effektloop är det antagligen vanligast att man har dem i slutet av pedalkedjan, men även ett delay kan även vara kul före overdrive/dist för att fetta till ljudet.

På min pedalbräda är för tillfället: Buffertförstärkare -> Kompressor -> Wha Wha -> UniVibe-typ-effekt -> Overdrive -> Overdrive -> Delay -> Stämapparat. Sedan är stärkaren oftast inställd på att övertyra lite grand. Kompressorn använder jag knappast idag. Reverbpedalen har nyligen tagits bort från brädan, men det satt efter delayet.

Jag har stämapparaten sist för att med den kunna stänga av ljudet helt mellan pedalkedja och stärkare. Att stänga av de andra pedalerna när jag stämmer (om det behövs) ser jag inte som ett problem. Jag stänger oftare av ljudet helt (t.ex. mellan låtar, framförallt på repningar) än jag stämmer...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


15 Jul 2010, 11:41
Profile
Post 
Jag håller inte med någon alls!

Jag tycker en wha-wha passar bäst först.
Jag vill (om jag använder wha) ha ett ljud
som är så rent som möjligt, dvs wha- med dist,
inte distat wha-ljud vilket som ofta låter och är (och hörs på skiva)
påfallande illa.

Dessutom tycker jag att man bör använda stämapparaten först i kedjan,
för att få "så ren" tillgång till originalkällan (ljudet) som möjligt,
med fluktuationer upp och ner.

Jag skulle rekommendera så här:

WHA-STÄMMARE-OD-DIST-VOLYMPEDAL/DELAY/MODULATION.

Optimalt är ju att hitta en pedal som har od+dist+naturlig komprimering i sig.

Kompressor kan man antingen sätta innan eller efter alla od+dist pedaler, men eftersom det var 2 år sedan jag använde fler än 1 pedal, kommer jag faktiskt inte ihåg vilken setup som lät bäst.
Jag tror dessutom att jag använde kompressorn efter både disten och overdrive-pedalen och fick fram ett alldeles fantastiskt ljud.
Tyvärr var Keeley-pedalkompressorn (sorry Mr.Keeley) en liten tontjuv,dvs den tog bort lite av den guttiga diskanten, vilket för mig som är total diskant-fantast förödande i slutändan.


15 Jul 2010, 12:21
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Så här gör jag:
Buffertförstärkare -> Stämapparat -> Wha Wha -> Phaser -> Overdrive -> Boost ->
Overdrive och boost är en "Xotics AC Booster Plus" som är "två pedaler i en" och man kan byta ordning på med en knapptryckning, så den ordningen kan variera..

I effektloopen har jag: Delay -> Boost ->

Stärkaren är tvåkanalig, en ren kanal och den andra med lite dist..

http://www.pigsinspace.se


15 Jul 2010, 13:08
Profile WWW

Joined: 31 Mar 2008, 17:51
Posts: 69
Location: Stockholm
Post 
Och såhär kör jag med min uppsättning [:)]

Kedja: STÄMMARE -> WAH -> OD -> OD/BOOST -> NOISE SUPPRESSOR
Loop: DELAY

// Magnus

<hr noshade size="1">
<font color="black"><b><font size="5">DEATH METAL IS MY RELIGION</font id="size5"></b></font id="black">
<font color="blue"><font size="4">www.myspace.com/insision</font id="blue"></font id="size4">

<font color="blue"><font size="4">www.myspace.com/gravespace</font id="size4"></font id="blue">


15 Jul 2010, 14:31
Profile WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Jag har också testat lite olika varianter. Idag ser bordet ut som följer:
Teese Wah - AM Beano boost - BJFE Baby blue (till Singelcoil) - BJFE Honey bee (till Humbuckers) - TC Nova Delay - Barber LTD som solohöjare - Boss stämpedal

Ev. kompressor går in efter wah likaså Sunfacefuzzen när den är med.

Annars har jag hört om folk som kopplar Od - Wah - Od sen vidare för att bygga upp driveljudet så det kan man testa.

Trebleboosters är kluriga med. De blir magiska in i en OD pedal eller distande stärkare men blir otrevligt vassa in i rena stärkare

Skriv ut vad du har och vad du kör de genom så kan vi tipsa.

/Vibrolux


16 Jul 2010, 00:22
Profile WWW

Joined: 25 Jan 2010, 15:59
Posts: 234
Location: Arvika, Värmland.
Post 
Det verkar ändå som de flesta har nån form av
"såhär-ska-du-kopplauppfattning", som är ganska lik den andres..

Men jag är lite osäker på vad skillnaden blir om man har effekterna i loopen eller mellan stärkare och gitarr, och varför lägga vissa i loopen och vissa på mellan stärkare och gitarr?

Som jag sa så har inte jag nån loop pga gammal stärkare, men det är kul att veta..


16 Jul 2010, 03:18
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post 
Johan Ericson wrote:

jag kör följande effekter i följande ordning från stärkaren:

Dist - Dist - flanger - stäm - delay - volym - wah wah..

jag har tyvärr ingen loop på min stärkare..

Vad är det för Volympedal? Är det en Ernie Ball så skulle jag haft denna ordning...
Gitarr> Volym (med stämmare i tyst läge)> Wah-wah> Dist> Dist> Flanger> Delay> Stärkare...


16 Jul 2010, 07:20
Profile
User avatar

Joined: 18 Oct 2010, 16:17
Posts: 103
Post 
Nu kör jag så här...
Tuner, Compressor, Wah, till amp
T-Rex spinndoctor, Delay, chorus i loopen.
Spinndoctorn fungerar jättebra som förförstärkare och passar bra i loopen med denna lösning kan man variera tonen och rena och distade ljud mer.

Jag switchar mellan en Tele och en Gibba LP och de har olika ut signal så telen blir volymsvagare än gibban. Ljudet låter bra i hela riggen med båda gitarrerna men min fundering är; Var sätter jag in en TC line driver? ( en gammal dist/ boost pedal ). Min tanke är att Boosten skulle lyfta upp Tele signalen till samma som Gibban.
Har meccat runt lite och får inte till det....

Några funderingar?

Det ska göra ont å bända.


11 Nov 2010, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Jag har en sån (TC) sist i loopen för solohöjning. Och den kan höja hur mycket som helst![:D]
Så vill du höja ljudet utan att få dist är mitt tips att du placerar den där.


http://www.pigsinspace.se


11 Nov 2010, 15:34
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Johan Ericson wrote:

jag kör följande effekter i följande ordning från stärkaren:

Dist - Dist - flanger - stäm - delay - volym - wah wah..

jag har tyvärr ingen loop på min stärkare..


I ditt fall skulle jag köra
wah - stäm - dist- dist - flange - vol - delay

Det är svårt att säga exakt, vissa pedaler är väldigt känsliga för hög insignal. Jag kan tex inte köra min flanger efter dist, då distar den fult. Volympedaler som är lågimpedans låter bäst efter en buffrad pedal, annars tappar man mycket ton. Jag tycker själv att lågimpedans volympedaler med en buffer framför sabbar ljudet mindre än en högimpedans volympedal först i kedjan. Vissa modulationseffekter som tex phaser och vibe låter bäst före od/dist. Fuzzpedaler fungerar bäst före buffrade pedaler och bör ligga tidigt i kedjan.
Min rigg ser ut så här:
1. Skrydstrup buffer (Turbo tuner från tuner out)
2. Fulltone Clyde Wah
3. Diamond Compressor
4. Foxrox Octron
5. Mad Professor Tiny Orange Phaser
6. Hartman Analog Flanger
7. Lovepedal Eternity
8. Klon Centaur
9. Analogman Bi-Chorus
10. Diamond Memory Lane
11. T-Rex Replica

Jag använder två rackeffekter i förstärkarens loop. Tycker att reverb och delay låter bra i loopen, allt annat låter bäst före förstärkaren. Delaypedalerna använder jag mest till rena ljud eller lätt skitiga distljud. Min förstärkare har tre kanaler.


11 Nov 2010, 15:59
Profile

Joined: 25 Jan 2010, 15:59
Posts: 234
Location: Arvika, Värmland.
Post 
hahaha oj, jag hade glömt denna tråd!

Har ändrat lite på mitt bord nu, jag kommer inte ihåg exakt hur det sitter, men jag är sjukt nöjd med hur det låter!! kommer med en uppdatering.

Det enda jag inte är helt nöjd med är min volympedal... Det känns som den tar bort så mycket ton när jag har den på annat än max. Det är nån morley med röd text på.. är det så med alla eller ska jag sätta den på nått annat ställe? eller byta den mot en annan?
Den sitter sist innan stärken.


11 Nov 2010, 16:28
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Min set-up skiljer sig inte så mycket från ovanstående:

TUNER-WHA-OD1-OD2-COMPRESSOR-OD3-"GASPEDAL"-/DELAY/MODULATION.

Tunern först, för så bra signal som möjligt. Den, som de flesta tuners, går att använda så att den stryper signalen till resten av kedjan när man stämmer. En Turbotuner.
Wha därefter, gillar när den ligger före OD/Dist.
Två OD för kompljud, low gain. OD1(LGW) boostar OD2(SHOD).
Kompressor efter komp-OD för att tämja antingen rent eller halvskitigt ljud, och före senare OD och gaspedal.
OD3 för mer distade ljud med rätt mycket gain (en BB+).
BB Preamp som gaspedal, för lead helt enkelt. Den skiljer sig en hel del från BB+ trots namnlikheten.

Klart att det är för många OD:s, men dom får plats på ett och samma bord (Wha utanför dock ännu). Tänkt för att funka med en enkanalare, men eftersom jag har även flerkanalare bygger jag ett enklare bord för det i nuläget.



Image


11 Nov 2010, 17:41
Profile WWW

Joined: 07 Mar 2010, 17:26
Posts: 126
Location: Göteborg
Post 
Många förslag så testa dig fram helt enkelt.

Min setup är följande (har ingen effect loop):
Tuner
Deja vibe
Boost
OD1
OD2
Modulation
Delay 1
Delay 2 med modulation
Reverb

Funderar på att sätta en Ernie Ball jr volympedal innan Delay 2. I en perfekt värld skulle jag koppla allt till en bypass looper och styra det hela från den.


11 Nov 2010, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 18 Oct 2010, 16:17
Posts: 103
Post 
1331 wrote:

Jag har en sån (TC) sist i loopen för solohöjning. Och den kan höja hur mycket som helst![:D]
Så vill du höja ljudet utan att få dist är mitt tips att du placerar den där.


http://www.pigsinspace.se


Tack för tipset, funkade finfint!


Det ska göra ont å bända.


12 Nov 2010, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post 
Johan Ericson wrote:

hahaha oj, jag hade glömt denna tråd!

Har ändrat lite på mitt bord nu, jag kommer inte ihåg exakt hur det sitter, men jag är sjukt nöjd med hur det låter!! kommer med en uppdatering.

Det enda jag inte är helt nöjd med är min volympedal... Det känns som den tar bort så mycket ton när jag har den på annat än max. Det är nån morley med röd text på.. är det så med alla eller ska jag sätta den på nått annat ställe? eller byta den mot en annan?
Den sitter sist innan stärken.


Där har du hemligheten!!! Du ska tycka det låter bra. Det finns så mycket "regler" hur man ska koppla effekter, sen lyssnar man på Tom Morello (Rage against the machine) å han bryter ju alla men har ju skitbra ljud!

Volympedalen ändrar ju ingångssignalen in i förstärkaren å det kan ju upplevas som att det ändrar tonen.


14 Nov 2010, 14:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.