View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 02:35



Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Sämsta pedalen? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Sämsta pedalen?
Vilken är den sämsta pedal ni någonsin köpt, men haft stora förväntningar på?
Nu menar jag inte nån billig Beringer, utan en som man kan förvänta sig vara en bra pedal.

För min del utan allt tvivel Boss FZ-5, ska modellera Fuzz Face, Maestero och Octavia, alla lägen låter apa [xx(]


14 Jul 2010, 08:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ja det var lätt. Med risk att såra någon som älskar just den pedal man sågar kommer här mitt bidrag.

Boss DN2 Dyna Drive.

http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=853

Minns att jag testade pedalen i butik och tyckte den lät klart lovande. Snygg sjungande dist. Lite Dumble in a box liksom. Men i repan framför JTM45:an lät det totalsyntetiskt. Dummerjöns with a 1.200 SEK box.

Jag gick tillbaka till butiken samma dag och bytte mot en Blackstar istället. Den var roligare, även om den inte heller finns kvar...

Tanken var väl att Boss skulle använda den här digitala tekniken från Cube-stärkarna. Men det funkar inte alls tillsammans med "riktiga" stärkare. Lika illa funkar för övrigt deras Bassman-pedal.

/Gunnar


14 Jul 2010, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 15:27
Posts: 411
Location: Umeå
Post 
Helt ohotad: Danelectro Pitch Daddy. Fullkomligt oanvändbar. [}:)]

----
Musik? Vem vill hålla på med sånt, jag ska bli bibliotekarie!


14 Jul 2010, 09:59
Profile ICQ

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post 
Boss PH-2. Otroligt trist och hårdljudande phaser.


14 Jul 2010, 10:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Electro Harmonix LPB-1 "Linear Power Booster Preamp" [xx(]. Detta är några år sedan, men jag var ute efter en buffertförstärkare och clean boost, men denna pedal distar i sig själv och färgar dessutom ljudet rätt mycket. Jag blev besviken och tyckte att den marknadsfördes på fel sätt. Den behöll jag inte många dagar...

Nyligen köpte jag en begagnad T-Rex Tremster. Jag vill inte säga att den är kass eller hör till de sämsta pedaler jag haft, men jag hade höga förväntningar och blev negativt överraskad. Tremolot var lite för kallt och färglöst och volymen var en anings för svag även med fullt uppdragen volymkontroll. Denna pedal kan säkert andra tycka om, men jag håller mig till mitt EA Tremolo (gjord av ett kit som en annan bojare byggt ihop, och jag köpt av honom). Det tremolot tycker låter mycket bättre och kan, typ, mäta sig med de bästa rörstärkartremolona.

Sedan var det någon dyr boutique-pedal som skulle ge ett ljud liknande Mesa Boogie-stärkare. Nu kommer jag inte ihåg vad den heter... Den gillade jag när jag snabbtestade den, men tyckte att den var apa ihop med bandet och när jag provade den mer.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


14 Jul 2010, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Izzy wrote:

Ja det var lätt. Med risk att såra någon som älskar just den pedal man sågar kommer här mitt bidrag.

Boss DN2 Dyna Drive.

http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=853

Minns att jag testade pedalen i butik och tyckte den lät klart lovande. Snygg sjungande dist. Lite Dumble in a box liksom. Men i repan framför JTM45:an lät det totalsyntetiskt. Dummerjöns with a 1.200 SEK box.

Jag gick tillbaka till butiken samma dag och bytte mot en Blackstar istället. Den var roligare, även om den inte heller finns kvar...

Tanken var väl att Boss skulle använda den här digitala tekniken från Cube-stärkarna. Men det funkar inte alls tillsammans med "riktiga" stärkare. Lika illa funkar för övrigt deras Bassman-pedal.

/Gunnar

Jag är Boss-samlare och blir sur [;)]
Men DN-2 är ingen höjdare, jag har den men den används aldrig [V]


14 Jul 2010, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post 
har en JJ-labs Delay E20DL som inte funkar till något!!! [xx(]

inte änns värd att sätta ut en annons på den [:D]

Image -----VIP----- vip(snabel-a) etanet.se


14 Jul 2010, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
EHX Nano Clone.

Så här skrev jag om den i en recension på diskantforum:
<i>"Det är en väldigt enkel pedal med endast en av/på-switch och en ratt för hastigheten på choruseffekten. Något att tänka på är att kontakten för strömförsörjningen har omvänd polaritet mot t.ex Boss och Ibanez och därför inte går att koppla in i en daisy-chain med dessa.

Jag tog med den på repan i veckan för att testa den i min vanliga rigg. Jag kopplade in den innan stärkaren. Choruseffekten var ganska ok, men inte lika bra som den Boss CE-2 jag sålde i ett svagt ögonblick. Effekten gick dock lite väl djupt för min smak. Om man öppnar pedalen så finns det två variabla motstånd som man kan skruva på med en liten mejsel. Det ena påverkar chorusdjupet, dvs som en Depth-ratt. Jag ställde in den på lite svagare effekt och då passade det mig bättre.

Tyvärr så finns inte så mycket bra att säga om pedalen. När den kopplas på så är det första man tänker på hur mycket den brusar, SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS. Det andra som slår en är att volymen sjunker betydligt och all bas försvinner. Tunt, tunt, tunt. Jag testade då att koppla in den i effektloopen istället. PANG! låter det när man slår på den. Jag höll på att skrämmas från vettet. Så effektloopen är inte att tänka på. Dessutom är den i princip omöjlig att modda själv eftersom kretskortet är SMD. Oanvändbar pedal. Att den här har slunkit igenom EHs kvalitetskontroll är ofattbart.

Jag kommer nog att slakta den och återanvända lådan och fotswitchen som i alla fall verkar hålla hyfsad kvalité.""]

Den är nu isärplockad och väntar på att jag ska stoppa in nånting användbart i den. [:)]


14 Jul 2010, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Goran wrote:

Izzy wrote:

Ja det var lätt. Med risk att såra någon som älskar just den pedal man sågar kommer här mitt bidrag.

Boss DN2 Dyna Drive.

http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=853

Minns att jag testade pedalen i butik och tyckte den lät klart lovande. Snygg sjungande dist. Lite Dumble in a box liksom. Men i repan framför JTM45:an lät det totalsyntetiskt. Dummerjöns with a 1.200 SEK box.

Jag gick tillbaka till butiken samma dag och bytte mot en Blackstar istället. Den var roligare, även om den inte heller finns kvar...

Tanken var väl att Boss skulle använda den här digitala tekniken från Cube-stärkarna. Men det funkar inte alls tillsammans med "riktiga" stärkare. Lika illa funkar för övrigt deras Bassman-pedal.

/Gunnar

Jag är Boss-samlare och blir sur [;)]
Men DN-2 är ingen höjdare, jag har den men den används aldrig [V]


[:I][:D]
Och jag har tre Boss på mitt pedalbord. Trots att jag är true bypass-nisse. Men man kan ju stoppa undan Boss-pedalerna i en loop på bordet så löser det sig.
TU-2, CE-5 och min egenmoddade DS-1 som ba´ e såå gryyyyymm [8D]

/Gunnar


14 Jul 2010, 13:04
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
Jag fick en gång ett infall och köpte en multi-effekt av märket Zoom. Modellen tror jag hette 1010 eller möjligen 2020. Den kunde allt, verkligen allt, men inget särskilt bra... Snarare riktigt dåligt faktiskt! Framförallt overdrive och distljud.

Sålde den kvickt och återgick till lösa effekter. Detta är nog 15 år sedan och vad jag hört så håller multi-effekter av idag en bättre ljudkvalité.

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


14 Jul 2010, 13:10
Profile ICQ YIM WWW
Post 
dubbel-v wrote:

Jag fick en gång ett infall och köpte en multi-effekt av märket Zoom. Modellen tror jag hette 1010 eller möjligen 2020. Den kunde allt, verkligen allt, men inget särskilt bra... Snarare riktigt dåligt faktiskt! Framförallt overdrive och distljud.

Sålde den kvickt och återgick till lösa effekter. Detta är nog 15 år sedan och vad jag hört så håller multi-effekter av idag en bättre ljudkvalité.

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed

Jag såg att du hade en Fender Blues Junior Tweed,
var hittar man en sån?
[:I]


14 Jul 2010, 14:56

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post 
laros wrote:

Sämst vete fan men mest överskattad måste ju vara
Fulltone OCD! Med en 335 lät den som en symaskin
eller som en tidig Santana vilket jag tycker är helt
värdelöst sound. Alltså inget ont om gubben Santana
men endast han kan spela på det där getingsoundet[:(]



http://www.remingtonsteele.se



Nä! Getingsound? Menar du väldigt diskantigt??? Det håller jag inte med om, snarare relativt dovt.

(och en bra pedal, men det är ju en smaksak förstås)


14 Jul 2010, 15:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post 
Jag har bara haft bra pedaler.. he he [8D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


14 Jul 2010, 17:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
Sämsta pedalen jag någonsin testat är Boss DS-1. Den är så dålig så det går inte ens att beskriva, ingen annan pedal jag testat kommer ens nära hur dålig den är. Dock så kan den låta okej när den blivit moddad.

Sämsta pedalen jag köpt var en Boss GE-7 (grafisk EQ). Den var så dålig så jag inte visst om det var en EQ eller en Phaser jag hade köpt.


14 Jul 2010, 18:33
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Boss OD-1

Den kapade alla frekvenser under 500hz och över 4000hz så allting lät som om man spelade
genom en taskig 4" 50-tals radiohögtalare

Detta var dock den första overdrive-pedalen på marknaden (släpptes 76 eller något sådant)
så man kan ju inte direkt förvänta sig att den ska låta grymt när tubescreamern först kom långt efteråt :)


14 Jul 2010, 19:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Frisk wrote:

Sämsta pedalen jag någonsin testat är Boss DS-1. Den är så dålig så det går inte ens att beskriva, ingen annan pedal jag testat kommer ens nära hur dålig den är. Dock så kan den låta okej när den blivit moddad.

Sämsta pedalen jag köpt var en Boss GE-7 (grafisk EQ). Den var så dålig så jag inte visst om det var en EQ eller en Phaser jag hade köpt.


Håller med ang DS-1, fick dock med min med en gitarr jag köpte på blocket en gång för längesen. Tycker den var riktigt hemsk. Har dock aldrig testat någon moddad.


14 Jul 2010, 22:23
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
Freppezon wrote:

dubbel-v wrote:

Jag fick en gång ett infall och köpte en multi-effekt av märket Zoom. Modellen tror jag hette 1010 eller möjligen 2020. Den kunde allt, verkligen allt, men inget särskilt bra... Snarare riktigt dåligt faktiskt! Framförallt overdrive och distljud.

Sålde den kvickt och återgick till lösa effekter. Detta är nog 15 år sedan och vad jag hört så håller multi-effekter av idag en bättre ljudkvalité.

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW
- MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


Jag såg att du hade en Fender Blues Junior Tweed,
var hittar man en sån?
[:I]


Tja!

Jag köpte min hos Musikbörsen för drygt ett år sedan. Inget dom har på hyllan så jag skickade en förfrågan via mejl först. Dom tog hem en åt mig och efter lite snack fick jag den till samma pris som tysken. De kommer i mindre upplagor mellan varven och har ett bättre element än "den vanliga".

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


14 Jul 2010, 23:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
<b>MI Audio Blues Pro</b>. Jädrigt fissig dist, låter inte alls som en OD bör låta enligt mig.

Sämsta pedalen jag provat var dock en <b>Marshall Bluesbreaker 2</b>. Riktigt dålig OD helt enkelt, spricker på ett fruktansvärt fult sätt, fuldist in a box!

/ Calle


15 Jul 2010, 00:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post 
Min röst tror jag faller på BOSS DS-1.
Tycker den låter rent fördjävligt ärligt sagt.
Fräser och stjälper mer än vad den hjälper förstärkarljudet.

Dock måste jag samtidigt säga att den stinkfootmoddade DS-1an jag bytte till mig av Goran här för något år sedan var fantastiskt bra.
Blev riktigt stor skillnad med en tight snygg dist.

Konstigt vad en modd kan göra.

Lundapaugen@hotmail.com


15 Jul 2010, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Boss får mycket "skit" här och det svider, men jag håller med, deras distar och overdrives är inte i kaliber med mycket som finns på marknaden <u>NU</u>. Men glöm inte när DS-1 och OD-1 kom för över 30 års sen fanns inte så mycket annat.
Boss styrka är delays och chorus o dyl tycker jag samt att de håller en mekanisk kvalitet som är mycket bra.
Boss har en OD, SD-2, som är mycket, mycket bra ochg ganska sällsynt.
En jävligt bra dist är nya ML-2, den går djuuuupt.


15 Jul 2010, 10:10
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Goran wrote:

Boss får mycket "skit" här och det svider... ...Men glöm inte när DS-1 och OD-1 kom för över 30 års sen fanns inte så mycket annat...
Jo, men det var ju du som startade tråden om den sämsta pedalen... [;)][:D] Fast jag tror att om 30 år är det många av de pedaler som idag är upphausade som kommer att stå i en sådan här tråd...

<font size="1">För att lyfta upp dig kan jag nämna att jag har provat massor av olika overdrivepedaler (mest dyrare boutiquegrejer) men när jag för bara något år sedan provade en Boss Blues Driver BD-2 (som jag tidigare ratat i många år) insåg jag dess skönhet. Idag tycker jag nog det är den bästa pedalen... I och för sig är min lite moddad, men den var bra även original. Men, det är ju off topic eftersom det ska handla om den sämsta pedalen...</font id="size1">

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


15 Jul 2010, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Stackars DS-1. Så mycket pisk [:(]
Fattar ni inte att han kanske blir ledsen?
Här kräfvas upprättelse.
Ny tråd kommer snart [:p]
/Gunnar


15 Jul 2010, 15:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
Izzy wrote:

Stackars DS-1. Så mycket pisk [:(]
Fattar ni inte att han kanske blir ledsen?
Här kräfvas upprättelse.
Ny tråd kommer snart [:p]
/Gunnar


Pisk ska den vara glad om den klarar sig undan med. Man ska tamejfan köra över den med en Bulldozer [}:)][:D]


15 Jul 2010, 19:22
Profile ICQ WWW
Post 
Frisk wrote:

Izzy wrote:

Stackars DS-1. Så mycket pisk [:(]
Fattar ni inte att han kanske blir ledsen?
Här kräfvas upprättelse.
Ny tråd kommer snart [:p]
/Gunnar


Pisk ska den vara glad om den klarar sig undan med. Man ska tamejfan köra över den med en Bulldozer [}:)][:D]

En Ds-1 är sannerligen, dålig!
Made in Taiwan är den rent av usel!

Made in Japan eller moddad (D4+D5 dioder utbytta
mot Germanium, är den mycket mycket bättre och sneglar
faktiskt åt betydligt dyrare botique-pedaler,
typ Fetto,Fetto Nord, även om den inte når lika långt fram.
Men original duger den endast som gödsel!


15 Jul 2010, 19:25

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
De flesta tidiga Boss-pedalerna var ju faktiskt rätt dåliga. Spectrum, DS-1, Slow gear. Dåliga. Slow gear kvalar nog banne mig in bland de allra sämsta!

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


15 Jul 2010, 21:51
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jul 2009, 00:07
Posts: 456
Location:
Post 
dubbel-v wrote:

Jag fick en gång ett infall och köpte en multi-effekt av märket Zoom. Modellen tror jag hette 1010 eller möjligen 2020. Den kunde allt, verkligen allt, men inget särskilt bra... Snarare riktigt dåligt faktiskt! Framförallt overdrive och distljud.

Sålde den kvickt och återgick till lösa effekter. Detta är nog 15 år sedan och vad jag hört så håller multi-effekter av idag en bättre ljudkvalité.

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed



Inte zoom [8D]


16 Jul 2010, 00:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
DS-1 ja inget kul
Sen deras CS-3 är inget vidare heller. Sämsta compressorn jag testat. Men CS-2 är grym!

EQ:n dem har var inget vidare heller. så fort man drog i en ratt blev det en massa brus. oavsett om man sänkte eller höjde! Det kanske var nå´t fel på min rigg oifs...

Sen sticker vi ut hakan lite och säger att:
ALLA pedaler som det står flanger på kan man också kasta bort. Rätt meningslösa.

/Vibrolux


16 Jul 2010, 00:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Äh. DS-1 är rätt så trevlig om man ställer in den med lagom mängd dist, nästan full level och tonratten på lägre än kl.12.
Tyvärr så försvinner den lite i bandsituation. Den får oförtjänt mkt skit i den här tråden. Sen kan man ju undra va folk har för förväntningar på en pedal som kostar 400-500 spänn?!

Jag citerar Goran:
Quote:
Vilken är den sämsta pedal ni någonsin köpt, men haft stora förväntningar på?
Nu menar jag inte nån billig Beringer, utan en som man kan förvänta sig vara en bra pedal.



För mig är det helt klart Fulltone OCD v4, en tämligen haussad pedal.
Den låter okej, lagom brunt, men bluddrar till ljudet på ett sätt jag inte gillar (kan ha att göra med att jag heller inte gillar 2xEL84-stärkare på fett ställ, bara till småcrunchiga ljud, vilket är typen av stärkare OCD:n säger sig ljudmässigt efterhärma). Det är en typisk sovrumsgitarristpedal!
Boogeek; funkar bara om man spelar själv i hemmets lugna vrå -- lirar man med bandet försvinner man direkt, särskilt om man är två gitarrister!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


16 Jul 2010, 09:21
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post 
Konstigt att ingen nämnt Cry-baby... [8)]

Apropå OCD´n, jag har spelat en hel platta med den nu som grundljud (typ alla inställningar på max). Jag kan ju lägga upp en länk till lite musik när det är färdigmixat. Det är typ metal. Jag tycker det låter gött... Känns lite coolt "old-school" att använda den som metaldist ochkså.

Min intiala tanke var att spela in med Blackstar distX som jag gillade i replokalen men som lät illa inspelad. Överkomprimerad, tar upp "swich"ljud från strängarna i för hög utsträckning och väldigt artificiell (typ ett modernt göteborgssound).


16 Jul 2010, 09:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 85 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.