View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:44



Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Sämsta pedalen? 
Author Message

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post 
Izzy wrote:

Stackars DS-1. Så mycket pisk [:(]
Fattar ni inte att han kanske blir ledsen?
Här kräfvas upprättelse.
Ny tråd kommer snart [:p]
/Gunnar


Metal Zone är 400 gånger sämre/vidrigare.

MZ-1 är ett brott mot mänskligehtens öron

//Patrik


16 Jul 2010, 11:53
Profile

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Goran wrote:

Boss får mycket "skit" här och det svider, men jag håller med, deras distar och overdrives är inte i kaliber med mycket som finns på marknaden <u>NU</u>. Men glöm inte när DS-1 och OD-1 kom för över 30 års sen fanns inte så mycket annat.
Boss styrka är delays och chorus o dyl tycker jag samt att de håller en mekanisk kvalitet som är mycket bra.
Boss har en OD, SD-2, som är mycket, mycket bra ochg ganska sällsynt.
En jävligt bra dist är nya ML-2, den går djuuuupt.


Jag skrev ju iochförsig att Boss OD-1 var den första overdrive-pedalen.. men DS-1 kom ju senare och har uppdaterats sedan dess
nya DS-1 är ju inte identisk med gamla 1978 DS-1, OD-1 däremot har helt slutat tillverkas :)


16 Jul 2010, 13:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 May 2006, 13:33
Posts: 442
Location:
Post 
pafal wrote:
Metal Zone är 400 gånger sämre/vidrigare.

MZ-1 är ett brott mot mänskligehtens öron

//Patrik



Kan bara hålla med.

Image


16 Jul 2010, 15:54
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Nov 2008, 15:27
Posts: 127
Location:
Post 
Denna.
Image

Ägde den bara i några dagar, alldeles för vass för att användas.


17 Jul 2010, 01:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
En pedal kan ju vara dålig på många sätt. DS-1:ans dålighet är tydligen ljudet som många ogillar, men den är ju inte dåligt byggd.

En del pedaler har ett bra effektljud men lider av andra problem. På många EH och MXR som jag haft sjönk ljudnivån tydligt när man sparkade igång dem vilket gjorde dem oanvändbara.

Och sen finns det pedaler som är helt enkelt pinsamt dåligt byggda och där kvaliteten brister i alla avseenden. Ett praktexempel är Snarling Dogs.

------
Dom låter alla lika


17 Jul 2010, 08:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post 
Frisk wrote:

Sämsta pedalen jag någonsin testat är Boss DS-1. Den är så dålig så det går inte ens att beskriva, ingen annan pedal jag testat kommer ens nära hur dålig den är. Dock så kan den låta okej när den blivit moddad.

Sämsta pedalen jag köpt var en Boss GE-7 (grafisk EQ). Den var så dålig så jag inte visst om det var en EQ eller en Phaser jag hade köpt.


För den som vill ha samma ljud som banden som spelade in i Sunlight studio i slutet av 80-talet är dock denna pedal ett ohotat mästerverk!


17 Jul 2010, 13:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post 
Va många det var som hade ont att säga om Boss DS-1. Det är tydligt att ni inte spelar musik som passar denna fulländade pedal som var Curt Cobains favorit-dist. Lyssna även på band som Entombed och Dismembers tidiga plattor för att se vilket sammanhang den passar i.

Metal Zone däremot, den duger ju inte till nåt!


17 Jul 2010, 14:08
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 13:15
Posts: 457
Location: Alvesta
Post 
Allt det står "Behringer" på...

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]


17 Jul 2010, 16:04
Profile ICQ
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
En pedal jag hade höga förväntningar på som inte infriades var AC Booster. Hyllas av de flesta här på bojen, men i min rigg lät den hård och kall, fick skära nästan all bas för attt den inte skulle försvinna. Då utgick jag från ett rent ljud från en Hot Rod.

Liquid Sunshine var inte heller min kopp te, men jag kunde uppskatta dess kvalitet, passade bara inte mig.

Hade en Fulltone Fat Boost v2 som jag inte heller gillade- skarp, vass och tämligen odynamisk. I min rigg och i mina händer, ska väl tilläggas.

Men pedaler är ju kul, att köpa/sälja/byta bara för att testa. Färdig blir man aldrig, det har jag slutat tro på för länge sen...

Matte



mslcases@gmail.com


18 Jul 2010, 00:37
Profile
Post 
clapton71 wrote:

En pedal jag hade höga förväntningar på som inte infriades var AC Booster. Hyllas av de flesta här på bojen, men i min rigg lät den hård och kall, fick skära nästan all bas för attt den inte skulle försvinna. Då utgick jag från ett rent ljud från en Hot Rod.

Liquid Sunshine var inte heller min kopp te, men jag kunde uppskatta dess kvalitet, passade bara inte mig.

Hade en Fulltone Fat Boost v2 som jag inte heller gillade- skarp, vass och tämligen odynamisk. I min rigg och i mina händer, ska väl tilläggas.

Men pedaler är ju kul, att köpa/sälja/byta bara för att testa. Färdig blir man aldrig, det har jag slutat tro på för länge sen...

Matte



mslcases@gmail.com


Herre Jösses, Hot Rod=hård och kall!
AC Boost=Neutral kärna, hård och lite kylig!
Resultat= Hårdare och kallare än slaget vid Leningrad!
[:D]

Tjacka en Fetto Nord, den värmer upp den
kallaste av rena kanaler!
(och då pratar jag inte om Venedig)
[:I]


18 Jul 2010, 07:50
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post 
pafal wrote:

Izzy wrote:

Stackars DS-1. Så mycket pisk [:(]
Fattar ni inte att han kanske blir ledsen?
Här kräfvas upprättelse.
Ny tråd kommer snart [:p]
/Gunnar


Metal Zone är 400 gånger sämre/vidrigare.

<font color="red">MZ-1 är ett brott mot mänskligehtens öron
</font id="red">
//Patrik



Håller med. Den enda distpedalen de hade på estetiska programet jag gick i gymnasiet var en metal zone. För alla hormonstinna black metal-ungar var det ok, men för mig som var blueshedning redan då var det rena tortyren att försöka vrida in något vettigt med den! [xx(]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


18 Jul 2010, 12:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Freppezon wrote:

clapton71 wrote:

En pedal jag hade höga förväntningar på som inte infriades var AC Booster. Hyllas av de flesta här på bojen, men i min rigg lät den hård och kall, fick skära nästan all bas för attt den inte skulle försvinna. Då utgick jag från ett rent ljud från en Hot Rod.

Liquid Sunshine var inte heller min kopp te, men jag kunde uppskatta dess kvalitet, passade bara inte mig.

Hade en Fulltone Fat Boost v2 som jag inte heller gillade- skarp, vass och tämligen odynamisk. I min rigg och i mina händer, ska väl tilläggas.

Men pedaler är ju kul, att köpa/sälja/byta bara för att testa. Färdig blir man aldrig, det har jag slutat tro på för länge sen...

Matte



mslcases@gmail.com


Herre Jösses, Hot Rod=hård och kall!
AC Boost=Neutral kärna, hård och lite kylig!
Resultat= Hårdare och kallare än slaget vid Leningrad!
[:D]

Tjacka en Fetto Nord, den värmer upp den
kallaste av rena kanaler!
(och då pratar jag inte om Venedig)
[:I]

hahahahahahahahahaha....att kalla en Hot Rod kall får mej att småflina hela dagen...tack för den...det gjorde min söndag bra mycket roligare [:D][:D][:D]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats


18 Jul 2010, 12:54
Profile

Joined: 12 Nov 2005, 16:30
Posts: 506
Post 
Ocku wrote:

En pedal kan ju vara dålig på många sätt. DS-1:ans dålighet är tydligen ljudet som många ogillar, men den är ju inte dåligt byggd.



jag moddade min med "keeley-modden"/"all seeing eye" enligt en sida på nätet som hette "overdrive spider". blev mycket nöjd med resultatet och den pedalen använder jag rätt mycket nu.

dock lyckades jag trampa sönder switchen på pedalen(!), så nu har den även en TB-mod


18 Jul 2010, 17:44
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Digitech WH-4. Den låter apa och triggar långsamt jämfört med WH-1.


19 Jul 2010, 06:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
remus wrote:

Jag skrev ju iochförsig att Boss OD-1 var den första overdrive-pedalen.. men DS-1 kom ju senare och har uppdaterats sedan dess
nya DS-1 är ju inte identisk med gamla 1978 DS-1, OD-1 däremot har helt slutat tillverkas :)

Jag är inte sur på riktigt när det klankas på Boss, det är mycket ironi [:D]
De tidigaste MIJ DS-1 låter avseväert bättre än senare MIJ, MIT DS-1 fram t o m nång gång 1994 är identiska med de senare MIJ, och således bra pedaler.
Efter 1994 har det bytts op-ampar ett antal gånger och många av dessa låter m e m illa.


19 Jul 2010, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Freppezon wrote:

clapton71 wrote:

En pedal jag hade höga förväntningar på som inte infriades var AC Booster. Hyllas av de flesta här på bojen, men i min rigg lät den hård och kall, fick skära nästan all bas för attt den inte skulle försvinna. Då utgick jag från ett rent ljud från en Hot Rod.

Liquid Sunshine var inte heller min kopp te, men jag kunde uppskatta dess kvalitet, passade bara inte mig.

Hade en Fulltone Fat Boost v2 som jag inte heller gillade- skarp, vass och tämligen odynamisk. I min rigg och i mina händer, ska väl tilläggas.

Men pedaler är ju kul, att köpa/sälja/byta bara för att testa. Färdig blir man aldrig, det har jag slutat tro på för länge sen...

Matte



mslcases@gmail.com


Herre Jösses, Hot Rod=hård och kall!
AC Boost=Neutral kärna, hård och lite kylig!
Resultat= Hårdare och kallare än slaget vid Leningrad!
[:D]

Tjacka en Fetto Nord, den värmer upp den
kallaste av rena kanaler!
(och då pratar jag inte om Venedig)
[:I]


Antingen fattar jag inte ditt inlägg eller så missuppfattade du mitt:

Det var inte HR som var kall och hård, det var när AC Boost klev in som kylan slog till. Jag gillar ett rent ljud med rätt mycket bas och AC:n förstärkte detta register så mycket att jag fick skära all bas på pedalen. Resultatet blev ett kallt ljud, fick inte till det som jag ville med den pedalen.
I samma set-up hade jag en Hardwire Valve Distorsion, mycket bättre tonkontroller och den funkade bättre till crunchiga ljud. På den skar jag ingen bas, la på lite diskant bara.

Har varken kvar AC:n, Hardwire eller HR ska tilläggas...

Matte

mslcases@gmail.com


19 Jul 2010, 21:56
Profile

Joined: 27 Apr 2008, 16:06
Posts: 203
Location:
Post 
Banzai fireball är det uslaste jag ägt.
Vägde som plåt, lät detsamma!


26 Jul 2010, 01:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Mitt bidrag till worst pedal ever är svår då kampen står mellan en Boss noisegate eller en schaller wah som lät riktigt pissigt.

Lillefar

"Det är aldrig försent att ge upp"


26 Jul 2010, 01:08
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Marshall Jackhammer. I samma liga som den vedervärdiga Boss MT-2 Metal Zone. Lyckades på nåt konstigt sätt få den såld, trots att jag försökte övertala köparen att inte köpa den [:D]


26 Jul 2010, 08:45
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
John the Revelator wrote:

Allt det står "Behringer" på...

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]

Åja, vissa pedaler från Behringer är riktigt bra när det gäller ljudet. [:o)] Problemet är att de inte håller - knappt för använding i pojkrummet! [V]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


26 Jul 2010, 10:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Min sämsta pedal någonsin måste vara en <b>Colorsound wah-wah</b>. [^] Den var så dj-a EPA i hela konstruktionen och snart sagt omöjlig att "tuna in"... Dessutom var den oerhört känslig för störningar. I wah-läget kunde den ta in radiostationer som slungades ut i PA't (vilket ofta ledde till muntra tillrop! [:I] ). Vad jag inte begriper är hur dessa pedaler kan inbringa pengar idag. Min Colorsound var osäljbar i 25 års tid, men på Tradera inbringade den en dryg tusenlapp för något år sedan... Hur är detta möjligt? [:o)]

En annan riktigt kass pedal - som jag tyvärr lyckats förtränga namnet på - jag haft i slutet på 70-talet är en liten gul historia med två små vred och en trampa. [}:)] Den disten var riktigt, riktigt usel minns jag. Det var inte Boss och inte MXR, men utseendemässigt och färgmässigt påminde den lite om MXR. Nån som minns??? [:0]



Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


26 Jul 2010, 10:20
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 02:13
Posts: 748
Location: Ulricehamn
Post 
John the Revelator wrote:

Allt det står "Behringer" på...

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]


håller nästan med dig fast jag kör ganska mycket med en behringer vintage distortion. skitar till ljudet lite a´la jack white. även deras blues overdrive låter ganska bra till priset sett.

sämsta pedalen jag köpt måste varit e zoom g2 multieffekt. den hade 100 inbggda distljud... allalät riktigt illa. det som lät bäst var den inbyggda trumloopmaskinprylen.. saknar den lite.. [:I]

_____________________________
"Touch these days and I'll kill you"


26 Jul 2010, 10:25
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Av alla pedaler jag haft maste jag nog saga Boss DS-1. Geting-dist var bara fornamnet.

http://www.myspace.com/h2band


26 Jul 2010, 13:20
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hade faktiskt glömt detta missfoster till Wah så tack för den remindern av mindre angenäma minnen [:D] Men Colorsound Wah var ju en bra raidomottagare det kan man inte ta ifrån den [;)]

Lillefar

FenderBender wrote:

Min sämsta pedal någonsin måste vara en <b>Colorsound wah-wah</b>. [^] Den var så dj-a EPA i hela konstruktionen och snart sagt omöjlig att "tuna in"... Dessutom var den oerhört känslig för störningar. I wah-läget kunde den ta in radiostationer som slungades ut i PA't (vilket ofta ledde till muntra tillrop! [:I] ). Vad jag inte begriper är hur dessa pedaler kan inbringa pengar idag. Min Colorsound var osäljbar i 25 års tid, men på Tradera inbringade den en dryg tusenlapp för något år sedan... Hur är detta möjligt? [:o)]

En annan riktigt kass pedal - som jag tyvärr lyckats förtränga namnet på - jag haft i slutet på 70-talet är en liten gul historia med två små vred och en trampa. [}:)] Den disten var riktigt, riktigt usel minns jag. Det var inte Boss och inte MXR, men utseendemässigt och färgmässigt påminde den lite om MXR. Nån som minns??? [:0]



Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


"Det är aldrig försent att ge upp"


27 Jul 2010, 01:16
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
FenderBender wrote:

En annan riktigt kass pedal - som jag tyvärr lyckats förtränga namnet på - jag haft i slutet på 70-talet är en liten gul historia med två små vred och en trampa. [}:)] Den disten var riktigt, riktigt usel minns jag. Det var inte Boss och inte MXR, men utseendemässigt och färgmässigt påminde den lite om MXR. Nån som minns??? [:0]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


Kanske en Dod 250?
Image

Image<u><b><h2>H|H IC-100 Köpes!</h2></b></u>


27 Jul 2010, 15:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Dec 2009, 01:21
Posts: 156
Location:
Post 
Jag mår dåligt när jag hör en DS-1:a. Jag mår ännu sämre när jag hör en bra gitarrist spela med en DS-1:a.

http://www.myspace.com/phaseaffection


28 Jul 2010, 13:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post 
eastwood_airline wrote:

FenderBender wrote:

En annan riktigt kass pedal - som jag tyvärr lyckats förtränga namnet på - jag haft i slutet på 70-talet är en liten gul historia med två små vred och en trampa. [}:)] Den disten var riktigt, riktigt usel minns jag. Det var inte Boss och inte MXR, men utseendemässigt och färgmässigt påminde den lite om MXR. Nån som minns??? [:0]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


Kanske en Dod 250?
Image

Image<u><b><h2>H|H IC-100 Köpes!</h2></b></u>


Den gråa DOD 250 vill man ju ha!!!! Men den gula.... låter väl bara som vilken fuzz som helst va?


28 Jul 2010, 15:56
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Neeej, inte vara taskig mot DOD250 nu [:)]
Den gråa är ju överlägset bäst (och dyrast, om man kan få tag på en) men den gula samt även YJM308:an låter ju grymt framför en pressad stärk. Instant Yngwie. Det blir liksom världens mest lättspelade sololjud. Jag gillar den skarpt.


28 Jul 2010, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post 
FenderBender wrote:

<font color="red">Min sämsta pedal någonsin måste vara en <b>Colorsound wah-wah</b>.</font id="red"> [^] Den var så dj-a EPA i hela konstruktionen och snart sagt omöjlig att "tuna in"... Dessutom var den oerhört känslig för störningar. I wah-läget kunde den ta in radiostationer som slungades ut i PA't (vilket ofta ledde till muntra tillrop! [:I] ). Vad jag inte begriper är hur dessa pedaler kan inbringa pengar idag. Min Colorsound var osäljbar i 25 års tid, men på Tradera inbringade den en dryg tusenlapp för något år sedan... Hur är detta möjligt? [:o)]

En annan riktigt kass pedal - som jag tyvärr lyckats förtränga namnet på - jag haft i slutet på 70-talet är en liten gul historia med två små vred och en trampa. [}:)] Den disten var riktigt, riktigt usel minns jag. Det var inte Boss och inte MXR, men utseendemässigt och färgmässigt påminde den lite om MXR. Nån som minns??? [:0]



Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


Oh, jag har en colorsound supah-wah som jag är grymt nöjd med, lite skrapig men jag älskar det kvackiga svepet i den :)

http://www.myspace.com/gudarsskymning


29 Jul 2010, 18:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post 
JJ-Labs Analog delay, men jag älskar den ändå. Den har så dålig tracking eller vad man ska kalla det att tonen liksom låter metallisk och diffus. Men jag älskar den för just det, blir nästan en lite kristallisk effekt om man ställer in den rätt.

Och på tal om Boss DS-1:an så tror jag att många gitarrister påverkas väldigt av skönhetsideal. Man läser i gitarrmagasin och hör överallt om hur en bra ton ska vara och suger åt sig som en svamp.
Jag körde en gång en DS-1 genom en Peavey Bandit 112 transistorförstärkare (som iofs skröt om att kunna emulera rörförstärkare med transtubeteknik) på en high gain kanal med gain vriden ganska lågt, så att jag fick rent ljud som överstyrde vid hårt anslag och sen DS-1:an på full volym och ganska låg gain. Lät såklart "fult" och smutsigt, men otroligt inspirerande.


29 Jul 2010, 22:44
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 85 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.